Walkthrough door Yvonne © 2019 www.adventurespel.nl
Uitgever: Adipson / 2019
Ontwerper: Romuald Serrado, Adipson
Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar:
Info & review.
|
Spelbediening,
Hoofdstuk 1: Intro en ontsnapping uit het gesticht,
Hoofdstuk 2: Rodolphe, 3 jaar na aankomst in Raccoonstad,
Hoofdstuk 3: Cyprien in Reavirpro,
Hoofdstuk 4: Lucs adventure.
Spelbediening 
Na het opstarten van het spel kun je kiezen uit de talen Frans of Engels, kiezen voor een nieuw spel (play a new game) of voor het laden van een gesaved spel (load a saved game) en het beëindigen ervan (leave the game).
Ook kun je 'options and set up' kiezen. Hierin kun je: saven, laden, herstarten, beëindigen, het spel hervatten, de configuratie resetten en info over de ontwikkelaars zien.
Onderaan kun je in Bonus de voorgeschiedenis zien van hoe hoofdpersoon Rodolphe en zijn 2 vrienden in de psychiatrische kliniek terechtkwamen.
Kies een nieuw spel.
Je kunt dan de spelbediening oefenen (tutorial to play).
In de handleiding krijg je met hulp van een muisje in een prullenbak te zien hoe je nieuwe spellen start, opslaat en opgeslagen spellen laadt en hoe je instellingen verandert.
Hierin kun je behalve saven, laden, opnieuw starten en het spel beëindigen ook de kleuren, het geluid en de snelheid aanpassen en de configuratie veranderen.
Ook zie je hoe de inventaris werkt.
NB1: Als je een voorwerp op wilt pakken, met iemand wilt praten enzovoort, moet je ervoor zorgen dat een voorwerp uit de inventaris niet actief is. Zet dat voorwerp op het scherm en rechtsklik, zodat het in de inventaris komt.
NB2: Regelmatig wordt er een taak aan je notitieboek toegevoegd. Dit wordt niet elke keer in deze walkthrough vermeld. Je hoort een geluidje als dat gebeurt.
Tip: Er is meer te bekijken dan in onderstaande walkthrough vermeld staat. Bekijk dus alles wat er verder nog te zien valt.
Hoofdstuk 1: Intro en ontsnapping uit het gesticht 
Start een nieuw spel.
20 december 2012
Je ziet Nathanael die wraak wil nemen op de wereld, omdat zijn geliefde geit Simone doodgaat door het eten van een weggeworpen blikje.
Daarna volgt het werkelijke spel:
Intro
Rodolphe wordt wakker gemaakt uit een droom over het muisje uit de handleiding...
Het is de dag voor de wereld zal vergaan volgens de Maya kalender. Hij zit in een instelling voor psychiatrische patiënten.
Bekijk eventueel de prullenbak en de container met te wassen kleding.
Spreekkamer dr. Horse
Ga dan bij dokter Horse naar binnen. Hij vertelt dat je het 'gekkenhuis' niet uit mag, omdat je 12 minuten te laat bent om het formulier daarvoor te ondertekenen. Rodolphe zal een maand moeten wachten tot hij weer voor vrijlating in aanmerking komt.
De dokter gaat weg en komt terug om zijn kluis dicht te doen.
Er wordt een taak toegevoegd aan je notitieboek: de zelfde dag nog ontsnappen!
Kijk in het notitieboek bovenaan je scherm (het is in het Frans!)
Pak de schaar (pair of scissors) van het bureau en bekijk het whiteboard.

Daaronder kun je de post-it (post it) pakken met het getal 55-54 erop.
Bekijk het prikbord en lees de roze post-it: het getal op de post it in de inventaris is de code voor de kluis.
Op een andere, gele post-it staat dat je de kluis weer moet sluiten.
Open de safe en pak de toegangspas (access card) eruit.
Je kunt de kluisdeur echter niet dichtdoen.
Ga de kamer uit.
Gang
Open de deur voor het personeel.
Na een grapje blijft de deur gesloten.
Ga rechtsonder naar de gang toe.
Loop langs de slapende bewaker en bekijk welke taak er aan je notitieboek is toegevoegd: je moet incognito langs de bewaker gaan. Zoom uit.
Cyprien en Luc
Ga naar links naar de kamers van de patiënten.
Je kunt de gymzaal niet in omdat de weg versperd is door een sporter die push-ups doet.
Als je de rechter lockerdeur wilt openen, word je geroepen door Cyprien, die de sleutel voor de kast heeft. Je moet Cypriens deur dus openmaken om de kast te kunnen openen. Dit wordt toegevoegd aan het notitieboek.
Klik op het pasje en dan op de kaartlezer bij de deur naast de computer, maar de deur gaat niet open.
Bekijk de commodore computer en iemand uit de volgende cel praat met je.
Ga naar Lucs cel op nummer 10.
Hou de toegangspas tegen de kaartlezer. De deur is open, maar het pasje wordt ingeslikt.
Open de deur. Je moet nu Luc van zijn boeien verlossen. Gebruik daarvoor de schaar en Luc is vrij.
Ga terug naar de computer en Luc hackt hem voor je.
Open nu Cypriens deur en hij is ook vrij.
Probeer de gesloten kastdeur te openen. Cyprien geeft je de sleutel (locker key).
Open de kast met de sleutel en pak de ruimtepakken.
De drie mannen kunnen nu incognito langs de bewaker.
Loop naar rechts naar de uitgang toe.
Bekijk de auto. De chauffeur zegt dat ze laat zijn en wil ze naar Nasa brengen.
Ze stappen vanzelf in en komen bij de Spiknout 1-raket terecht.
Ondertussen Russen en Fransosen
Ondertussen komen Nathanael en een Rus in beeld.
Aan de muur hangt een poster van Nathanael uit de beginscène.
Ga naar de Rus toe.
Geef de envelop (Kraft envelope) uit Nathanaels inventaris aan de Rus. Nathanael wil atoombommen laten afgaan op de dag dat volgens de Maya's het einde van de wereld aanbreekt.
Ondertussen zie je De Franse president aan zijn bureau zitten.
Klik op de president die er dan over wordt ingelicht.
Het signaal van de Russische router kan alleen onderbroken worden vanuit de Spiknout. De oorspronkelijke astronauten zijn echter vervangen door de drie vrienden uit het gesticht. Er is nog één uur om de aanval met atoombommen te stoppen.

Geef het vertrouwelijke rapport (confidential file) aan de president. Je leest wat de drie mannen mankeert.
Druk op de rode knop onder het scherm rechts, onder signal ouvert .
Het signaal wordt onderbroken.
Klik op het apparaatje links van het scherm waarop je de aarde ziet en de president komt in beeld.
Luc blijft op de knop duwen en zet het signaal weer aan.
Zet het signaal uit met de knop, maar je bent te laat. Het beeld valt weg en er vallen atoombommen op aarde.
Er volgt een melding dat de drie binnen 5 jaar terug zullen zijn op aarde en dat dat niet te veranderen is. Vijf jaar later staan ze in een woestijn op aarde in Raccoonstad.
Het spel begint nu met informatie over makers en dergelijke en start nu echt.
Hoofdstuk 2: Rodolphe, 3 jaar na aankomst in Raccoonstad 
Bekijk het notitieboek: Rodolphe moet zich bij zijn vrienden in de cabine voegen en heeft daarvoor een sleutel nodig die ergens verstopt is.
Bekijk de emmer, de radioactieve tomatenplanten en de ton, maar daar ligt de sleutel niet.
Je kunt ook de brug niet over.
Pak de katrol (wooden pulley) aan de rechter steunpilaar.
Sluit de luiken en je ziet de sleutel (basic door key) hangen. Pak hem en open er de deur mee.
Binnen is het donker, je zult de luiken dus moeten openen. Rodolphe gaat vanzelf naar buiten.
Sluit de luiken en ga weer naar binnen met behulp van de sleutel.
In het notitieboek staat dat Rodolphe 6 objecten moet vinden om van de fiets een generator te maken voor elektriciteit.
Pak de fietsvork (bike fork). Zet hem dan in het gat in het opstapkrukje (pierced stool).
Een van de voorwerpen die je nodig hebt voor de generator is geplaatst. Zoom uit.
Pak het kopje (blue cup), de slakom (plastic salad bowl) en de lege chipszak (empty chips package).
Ga naar buiten, de brug over.
Pad in het bos
Pak bij de houtblokken de wig (small wooden wedge) op.
Pak uit de holle boom de scarabee (scarab corpse) en uit de kist een elektriciteitsdraad (blue electrical wire).
Ga naar rechts en je ziet een schilderes.
Pak onderaan een tomaatje (edible tomato) op.
Praat met de schilderes en stel alle vragen op het scherm.
Pak bij de emmer een stuk slang (empty plastic sheath) op.
De tube bruine verf links van haar kun je nog niet pakken.
Ga boven het scherm uit.
Ga het gat in het hek door en loop verder.
Je ontmoet een jongetje. Praat met hem (Yes, I'm...time) en 150...kid? . Daarna Do I ...tour?
Praat weer met Dexter, dit keer over de fiets (nice ... Scrap? ). Dexter wil een achterwiel. Dit wordt in het notitieboek opgeslagen.
Vraag of Dexter je wil helpen met de generator (I need ... help me? ) Beëindig met de laatste optie.
Pak de steel (long stick) bij het graf van kip Piou.
Ga onder in het scherm terug naar de brug.
Bekijk het hek onderaan. Dat klemt. Ga erdoor naar onder toe.
Het everzwijn
Je ziet een everzwijn met jeuk.
Pak bij het hekje bij de hooiberg de bezemkop (brush brush).
Pak achter het zwijn wat haren (hair of Gratt'cul) op van de boomstronk.
Doe water uit de trog in de slakom. In de inventaris zit nu een kom met water (bowl filled with water).
Het zwijn moet in zijn hok voor je er langs kunt.
Leg de tomaat in de trog en doe het hek dicht. Zet er een wig bij om het zwijn op te sluiten.
Pak de rode draad (red electric wire) op boven het bordje op de boom.
Pak de kooi (bottom cage) links van de omheining.
Pak bij het hek rechts onder de dropstaaf (liquorice stick) op en ga dan door het hek heen naar onder.
De kat
Je kan het wiel bij de kat niet pakken want de kat is vals.
Pak van de ton rechts de blaasbalg (bellows in good condition).
Verjaag de kat door de slakom met water over hem heen te gooien.

Pak het achterwiel (bike rear wheel) en probeer het krantenartikel op de tak te pakken.
De tak is te hoog. Gebruik dus de bezemsteel, maar die is net iets te kort.
Zet de bezemkop vast aan de steel en je hebt een bezem (broom).
Haal het artikel uit de boom met de bezem en bekijk het. Het is een handleiding om een penseel te maken. De handleiding komt niet in de inventaris terecht.
Ga links naar het meer toe.
Het meer
Pak bij de steiger de kurk (cork) uit het water. Die hangt aan een touwtje om een plank heen. Rodolphe zegt dat als de kurk geverfd is, die op een eikeltje lijkt.
Praat met Fernal. Maak alle opmerkingen op het scherm. Je krijgt de slacentrifuge (drum extractor) van hem.
Hij heeft nog één kever nodig voor zijn collectie en wil die ruilen tegen een kom patat. Rodolphe heeft te weinig geld om de frites te kopen.
Maak het gesprek af en geef de scarabee. Je krijgt een bak Franse frietjes (French fries).
Praat met de kerstman. Stel alle vragen op het scherm. Hij verwijst naar een dwerg die ergens in het gebied een eekhoorn probeert te vangen. Die zou je kunnen helpen een generator te maken.
Beëindig het gesprek en geef de frietjes aan de rendieren. Die willen de patat niet.
Pak het glas wodka (glass of vodka) van het tafeltje bij de slapende dwerg. Klik op de radio om iets grappigs te zien.
Gooi de wodka over de frites en geef de frites aan de rendieren.
De kerstman geeft je een magische pinda (peanut).
Ga onder het scherm uit.
Praat met Genious en stel alle vragen. Hij zoekt eekhoornharen. In ruil voor hulp met de generator wil hij hulp voor een val.
Beïindig het gesprek en bevestig de katrol aan de lange tak.
Rodolphe moet nu een kooi aan de tak hangen en heeft een touwtje nodig om de kooi aan de katrol te hangen.
Geef de zwijnenharen aan Genious en hij zegt dat daar samen met een stokje en wat lijm een penseel van te maken is.
Kijk naar het dikke boomsap en haal het eruit met de mok. Rodolphe heeft nu een kopje met lijm (cup filled with glue).
Combineer het staafje met de lijm en Rodolphe heeft een plakkerig stokje (sticky stick) in de inventaris.
Combineer dat stokje met de everzwijnharen. Rodolphe heeft een penseel (homemade brush) gemaakt.
Ga boven het scherm uit, dan rechts.
Pak daar, rechts bij de golfplaten op het vat, een ijzeren pijp (iron pipe) op.
Ga weer naar boven (2x) en dan rechts naar de schilderes toe.
Praat met haar over de tube verf (je pourrai...marron?). Ze wil er witte verf voor terug.
Het notitieboek wordt aangevuld.
Ga naar boven en links. Open de deur met de sleutel.
Zet de rode en de blauwe draad aan de fiets en ook de slacentrifuge.
Doe dan de ijzeren pijp aan de fiets.
Je moet nog één voorwerp vinden om een generator te maken. Ga naar buiten.
Ga de brug over en het gat in het hek door.
Geef Dexter het wiel. Hij wil dat je het wiel zelf bevestigt. Zet het dus aan de fiets.
Dexter geeft als bedankje een flesje tip-ex. Rodolphe is daar niet zo tevreden mee.
Dexter belooft hem iets nuttigers, als Rodolphe de band oppompt.
Combineer de blaasbalg met de lege slang en Rodolphe heeft een pomp (homemade pump) gemaakt.
Gebruik de pomp om de band op te pompen. Dexter geeft je zijn dynamo (bike dynamo).
Ga naar onder en rechts, naar de schilderes toe.
Geef de tip-ex aan de schilderes en ze geeft je er een tube bruine verf (brown gouache tube) voor terug.
Links op de afvaltonnen ligt een klosje garen (coil of fragile wire). Pak het op.
Doe de verf op de penseel (brush and gouache) en beschilder er de kurk mee. Rodolphe heeft nu een geschilderd eikeltje (false acorn) in zijn inventaris.
De generator
Ga naar boven. Ga 2x naar onder. Dan links en naar onder.
Bind de draad van het klosje aan de kooi en hang de kooi aan de katrol.

Leg dan het namaakeikeltje op de boomwortel waar het draadje aan vast zit. Je vangt een eekhoorn (live squirrel) en Genious tekent in je notitieboek een plan voor hoe je de generator in elkaar zet. Kijk ernaar en zoom uit.
Ga naar boven, naar rechts, 2x naar boven en ga de brug over.
Open de deur met de sleutel en repareer de generator:
Je had de slacentrifuge al op de fietsvork gezet en de rode en de blauwe elektriciteitsdraad met de fiets verbonden. Ook de ijzeren pijp zit er al op.
Zet de dynamo op de fiets en zet ten slotte de eekhoorn in de slacentrifuge. De generator werkt.
Klik in het notitieboek op de tekst chapitre 2 en je ziet hoe de generator in elkaar zit.
De slacentrifuge moet wat sneller draaien.
Geef de pinda aan de eekhoorn, maar die zal hem dan opeten.
De pinda moet uit het zicht zijn, zodat de eekhoorn harder gaat rennen om erbij te kunnen.
Leg de pinda op de houtblokken rechts van het raam. De eekhoorn rent zó hard dat er rook uit de computer komt.
Een beveiligingssysteem wordt ingeschakeld en de drie geeks zijn daarna in ruimtestation Reavirpo.
In de inventaris zit een toegangskaart (Access card Reavirpo).
Ga naar de ontvangsthal rechts. Rodolphe en Luc worden naar huis geteleporteerd.
Je zit nu in de rol van Cyprien.
Stop de toegangskaart in de kaartlezer. Het lukt niet Luc óók te teleporteren. Hij moet schadevergoeding betalen voor de door de eekhoorn kapot gemaakte computer. Hij wordt opgesloten in een ruimte die bewaakt wordt door een robot.
Hoofdstuk 3: Cyprien in Reavirpro 
Verdieping -2
Kijk naar het ventilatiesysteem. Pak de stinksok (puante sock) op.
Kijk naar de groene substantie onder aan de wasbak rechts en naar de bruine smurrie in de verstopte wasbak. Pak daar de spons (sponge).
Praat met je medegevangene, kerstman Clodo, en stel alle vragen. Clodo geeft de volgende informatie:
Je moet aan je eten komen door vliegen te vangen en op te eten.
Cyprien zit opgesloten op verdieping -2 en op -4 is de uitgang.
Op -3 is een bewaker zonder toegangspas.
Doe de sok in de wasbak. De sok lost op in de troep en stinkt enorm.
Doe de spons erbij. Die lijkt nu op een stinkkaasje (fake cheese).
Hou het kaasje tegen het ventilatiesysteem. De bedrading van de robot smelt door de gassen en de deur gaat open. Ook de machines links zijn kapot.
Ga naar links. Je hebt een toegangskaart nodig voor de lift. Cyprien moet daar dus naar op zoek.
Loop naar links. Pak de plant boven het meest linkse vloerrooster en Cyprien heeft groene blaadjes (green leaves) in zijn inventaris. Zie dat er onder die plant mieren lopen.
Pak van het midden van de toonbank de waterfles (water can) op en links het babyflesje (empty baby bottle).
Bekijk de poster.
Pak de ventilator (battery powered fan) van de bovenste plank.
Vul het babyflesje met mieren (bottle of ants) en het flesje zit er vol mee.
Ga terug naar kerstman Clodo en geef hem dat flesje.

Hij is blij met de mieren en geeft je een toegangspasje (access card Reavirpro).
Loop terug naar de lift. Hou het pasje tegen de kaartlezer en Cyprien gaat de lift in.
Er volgt een scène waarin je de andere twee ziet gamen.
Klik op verdieping -3.
Verdieping -3
Ga rechts naar de wachtkamer en praat met Dexter die bij een neergestoken man staat. Stel alle vragen. De jongen wordt door een 'black rider' in hemzelf gedwongen om slechte dingen te doen. Hij wil een groen gelatine-ijsje met aardbeiensmaak in ruil voor de solid sodium (een soort zacht metaal dat explosief kan zijn) dat achteraan staat. Er wordt een notitie toegevoegd.
De jongen vertelt ook dat voor het maken van een bom een video bestaat. Die is door Ed verstopt.
Pak de gelatinecapsule (empty gelatin capsule) bij het hoofd van het lijk en ga helemaal naar links.
Kijk naar de tv maar bewaker Ed zegt dan dat je niet op deze afdeling mag zijn.
Praat met Ed. Die zegt dat hij een videotape heeft waarop te zien is hoe je een sodiumbom maakt. Die ligt op verdieping -1 in een biometrische kluis. Die kan alleen open met Eds vingerafdruk.
Hij wil een drankje hebben.
Ga terug naar de lift. Hou de toegangskaart voor de kaartlezer en kies verdieping -4.
Verdieping -4, de keuken
Ga naar links. Pak bij het apparaat onder het uitgangsbordje het stukje plakband (Butt scotch) op.
Lees het linker blauwe bord: links ga je naar de keuken en rechts is de Eerste Hulpkit.
Ga naar rechts en bekijk de hulpkit. Cyprien pakt er vanzelf een slaappil (powerful sleeper) uit.
Kijk naar het elektriciteitskastje en er staat een taak in je notitieboek.
Lees het notitieboek: je moet een bom maken om het elektriciteitskastje op te blazen. Dat regelt namelijk de laserstralen waarachter de teleporter naar de uitgang staat.
Loop naar links. Naast de snoepautomaat zit een lijk. Pak het flesje water (bottle of mineral water) van hem af.
Cyprien wil het snoeppapiertje niet hebben. De snoepautomaat bevat alleen gevaarlijke snoepjes, die ook nog over de datum zijn.

Pak het gebakje (strawberry sponge cake).
Zet eventueel de blender en de magnetron aan en pak de velletjes gelatine (gelatin sheets) vanaf de magnetron.
Lees links van de automaat het ijsrecept. Klik op het recept om uit te zoomen.
Doe het gebakje in de magnetron.
Doe het aardbeiensausje (strawberry sauce) daarna in de blender.
Doe ook de gelatine daarin en de groene blaadjes.
Cyprien heeft een gelatine flan gemaakt, maar moet iets vinden om het in te doen.
Ga terug naar de lift. Houd de toegangskaart tegen de kaartlezer en kies
verdieping -3.
Vingerafdruk
Loop naar links naar Ed toe.
Doe in de inventaris de slaappil in het flesje mineraalwater en geef het aan de bewaker. Hij valt in slaap.
De videorecorder is leeg.
Pak de kom (container) op het bureau en neem vingerafdrukken met het plakband. Cyprien heeft nu Eds vingerafdruk (imprint of Ed).
Ga naar de lift.
Gebruik de kaartlezer en ga terug naar -4.
De videotape
Ga links naar de keuken en vul de kom met het spul in de blender. Cyprien heeft nu een kom met gelatine flan (gelatine tip).
Ga terug naar de lift. Gebruik de kaartlezer en kies -3.
Ga rechts naar Dexter toe en geef hem de kom gelatine tip. Het is niet bevroren. Je moet dus een vriezer vinden. Daarover las je al in het recept. Er staat een vriezer op verdieping -1.
Ga naar de lift en gebruik de kaartlezer met het pasje. Kies -1.
Als je naar links loopt, moet je een toegangsdeur open houden door een gewicht op de vloer te leggen, dat even zwaar is als een mens. Er komt een notitie in het notitieboek, dat je een gewicht moet zien te vinden.
Ga naar rechts. De pc doet het niet.
Open de safe met de vingerafdruk op het plakbandje. Cyprien haalt er een videotape (old K7 VHS) uit.
Gebruik de lift met behulp van de toegangskaart en de kaartlezer.
Ga naar verdieping -3, ga links naar Ed toe.
Doe de videoband in de recorder. Cyprien krijgt aanwijzingen hoe hij een bom kan maken.
Het ijsje en de bom
Ga terug naar de lift, gebruik het pasje op de kaartlezer en kies -1.
Zet de watercontainer op de eerste weegmat en loop naar links.
Doe de flan in de vriezer en Cyprien heeft gelatine ijs (gelatin ice cream) in zijn inventaris.
Ga naar de lift, pak bij de deuren de waterkan weer op.
Gebruik het pasje op de kaartlezer en kies -3.
Ga rechts naar Dexter toe en geef hem het ijs. Pak dan de sodium (sodium tube).
Maak een sodium capsule door sodium te combineren met de gelatinecapsule.
Ga naar links. Hou de pas tegen de kaartlezer en kies -4.
Zet de waterkan op de grond voor het elektriciteitskastje en doe er de sodium bij. De laserstralen zijn weg.
Loop dus naar rechts naar de teleporter. Hou het pasje bij de kaartlezer en Cyprien is thuis bij zijn twee vrienden.
Cyprien ruilt van plaats met Luc, die wat gaat gamen met Rodolphe.
Kijk in het notitieboek. Luc moet zijn verloren quindaire bouénow vinden. Het is nu zijn beurt om de hoofdrol te spelen.
Hoofdstuk 4: Lucs adventure 
Toegang tot het riool
Bekijk de poster rechts. Daarachter zit een gat.
Kijk wat er in verborgen zit. Het is de quindaire bouénow die Luc kwijt was. Hij legt het bij de tv op het tafeltje.
De buurvrouw komt langs maar het contact gaat niet zo best. Luc denkt dat ze een prostituée is.
Ga de deur door. Lees de graffity.
Pak bij de hoek met troep het rattengif op (rats poison) en ga rechts naar het appartement van de buurvrouw.
Pak de katapult (throw stones) aan het voeteneind van het bed en ga weer weg de gang op.
Ga naar Rodolphe en Cyprien toe. Die zijn verdwenen net als de snoepreep en een poster.
Pak de fles whiskey links van de bank.
Pak het beeldje links op de plank met vaasjes. Het is een collector's item (collector's figurine).
Pak de slakom (plastic salad bowl) en de deksel (cast iron lid) bij de kastjes rechts. Ga de deur uit.
Ga naar buiten, de trap op. De teleporter is kapot.
Met blote handen is de transformator links in de hoek niet te openen.
Pak het lapje (cloth) op de kisten.
Kijk naar de vuinisbak onder het bord Ragoon centre en Luc pakt het breekijzer (crowbar) eruit.
Probeer het luik in de grond te openen en gebruik daarna het breekijzer. Het luik staat nu op een kier, maar je kunt er niet doorheen.
Ga naar rechts.
Praat met de alcoholist en dan met de punk met het machinegeweer. De toegang tot Ragoon stad is gesloten.
Kijk naar de rode gereedschapskist en er komt een notitie in het boekje, dat je daarvoor eerst Raoul moet afleiden.
Geef de whiskeyfles aan de alcoholist en je mag zijn schroevendraaier (screwdriver) pakken.
Ga terug naar de bunker.
Zet de schroevendraaier in de transformator in het hoekje. Luc vindt een oude zekering (fuse). Combineer die met de katapult (lance-fuse).
Ga naar rechts en schiet met de katapult op de beveiligingscamera. De punk is afgeleid.
Open dus de gereedschapskist en Luc vindt een hydraulische krik (hydraulic jack).
Ga naar links en zet de krik op het luik in de grond. Het luik is open.
Het riool
Ga het luik door.
Kijk naar het bord op de muur en zet er de schroevendraaier in.
Pak achter het bord het flesje aardbeiensiroop (strawberry syrup) op.
Kijk naar de plank in het water. Luc gaat er op staan en zinkt dan.
Ga naar rechts. Pak het stukje rubber (rubber piece) naast de drijvende vuilniszak en pak de glasscherven (glass fragments) helemaal rechts.
Ga naar onder. Een man rechts wil je niet over zijn matras laten lopen, zodat je niet verder kunt. Je moet hem iets geven waar hij wat aan heeft. Geef hem het collector's item poppetje.

Ga naar rechts en Luc ontmoet een jongen die verstoppertje aan het spelen is. Die zegt alleen: open-dicht-dicht-open. Dit is een hint voor later.
Ga verder naar rechts.
Ga de afslag naar het noorden in en ga daar rechts.
Praat met de punk-bewaker en stel alle vragen. De gang die hij bewaakt gaat naar een soort bazaar vol handelaren. Je moet dan bij de uitgang ervan langs Jobba Hot, de leider van de rioolbewoners.
De bewaker zal toegang verlenen als je kauwgum voor hem hebt met aardbeiensmaak.
Combineer daarom het rubberstukje met de aardbeiensiroop en Luc heeft kauwgum (false chewing gum strawberry) nagemaakt. Geef de kauwgum aan de bewaker.
Kijk naar de brochure in het water.
Ga naar rechts.
Dan zie je een scène die boven de bunkers en riolen plaatsvindt: de hoofdbewaker van de uitgang ruilt van plaats met een ondergeschikte om kleding voor een verkleedfeestje te halen.
De Bazaar
Luc staat aan het begin van de bazaar.
Praat met D'Chamelle en stel alle vragen. Hij wil zijn vuilprikker, die in de hoek staat, wel ruilen tegen een pannendeksel. Geef hem het deksel en je krijgt de prikker (pick).
Ga naar links. Pak met de prikker de folder uit het water. In de folder zit een gratis kaartje (free coupon) voor een monsterpak voor een verkleedfeestje die avond.
Ga naar onder, dan steeds links.
Pak de bananenschil (banana skin) met de prikker.
Ga terug naar de gepantserde deur: rechts, naar boven, naar rechts tot je bij D'Chamelle bent. De versterkte deur gaat niet open.
Als je naar de vuilnisbakken kijkt, merk je dat je ze allemaal kunt openen en sluiten.
Denk aan de jongen in het riool en zet de meest linker vuilnisbakken open.
Zorg ervoor dat de twee volgende vuilnisbakken dicht zijn en de meest rechter bak open staat
De deur gaat open en Luc bevindt zich bij Jobba de Hot.
Jobba de Hot
Praat met het meisje dat in paniek is en met de man links van haar. Stel alle vragen. Achter de deur zit een gevangen ruimtewezen. Je kunt pas na toestemming van Jobba door de deur.
Praat met Jobba.
- Jobba wil de blondine ruilen voor de chihuahua van de burgemeester en dan mag Luc door de ijzeren deur.
- Er zijn kort geleden aliens aangekomen die veel inwoners hebben ontvoerd onder wie Rodolphe en Cyprien. Achter de deur zit zo'n alien opgesloten.
- Jobba zal Luc de trapladder op laten gaan, als hij ervoor zorgt dat de blondine grappiger is dan dat ze nu is.
Leg de bananenschil op het tafeltje van de blondine en Jobba vindt het erg leuk als ze valt.
Luc mag de ladder gebruiken.
Ga omhoog en Luc is bij een winkeltje, waar een man staat die een monsterpak wil hebben voor het verkleedfeestje.
De winkel
Lees de posters. In de winkel zijn vermommingen te koop.
Ga de winkel in, maar de punk bij de winkel laat je niet naar binnen gaan.
Ga rechts naar het oosten, maar dat lukt ook niet.
Ga dus links. De punk stopt je hier ook. Hij wil zijn monsterpak eerst.
Geef de coupon aan de punk en hij gaat zijn kostuum halen.
Ga de winkel in en probeer het masker te pakken.
Er komt een notitie in het boekje te staan het masker te pakken te krijgen.
Pak de poster aan de toonbank en er komt een stopcontact achter tevoorschijn. Raak het contact aan en de tv doet het, waardoor de winkelier een andere kant opkijkt.
Pak een batterij (battery) uit de container op de toonbank.
Lees de poster rechts over het verkleedpartijtje van de burgemeester. Doe de batterij in de katapult (lance battery) en schiet de batterij naar de rechter speaker. Die valt op het hoofd van de punk in de paskamer.
Pak dan het masker (monster mask).
Ga naar buiten en dan naar rechts.
Lees de poster waarop een everzwijn staat.
Praat met de besnorde man. Hij zit al twee jaar achter een zwijn aan dat zijn moestuin leeg eet. Hij zal Luc de worstjes bij de poster geven, als Luc een manier weet het zwijn tegen te houden.
Leg de glassplinters bij het gat in het hek. De man met de snor doet alsof hij slaapt en kan het zwijn verjagen. Luc mag de worstjes pakken.
Pak de worstjes (sausages) rechts van de poster en ga naar links.
Ga bij de winkel weer naar links. Luc doet uit zichzelf zijn masker op.
Hondje Candy
Lees de posters.
Klik op de grensafzetting en je kunt naar links.
Praat met de vrouw in de bestelbus. Stel alle vragen. Ze wil in ruil voor de snoepreep die ze heeft een poepprikker. Geef de prikker. Luc eet de reep onmiddellijk op en krijgt alleen de lege verpakking (empty packaging) in zijn inventaris.
Geef de worstjes aan hondje Candy. De vrouw wil echter dat je de hond met rust laat.
Er komt een notitie in je boekje, dat je de vrouw af moet leiden.
Zie op het grasveldje een hondendrol (Candy's crap). Pak die met het lapje op en geef de drol aan de vrouw.
Doe dan de drol in de snoepverpakking (quindaire crotte) door ze in de inventaris te combineren. Geef de drol aan de vrouw en ze valt flauw.
Geef nu het worstje aan het hondje (Candy) en Luc heeft het in zijn inventaris.
Praat tegen de bewaker om je binnen te laten en ga naar rechts.
Ga daar de ladder af.
Geef het hondje aan Jobba the Hot en je mag de ijzeren deur door.
Open de deur. Praat met 'the thing' in de hoek. Die wil je naar Rodolphe en Cyprien teleporteren als je iets te eten geeft. Hij eet de meest onwaarschijnlijke zaken, ook gif. Geef hem het rattengif en Luc krijgt de coördinaten waar zijn vrienden te vinden zijn.
Klik op de teleporter. Je krijgt de waarschuwing geen fouten te maken in het typen van de coördinaten.
Klik op het toetsenbord van de teleporter. Luc typt een verkeerd nummer in en komt terecht in Reavirpro. Hij kiest uit zichzelf weer een nieuw nummer op de teleporter en daarna nog een paar keer.
Uiteindelijk zie je Rodolphe in een kooi waar een skelet ligt.
Rodolphe in de kooi
Pak het touw (rope) van het skelet.
Pak de plank (wood board).
Bind het touw aan de pijp waar al een touw omheen zit.
Maak een schommel door de plank vast te maken aan een van de touwen.
Ga op de schommel zitten en de pijp breekt af. Er komt een rups vrij, die de kooi uitgaat en zich elektrocuteert. Het hek gaat open.
De scène verandert en je hebt nu de rol van Cyprien.
Cyprien
Klik op het scherm en Cyprien wordt wakker.
In Cypriens inventaris zit een ventilator en een videoband. In zijn droom had hij een vrouw gezien die kopje onder gaat in een frisdrankvijver.
Kijk naar het gat in de grond voor zijn voeten.
Pak de spoel (folder to line) op waaromheen een vislijn gerold kan worden en pak de hengel (fishing rod).
Klik op het platform. Hij moet dat naar beneden zien te krijgen.
Zet de spoel in het gat.
Pak de fles (empty bottle) uit de handen van het skelet. Vul de fles met frisdrank (cola soda) uit de vijver en zet hem op de spoel die nu gebruikt kan worden als lanceerplaats.
Als je er de fles op zet, gebeurt er echter niets.
Pak kauwgum (chewing gum sticky) van de rotsen op de achtergrond.
Doe de kauwgum aan de hengel (cane and chewing gum) en pak daarmee het mentossnoepje (sweet mentos) uit de hand in de vijver.
Doe de mentos in de fles en je hebt een soort raketfles (rocket cola) gemaakt.
Zet de fles op de lanceerplek en de fles raakt het platform dat naar beneden komt. Daarop staat Rodolphe en later voegt ook Luc zich bij hen. De drie kijken nu uit op een onbekende planeet en moeten een manier zien te vinden naar de aarde terug te keren.............................

Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.
|