THE ABBEY


Ook bekend als:  MURDER IN THE ABBEY



Walkthrough door Marjo © 2008 www.adventurespel.nl

Uitgever: Dreamcatcher, Crimson Cow / 2008 - Erbe Software / 2019
Ontwerper: Alcachofa Soft

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's spelinfo.



Extra info
Intro
Pars 1: Scriptorium Deliberationis:   Eerste onderzoekBruno's baantjeScriptorium
Pars 2: Aconitum Conditio:   GodfriedSlaapdrankCryptesleutel
Pars 3: Nox:   CrypteBibliotheek
Pars 4: Defungur Pecatores:   VerdachtenBeschuldigd



Extra info  

In 2019 werd een remake versie van The Abbey uitgebracht.
De verschillen met de 2008 versie worden in de walkthrough aangegeven als N.B. 2019 versie



Intro  

Broeder Leonardo of Toledo is op weg naar de abdij "Nuestra Signora de la Natividad". Hij wil hier Bruno, de zoon van graaf Capranegra afleveren.
Onderweg wordt Bruno bijna verpletterd door een rotsblok, die een geheimzinnige monnik van de berg rolt. Leonardo kan Bruno nog net op tijd redden. Daarna achtervolgt hij de dader van de moordaanslag, maar raakt hem kwijt in de bergen.
Het tweetal rijdt vervolgens verder naar de abdij.


Inventaris
Voor de poort van de abdij aangekomen, krijg je de controle over je cursor en broeder Leonardo.
Ga met je cursor naar de bovenkant van het scherm. Twee grote glas-in-lood ramen klappen naar beneden. Dit is je inventaris. In het hokje linksbovenaan zie je dat broeder Leonardo een kruis (crucifix) bij zich draagt.

Rechtsbovenaan in je scherm, zie je een opengeslagen boek. Klik erop.
In dit dagboek noteert broeder Leonardo de gebeurtenissen en zijn gedachtes hierover.
Ga met je cursor naar de onderkant van je scherm, om de inventaris weer te verlaten.


Poort
Broeder Leonardo zegt dat hij de bibliotheek in deze abdij wil bezoeken.
Klik op de poort. Hij is massief én gesloten.
N.B.: Bekijk alles en praat met iedereen, om gebeurtenissen en gespreksonderwerpen in het spel
         te activeren.

Als je met je cursor over het touw gaat dat je links voor de muur ziet hangen, verschijnt het woord rope en wordt je cursor helderder.
- Linksklik en je krijgt een beschrijving van het voorwerp. Leonardo zegt
  dat het touw aan de bel bevestigd is.
- Rechtsklik en je gebruikt een voorwerp. Leonardo trekt aan het touw.

N.B. 2019 versie:
Er zit er een handle aan het touw en je moet dus aan de hendel trekken en niet aan het touw.

Egidio de poortwachter doet open. Hij heeft al uren op Leonardo staan wachten. Volgens hem kan de overvaller niet een van de monniken zijn. Het is immers al na de Vespers (avondgebed, compline prayers) en dan mag niemand meer de abdij verlaten.


Abt
Binnen ontmoet je de Abt. Leonardo legt uit dat hij Bruno hier komt afleveren en overhandigt de Abt een geschenk van Bruno's vader: een boek. De abt reageert een beetje vreemd.

Na enig doorvragen blijkt, dat Egidio pas een dag poortwachter is. De vorige poortwachter, broeder Anselmo, werd gedood door een klap met een zilveren wierookvat. Vlak voor zijn dood maakte hij melding van vreemde verschijnselen in de bibliotheek.

De Abt vertelt dat in de bibliotheek bijzondere en kostbare boeken bewaard worden en dat het zijn taak is, die te beschermen. Daarom mag alleen de bibliothecaris en zijn assistent de bibliotheek betreden en de boeken lezen. Ook Leonardo krijgt geen toestemming.

De Abt heeft veel goeds gehoord over de scherpzinnigheid van broeder Leonardo. Hij vraagt hem dan ook of hij de dood van Anselmo wil onderzoeken.
Accepteer de opdracht. Maar zelfs nu mag Leonardo geen gebruik van de bibliotheek maken.
Hij mag wel het bijwonen van de mis overslaan en praten met de andere broeders.

De abt vermeldt ook nog dat alleen de poortwachter en hijzelf na de Vespers buiten hun slaapcellen mogen rondlopen.

Broeder Segundo, de prior, komt binnen. Hij is niet enthousiast over de aanwezigheid van broeder Leonardo en vindt het onderzoek naar de dood onnodig. Leonardo neemt afscheid van de twee. Hij heeft werk te doen.




Pars 1: Scriptorium Deliberationis


Eerste onderzoek  

Begin je onderzoek, door overal in de abdij een kijkje te nemen en te praten met personen die je eventueel ontmoet.

Als je buiten staat kun je met de M-toets de plattegrond van de abdij oproepen.
Door op een van de locaties te dubbelklikken, ga je daar rechtstreeks naar toe.
Je kunt ook gewoon te voet naar een gebouw gaan.


Abtshuis (Abbot's house)
Na het gespek met de abt sta je buiten voor het abtshuis.
Loop terug door de boogdoorgang naar de binnenplaats (courtyard) van het abtshuis.
Loop onder het afdakje naar binnen.

Segundo's kantoor (Segundo's office)
Loop het kantoor van prior Segundo in. Spreek prior Segundo aan (rechtsklik). Hij zegt dat je zo snel mogelijk je onderzoek moet afronden. Hij houdt niet van dit soort dingen in "zijn" abdij.

Ontvangstkamer (reception room)
Loop vanaf Segundo naar rechts, naar de ontvangstkamer.
Bekijk rechts de boeken die op een kist staan. Ze zijn niet interessant volgens Leonardo.
Links van de kist zie je een ongebruikt schild, een helm en een zwaar zwaard.
Links van de deur staat een kerkbank, waarop zijden kussens liggen, gevuld met dons.
In de hoek staat een onbekend muziekinstrument.
Op het ladekastje staat een zware gouden kelk. Erboven hangt een tapijt met het wapen van de regio.

Abt's kantoor
Als je door de deur gaat, kom je in het kantoor van de abt.
Je kunt hem vragen of hij je toestemming geeft de bibliotheek te betreden, maar hij blijft weigeren.

Verlaat de ontvangstkamer via de trap rechts (exit).
Loop verder naar links om het abtshuis te verlaten en verlaat ook het binnenplaatsje.


Keuken/wijnkelder (Kitchen/winecellar)
Links van het abtshuis ligt de keuken/wijnkelder. Wandel er naar toe, eerst links en dan in het bovenaanzicht naar rechtsboven. Of gebruik de plattegrond.

Wijnkelder (winecellar)
De wijnkelder ligt onder de keuken en heeft een eigen ingang. Ga naar binnen.
Kijk rond. Aan de linkerkant staan biervaten, met het beste bier van de streek.
Aan de rechterkant zijn de wijnvaten gestapeld. Het vat linksonder is het enige lege vat. In de bovenste rij zie je een vat met een tapkraantje (stopper).

Loop naar de hoek (corner) rechtsonder.
Hier zie je een groot destilleerapparaat (alembic). Hiermee kan Leonaro elk soort vloeistof destilleren, zegt hij. De tuit, waar de vloeistof dan uit moet komen, ziet er beschadigd uit. Rechtsklik erop en Leonardo zegt dat de tuit veel smaller behoort te zijn.

Keuken (kitchen)
Verlaat de wijnkelder en loop de trapjes op naar de keuken.
Hier ontmoet je de kok, broeder Martin. Rechtsklik om een praatje met hem te maken.
Vertel broeder Martin dat de soep heerlijk ruikt. Volgens de kok, komt dat door de kruiden die hij van Broeder Eladio krijgt. Broeder Martin zegt dat Leonardo vast wel de kruiden in de soep kan herkennen. Geef als antwoord: "My sense of smell is not up to snuff today" (Mijn neus staat vandaag niet naar snuffelen). Dat vindt de kok wel grappig.

Informeer naar de dood van broeder Anselmo.
Hij bidt meteen in het Latijn tot de maagd Maria voor bescherming.
Vraag door. De kok is ervan overtuigd, dat geen van de andere broeders zoiets gedaan kan hebben. Iedereen is in de adij om de medemens te respecteren en God te eren. Het moet de duivel geweest zijn, die zich schuilhield in het wierookvat.
Beëindig het gesprek.

Kijk rond in de keuken.
De blaasbalg (bellows) die naast de brandende oven staat, is kapot volgens de kok.
Raap de deegrol(rolling pin) op, die boven de oven ligt.

Linksachteraan, bij de potten, is de ingang naar de eetzaal (refectory).
De deur blijkt afgesloten.
Verlaat de keuken weer.


Smidse (Smithy)
Loop verder naar links en je arriveert bij de smidse.
De deur van de smidse is afgesloten, blijkbaar is niemand aanwezig.


Kerkhof (Cemetery)
In de hoek achter de smidse, zie je het kerkhof liggen. Wandel er naar toe.
De poort van het kerkhof staat open. Loop verder naar de schuur (shed).

Schuur (shed)
In de schuur zie je dat hij helemaal vervallen is. Het dak is stuk en overal zijn spinnenwebben. De grafstenen in de schuur zijn in slechte conditie.

Achterste gedeelte kerkhof (rear area)
Verlaat de schuur en loop naar het achterste deel van het kerkhof (rear area).
Hier zie je alleen een eenzame kale boom en enkele grafstenen.
Verlaat het kerkhof.


Bibliotheek (Library)
Loop vanaf het kerkhof naar links en je arriveert voor de bibliotheek. Ga naar binnen.
Loop in de bieb naar links (passage).
Je ziet nu hoe een monnik die een stapeltje boeken draagt, zich achter een zuil probeert te verbergen. Spreek hem aan (rechtsklik).
Broeder Godfried van Trentino, de assistent van de bibliothecaris, is nogal zenuwachtig. Hij vertelt zijdelings, dat de broeders in de abdij elkaar zouden moeten respecteren, maar dat dit niet het geval is. Hij mocht de dode broeder Anselmo wel vanwege zijn intelligentie en belezenheid, maar Anselmo was bij de andere broeders niet geliefd. Dat lijkt hem echter niet de reden van Anselmo's dood.

Middengedeelte bieb (desks)
Loop verder naar links (desks).
Je ziet broeder Godfried nu aan een hoge schrijftafel aan het werk. Als je hem aanspreekt, vraagt hij of je het mysterie van Anselmo's dood al hebt opgelost. Hij is er dus niet van overtuigd dat het een ongeluk was.

Indexkamer
Loop verder naar links, door de grote boog, naar de indexkamer.
Kijk rond. Aan de muur hangt een bas reliëf. Leonardo vindt het nog niet interessant.
Het grote boek op tafel is de index, waar elk boek in de bieb in genoteerd staat.
Rechts van het grote boek liggen een paar lege vellen papier (blank paper). Raap een paar blaadjes op (rechtsklik) en verlaat dan de indexkamer.

Broeder Umberto's kantoor
Loop nu door de kleine boogdoorgang de trap op (climb up).
Je treft hier broeder Umberto van Lyon aan het werk. Hij is vertaler en was niet zo dol op de arrogante Anselmus. Maar hij is ervan overtuigd dat de dood van Anselmo een ongeluk was. Het touw waaraan het zware wierookvat hing, brak.

Kijk rond en probeer dingen op te rapen, zoals boeken van de plank of de tafel, of het mariabeeldje in de kast. Umberto raakt geïrriteerd en zegt dat je nergens aan mag komen en dat hij niet kan werken als je zo rondloopt.
Klim de trap op naar de het scriptorium op de bovenste verdieping.

Scriptorium
Boven aan de trap staat broeder Marcello, de bibliothecaris.
Volgens de regels mag alleen een kopiist het scriptorium betreden. Leonardo mag er dus niet in.
Loop de trappen weer af en verlaat de bibliotheek.


Stallen (Stables)
Links van de bibliotheek liggen de stallen. Ga naar binnen.
Loop naar rechts waar Bruno's ezeltje staat. Pak het touw (rope), dat rechts van de ezel aan een paal hangt.

Loop verder naar rechts. Hier zit Egido, voorheen de grafdelver en nu de nieuwe poortwachter, bij Leonardo's paard. Praat met hem.
Hij vertelt dat hijzelf, broeder Godfried en broeder Nicholas het touw vasthielden waaraan het wierookvat hing. De abt en Anselmo stonden onder het vat te praten. De drie hesen het vat op en plotseling brak het touw. Anselmo kon niet op tijd wegspringen, het was een ongeluk.

Het wierookvat (censer) ligt hier in de stal.
Loop naar rechts en bekijk het van dichtbij (rechtsklik). Bekijk de rode vlek aan het einde van het touw. Het is geen bloed, maar rode inkt! Het wordt steeds belangrijker om toegang te krijgen tot het scriptorium!
Verlaat de stallen.


Ziekenhuis (Hospital)
Loop verder naar links en je arriveert bij het ziekenhuis.
Ga door de open boogdoorgang naar binnen en Leonardo ontmoet een oude vriend: Eladio van Thebe. Hij is hier de arts en kruidenspecialist.

Kijk rond in het ziekenhuis. Op tafel zie je een pot en een kaars. In het achterste gedeelte staat een hoge smalle kast links van de open haard.
Rechts van de ingang hangt een platte pan aan de muur. Je mag hem lenen, dus neem hem mee en verlaat daarna het ziekenhuis.


Kerk (Church)
Loop vanaf het ziekenhuis naar links en je staat bij de waterput. Ga van hieruit naar rechts en je komt voor de ingang van de kerk. Ga naar binnen.

Kijk rond. Je ziet bovenaan de ingang naar de klokkentoren (belfry), daarnaast de trap naar de cellen van de monniken en links daarvan de ingang naar de kloostergang (cloister).
Links onderaan ga je verder de kerk in. Loop daar naar toe.

Bekijk de kapel met de tombe van St. Torcuato, een bekende missionaris. In de vloer zie je de grafstenen van degenen die de kapel betaalden.
Bekijk de kerkbanken (pews). Leonardo kan niet alleen zien van welke houtsoort ze gemaakt zijn, maar weet ook dat de timmerman linkshandig was en 38/39 jaar oud was!
Bekijk de grafstenen rond het altaar. Rechts van het altaar zie je de smeedijzeren deur naar de crypte. Hij is afgesloten.
Rechts van de cryptedeur staat een hoge kandelaar met kaars. Steel deze kaars (candle) of neem een van de kaarsen die op het altaar staan.
Loop dan terug naar de ingang van de kerk.

Kloostergang (cloister)
Loop door de grote boogdoorgang naar de kloostergang. Van hieruit loopt Leonardo vanzelf naar een monnik die een plant verzorgt. Praat met hem. De monnik heet Arcadio, hij is tuinman en woont al erg lang in de abdij. Clothilde de plant weet mischien iets over de dood van Anselmus, maar zelfs als Leonardo persoonlijk met de plant praat, komt hij niets te weten.
Loop terug naar de ingang van de kerk.

Slaapcellen (monk's cell's)
Klim de trap op naar de rondgang waaraan de slaapcellen van de monniken liggen.
De tweede deur links is de cel van Anselmo. Je kunt nog niet naar binnen.
Ga de eerste deur links in, de cel van Leonardo. Ook Bruno heeft hier zijn bed staan.
Kijk even rond en verlaat daarna de cel weer. Ga terug naar beneden, naar de ingang van de kerk.

Klokkentoren (Belfry)
Loop door de kleine boogdorgang de klokkentoren in.
Links bovenaan bij de klok zie je een vogelnest. Op de rand van het nest ligt een veer. Klik erop. Leonardo denkt dat de veer wel uit het nest zal vallen, als de klok geluid wordt voor de Terce Gebeden in het midden van de ochtend.
N.B.: Als je hier arriveert nadat de klok geluid heeft, ligt de veer reeds op de grond.
Verlaat de klokkentoren en verlaat ook de kerk.




Bruno's baantje  

Nu je bijna alle gebouwen in de abdij bezocht hebt en een eerste gesprek hebt gehad met alle monniken, is het tijd om gerichte actie te ondernemen.

Bibliotheek (Library)
Ga te voet of via de kaart naar de bibliotheek.
Praat op de onderste verdieping met Godfried. Hij zegt dat je rode inkt kunt vinden in het scriptorium. Maar daar worden alleen kopiisten toegelaten.
Godfried was een van de drie die het touw van het wierookvat vasthield. Hij hoorde Anselmo met de Abt praten over de lichten in de bibliotheek. 's Nachts zijn er lichten in de bieb te zien en zijn er vreemde geluiden te horen. Godfried denkt dat het de dolende geest is van een bibliothecaris die zelfmoord pleegde en niet bij zijn broeders is begraven.

Scriptorium
Loop de twee trappen op naar het scriptorium. Praat boven aan de trap met bibliothecaris Marcello. Nadat Bruno zich herinnert hoe hij ooit strafregels moest schrijven, kan Leonardo hem aanbevelen als de nieuwe kopiist. Marcello wil Bruno wel aannemen, maar dan moet hij eerst als proeve van bekwaamheid de eerste bladzijde uit de "Hortus tuus" overschrijven en meteen vertalen in het Latijn. Ook moet hij dat doen met zijn eigen schrijfveer (quill).

Praat verder met Marcello.
Je verneemt dat Anselmo heel vaak in de bibliotheek studeerde. Marcello weet niet precies welke boeken Anselmo bekeek. Wel heeft hij een keer een verzoek om een kostbaar boek uit de archieven moeten weigeren.
Marcello vertelt dat zijn voorganger geen zelfmoord pleegde. Hij was in de bibliotheek toen zijn lamp omviel en zijn habijt vlam vatte. Hij is dus verbrand.

Benedenverdieping
Ga de twee trappen af en praat op de benedenverdieping met Godfried. Vraag hem om de "Hortus tuus". Het boek is uitgeleend aan broeder Arcadio, de tuinman.
Godfried zegt ook dat het examen voor kopiist nogal moeilijk is.
Verlaat de bibliotheek.


Kerk (Church)
Ga naar de kerk en ga vanaf de ingang door de grote boogdoorgang naar de kloostergang.
Praat met broeder Arcadio.
Hij heeft het boek, maar wil het niet geven. In het boek vindt hij advies voor de zieke Clothilde. De plant heeft "bitterwort" nodig als gezelschap, zegt hij.
Verlaat de kloostergang en de kerk.


Ziekenhuis
Ga naar het ziekenhuis en praat met Eladio. Ga door alle gespreksopties.
Je verneemt dat hij een drankje maakt voor de Abt, om diens zenuwen wat te kalmeren.

Eladio is sinds zijn jeugd teleurgesteld geraakt in de mensen en het leven. Hij heeft zijn dromen verloren. Je hoeft niet meer te geloven in de duivel, wat de mens zichzelf aandoet is erger.

Hij zegt dat het verhaal over de geesten in de bibliotheek onzin is, al heeft Anselmo ze met eigen ogen gezien en dat was geen bijgelovige broeder.

Het boek Hortus tuus vindt Eladio rijp om verbrand te worden. Het staat vol lariekoek. Kamille zou vergif zijn volgens dat boek. Hij noemt een ander boek dat veel beter is in het beschrijven van giftige planten.

Eladio is enthousiast over Martin de kok. Hij heeft veel over planten van Martin geleerd. De kok was die ochtend nog in het ziekenhuis om oregano en tijm voor de soep te vragen.

Als je informeert naar "bitterwort", geeft hij Leonardo een verzegelde pot met zaden (sealed seed crock). Hij heeft zelf al eens geprobeerd om Arcadio de zaden te geven, maar kreeg de pot niet open.


Put (well)
Verlaat het ziekenhuis en loop naar links, naar de waterput (to the well), waar ooit de Maagd Maria zou zijn verschenen. Sindsdien is daar water en vandaar de naam van deze abdij.
Mischien dat je met behulp van wat water, de pot met zaden open kunt maken.

Rechtsklik op het touw (rope), om een emmer vol water naar boven te halen.
Bruno wil het karweitje klaren, maar eindigt op de bodem van de put.
Zeg dat hij moet blijven waar hij zit en je hebt weer het beeld buiten de put.

Ga met de cursor naar de bovenkant van je scherm en de inventaris klapt open.
Klik op het opgerolde stuk touw. Ga dan met het touw aan je cursor geplakt, naar de onderkant van je scherm, om de inventaris weer te sluiten.
Klik met het touw op de katrol midden boven de put, waar het woord "Bruno" verschijnt.
Bruno klimt uit de put, maar vergeet de emmer mee te nemen.
Leonardo en Bruno besluiten naar de slaapcel te gaan om droge kleren aan te trekken.


Kerk (Church)
Even later staan ze bij de ingang van de kerk, met droge kleren.
Loop de trap op naar de slaapcellen en ga Leonardo's cel in.
Je ziet Bruno's kleren druipend aan de muur hangen.
Haal de platte pan, die je in het ziekenhuis vond, uit je inventaris en klik ermee op de natte kleren. Leonardo vangt de druppels op. Rechtsklik om de pan met water weer in je inventaris te stoppen.
Verlaat de slaapcel en de kerk.


Keuken
Ga naar de keuken en praat met Martin de kok over de soep.
Nu je van Eladio hebt gehoord dat de kok oregano en tijm is komen halen, kun je deze optie uit de antwoorden kiezen (If it weren't a sin, I'd bet my nose that it's thyme and oregano).
Martin is onder de indruk.
Informeer naar de etenstijd. Die is altijd na de Vespers, maar Leonardo mag, als hij honger heeft, altijd tussendoor om een extra hapje vragen. Anselmo deed dat ook de laatste tijd.

Haal de pan met water uit je inventaris en klik ermee op de hete oven (fire). Leonardo krijgt toestemming de pan op de kookplaat te zetten.
Haal de verzegelde pot met zaden uit je inventaris en klik ermee op de pan met kokend water. De was waarmee de pot verzegeld is, smelt en Leonardo kan de kurk eruit trekken.
Verlaat de keuken.


Kerk (Church)
Ga naar de kerk. Loop verder naar de kloostergang (cloister) en geef de geopende pot met bitterwortzaden aan tuinman Arcadio. hij neemt de zaden en de lege pot (crock) blijft in je inventaris. Ook krijgt Leonardo nu het Hortus tuus boek dat Bruno nodig heeft.


Wijnkelder (Wine cellar)
Behalve het boek, heeft Bruno ook nog een schrijfveer nodig.
Ga de wijnkelder in. Hier zie je poortwacher Egidio diep in slaap tegen de wijnvaten. Probeer hem wakker te maken. Dat lukt niet.
Boven zijn hoofd zie je een tap in een vat. Draai de tap open en Egidio komt bij zijn positieven. Hij realiseert zich dat het tijd is om de klok te luiden voor de Tercia gebeden en rent meteen weg.

Als Egidio de klok luidt, valt de veer uit het nest en dwarrelt op de grond.


Kerk (Church)
Ga naar de kerk en loop verder naar de klokkentoren (belfry).
Raap de veer (feather) op. Dit is een prima schrijfveer. Verlaat de klokkentoren weer.


Bibliotheek (Library)
Ga naar de bibliotheek en loop de trap op naar de eerste verdieping.
Bruno moet een vertaling inleveren van de eerste pagina van het boek.
Vraag aan vertaler Umberto of hij advies heeft voor Bruno. Umberto is nogal onvriendelijk en zegt dat Leonardo dat maar zelf moet opknappen. Hij is de meester.
Bedank hem vriendelijk voor zijn tijd. Nu zegt Umberto dat hij het inderdaad razend druk heeft, maar moet doorwerken, ondanks het feit dat hij bijna omvalt van de honger.

Haal het Hortus tuus boek uit je inventaris en klik ermee op Umberto.
Hij is immers de vertaler en Bruno wil alleen maar het baantje als kopiist.
Umberto zegt dat ze over 7 dagen maar terug moeten komen, als zijn huidige karwei af is. En bovendien heeft hij honger. Die hint is duidelijk.
Verlaat de bibliotheek.


Keuken (kitchen)
Ga naar de keuken.
Haal de lege pot uit je inventaris en probeer hem te vullen met soep uit de grote pan die op de kachel staat. Dat mag niet van Martin. De soep moet eerst door de abt gezegend worden bij de Vespers. Leonardo kan alvast een stuk brood krijgen, maar dat wil hij niet.

Praat met Bruno. Leonardo heeft wat overredingskracht nodig, maar uiteindelijk gaat Bruno ermee accoord om Martin af te leiden.
Als Martin en Bruno samen bidden, krijg je de kans om de pot uit je inventaris te halen en te vullen met soep. Stop de pot soep (soup) in je inventaris.
Bruno voelt zich achteraf niet toch prettig over de truc. Verlaat de keuken.


Bibliotheek (Library)
Ga terug naar de eerste verdieping in bibliotheek. Geef Umberto de pot met soep. Hij drinkt hem op, bedankt je en geeft de lege pot (crock) terug.
Haal de hortus tuus uit je inventaris en geef hem aan Umberto. Na wat tegensputteren maakt hij meteen een vertaling (translation).




Scriptorium  

Loop de trap op naar het scriptorium, waar Marcello weer de weg verspert. Praat met hem en vertel hem dat Bruno gereed is om kopiist te worden. Marcello neemt Bruno het examen af en na enige overreding van Leonardo, wordt hij als leerling kopiist geaccepteerd. Daarna moet Leonardo nog meer van zijn overredingskracht gebruiken om samen met Bruno tot het scriptorium toegelaten te worden.

In het scriptorium zie je een drietal monniken hard aan het werk achter hun schrijftafels.
Praat met Thomas uit Holland, die in de middelste rij zit. Hij is zeer enthousiast over boeken en zijn werk. Ook Thomas vertelt dat Anselmo niet erg populair was bij zijn medebroeders.

Kijk naar de schrijftafel rechts onderaan. Er zit een rode vlek op. Dezelfde inkt als op het touw van het wierookvat. De schrijftafel is afgesloten. Wie zou de sleutel hebben?

Praat met Thomas over de schrijftafel. Hij wordt vreemd kribbig en zegt dat hij niet weet wie daar altijd zat te schrijven. Hij doet zijn werk en bemoeit zich niet met de andere kopiisten.

Aangezien de poortwachter de sleutel van de voordeur heeft, weet hij misschien ook wel waar de andere sleutels bewaard worden.
Bekijk nog even de spijlenpoort en de bewerkte zuil in de hoek. Verlaat dan het scriptorium en de kerk.


Kerkhof
Ga naar het kerkhof. Hier zie je poortwachter Egidio, die ook grafdelver is, aan het werk. Spreek hem aan. Hij is het graf van Anselmo aan het ophogen. De regen had wat grond weggespoeld.
Hoewel hij grafdelver is, weet hij niet waar de bibliothecaris die zelfmoord pleegde, begraven is. In ieder geval niet hier in gewijde grond.
Als poortwachter heeft Egidio in ieder geval de sleutel van Anselmo's cel. Na wat aandringen is hij bereid Anselmo's cel open te maken.


Anselmo's cel
Ga Anselmo's cel in. Raap Anselmo's boek op, dat op tafel ligt: "Solomon's song of songs".
Als je het opraapt valt er iets uit. Op de grond voor de tafel zie je nu een kleine metalen sleutel liggen. Raap Anselmo's sleutel op.
Vreemd dat de sleutel in het boek lag. Zou het de sleutel van een schrijftafel zijn?
Verlaat Anselmo's cel en de kerk.


Bibliotheek (library)
Ga terug naar het scriptorium in de bibliotheek.
Bekijk de schrijftafel met de inktvlek van dichtbij. Probeer Anselmo's sleutel op het slot en de klep gaat open! In de schrijftafel vindt Leonardo een stuk perkament met een tekening.

Voordat je de tekening kunt bestuderen, komt Godfried vertellen dat het tijd is om te sluiten. De bel van de Vespers heeft geluid.
Als Leonardo vraagt, waarom Anselmo de sleutel van een schrijftafel in zijn bezit had, wordt Godfried erg nerveus. Leonardo verneemt dat Anselmo niet altijd een poortwachter was. Hij kreeg dat baantje van de abt om nederigheid te leren. Voor die tijd was hij een kopiist!


Eetzaal
Leonardo is vandaag uitgenodigd aan de tafel van de Abt, die niet zoals de andere monniken soep eet. De Abt is er niet zo gelukkig mee, dat Leonardo vandaag nog zijn onderzoek nog niet heeft afgerond. Maar als Leonardo vraagt of hij toegang kan krijgen tot de bibliotheek, verandert de Abt van onderwerp en wijst hem de smid aan, die vandaag niet aanwezig was in de abdij.

Na de maaltijd praat Leonardo met de smid Nicholas, die verheugd is zo'n beroemd man te ontmoeten. Hij vertelt dat rondtrekkende zangers zelfs liederen zingen over Leonardo.
Hij was een paar dagen weg om ijzer te halen en advies te vragen bij zijn collega's over het kapotte wierookvat.


Leonardo's slaapcel
Leonardo en Bruno gaan naar hun cel. Leonardo heeft nare dromen.
De volgende ochtend ontdekt Leonardo, dat het perkament, dat hij in de schrijftafel vond, verdwenen is. Waarschijnlijk gestolen door Godfried, die ook nergens meer te vinden is.




Pars 2: Aconitum Conditio


Godfried  

Kantoor van de Abt
Leonardo krijgt van de Abt de opdracht om onmiddellijk uit te zoeken waar Godfried is.


Bibliotheek (Library)
Op de onderste verdieping van de bieb tref je Eladio, die hier zit te lezen in een medisch werk over het gebruik van snuiftabak als slaapmiddel. Hij heeft geen idee waar Godfried is.

Loop naar boven en spreek Umberto aan. Hij schrikt zo, dat enkele papieren op de grond vallen. Leonardo raapt ze op, maar ze worden meteen door Umberto uit zijn hand gerukt en in een boek weggestopt.
Leonardo zag nog net, dat Umberto het perkament verborg dat uit zijn kamer gestolen is! Umberto weigert echter om het stuk parkament te laten zien en geeft geen reactie meer. Hij heeft het te druk en zijn maag rommelt van de honger, zoals je hoort.

Loop verder naar boven, naar het scriptorium.
Praat met Thomas, de kopiist. Hij weet niet waar Godfried is. Hij vindt wel dat ze een tijdelijke andere assistent-bibliothecaris nodig hebben, om de boeken te halen.
Als Leonardo weg wil gaan, roept Thomas hem na. Hij wil nog iets vertellen en vraagt Leonardo's mening over de orcurita. Het lijkt er meer op dat hij Leonardo daar wil houden. Neem afscheid en verlaat de bibliotheek.


Eetzaal (Refectory)
Ga naar de keuken. De deur is gesloten. Loop dan links van de keuken door de grote bogen naar de eetzaal (refectory), waar Martin de vloer aan het schrobben is.
Hij heeft Godfried niet gezien, maar zal hem zeggen dat Leonardo hem zoekt, mocht hij hem tegenkomen. Martin is ervan overtuigd dat Godfried wel weer opduikt.
Verlaat de eetzaal.


Kerkhof (Cemetery)
De smidse is nog gesloten. Loop verder naar het kerkhof en ga de schuur (shed) in.
Loop naar de hoek helemaal links in de schuur. Je ziet nu een grote plas bloed. Kijk achter de plank die naast de plas bloed tegen de muur staat en je vindt een dode Godfried.
Bruno is overstuur en rent hard weg.


Ziekenhuis
Leonardo eindigt automatisch in het ziekenhuis, waar Eladio het lijk onderzoekt.
Praat met Eladio. Godfried is gedood door een klap met een stomp voorwerp. Volgens Leonardo was de moord niet gepland en heeft de moordenaar in haast de schuur verlaten.
Leonardo vind het jammer dat, door Bruno, iedereen al op de hoogte is van Godfried's dood. Hij had willen kijken wie zich abnormaal zenuwachtig gedroeg. Leonardo denkt dat de dood van Anselmus en Godfried met elkaar te maken hebben.

Als Leonardo het gesprek beëindigt, haalt hij toch nog even Belladonna aan, een plant die zowel giftig als therapeutisch zijn kan.
Spreek daarna Eladio nogmaals aan en vraag hem wat hij weet over vergif. Hij vertelt dan dat Belladonna en prima slaapmiddel is, als je het mengt met andere stoffen. Hij las dit in het boek in de bibliotheek, de "Herbula venenosa".
Neem afscheid en verlaat het ziekenhuis.


Kerkhof (Cemetery)
Ga terug naar het kerkhof om op zoek te gaan naar het moordwapen.
Loop naar de plek waar je Godfried vond. Rechts daarvan, tegen de gemetselde muur achter een grafsteen, zie je de steel van een schop. Raap de schop (shovel) op.
Er zit bloed op de schop. Dit is het moordwapen!
Bruno krijgt de opdracht erover te zwijgen.

Praat even met Bruno over zijn reactie toen hij het lijk van Godfried zag.
Verlaat daarna de schuur.




Slaapdrank  

Bibliotheek
Nu je Godfried en het moordwapen hebt gevonden, is het tijd om te proberen het perkament, dat de nerveuze en hongerige Umberto nu heeft, weer in je bezit te krijgen.

Ga naar de bibliotheek. Loop naar links en praat met Thomas, de nieuwe assistent-bibliothecaris. Marcello komt aanlopen en stuurt Thomas meteen aan het werk. Thomas laat het plantenboek, dat Eladio eerder las, op tafel liggen.
Klik op het boek "Herbula venenosa". Leonardo noteert het recept (recipe) voor het slaapmiddel: snuiftabak, een blad van de belladonna en wat tijm. Dit alles distilleren en klaar is het drankje.
Verlaat de bibliotheek.


Ziekenhuis (Hospital)
Ga naar het ziekenhuis. Kijk naar de grote tafel bij de ingang. In het midden, vooraan op tafel, staat een groen potje. Haal hier een takje tijm (thyme) uit.

N.B. 2019 versie: Het potje tijm staat in de keuken op het fornuis.

Loop naar rechts en vraag Eladio waar je belladonna kunt vinden. Hij zegt dat Clothilde, de plant die Arcadio verzorgt, een belladonnaplant is.
Verlaat het ziekenhuis.


Kerk (Church)
Ga via de kerk naar de kloostergang.
Praat met broeder Arcadio en vraag hem of hij belladonna heeft. Arcadio blijft maar denken dat je het over mooie vrouwen hebt.
Probeer de sikkel uit de gereedschapsdoos te pakken. Dat mag niet van Arcadio. Praat met hem over de werktuigen. Hij zegt dat je de sikkel naar de smid mag brengen om hem te laten slijpen.
Leonardo pakt automatisch de sikkel (sickle). Verlaat dan de kerk.


Smidse (Smithy)
Ga naar de smidse. De deur staat nu open, ga dus naar binnen.
Praat met Nicholas de smid. Hij vertelt dat hij vaker de abdij verlaat om kolen te halen in het dorp, maar dat hij nog nooit overvallen is door iemand die hem met een zware steen probeerde te verpletteren.
Hij begrijpt ook niet wie Godfried heeft vermoord. Het lijkt erop dat hij zijn medebroeders minder kent dan hij dacht.
Nicholas was graag goudsmid geworden. Prior Segundo vond dat Nicholas niet in de abdij was om creatieve dingen te maken, maar om zijn medebroeders te dienen en werktuigen te maken.
Vraag Nicholas of hij de sikkel wil slijpen en je hebt in een paar tellen de geslepen sikkel (sharpened sickle) weer terug.

Links van Nicholas zie je nog net een stukje van een houten ton met steenkolen. Raap een handvol steenkool (coal) op.
Loop terug de smidse in.
Rechts van de ingang zie je ook een houten ton. Hier ligt een blaasbalg (bellows) op. Neem hem mee en verlaat de smidse.


Kerk (church)
Loop via de kerk terug naar de kloostergang.
Haal de sikkel uit je inventaris en snij een belladonnablad (leaf) van Clothilde af. Arcadio vindt het niet leuk dat je Clothilde verminkt hebt, maar kan er niets meer aan doen. Hij neemt wel zijn sikkel terug. Verlaat de kerk weer.


Abt's huis (Abbot's house)
Ga naar het huis van de abt. Loop via de binnenplaats het gebouw in. Loop verder langs Segundo's kantoor naar rechts, naar de ontvangstkamer. Loop hier door de deuropening aan de rechterkant naar het kantoor van de abt.
Zeg de abt dat je graag de crypte wilt zien, omdat je zoveel over de schatten erin gehoord hebt.


Crypte
De crypte is de grote trots van de abt en zijn favoriete verblijfplaats. Hij neemt Leonardo meteen mee naar de crypte, waar hij met eigen ogen naar de schatten kan kijken.
Bekijk het bas-reliëf in de linker muur. Het stelt de zonde voor. Het reliëf werd gemaakt toen de crypte gebouwd werd. Volgens de Abt om de schatten te beschermen, maar Leonardo denkt dat er meer achter zit.

Praat met de abt. Hij is trots dat hij deze schatten mag bewaken en komt elke dag kijken.
Hij is de enige die een sleutel heeft. Leonardo vraagt of hij die bijzondere sleutel van dichtbij mag bekijken. Als je de sleutel vasthebt, open je je inventaris. Klik dan met de sleutel op de kaars die je eerder in de kerk stal. Je hebt nu een wasafdruk van de sleutel (impression).
Leonardo geeft de sleutel terug en wil dan meteen de crypte en de kerk verlaten.


Abt's huis (Abbot's house)
Ga naar het huis van de abt. Op de binnenplaats zie je Egidio het paadje aanvegen. Praat met hem. Hij zegt dat de Abt niet thuis is, maar dat wist je al. Hij heeft niets te maken met de dood van Godfried of Anselmo en hij vindt dat Leonardo beter zijn best moet doen om de moordenaar te vinden.

Ga het huis in en loop langs het kantoor van Segundo naar de ontvangstkamer.
Hier zie je dat de deur naar het kantoor van de abt is afgesloten.

Bekijk het raampje links in de muur. Leonardo kan er niet bij.
Praat met Bruno. Bruno gaat op zijn knieën liggen en Leonardo klimt via Bruno's rug uit het raampje. Hij loop verder over de richel en klimt door het raam van het kantoor van de abt weer naar binnen.

Kijk rond. Klik op het bureau (table) van de Abt en Leonardo gaat erachter staan. Klik dan op het woord "drawer" aan de rechterkant achter de kandelaar en de beker. Leonardo maakt de bureaulade open. Klik op de geopende lade (open drawer) en Leonardo haalt een sleutel (reception room key) uit de lade.

Bekijk de hoge kast aan de rechterkant. Trek de deur van de kast (cabinet) open.
Er staat waarschijnlijk een kistje in de kast, want ter hoogte van de deurknop verschijnt nu het woord "chest". Rechtsklik erop en Leonardo haalt een beetje snuiftabak (snuff) uit de kast.

Gebruik de sleutel die je zo-even uit de lade haalde, op de deur rechts van de kast.
Leonardo opent de deur, maakt daarna de kastdeur dicht, legt de sleutel terug in de bureaulade en loopt door de deur naar de ontvangstkamer.
Verlaat het huis van de abt.


Ziekenhuis (hospital)
Ga naar het ziekenhuis.
Op de grote tafel bij de deur zie je links vooraan een mortier en stamper (mortar) staan.
Bekijk de mortier. Eladio zegt dat hij dit ding al sinds zijn studiejaren heeft en eraan gehecht is, net als Leonardo aan zijn oude kompas.
Rechts naast de mortier staat een groen potje. Als je dit nog niet eerder deed, kun je hier een takje tijm uit halen.
Haal de snuiftabak, het belladonnablad en de tijm uit je inventaris en stop ze in de mortier. Rechtsklik op de mortier en Leonardo stampt de ingrediënten fijn. Daarna doet hij de gestampte kruiden in de pot (crock) in zijn inventaris.

Pak het pipet (pipette), dat in een glaasje rechts op de tafel staat en verlaat het ziekenhuis.


Put (Well)
Loop naar links, naar de waterput. Op de rand staat een emmer water. Haal de pot met kuiden uit je inventaris en vul de pot met water (filled crock).


Wijnkelder (Winecellar)
Ga naar de wijnkelder, waar zoals je weet een destilleerapparaat (alembic) staat.
De tuit van het apparaat is kapot. Haal het pipet uit je inventaris en plaats hem aan het uiteinde van de tuit (outlet neck). Nu is de opening klein genoeg om te druppelen.
Giet de pot met het mengsel leeg in de brede vulopening (intake neck) aan de voorkant van het apparaat.
Leg dan de steenkool in de as onder het apparaat.

Loop naar de ingang van de wijnkelder. Pak hier de brandende toorts van de muur, loop terug en steek de kolen onder het destilleerapparaat aan. Leonardo brengt vanzelf de toorts terug.
Maar nu heeft hij snel iets nodig om het vuur mee aan te wakkeren. Haal dus de blaasbalg uit je inventaris en klik ermee op de kolen onder het apparaat.

Het destilleerapparaat doet zijn werk en Leonardo vult de pot met het drankje (crock with mixture).


Keuken (Kitchen)
Ga naar de keuken en praat met Martin de kok.
Hij is geschokt door de dood van Godfried, maar gelooft niet dat een van de broeders de schuldige is. Hij vertelt dat Godfried altijd de gang tussen de kerk en de bibliotheek gebruikte, als hij 's avonds nog wilde werken in de bieb.

Probeer de pot met het slaapdrankje op de grote soeppan te klikken. Martin vindt dat Leonardo moet wachten tot etenstijd.
Praat met Bruno. Hij zal Martin wel afleiden als het moet, maar vindt het nog steeds stelen.
Martin zegt vervolgens tegen Bruno, dat hij best door heeft dat Leonardo zijn soep steelt, maar dat hij het eigenlijk een compliment vindt.
Als je je cursor terug hebt, klik je met de pot op de pan en Leonardo schept een lepel soep in de pot, zodat je nu een pot soep met slaapdrank (poisened soup) hebt.
Verlaat de keuken.


Bibliotheek (library)
Ga naar de bibliotheek. Loop de trap op en praat met Umberto.
Hij weigert nog steeds om het perkament terug te geven en is ook niet geïnteresseerd in de dood van Godfried. Geef Umberto de pot met slaapdrank/soep. Hij drinkt hem meteen op, maar wil nog steeds niet het perkament geven. Dan valt Umberto in slaap.

Bekijk het boek (Umberto's book) waar hij met zijn hoofd op ligt. Het perkament ligt niet meer in het boek. Umberto moet het hier ergens verstopt hebben.

Loop naar de andere kant van de ruimte. Hier zie je een kast, waar alleen een beeldje van Maria in staat. Raap het Mariabeeldje (statuette of the Virgin Mary) op.
Open je inventaris en rechtsklik hier op het beeldje. Het houten beeldje blijkt hol te zijn en in de holte vindt Leonardo het perkament (parchment).

Bruno denkt dat het perkament vervloekt is. Anselmo had het en is nu dood. Godfried had het en is nu dood. Ze zijn in groot gevaar!
Leonardo schrijft in zijn dagboek, dat de tekening op het perkament lijkt op het bas-reliëf in de crypte.




Cryptesleutel  

Als het goed is, heb je inmiddels een wasafdruk van de cryptesleutel. Misschien is de smid bereid om een sleutel voor je te smeden.

Stallen (Stables)
Verlaat de bibliotheek en loop ernaast de stallen in.
Bekijk de ezel van Bruno. Leonardo denkt dat het beestje ziek is.
Kijk in de zadeltas (saddlebags), die links van de ezel over het hek hangt. Leonardo haalt zijn oude kompas (old compass) uit de zadeltas.
Verlaat dan de stal weer.


Smidse (Smithy)
Ga naar de smidse en praat met Nicholas. Haal daarna de wasafdruk (impression) van de cryptesleutel uit je inventaris en geef hem aan Nicholas.
Hij wil wel een sleutel maken voor Leonardo, maar niet meer vandaag. Hij heeft nog veel werk.
Haal het oude kompas tevoorschijn en geef het geschenk aan Nicholas. Hij is zo blij dat hij meteen aan de sleutel begint.

Praat met Bruno en vertel hem dat je de komende nacht de crypte wilt bezoeken.
Loop dan terug naar Nicholas en spreek hem aan. Hij overhandigt je meteen de duplicaat cryptesleutel (crypt key).

Een van de monniken komt de smidse inlopen. Broeder Umberto is dood!


Bibliotheek
In de bibliotheek blijkt, dat Umberto niet vergiftigd is, zoals iedereen dacht, maar gewurgd!
Dit is voor Leonardo de doorslaggevende reden om diezelfde nacht op onderzoek te willen gaan.




Pars 3: Nox


Crypte  

Leonardo en Bruno staan die nacht in het donker in de entreehal van de kerk.
Loop naar linksonder, de kerk in en loop verder naar links tot bij de deur van de crypte.
Gebruik de duplicaat cryptesleutel om de deur te openen. Ga naar binnen.

Crypte
Bekijk het bas-reliëf aan de linker muur. Het is gemaakt toen de kerk werd gebouwd.
Rechtsklik op het bas-reliëf. Leonordo zegt dat het reliëf hem aan iets bekends herinnert.
Haal dan het perkament uit je inventaris en klik ermee op het bas-reliëf. Leonardo ziet kleine verschillen tussen het reliëf en de schets op het perkament.

Open je inventaris en rechtsklik op het perkament.
De schets op het perkament is nu zichtbaar.

Rechtsklik op op het middenstuk van de schets. Leonardo vertelt dan dat dit de duivel voorstelt. Normalerwijze wordt hij afgebeeld met zijn mond open. Sluit de schets.
Je ziet dat op het bas-reliëf de mond van de duivel gesloten is. Klik nu op de mond van de duivel.

Open de schets. Rechtsklik op de tekening linksboven. Leonardo beschrijft een driekoppig monster. Sluit de schets.
Je ziet op het bas-reliëf een tweekoppig monster. Rechtsklik op de koppen.

Open de schets. Rechtsklik op de tekening rechtsonder. Leonardo beschrijft zondaars die in de richting van de vlammen lopen. Sluit de schets.
Je ziet op het bas-reliëf hoe de zondaars weglopen van de vlammen. Rechtsklik op de zondaars.

N.B. 2019 versie:
Je hoeft slecht twee plekken aan te wijzen op het bas-reliëf (mond en kop).

Een geheime deur opent. Leonardo en een bange Bruno gaan door de deur en lopen door een donkere gang tot ze in een ruimte komen, die Leonardo bechrijft als "het knekelhuis".


Knekelhuis (Ossuary)
De abdij bestaat al honderden jaren en er zijn maar weinig graven op het kerkhof. In dit knekelhuis worden dus na verloop van tijd steeds meer botten opgeslagen van overleden monniken.

Er zijn 4 uitgangen in het knekelhuis. In de hoek bij de deuropening waar Leonardo en Bruno binnenkwamen zie je een hoop botten. Raap een dijbeen (thighbone) op.

Loop dan naar de deuropening rechts in beeld.
Links van die opening zie je krassen (scratchings) op de muur.
Rechtsklik erop om ze van dichtbij te bekijken. Er staat iets in spiegelschrift geschreven.
Praat met Bruno en vraag hem om zijn kopiisten-gereedschap. Je krijgt een inktpot en papier.
- Gebruik de inktpot op de krassen.
- Leg het papier op de met inkt besmeurde krassen.
- Gebruik de deegrol op het papier op de muur.
- Pak dan het papier met de leesbare krassen (legible scratching) van de muur af.
- Open je inventaris en rechtsklik op het papier met de afdruk.

Leonardo leest: "Dit zijn de nakomelingen van de zonen van Noah. Shem, Ham en Japheth. En zonen werden hen geboren na de vloed". Het is een stukje uit Genesis: Mozes 10, eerste vers.

Onderste kamer
Ga door de deuropening aan de (linker) onderkant van je scherm.
Loop naar het standbeeld (statue) achteraan in de kamer. Links van het standbeeld hangt een soort klok aan de muur. Het standbeeld mist zijn linkerarm.
Haal het dijbeen uit je inventaris en stop het in het gat (crack) op de plek van de linkerarm.
Trek (rechtsklik) dan aan het dijbeen/arm. De wijzer van de klok beweegt!
Trek aan het dijbeen/arm, totdat de wijzer op X staat (Mozes 10).
Verlaat de kamer weer.


Bovenste kamer
Loop nu door de deuropening aan de bovenkant van je scherm.
Ga naar de achterkant waar je eenzelfde standbeeld ziet als in de onderste kamer.
Trek (rechtsklik) aan de arm van het standbeeld, tot de wijzer van deze klok op I staat (eerste vers).
Je hoort nu iets zwaars verschuiven. Verlaat de kamer weer.


Rechter kamer
Loop nu door de deuropening aan de rechterkant van je scherm (die met de krassen ernaast).
Hier zit geen standbeeld voor de achterste wand.
Loop naar die wand en bekijk de stenen (stone). Klik op het midden en Leonardo zegt dat één steen anders is dan de rest. Rechtsklik. Leonardo duwt tegen die steen en een geheime deur naar buiten opent.

Leonardo en Bruno staan buiten de kerk aan de achterkant van het Abtshuis.
Je plattegrond werkt niet 's nachts, dus zul je te voet naar de bibliotheek moeten gaan.
Loop naar links, naar de voorkant van het Abtshuis.
Loop verder naar links naar de kerk en nog verder naar links, naar de bibliotheek.


Bibliotheek  

Als je voor de bibliotheek staat, zie je dat er licht brandt op de middelste verdieping.
Klik op de grote deur (exit) van de bibliotheek. Hij is open. Ga naar binnen (rechtsklik).

Loop de twee trappen op naar het scriptorium.
De spijlenpoort is nog altijd gesloten. Achter de poort is het archief en ook de plek waar ze het licht zagen schijnen.
Klik op de zuil in de hoek om hem van dichtbij te bekijken. De zuil bestaat uit draaibare delen, die als ze correct staan, de poort openen. Rechtsklik erop. Leonardo zegt dat hij een afbeelding nodig heeft, zodat hij weet hoe hij de zuilstukken moet draaien.
Verlaat het scriptorium en de bibliotheek.


Kerkhof (Cemetery)
Loop langs de bibliotheek naar rechtsboven en nog een keer naar rechts en je staat voor de ingang van het kerkhof.
Loop het kerkhof op voorbij de schuur naar de boom op het achterste gedeelte.
Rechts voor de boom, voor het struikje naast de grafsteen is "Anselmo's grave".
Haal de schop uit je inventaris en klik ermee op het Anselmo's graf.
Bruno krijgt de opdracht te graven. Blijf met hem praten tot hij aan het werk gaat.

Als het graf open ligt, rechtsklik je erop. Leonardo springt in het gat.
Rechtsklik op de samengevouwen handen van het lijk. Met wat hulp van Bruno, kan Leonardo Anselmo's perkament (parchment) tussen de handen uit trekken.
Nadat Bruno het gat weer gevuld heeft, kun je het kerkhof verlaten en terug lopen naar de bibliotheek.


Bibliotheek (Library)
Loop naar boven, naar het scriptorium.
Bekijk de zuil in de hoek van dichtbij. Klik dan met Anselmo's perkament op de zuil.
Leonardo draait vanzelf volgens het voorbeeld aan de zuildelen en de spijlenpoort gaat open.

Loop door de poort het archief in.
Klim de houten trap op naar de uitgang rechtsboven.
Loop verder door de kamer naar de uitgang rechtsonder.
Loop verder over het houten looppad naar de uitgang rechts.

Archief
Nu sta je in de eigenlijke archieven van de bibliotheek, waar de Abt zo fanatiek alle boeken beschermt tegen nieuwsgierige blikken.
Rechtsklik op de boekenkast bij de deuropening. Leonardo bekijkt enkele boeken en begrijpt nu waarom niemand ze mag zien. Het zijn boeken over alchemie en duivelverering en dergelijke.

Ineens ziet Leonardo een monnik wegrennen over de bovenste verdieping. Hij rent hem achterna, maar raakt hem kwijt in het doolhof van gangen en kamertjes.

Dan staan Leonardo en Bruno in een kamer waar met bloed een pentagram op de grond getekend is. Bekijk de boeken in de boekenkast. Leonardo meent dat het bezit van één zo'n boek al voldoende is om je op de brandstapel van de Inquisitie te brengen. Hij vraagt zich af waarom honderden van deze boeken in een christelijke abdij bewaard worden.
Rechtsklik op het boek op de standaard. Dit is het boek dat Bruno's vader cadeau gaf. Er zijn een paar bladzijdes uitgescheurd. De dader wilde niet dat iemand ze las.

Scriptorium
Even later staan Leonardo en Bruno weer in het scriptorium.
Verlaat de ruimte.

Marcello's kantoor
Bovenaan de trap zie je, dat de deur van Marcello's kantoor, die voorheen gesloten was, nu open staat! Ga naar binnen.
Kijm rond. Er is niemand aanwezig. Rechtsklik op het opgevouwen laken (sheet), dat onder de open houten trap ligt. Je vindt een tegeltje (tile). Raap het op en verlaat de kamer.

Uitgang
Loop de trappen af naar de uitgang van de bibliotheek. De deur is afgesloten!

Indexkamer
Loop vanaf de ingang helemaal naar links, door de grote boog naar de indexkamer.
Hier heb je eerder het bas-reliëf aan de muur al bekeken.
Bekijk het nog een keer. Haal het tegeltje dat je in Marcello's kamer vond tevoorschijn en klik ermee op het bas-reliëf.

Je staat nu voor een schuifpuzzel. Los hem op.

N.B. 2019 versie:
Je hoeft geen schuifpuzzel op te lossen. Het tegeltje plaatsen is voldoende.

De wand schuift weg en Leonardo en Bruno kunnen de bibliotheek verlaten.

Leonardo en Bruno gaan naar bed. Bruno krijgt de opdracht met niemand te praten over het nachtelijke avontuur. Het is te gevaarlijk.




Pars 4: Defungur Pecatores


Verdachten  

De volgende ochtend draagt de Abt een requiemmis op voor de overledenen.
Na de mis wordt Leonardo bij de Abt in zijn kantoor geroepen. Prior Segundo is ook aanwezig.
De Abt vraagt hem of hij van plan is de broeders stuk voor stuk uit te schakelen, zodat de moordenaar vanzelf overblijft.

Leonardo zegt dat hij sterke aanwijzingen heeft en op het spoor van de moordenar zit.
Prior Segundo heeft zijn bedenkingen.
Dan komt ineens Nazario van Milaan binnen. Hij is lid van de Heilige Inquisitie en zo te zien dikke vriendjes met Segundo en de Abt. Hij moet Leonardo niet, dat is duidelijk.

De Abt wil een onderonsje met Nazario en werkt Leonardo naar buiten.
Seguindo meldt dat Leonardo vanaf nu niet meer aan de zaak werkt. De inquisitie neemt het over en zal het oplossen, op hun eigen manier.

Leonardo trekt zich niets van het bevel aan en zegt tegen Bruno, dat hij verder wil gaan met onderzoek naar het bloedige pentagram en de moordenaar.


Keuken (Kitchen)
Loop naar de keuken. Broeder Martin heeft geen tijd om te praten. Hij moet in de eetzaal het werk van Egidio overnemen, want deze heeft het druk met het begraven van alle doden.
Loop Martin achterna naar de eetzaal en spreek hem aan. Martin heeft gehoord dat Leonardo van de zaak is afgehaald en wil geen vragen meer beantwoorden.
Verlaat de eetzaal.


Kerkhof (Cemetery)
Ga naar het kerkhof. Hier zie je smid Nicholas, tuinman Arcadio en Egidio.
Spreek Egidio aan. Ook Egidio heeft niets gezien, niets gedaan en zegt dat de Inquisiteur de zaak wel zal oplossen.

Praat met smid Nicholas, die niet meer zo enthousiast is als voorheen. Hij zegt dat Leonardo door de Abt zelf van de zaak is gehaald en er dus geen reden meer is het onderzoek voort te zetten. Vraag aan Nicholas of hij gemerkt heeft dat iemand in de abdij zich met occultisme bezig houdt.

Voor Nicholas antwoord kan geven, bemoeit tuinman Arcadio zich ermee en vraagt of Leonardo het ook al gemerkt heeft. De duivel waart rond en ze zullen allemaal dood eindigen.
Spreek Ardadio aan. Hij zegt dat de muren oren hebben en vraagt of Leonardo op hem wil wachten in de tuin. Daar wil hij met hem praten. Nu moet hij bidden voor Nicholas. Nicholas en Egidio vinden Arcadio een seniele man die iedereen in verwarring brengt.
Verlaat het kerkhof.


Kerk
Ga via de kerk naar de kloostergang.
Wacht een poosje op Arcadio. Praat intussen met Bruno. Bruno is erg moe en vindt dat Leonardo te fanatiek bezig is met zijn onderzoek. Leonardo zegt dat hij Nazario kent en dat je het onderzoek niet aan de inquisitie kunt overlaten.
Arcadio komt niet opdagen. Verlaat de kerk weer.


Kerkhof (Cemetery)
Ga terug naar het kerkhof. Arcadio staat nog steeds bij de gravende Egidio.
Spreek Arcadio aan. Leonardo fluistert hem toe dat hij naar zijn slaapcel kan komen om discreet te kunnen praten.


Kerk (Church)
Ga terug naar de kerk en loop de trap op naar de cellen van de monniken.
Ga Leonardo's cel in. Tuinman Arcadio staat al te wachten. Hij zegt dat er moordenaars zijn en dat hij zich hier veilig voelt. Hij stuurt Leonardo en Bruno naar buiten.

Praat met Bruno buiten de cel en Leonardo zegt dat hem dat hij bij de deur moet blijven staan.
Ga naar binnen en praat nu met Arcadio, die overduidelijk niet seniel is. Hij doet maar alsof.

Arcadio was vroeger Prior in dit klooster. Bij de dood van de Abt, zou hij de volgende Abt zijn geworden.
Maar zijn leerling, die uit een rijke familie kwam, werd door de keizer zelf tot abt benoemd en zorgde ervoor dat Arcadio tuinman werd.
Vlak na zijn benoeming kwamen er nieuwe kopiisten uit de hele wereld.
Arcadio vertrouwde het niet ging op onderzoek uit in het kantoor van de Abt om redenen voor deze benoeming te vinden. Hij vond op het bureau van de abt boeken over hekserij.
Aangezien de meeste kopiisten niet kunnen lezen en alleen de letters natekenen, wist verder niemand hiervan.
Arcadio werd door de Abt, Segundo en Marcello betrapt toen hij snuffelde in het kantoor. Arcadio deed meteen alsof hij seniel geworden was en niet meer wist wat hij deed.
Hij bleef dit nadien volhouden om de misstanden verder te kunnen onderzoeken.

Arcadio ontdekte dat de kok Martin een "tovenaar" is. Hij heeft een pakje tarotkaarten en voorspelt de andere monniken de toekomst.
Arcadio waarschuwt Leonardo voor inquisiteur Azario. De man heeft een reputatie.
Leonardo belooft niemand iets te vertellen over Arcadio's geheim en verlaat zijn cel.
Verlaat de kerk.


Abt's huis (Abbot's house)
Ga via de binnenplaats het huis van de abt in. Je ziet dat Segundo niet in zijn kantoor is. Dit is de gelegenheid om even rond te snuffelen.

Rechts op Segundo's bureau ligt een verzegelde envelop. Raap hem op.
Open je inventaris en rechtsklik op de envelop om de brief (letter) te lezen.
Segundo heeft de brief geschreven aan de Abt van de San Torcuato Abdij. Bij zijn laatste bezoek aan die abdij was hij getuige van een incident met Egidio. Segundo heeft Egidio toen meegenomen naar deze abdij om hem discipline te leren. Segundo schrijft nu dat het een vergissing was. Het gedrag van Egidio is erger gweworden en hij vraagt dan ook of de Abt Egidio wil terugnemen.

Verlaat het huis van de abt weer.


Bibliotheek (Library)
Ga naar de bibliotheek. Thomas staat op de onderste verdieping bij de lessenaar. Hij vertelt dat hij al de hele morgen niet naar boven mag. En hij mag ook niet de bibliotheek in.

Broeder Marcello komt aanlopen en zegt dat de bibliotheek verboden gebied is. Als Leonardo vraagt om een boek over demonologie ontploft hij bijna. Leonardo heeft niets meer te maken met het onderzoek en ook zonder die reden kan hij een dergelijk boek beslist niet lenen.

Thomas zegt dat kok Martin ooit om een dergelijk boek vroeg.
Praat met Thomas. Hij werkte vroeger bij een muntmeester in Rotterdam. Zijn baas bestudeerde alchemie om aan het goud voor de munten te komen. Toen de inquisitie kwam, moest Thomas ander werk zoeken. Hij adviseert Leonardo om minder gevaarlijke informatie te vragen.


Keuken (Kitchen)
Ga naar de keuken.
Martin is niet aanwezig. Loop een stukje de keuken in en kijk dan achterom. Je ziet dan op de grond een mand met sla (heads of salade) staan. Bekijk de sla van dichtbij. Leonardo ziet iets tussen de sla: een klein zakje (little bag).
Open het zakje in je inventaris (rechtsklik) en je vindt een pakje tarotkaaarten (deck of cards).
Bekijk het pakje kaarten (rechtsklik). Leonardo ontdekt dat op een van de kaarten een pentagram staat. Maar het pentagram wijkt af van het bloedige pentagram op de vloer.

Eetzaal (refectory)
Loop naar de eetzaal, via de opening links achter in de keuken, of buitenom.
Martin is nog steeds de vloer aan het vegen. Laat hem de tarotkaarten zien.
Hij geeft toe dat de kaarten van hem zijn. Het is het enige aandenken dat hij aan zijn moeder heeft. Zij gebruikte de kaarten om de toekomst te voorspellen aan mensen die verder niet veel hoop meer hadden. Zijn vader heeft zijn moeder overgeleverd aan de inquisitie. Ze werd verbrand als heks.
Martin vraagt of Leonardo aan niemand iets wil vertellen over de tarotkaarten.

Praat met Martin over de kaart met het pentagram. Martin legt uit dat deze kaart Saturn voorstelt, een andere naam voor de duivel. Hij zegt ook dat Berserk gestuurd wordt door de duivel om bezit te nemen van een mens om zo het kwade te verspreiden.

Leonardo belooft niets te zeggen en verlaat de keuken.




Beschuldigd  

Grote hal
Er wordt een bijeenkomst gehouden in de grote hal. Segundo zegt dat de inquisiteur aanwijzingen heeft die leiden naar de moordenaar.
Inquisiteur Nazario vraagt of Eladio van Thebe, de arts, aanwezig is.
Eladio is er niet. Dan legt Nazario uit, dat Eladio twee jaar geleden onder een andere naam een kostbaar relikwie heeft gestolen uit de San Remigio abdij in Tarragona. Umberto was toen zijn medeplichtige.
Nazario zegt dat Eladio de moordenaar is.

Als Leonardo tegensputtert en zegt dat een dief geen moordenaar is en dat ze een onschuldige willen oppakken en dat de moordenaar zo zijn gang kan blijven gaan, zegt Segundo dat Leonardo dan misschien wel het volgende slachtoffer is.


Ziekenhuis (hospital)
Ga naar het ziekenhuis om je oude vriend Eladio op te zoeken.
Het ziekenhuis is gesloten en Eladio is nergens te vinden.


Als je naar binnen wilt om erachter te komen wat er met Eladio aan de hand is, zul je de deur moeten forceren.


Smidse
Ga naar de smidse en stap naar binnen.
Links van de deuropening staat een koevoet (crowbar) tegen de muur. Raap hem op.
Bij de paal ertegenover zie je een houten hamer (hammer) op de grond liggen. Raap die ook op.
Aan de andere houten paal hangt een schaar. Bekijk hem. Leonardo zegt dat de schaar een beetje verbogen is. Dat vindt hij vreemd, omdat Nicholas een man is die zijn gereedschap goed op orde houdt.

Rechts van de deuropening staat een houten ton. Kijk ernaar. Er zit buskruit in.
Gebruik de koevoet om de ton open te breken. Haal er een handvol buskruit (gunpowder) uit.

Loop naar rechts en spreek Nicholas aan. Hij heeft geen tijd meer voor Leonardo. Hij geeft Leonardo het kompas (compass) terug. Hij wil niet dat iemand denkt dat hij Leonardo ergens mee geholpen heeft.
Verlaat de smidse.


Kerk (Church)
Ga de kerk in en loop naar voren tot bij het altaar.
Steel een kaars (candle) van het altaar, of van de standaard die rechts van het altaar staat.
Verlaat de kerk weer.


Keuken (Kitchen
Ga naar de keuken. Gooi de kaars in de platte pan met kokend water, die op het fornuis staat. De was smelt en je houdt een lont (wick) over.
Spreek Martin aan. Hij vraagt of je alsjeblieft weg wilt gaan. Als Nazario erachter komt dat hij met Leonardo gepraat heeft, wordt hij zelf ook ondervraagd en dan is hij verloren.
Verlaat de keuken.


Ziekenhuis (Hospital)
Ga naar de afgesloten deur (entrance) van het ziekenhuis.
Zoek met je cursor aan de rechterkant van de deur, tot je het deurslot (door lock) vindt. Dat is de plek waar je met je buskruit moet klikken.
Pak dan het lont en klik hiermee op het slot+buskruit (door lock with powder). Leonardo zegt dat het lont te droog is en dat je het vochtig moet maken met alcohol.


Wijnkelder (Wine cellar)
Ga naar de wijnkelder. Haal het lont uit je inventaris en klik ermee op de tap (stopper) van het wijnvat. Leonardo vindt dat je beter wat wijn kunt opvangen in een potje.
Haal dus de lege pot (crock) uit je inventaris en vul hem met wijn (wine)aan de tap.
Klik dan in je inventaris met de pot wijn op het lont, zodat je een doorweekt lont (moist wick) krijgt.


Ziekenhuis (Hospital)
Ga terug naar de afgesloten deur (entrance) van het ziekenhuis.
Pak het doorweekte lont en klik hiermee op het slot+buskruit (door lock with powder).
Nu nog op zoek naar een vuurtje.


Kerk (Church)
Ga naar de kerk en steel de andere kaars (candle) op het altaar of de kaars van de standaard rechts van het altaar.
Verlaat de kerk.


Keuken (Kitchen)
Haal de kaars uit je inventaris en steek hem aan in het vuurtje van de oven.
Verlaat de keuken weer met je brandende kaars (lit candle).


Ziekenhuis (Hospital)
Ga terug naar het ziekenhuis en gebruik de brandende kaars op het lont in het deurslot (lock with fuse). De explosie is groot genoeg om het slot eruit te blazen. Ga naar binnen.

Kijk rond. Eladio is er niet en er is ook verder niets interessants te zien. Alleen de hoge kast staat nog steeds afgesloten in de hoek. Leonardo vraagt zich af wat Eladio daarin bewaart.
Verlaat het ziekenhuis weer.


Kerkhof (Cemetery
Ga naar het kerkhof, waar Egidio nog steeds graaft. Vraag Egidio of hij de deur van Umberto's cel wil open maken. Misschien dat je aanwijzingen kunt vinden bij de zogenaamde handlanger van Eladio.
Egidio zegt dat hij dat niet mag doen. Inquisiteur Nazario heeft orders gegeven dat niemand Leonardo mag helpen. En aangezien ze op dit moment de cel naast die van Umberto bezoeken, wil Egidio niet het risoco lopen betrapt te worden.

Laat Egidio de brief (letter) zien, die je op Segundo's bureau vond.
Hij kan hem zelf niet lezen, maar hij weet wat erin staat.
Informeer naar het incident in San Torcuato. Egidio vertelt dat hij betrapt werd op eten in de vastentijd. De abt wilde hem straffen met een zweep. Hij duwde de abt opzij. De abt viel, stootte zijn hoofd en overleed.
Segundo was de enige getuige. Hij nam Egidio mee naar deze abdij om zijn persoonlijke spion te worden. Egidio moest alles melden wat hij hoorde, vooral als het over de abt ging.

In ruil voor de brief wil Egidio de cel wel open maken.
Dus staan de drie even later voor Umberto's cel en geeft Leonardo de brief aan Egidio, die hem meteen verscheurt.


Umberto's cel
Kijk rond. Klik op het bed. Leonardo ziet iets onder het bed en samen met Bruno schuift hij het bed opzij. Nu zie je een klein gat voor het bed. Kijk erin en Leonardo ziet iets van metaal schitteren. Hij kan het niet met zijn vingers eruit halen.

Haal het kruis uit je inventaris en klik ermee op het gat. Leonardo vindt het een goed idee, maar heeft nog iets anders nodig.
Open je inventaris, pak de hamer en sla het kompas kapot. Bekijk (rechtsklik) het kapotte kompas. Alleen de magneet (magnet) is nog bruikbaar.
Plak de magneet aan het kruis. Gebruik dan het kruis+magneet op het gat en je vist een sleutel (key) eruit.

Gang
Verlaat Umberto's cel. Zoals je weet, is Nazario in de cel hiernaast.
Klik en rechtsklik op de deur (chamber) naast die van Umberto. Je hoort Nazario, Segundo en de Abt met elkaar praten. De Abt vraagt zich af of Eladio wel de moordenaar is. Nazario zegt dat de Abt de volgende morgen al zijn vragen beantwoord krijgt.
Verlaat de gang en de kerk.


Ziekenhuis (Hospital)
Ga naar het ziekenhuis. Gebruik de sleutel die je onder Umberto's bed vond, op de grote kast (cabinet) achteraan in de hoek. Hij past en de deur gaat open.
in de kast zie je een kistje en een blad papier. Raap het blad papier op. Het is een vertaling (translation) van een pagina uit het boek dat Bruno aan de Abt cadeau deed.

Leonardo legt uit, dat de moordenaar de pagina uit het boek scheurde en door Umberto liet vertalen. Toen Umberto las wat er stond, werd hij bang en heeft hij de vertaling verborgen. Het is een oproeping voor Berserk, die dan in het lichaam van een mens kruipt.
Umberto werd in woede gedood toen hij niet wilde vertellen waar de vertaling was.

Pak nu het kistje (chest-objects) dat in de kast staat. Het is op slot en Leonardo wil aan Nicholas vragen om het open te maken.
Bruno komt in opstand. Hij wil dat Leonardo het kistje aan de Inquisiteur geeft. Hij wil ook geen leerling meer zijn van Leonardo. Leonardo bidt nooit en laat hem graven ontheiligen. Hij vindt dat Leonardo meer aan zijn ego dan aan God denkt en hij heeft er genoeg van.

Leonardo is teleurgesteld dat Bruno blijkbaar niets geleerd heeft tijdens het onderzoek naar de waarheid. Hij verlaat in zijn eentje het ziekenhuis.


Smidse (Smithy)
Ga naar de smidse. Nicholas is niet aanwezig.
Aan de voet van de houten paal waar de schaar aan hangt, zie je een prop papier (crumples note) liggen. Raap het op. Lees het bevlekte papier in je inventaris. Er staat op Kom naar de eetzaal.
Verlaat de smidse en loop rechtsonder in je scherm naar de eetzaal


Eetzaal (Refectory)
Loop door de grote bogen aan de zijkant van de keuken, de eetzaal in.
Nicholas ligt op de grond. Leonardo loopt naar hem toe.

Intussen zie je hoe Bruno op de grond in het ziekenhuis zit. De Abt, Segundo en Nazario komen binnen en vragen of hij hulp nodig heeft.

Bekijk de dode Nicholas. Het lijkt erop dat hj vergiftigd is.
Dan komen de Abt, Segundo, Nazario en bruno binnen. Leonardo wordt beschuldigd van de moord op 4 monniken en het stelen van het kruis. Als in zijn bezit ook nog de tarotkaart met het pentagram wordt gevonden, is alles duidelijk. Thomas zegt dat het dezelfde afbeelding is als in de bibliotheek.
Leonardo wordt beschuldigd van een pact met de duivel. Nazario heeft er lang op gewacht en ziet nu zijn kans om Leonardo tot de brandstapel te veroordelen.


Binnenplaats
Leonardo wordt vastgebonden op de brandstapel. Hij kan beweren dat hij onschuldig is, maar dat helpt niets. Nazario's mening staat vast: Leonardo is schuldig en de inquisitie heeft altijd gelijk. Hij geeft opdracht de brandstapel aan te steken.

Twee bewakers en Bruno staan nog bij de brandende stapel hout als je de controle over je cursor terugkrijgt.
Open je inventaris, bekijk het kruis. Leonardo bidt even.
Haal dan het kruis uit de inventaris en klik ermee op de touw (ties) waarmee Leonardo's handen zijn vastgebonden.

N.B. 2019 versie:
Er is een inkeping (notch) te zien vlakbij Leonardo's handen. Plaats het kruis in deze inkeping en klik een aantal keren op dat kruis in de notch, om de touwen door te snijden.

Even later is Leonardo vrij en slaat hij de twee bewakers bewusteloos.
God heeft hem heeft geholpen aan de brandstapel te ontkomen.
Bruno gelooft weer in zijn meester en is bereid Leonardo te volgen op zijn weg naar de ontmaskering van de ware moordenaar.


Ziekenhuis (Hospital)
Leonardo gaat naar het ziekenhuis, waar de moordenaar van Godfried en Umberto een pentagram op de grond heeft getekend en bezig is met de laatste aanroepingen.
Praat met de moordenaar, luister naar zijn verklaringen en hoe hij zichzelf rechtvaardigt. Niets mocht verhinderen dat hij het boek in handen kreeg.

Leonardo insinueert steeds dat de moordenaar niet met een vooropgezet intelligent plan werkte, maar onnadenkend handelde in kwaadheid. Dat maakt de moordenaar zo kwaad dat hij het ziekenhuis in brand steekt, Leonardo op de grond werkt en Bruno probeert te wurgen.

Als Leonardo weer opstaat en je de cursor kunt gebruiken, raap je het boek op, dat op de hoek van de tafel ligt.

N.B. 2019 versie:
Er volgt een worsteling en de moordenaar steekt de boel in brand.
Op de tafel vindt Leonardo een kruik (crock) met vacuüm getrokken deksel.
Het boek op de tafel is te heet om op te pakken. Pak de emmer water naast de tafel, maar het hengsel is te heet.
Stop de kruik in de emmer en het deksel gaat open. Leonardo heeft nu een kruik met zout (crock with salt) bij zich.
Gooi het zout op het boek en dat koelt iets af, maar is nog te heet om te pakken.
Hou de kruik in de emmer en Leonardo heeft een kruik met water (crock with water) in zijn inventaris.
Doe het boek in het water en het is afgekoeld.  Pak het boek (book gift).

Gooi het boek in het vuurtje naast de tafel..............

De andere monniken hebben het verhaal van de moordenaar van Godfried en Umberto gehoord. Ze geloven nu dat Leonardo onschuldig is en luisteren aandachtig als hij ook nog onthult wie de moordenaar van Anselmo en Nicholas is.....................................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.