ABSENT


Walkthrough door Yvonne ę 2022 www.adventurespel.nl

Uitgever: FNGames / 2013
Ontwerper: James Fenton, FNGames

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening,     Voorgeschiedenis,    De kantine,     Crystals telefoon, Grants telefoon,
Contact met Danielle,     Winkelcentrum,     Bibliotheek, solliciteren, elektricien,     Lockers,
De ladder en de portal,     Openingszin voor Eve, baantje voor Crys,     Reapercellen, de Reapergod,
Eves cel,     Danielles cel, Steves cel,     Danielles cel, bevrijding Crystal,     Reaper Murray, Hugh,
Crystals tekening,     De cirkel is rond.

Spelbediening  

De bediening is iets afwijkend van wat je over het algemeen ziet.
Bij het opstarten zie je het hoofdmenu.
Hierin kun je een nieuw spel beginnen (Play Game) en een opgeslagen spel laden (Load game).
In 'Opties' kun je kiezen voor alleen de stemmen te horen, alleen de ondertiteling te zien of beide.
Hiervoor kun je ook de F9-toets gebruiken.

Er is in het hoofdmenu geen optie om het spel op te slaan.
Verder kun je het spel beëindigen met Quit.

Als je echter een spel bent begonnen, kom je niet meer in het hoofdmenu terecht.
Je laadt dan een spel met de F7-toets.
Met F5 kun je een spel opslaan.
Een spel beëindigen doe je door op Steam het kruisje aan te klikken. Daarvoor gebruik je eerst de Home-toets.
Als je het spel uitgespeeld hebt, krijg je wel de mogelijkheid 'Quit' te kiezen.

De bediening in het spel zelf is zoals gebruikelijk:
Rechtsklikken met de muis vervangt de loopcursor door een oogje of handje. Daarmee kun je voorwerpen bekijken en gebruiken.
Het mondje gebruik je om met figuurtjes te spreken.
Linksboven staat een inventarisdoos. Rechtsklikken op een voorwerp daarin geeft meer informatie en je kunt de voorwerpen aanklikken om ze te gebruiken of te combineren.

Start het spel (Play game) en je ziet de informatie over de F5-, de F7- en F9-toets.

Voorgeschiedenis  

Je ziet Crystal aan een kantinetafeltje op school. Het is vrijdag.
Haar vriendje Steve geeft haar haar tekenboekje en gaat weg. Hij moet de bus halen.
Even later pesten de twee vrienden Lloyd en Grant haar met haar tekening van een soort geest.
Als ze de school uit is, belt ze Steve om hem over de vervelende jongens te vertellen. Op dat moment verschijnen er zwarte flarden die zich vormen tot een eng wezen. De flarden nemen haar mee.

Na het weekend zien Murray, Steve en Eve elkaar voor een pin-automaat.
Steve zegt dat Crystal niet thuis is gekomen en zoek is.
De lessen beginnen en er is geen tijd om haar te zoeken.
Lees het briefje op de deur van de bank. De bank is gesloten, maar de geldautomaat is te gebruiken.
Praat met Steve en daarna met Eve en loop naar rechts.

Als je nog meer naar rechts loopt, blijkt dat de lange route naar school te zijn, die je niet kunt gebruiken. Neem het pad door het bos.
Murray ziet Crystals telefoon liggen. Bekijk het licht dat de telefoon beschijnt.
Praat met Eve en Steve. Murray zegt dat Crystal dood is, dat ze dat aan de leraren moeten vertellen en Steve even met rust moeten laten.

Linksboven staat een bruine doos, de inventaris.
Bekijk de inventaris. Er zit een creditcard in.
Bekijk de kaart. In kleine letters staat de pincode erop.

Ga rechts naar de school (use college) en gebruik de voordeur naar de foyer. Murray praat vanzelf met de receptioniste.
Praat nog eens met haar. Ze zegt dat de personeelskamer op de 2e verdieping is.
Kijk naar de pennenhouder op de balie. Hij is leeg.

Druk op het liftknopje en Eve en Murray staan op de 2e verdieping.
Open de deur van de kamer van de personeelskamer en Murray krijgt paranormale visioenen over een wezen dat Crystal niet heeft gedood, maar meegenomen.
Hij gaat vanzelf naar buiten en ziet Lloyd. Die zegt dat zijn beste vriend Grant verdwenen is.
Crystal en Lloyd hadden een hekel aan elkaar. Murray denkt dat het vreemde wezen studenten ontvoert, die op de een of andere manier met elkaar in contact staan. Nu Crystal en Grant zijn ontvoerd, denkt hij dat Lloyd de volgende is.

Je kunt Grant en het wezen zien aan de zijkant van de school, in doorzichtige beelden. Het zijn Murrays visioenen. Je kunt niet met de visioenen praten. De gebeurtenissen hebben zich eerder voorgedaan en daarom is geen contact mogelijk.

Praat met Eve: Murry's visioenen zeggen hem dat ze Lloyd moeten redden, omdat ze Lloyd nodig hebben.
Ga kijken hoe het met Steve gaat.
Ga links naar het bos.

Steve heeft Lloyd neergeslagen. Hij denkt dat Lloyd verantwoordelijk is voor Crystals dood.
Murray zegt dat Lloyd nodig is om Crystals verdwijning op te lossen en daarvoor moeten Lloyd en Steve op goede voet met elkaar staan.

Praat met Eve. Zij raadt aan Crystals telefoon en die van Grant te vergelijken om uit te vinden wat voor gemeenschappelijk contact ze hadden. Ook Grant had een telefoon achtergelaten.
Pak Crystals telefoon (Crystal's phone) en het licht verdwijnt.
Het visioen van Crystal loopt nu rond.
Bekijk het visioen. Haar verdwijning moet nog gebeuren.
Onderzoek Lloyds lichaam. Hij heeft iets bij zich wat Murray niet kan pakken.

Ga naar school, druk op de liftknop en druk op de 2e verdieping. De lift gaat niet naar de 1e.
Klop op de deur van de personeelskamer. Een lerares vraagt Murray naar zijn huiswerk.
Praat met haar. Hij wil nog een kans om zijn huiswerk te maken.

Achter de dubbele deur is een gang waar Murrays locker is. Hij kan er niet bij, omdat er voor het weekend een brand was uitgebroken.
Achter de linker deur wordt les gegeven, dus ook daar kan Murray niet in.

Neem de lift naar beneden en ga naar buiten.
Doorzoek de vuilnisemmer en Murray vindt een vergrootglas (magnifying glass).
Steve staat daar en vraagt Murray wat eten uit de kantine te halen. Hij heeft daar te veel herinneringen aan Crystal en heeft geen geld.
Praat met Steve. Die is niet te overtuigen van Lloyds onschuld. Steve heeft geen huiswerk bij zich.


De kantine  

Ga de school weer in. De kantine is open.
Ga naar binnen. Crystals visioen zit aan een tafeltje.
Bekijk haar. Ze tekent een demonisch wezen. Ze is een visioen van het verleden.
Pak de pen onder de tafel. Nu is ook Lloyds visioen in de kantine.
Bekijk Lloyds visioen. Het is niet duidelijk of dat er een uit het verleden of uit de toekomst is.

Praat met de studenten rechts aan een tafeltje.
Praat met de student aan het volle tafeltje en bekijk hem en het tafeltje.
Praat met hem en stel alle vragen. De student heeft het incident gezien met Lloyd en Grant die Crystals tekening pakten en haar pen op de grond gooiden. De kantine heeft een aanbieding van maaltijden voor de halve prijs, met een drankje erbij. Ook krijg je er een bloknootje bij.
Murray biedt aan die aanbieding voor de student te kopen. In ruil daarvoor zal de student hem zijn telefoonbatterij uitlenen.

Bekijk de menukaart aan de muur en praat met de kantinejuffrouw.
Bestel optie 4, de 'meal deal'.
Je weet nog niet welk drankje je moet bestellen, zeg dus Actually ... rather pricey? of kies er gewoon een. Het kost ú2,50 en dat heeft Murray niet.

Ga de kantine en school uit en neem het bospad.
Praat met Eve. Ze wil haar huiswerk wel afstaan, maar heeft een pen nodig om haar naam daarop door te strepen.
Praat over de pen en Murray geeft die weg. Eve geeft hem haar huiswerk (Eve's homework).
Praat nog eens met Eve.

Ga de weg op naar de stad.
Loop naar links en doe de creditcard in de pinautomaat. Murray is zijn pincode vergeten.
Gebruik het vergrootglas op de creditcard en hij kan zijn nummer daarop lezen (2948).
Doe de creditcard in de automaat. Hij haalt er ú2,50 (money) uit.

Ga naar rechts, kies het bospad, ga de school in en dan de kantine.
Praat met de kantinejuffrouw en kies de 'meal deal' (meal).
Kies daarna het glas water of een ander drankje. Murray heeft precies genoeg geld en betaalt automatisch.
Bekijk de inventaris. De gratis blocnote zit er niet bij.
Praat daarover met de kantinejuffrouw. De blocnotes worden later afgeleverd.

Ga naar de morsige student en zet het eten op zijn tafel.
Murray krijgt de batterij (phone battery).


Crystals telefoon, Grants telefoon  

Doe de batterij in Crystals telefoon.
Gebruik de phone.
Bekijk de meldingen (notifications) en de mails (messages). Crystal kreeg mailtjes van een andere jongen dan Steve, van Crys.
Bekijk Crystals contacten. Daar staat, behalve haar ouders, Steve en Danielle, ook Crys bij.
Er zijn gemiste oproepen van zowel Steve als Crys.
Murray concludeert dat Crystal er nog een ander vriendje op na hield dan Steve.
Ga de kantine uit.

Neem de lift naar de 2e verdieping en klop op de deur van de personeelskamer.
NB: geef het huiswerk nog niet aan de lerares, als je een steamprestatie wilt halen. Die krijg je als je aan alle belangrijke figuurtjes het huiswerk voorleest.
Lees het huiswerk voor, door ermee op de deur te klikken. De lerares is er tevreden over.

Neem de lift naar beneden en ga de school uit.
Loop rechts naar Steve toe, lees eventueel het huiswerk voor en praat met hem.
Murray zegt dat Crystal Steve beduvelde en laat haar telefoon aan hem zien. Hij krijgt de telefoon terug.
Praat verder met Steve over Lloyds schuld en over hoe hij zich voelt na Crystals ontrouw. Steve blijft in Lloyds schuld geloven.

Ga links naar Eve en praat met haar. Ze zegt dat Murray Steve moet lokken met Crystals telefoon, zodat Steve ziet dat de entiteit de schuldige is.

Ga de kantine in en bekijk de tafel van de morsige student, gebruik dan het handje en Murray pakt tobascosaus (tobasco sauce).

Ga terug naar Eve en gebruik tobasco om Lloyd wakker te maken.
Lloyd zegt dat hij Murray heeft horen praten over zijn visioenen.
Murray had geen visioen over Lloyd en Lloyd vertrekt.

Bekijk wat er op de grond ligt. Pak Lloyds sportschoenen(trainers) en Grants telefoon op.
Doe de telefoonbatterij in Grants telefoon en gebruik de telefoon.
Lees de berichten. Ze zijn allemaal van Lloyd.
Bekijk de contacten. Er is één contact dat zowel in Crystals telefoon staat als in die van Grant: Danielle. Murray denkt dat zij het volgende slachtoffer zal zijn.
Hij wil haar bellen, zodat Steve kan zien dat ze door de entiteit belaagd wordt en niet door Lloyd. De batterij raakt leeg, dus kan dat niet.


Contact met Danielle  

Ga de school in en praat met de receptioniste. Er zitten 3 Danielles op school. Zij wil de drie telefoonnummers wel opschrijven, maar haar pen en papier zijn op.
Beëindig het gesprek.

Ga naar de kantine, want je zou nog een notitieblokje krijgen.
Praat met de kantinejuf en Murray krijgt een blocnote (note-pad).
Ga naar de receptioniste. Vraag haar om de drie nummers op te schrijven en geef haar de pen (Here's my pen ... numbers) en het blocnote (I've got ... numbers).
Ze heeft geen telefoon bij de balie, omdat ze geruchten heeft gehoord over de entiteit en daarom geen enkele connectie met leerlingen en leraren wil hebben.

Ga naar de personeelskamer op de 2e en vraag of er een telefoon is die Murray mag gebruiken.
De lerares geeft hem pas een telefoon, als hij zijn huiswerk inlevert. Doe dat.
De telefoon hangt aan zijn snoer naast de deur. Pak de telefoon op en kies de eerste Danielle.
Geef je eigen óf een andere naam op en vraag of ze Crystal kent. Het is de verkeerde Danielle.
Gebruik de telefoon weer en kies Danielle Johnson. Zij kent Crystal.
Hang eventueel op om in het volgende gesprek te vragen of ze Grant kent. Dat is haar broer.
Vraag dan of ze je wil ontmoeten (Stupid as ... morning). Ze stemt toe.

Neem de lift naar beneden, ga de school uit en vraag aan Steve of hij de volgende morgen tijd heeft.
Steve zal er de volgende dag bij zijn.

De volgende dag ontmoeten ze elkaar bij de pinautomaat en arriveert Danielle.
Ook Lloyd komt eraan. Murray wil dat niet, omdat het monster Lloyd dan zal pakken. Hij verstopt Lloyd in de lift.
Als hij weer bij de automaat is, zijn Steve en Danielle weg.

Ga naar de zijkant van de school en dan naar het moeras.
Bekijk de boomstronk en de modder.
Er zitten geen spullen meer in de inventaris, behalve de creditcard.
Over de modder is niet te lopen. Ga naar rechts.


Winkelcentrum  

Daar is een elektronicabedrijfje.
Ga de onúders-winkel in en praat met de jongen achter de kassa. Gebruik een willekeurige gesprekoptie en vraag hoe hij de baan kreeg.
De jongen werkt pas een dag in de winkel. Hij zegt dat hij de baan kreeg door een bibliotheekboek te gebruiken met tips over solliciteren.

Murray mag de achterdeur niet gebruiken, ga dus de winkel uit en loop naar links.
Lees het briefje op de ruit van de bibliotheek. Bibliotheekkaarten zijn duur.

Ga links de bibliotheek in en praat met de bibliothecaresse (I'm looking for a book).
Je moet een bibliotheekkaart hebben en je kunt hem bij haar kopen voor ú50,- .
Beëindig het gesprek en ga naar buiten.

Bekijk het papier op het raam van de viswinkel. Er wordt een kassamedewerker gevraagd en er wordt 3 maanden loon vooruitbetaald. Je moet een CV in het krat naast de winkel deponeren.
Pak de vacature (vacancy notice) van het raam.
Bekijk de kratten buiten en pak er verschillende CV's (miscellaneous CV's) uit die bij sollicitatiebrieven horen.

Ga de viswinkel in.
Zijn lerares werkt daar nu. Praat met haar.
Ze vertelt onder meer dat de receptioniste haar laatste werkdag heeft.

Ga rechts naar het moeras en loop links naar school. Ga de school in.
Een aantal leerlingen maakt het de receptioniste lastig, omdat de elektriciteit is uitgevallen.
Het is haar laatste dag en Murray wil de receptioniste helpen.

Even later hoort hij Lloyd uit de lift roepen.
Praat met de groep jongens. Je kunt niet langs ze heen de school in.


Bibliotheek, solliciteren, elektricien  

Ga eens kijken bij de elektronicawinkel. Het gesprek begint vanzelf.
De man wil de elektriciteit op school wel in orde brengen, maar tegen betaling.
Murray heeft dus een baan nodig. Hij gaat vanzelf naar buiten.

Ga de onúders in en praat met de jongen. Je kunt zijn bibliotheekkaart (library card)lenen. Er is geen vacature.
Ga de deur uit.

Ga de bibliotheek in en praat met de bibliothecaresse. Vraag naar een boek.
Zeg dat je een kaart hebt en Murray hoort dat de jongen die de kaart uitleende, Crys heet. Het is de jongen die zoveel mailtjes aan Crystal stuurde.
Kies het boek met sollicitatietips (101 Job Interview Tips).

Ga naar buiten en praat met Crys in Onúders. Murray licht Crys in over Crystals verdwijning.
Laat het boek zien en ga naar buiten.

Klop op de viswinkeldeur en vraag naar de vacature. Zeg dat je de baan wilt en vraag naar het aantal sollicitanten.
Na het gesprek sluit ze de deur.
Bekijk, met het handje rechtsklikkend, het sollicitatieboek en onthoud wat er ongeveer staat.
Let op:De tekst die je leest, kan steeds een andere zijn.

Ga naar Onúders en laat de vacature aan Crys zien. Hij roept zijn baas.
De baas wil nu een sollicitatiegesprek met Murray voeren.
Murray oefent een sollicitatietip. Als je een keuze maakt die lijkt op de tekst uit het sollicitatieboek, wordt Murray aangenomen.
Kies je de verkeerde tekst dan wordt hij afgewezen.
NB: Als Murray afgewezen wordt, kan hij het opnieuw proberen. Kijk in het boek en praat met Crys. Dan kan je weer het kantoor van de baas in.
Kies een antwoord dat het meest lijkt op de tip in het boek.
Murray krijgt de baan en zijn salaris, maar Crys wordt ontslagen.

Murray is alleen in de winkel.
Ga de achterdeur door en hij vindt Crys' CV. Bekijk het.

Ga de winkel uit en loop de elektriciteitswinkel in.
De elektricien gaat meteen naar school om de elektriciteit in orde te maken.
Ondertussen zie je Danielle die tegen Steve zegt dat hij 's middags naar school moet komen met al zijn vrienden.

Daarna zie je Murray in school.
De elektricien repareert de elektriciteit en de receptioniste legt alle sleutels (keys) op de balie. Murray doet ze automatisch in zijn inventaris .

Lees het ontslagbriefje van de kantinejuf op de kantinedeur. Ze heeft zonder betaald te worden het hele weekend gewerkt omdat er een leerling in de kantine bleef en heeft er genoeg van.
Pak de politielinten (warning tape) van de kantinedeur.
De planken zijn niet van de deur te verwijderen zonder gereedschap.
Pak gereedschap (tools) van de balie en haal de planken ermee weg.
Gebruik de sleutels op de deur.
Ga de kantine in. Er hangt een kotslucht, dus doet Murray de deur weer dicht.

Open de lift met de sleutel. Je gebruikt de sleutel in de liftknop.
Lloyd komt de lift uit. Hij blijft tegen Murray praten zonder dat Murray iets tegen hem kan zeggen.

Open de kantinedeur. Lloyd gaat naar binnen.
Doe de deur dicht en gebruik de sleutels om Lloyd op te sluiten. Dit moet je snel doen, omdat Lloyd anders weer de hal in komt.
Murray doet vanzelf de politietape weer over de deur en de receptioniste en elektricien praten verder. Ze blijven in de weg staan.


Lockers  

Gebruik de liftknop. Links staat het visioen van de morsige student.
Kies de 2e verdieping.

Ga de rechter klapdeuren door en er verschijnt een portal.
Crystals visioen is te zien. Praat met haar.
Ze was gevangen door een Reaper en is door de portal gekomen. Ze hoopte Steve te zien. Ze moet in de buurt van de portal blijven. Ze zegt dat ze eerst alleen bij de Reaper was, maar dat Grant er nu ook is.
Voor Murray een bewijs dat Lloyd er niets mee te maken heeft. Grant was immers diens beste vriend.
Over Crys zegt Crystal dat ze hem niet kent.
Murray belooft dat hij Steve zal halen.

Murray kan de portal niet door.
Bekijk het prikbord.
Bekijk het glazen kantinedak en bekijk alle lockers. Ze zijn van Crystal, Murray, Lloyd, Eve, Steve en er is er een van Elisa, die Murray nooit ontmoet heeft.
Open Crystals locker. Ze had die leeggemaakt.
Open Murrays locker. Hij haalt zijn locker leeg en heeft Crystals telefoon, de sportschoenen en het vergrootglas weer in zijn inventaris.
De andere lockers zijn niet te openen zonder code.

Ga terug de deur door. In het lokaal naast de lerarenkamer is nog steeds les, dus kan Murray er niet in.
Ga met de lift naar beneden.
De deur wordt nog steeds versperd door de elektricien en de receptioniste.
Geef de sollicitatietips aan de receptioniste en ze vertrekt met de elektricien.

Open de deur en ga rechts naar het moeras.
Gebruik de sportschoenen in de modder. Murray loopt door het moeras heen naar het schoolplein.
Daar vindt hij Steve en Danielle.
Murray praat vanzelf met Steve. Het maakt niet uit welke gespreksoptie je gebruikt.
Steve zegt dat hij later zal uitleggen wat hij met Danielle heeft en vraagt naar Eve.
Kies een willekeurig antwoord.
Geef ook een willekeurig antwoord op Steves vraag over Danielle.
Murray vraagt zich af hoe Steve door de modder hier bij het schoolplein kon komen. De kantinedeur is immers op slot. Hij begrijpt ook niet waar Danielle heen is gegaan.

Loop iets naar rechts.
Er zit een scheur in de grond. Bekijk de scheur. Die is na Crystals verdwijning ontstaan.


De ladder en de portal  

Open de kantinedeur met de sleutels. Hier ontmoeten Lloyd en Steve elkaar.
Murray gaat vanzelf de verkoopplek van de kantine in. Lloyd en Steve krijgen ruzie.

Open de magnetron en Murray pakt er een mes (knife) uit.
Open de rode kast met de sleutels en pak de draagbare schuifladder eruit. Hij blijft aan de cursor plakken.
Je ziet verschillende vloertegels om de ladder neer te kunnen zetten.
Zet hem neer op de tegel rechts van de rode kast, voor het groene kastje. De ladder schuift uit.

Doe het rolluik open met de knop. Dat wil Murray aan Steve en Lloyd over laten.
Gebruik de ladder. Boven Murrays hoofd is ook een tegel te zien.
Met zijn handen kan hij de tegel niet wegduwen. Gebruik het gereedschap. Crystals visioen staat daar. Je ziet dat Murray onder Crystals voeten een tegel weghaalt.

               

Het is de bedoeling dat je de tegel waarop de portal staat, weghaalt.
Zet de ladder dus op de 6e tegel van links in de onderste rij.
Ga de ladder op en haal de plafondtegel weg.
Zet de ladder nu op de 6e tegel van links in de onderste rij.
Gebruik de ladder en haal de plafondtegel weg.
De portal is nu weg en Crystal springt door het gat in de vloer. Ze komt in de kantine terecht.

Murray opent het rolluik en roept Steve.
Je ziet Steve van Reaper naar mens veranderen en Crystal schreeuwt dat Steve de Reaper is die haar ontvoerde. Ze verdwijnt in de portal en Steve zegt dat er meer Reapers zijn en dat Danielle van hem een Reaper had gemaakt.

Praat met Steve. Danielle had haar ziel gedeeld met Steve, zodat hij een Reaper werd. Reapers ontvoeren mensen om ze ook een Reaper te maken of zetten ze gevangen in hun cellen. Steve heeft Lloyd ontvoerd.
Een Reaper is een soort geest. Ze kunnen van mensen Reapers maken. Ze wisselen van menselijke vorm naar de vorm van een Reaper en omgekeerd.
Beëindig het gesprek en geef daarna de sleutels aan Steve.
Steve haalt de deur van het slot, zodat Murray de kantine uit kan.


Openingszin voor Eve, baantje voor Crys  

In de foyer spreekt Eve Murray aan. Ze wil een openingszin voor een jongen op wie ze een oogje heeft en zal op Murray wachten in het bos bij de boomstronk.
Ga de school uit, ga naar het moeras waar Eve staat.

Ga naar het winkelcentrum rechts.
Buiten de onúders-winkel zit Crys. Praat met hem. Crys geeft geen openingszinnen aan Murray die zijn baan gestolen heeft. Hij zal het hem vergeven als Murray een baantje voor hem vindt.

Ga naar de viswinkel. Bekijk het krat met sollicitatieformulieren. Die is nog steeds leeg.
Doe Crys' CV in het krat. Open de deur van de viswinkel en praat met de lerares.
Murray raadt aan de sollicitatieformulieren te bekijken.
Even later zit Crys achter de balie. Hij heeft de baan gekregen, maar mag niet te veel met klanten praten op straffe van ontslag.
Praat met Crys en vraag naar een openingszin. Het is een waardeloos rijmpje, maar de enige zin die hij geeft.
Praat nog eens met Crys en ga weg naar het moeras.

Praat met Eve. Ook zij vindt het een waardeloze zin, maar gaat weg om hem te gebruiken.
Ze vindt Steve op school en draagt haar zin voor.
Als Steve haar kust gaat de elektriciteit uit en Steve vertelt Eve dat ze nu ook een Reaper is.
Een onbekend meisje, Elisa komt binnen, slaat Eve knock-out en zegt Steve haar te volgen.

Het spel gaat over naar Murray.
Loop naar links en ga de school in. Daar staat de elektricien die voor de 3e keer de elektriciteit gerepareerd heeft. Hij vertrekt als er een auto toetert.
Neem de lift naar de 2e en ga de gangdeur door. Bij de lockers hoort hij zijn naam.
Praat tegen de deur van lokaal 2C. Eve is daar opgesloten door Elisa die tussen haar en Steve kwam.
Murray heeft geen sleutels. Die had hij eerder aan Steve gegeven en nu heeft Elisa ze dus.
Open de deur met het mes.
Elisa komt eraan en botst tegen Murray op. Ze valt neer.
Daarna komt Steve eraan. Hij zegt elkaar te ontmoeten op het schoolplein.
Eve blijft achter bij Elisa.
Murray gaat vanzelf naar de lift. Neem de lift naar de begane grond en ga de kantine in. Ga links het schoolplein op.

Danielle is daar en Steve ook.
Steve zegt dat Eve snel zal komen. Dat ze nog een persoon aan het 'verzamelen' is.
Murray weet niet wat er aan de hand is, maar Danielle, Eve en Steve veranderen in Reapers en nemen Murray mee de scheur in de grond door.
Murray komt terecht in een donkere ruimte. Hij staat in een cirkel in het midden van de ruimte. De anderen zijn er niet meer.


Reapercellen, de Reapergod  

Achter hem is Steves kamer en er zit een sleutelgat in de deur.
Bekijk de inventaris. Hij heeft geen sleutels en ook geen mes.
Open Steves kamer. Steve ziet er als een Reaper uit. Hij wil Murray niets uitleggen, alleen dat Murray er 'om een reden' is. Lloyd is er ook in zijn gewone gedaante en springt een afgrond in.

Praat verder.
Steve zegt dat Reapers geen gevoel en emoties hebben. Dat ze van gevoelens leven van anderen en daarom mensen ontvoeren. Eve en Danielle hebben een ontvoerde bij zich om van te leven. Eve heeft Elisa en Danielle heeft Crystal en Grant.
Nu Lloyd weg is heeft Steve geen gehaat mens meer om van te leven. Hij wil zijn menselijke gevoelens terug en vraagt Murray welk leven hij moet nemen. Het zal maar tijdelijk zijn. De Reapergod had gezegd dat het duurt tot het ras zich heeft ontwikkeld.

Noem alle mogelijke slachtoffers, maar er is er geen een die voldoet.
Murray is de enige die de drie Reapercellen in kan gaan omdat hij er door drie Reapers te pakken is genomen, die hem niet kunnen delen. Murray moet iemand voor Steve vinden.

Ga terug naar de centrale cirkel.
Gebruik de cirkel en Murray komt terecht bij de Reapergod.
Praat met hem. De god zegt dat zijn vrienden Reapers zijn om Murray naar deze plek te brengen. Murray moet de cirkel compleet maken. Hij is het begin en het einde van de evolutie van de Reapers. Hij moet zijn roeping vervullen. Dan zullen zijn vrienden ook weer normale mensen worden.
De god raadt aan de anderen te bezoeken maar vooral Crystal. Dan zal het duidelijk worden waarvoor Murray nodig is.
Gebruik de cirkel.


Eves cel  

Ga rechts Eves cel in.
Reaper Eve zegt tegen Elisa dat het haar verdiende loon is opgesloten te worden, zoals Elisa Eve opsloot. Murray is ontvoerd door drie Reapers, maar Elisa alleen door Eve en Elisa is daarom Eves verantwoordelijkheid.

Praat met Elisa.
Ga iets naar rechts en bekijk de plattegrond op de achterwand. Eve geeft uitleg bij de plattegrond.
Bekijk de sleutel rechts van Eves cel. Hij kan hem niet wegnemen.
Praat met Eve. Ze zegt dat Crystal in de linker cel is.
Murray denkt dat hij de sleutel kan omruilen.

Praat met Elisa over de sleutel. Praat nog eens met haar.
Daarna daagt Elisa Eve uit, zodat ze niet op de sleutel let.
Pak de sleutel (Eve's key) en ga de cel uit.
Sluit snel de cel af met de sleutel. Er valt een hek voor de toegangsdeur van Eves cel.
Pas op: je moet snel zijn. Steel de sleutel nog een keer als je te langzaam bent. Praat daarvoor eerst met Elisa die Eve dan weer af zal leiden. Blijf dit proberen tot je de cel hebt afgesloten.

Tip: je hebt in Eves cel voldoende tijd. Pas als je met de sleutel uit de cel bent, komt Eve hem terug vragen en moet je snel zijn. Zorg dat je cursor alvast op de plek van de inventaris staat en zorg ervoor dat je de sleutel écht oppakt. Zet hem dan meteen op de goede plaats van het slot. Als het je niet lukt, krijg je het spel niet uitgespeeld.


Danielles cel, Steves cel  

Ga naar links Danielles cel in. Zij is een Reaper en heeft Grant en Crystal bij zich.
Praat met Crystal en dan met Grant.
Crystal wil Steve spreken. Grant wil met rust gelaten worden.
Trek aan het touw, maar Murray doet het gordijn snel weer open.
Zie het sleutelgat bij de deur.

Ga terug naar de centrale cirkel.
Zie dat er ook een sleutelgat op Steves celdeur zit.
Ga bij Steve naar binnen.
Praat met hem en Murray stelt voor Crys te ontvoeren.
Steve vindt dat een goed idee en vertrekt om Crys te halen.

Ga links de trap op. Murray kan de sleutel daar niet pakken, omdat Steve dan terugkomt en dat tegenhoudt. Maar als Steve weg is om Crys te halen, kun je sleutels verwisselen.
Ruil Eves sleutel om met Steves sleutel (Steve's key).
Murray ziet dat in Steves en Eves sleutels nummers gegraveerd staan. Nummer 245 en 246.

Even later komt Steve terug met Crys. Ze maken ruzie met elkaar over Crystal.
Murray gaat de cel uit en doet hem vanzelf op slot.


Danielles cel, bevrijding Crystal  

Open de centrale cirkel.
Vraag aan de Reapergod of hij meer sleutels heeft en Murray mag er een kiezen.
Kies nummer 244. Die sleutel (Danielle's key) komt in de inventaris.

Ga door de centrale cirkel en ga naar links, Danielles cel in.
Geef Danielles sleutel aan Crystal.
Vanaf dit moment is niet Murray, maar Crystal de handelende persoon.

Kijk in haar inventaris en ze heeft haar tekenboekje (notebook) bij zich en Danielles sleutel. Bekijk het boekje rechtklikkend.
Doe de sleutel in het sleutelgat rechts. Danielle staat dat niet toe en er komt beweging in Murray.

Hij neemt de rol weer op zich.
Trek aan het touw van het gordijn en Murray zegt Crystal de sleutel in het sleutelgat te doen.
Chrystal bevrijdt zich en doet vanzelf de deur achter haar op slot.

Alle drie de Reapers zijn nu opgesloten achter een hek en hebben elk een slachtoffer bij zich.
De centrale cirkel is niet te gebruiken.

Geef Steves sleutel aan Crystal. Vanaf hier vertelt het verhaal zich vanzelf.
Zij gaat Steves cel in en maakt Crys uit voor leugenaar. Steve kust haar, zodat ze een Reaper wordt. Ze geeft haar Reaperkracht aan Murray en blijft als een leeg omhulsel op de grond liggen.

Hierna volgt een uitleg van de Reapergod over wat er allemaal aan de hand is en waarom Murray nodig is. Hij moet terug in de tijd en zorgen dat Danielle zijn Reaper-capaciteiten krijgt om de cirkel rond te krijgen.

Na de redelijk lange uitleg komt Murray via een tijdbol terug bij zijn school.
Hij moet zorgen dat Danielle naar het moeras gaat.


Reaper Murray, Hugh  

Danielle zit aan een tafeltje in de kantine waar Crystal haar tekening maakt.
Ga de kantine in. Rechtsonder zie je een tekeningetje waarmee Murry kan veranderen in een Reaper.

Ga via de foyer naar het moeras.
Bij het modderpad merkt Murray op dat er veel lawaai komt uit de stad. Er staat een boom i.p.v. een boomstronk.
Wissel van vorm en ga de modderpoel door richting schoolplein.
Verwissel van vorm en ga het schoolplein op. Je kunt niet dezelfde weg terug. Ga dus via de kantine de school weer uit naar het moeras.

Ga naar het winkelcentrum.
De lerares heeft allerlei journalisten rond haar winkel staan.
Een jongen loopt ontevreden weg. Volg hem naar school en ga de school in.
De student staat bij de lift.

Bekijk de student en praat met hem. Het is de morsige jongen die een maaltijd van Murray kreeg in de kantine. Omdat dat nog niet gebeurd is, kent de jongen Murray nog niet.
Hij stelt zich voor als Hugh. Praat verder met hem. Vraag pas op het laatst of je langs hem de lift in kan en zeg dan: Look behind you! Murray verandert dan vanzelf in een Reaper om de lift te nemen. Hij krijgt boven zijn normale vorm.

Verander boven wéér in een Reaper om de computer te bedienen.
Verander de tekst in: Student canteen en Open ... to Monday en All food free!.

Ga als Reaper het raam door, links van de computer. Gebruik het handje daarvoor.
Murray is in de kantine en verandert in de menselijke vorm.

Ga de kantine uit en loop naar de lift.
Praat met Hugh: zeg hem naar de tv te kijken. Hugh gaat meteen bestellen.
Ga de kantine in. Ook Daniëlle is opgestaan om iets te bestellen.


Crystals tekening  

Pak Danielles tas (gold-plated bag) van Crystals tafeltje.
Murray gaat even het schoolplein op en Danielle sleurt Crystal weg van haar tafeltje, omdat ze niet op haar tas heeft gepast.

Pak het tekenboekje en bekijk het in de inventaris. De tekening van de Reaper staat er en er staat een halve tekening van Crys.
Bekijk de tas. Er zit nu ook een pen (gold-plated pen) in de inventaris.

Ga het schoolplein op en probeer met de pen de tekening van Crys af te maken. Murray zegt dat dat dichter bij Onúders moet gebeuren.
Ga daar dus naartoe via de kantine, de foyer en het moeras.

Teken met de pen in het boekje als je bij het modderpad bent.
Murry tekent Crys die tot leven komt.

Bij school wil Crys Crystal zien, maar Murray overtuigt hem bij Onúders te solliciteren en Murray te vergeten.
Steve gaat ondertussen de school in en even later volgen Grant en Lloyd.
Danielle gaat naar het moeras en Steve naar huis.
Crys gaat solliciteren.
Even later maakt Murray van Danielle een Reaper.


De cirkel is rond  

Murray is nu in een mistige omgeving.
Loop naar links. Crystal is daar. Ze begrijpt niet goed wat er gebeurt. In haar beleving heeft ze net haar Reapervorm aan Murray gegeven.
Murray zegt dat zij nog de enige twee Reapers zijn.

Praat met Crystal. De inventarisdoos verschijnt weer op het scherm linksboven. Het is Crystals inventaris met haar tekenboek en zij speelt nu de hoofdrol.
Bekijk het boekje. Crystal zegt dat ze het die ochtend vond en er 's middags in tekende.
Bekijk het grote gat.

Loop naar rechts tot Crystal niet verder kan en ga terug naar Murray.
Praat met hem en vraag of hij wil zoeken.

Nu is Murrays inventaris op het scherm te zien. Open de inventaris.
Geef de pen aan Crystal.

Loop naar rechts tot je niet verder kunt en ga terug.
Vraag Crystal weer wat rond te lopen en zij neemt zijn rol over.

Gebruik de pen op het tekenboekje als je Crystals rol hebt en even later zijn ze bij hun school.
Al hun vrienden komen er aan en de Reapergod verschijnt. Zijn krachten zijn afgenomen.
Hij zegt dat Murray het begin en het einde was van de Reapers en is tevreden dat de Reapers niet meer bestaan, omdat mensen en Reapers niet samen kunnen bestaan.............................




KopiŰren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.