1953 KGB UNLEASHED


Ook bekend als Phobos 1953


Walkthrough door Marjo © 2012 www.adventurespel.nl

Uitgever: UIG Entertainment/2012
Ontwerper: Phantomery Interactive

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



N.B.:
Dit spel bevat een ingebouwde, Engelstalige "manual + walkthrough". Je vindt dit
PDF-bestand na installatie onder Start - Alle programma's - 1953 KGB Unleashed.


OnderhoudsruimtesKantorenVentilatiebuis en laboratorium
ExperimentOnbekende ruimtes



Onderhoudsruimtes  

Intro
Moskou, 1953.
We zien oude filmbeelden van de stad, die overgaan naar een ondergrondse bunker.
Hier zit je tegen een muur en kijkt verdwaasd voor je uit.
Je vraagt je af wie je bent en hoe je hier zo snel mogelijk wegkomt.


Spelbediening
Ga met je cursor naar de randen van je scherm om 360 graden rond te kijken.
Als op je cursor een helder lampje brandt, heb je een actief punt gevonden.
Een pijl rechtdoor met een helder lampje betekent, dat je die kant op kunt lopen of iets van dichtbij kunt bekijken.

Rechtsklik en je inventaris aan de onderkant van je scherm opent.
Linksonderaan worden de voorwerpen opgeslagen die je opraapt.
Rechtsonderaan zie je het icoon om naar het hoofdmenu te gaan.
N.B.: Het spel is erg donker. Wellicht is het handog om in het spelmenu naar "settings" te gaan en daar de "brightness" (helderheid) wat hoger te zetten.

Linksbovenaan zit een boekje-icoon. Klik erop en je documenten (records) openen.
In dit boekje worden in het vervolg ook alle documenten opgeslagen, die je onderweg leest.
Klik op de regel "Power unit - Pass" en je paspoort opent.
Je leest dat je naam Pjotr Michailowitch Jaschkin is en dat je hierheen was gestuurd om herstelwerkzaamheden te verrichten aan de electrische installatie.
Sluit het scherm door onderaan te klikken met een rood bollletje op je cursor.


Onderhoudskamer
De verlichting is hier niet optimaal. Hij is zwak, rood en knippert.
Kijk om je heen.
Aan de linkerkant staat een rek. Hier vind je op de middelste plank een butaanbrander (torch). Klik erop en hij gaat naar je inventaris.

Loop rechtdoor naar de deur. Klik erop om hem te openen en loop verder.


Machinekamer
In de machinekamer is het nog donkerder.
Ga twee passen naar voren, tot aan de generator. Klik erop. Hij werkt niet. Pjotr zegt dat het lijkt alsof iemand hier met vloeibare stikstof alles extreem gekoeld heeft.

Als je vlak voor de generator staat, draai je naar links. Je ziet hier twee kabels over de vloer lopen. Klik erop om ze van dichtbij te bekijken. Ze zijn bevroren.
Rechtsklik om je inventaris te openen.
Klik dan linksonderaan op de butaanbrander. Hij blijft aan je cursor plakken.
Klik vervolgens met de brander op de witte, bevroren vloer tussen de kabels. Doe dit net zo vaak, tot de vloer ontdooid is (3x). Je brander verdwijnt dan automatisch.

Kijk nu nogmaals naar de generator.
Je ziet op het bordje met het typenummer, dat dit apparaat 18 Volt nodig heeft.

Ga terug tot bij de deur naar de onderhoudskamer.
Draai je om en kijk naar de vloer.
Je ziet een rooster en voor het rooster een metalen klep die een stukje open staat.

Haal de klep weg.
Eronder zie je acht zekeringen.
De bedoeling is dat je de zekeringen aanzet, die samen 18 Volt vormen.
Zet de schakelaars om die bij de
"8.5", de "2.5" en de "7" zekering horen.

Loop dan naar de generator.
Zet de hoofdschakelaar onder het 18V bordje aan. Nu is er wat meer licht!

Je ziet meteen de grote vacuumdeur, die natuurlijk gesloten is.
Tip: Voor je hiermee aan de gang gaat, kijk je eerst nog even om je heen, voor meer informatie over je verblijfplaats en wellicht je achtergrond. Doe dit overal waar je komt, ook al is het niet nodig voor de voortgang van het spel.

Draai je om, naar de deur die naar de onderhoudskamer gaat (staff only).
Rechts van de deur hangt een lijstje met veiligheidsvoorschriften voor de electriciens.

N.B.: Alle documenten die je bekijkt, gaan als geheugensteuntje naar het documentenboek linksboven in je scherm, waar je ze altijd kunt bekijken.

Links van de deur hangt een telefoon/intercom. Gebruik hem.
Je hoort alleen geruis. Zou hij defect zijn?


Onderhoudskamer
Ga even terug naar de onderhoudskamer, waar nu ook meer licht is en kijk om je heen.
Kijk naar de werktafel.
Links van de tafel hangt een klein wandkastje. Bekijk het van dichtbij. Het is afgesloten en je hebt geen sleutel.

Op de tafel ligt een tijdschrift over radiozender techniek, waar je doorheen kunt bladeren.
Op de muur boven de tafel hangt een briefje met de werkomschrijving voor electriciens.


Machinekamer
Ga weer terug naar de machinekamer.
Op de grond voor de vacuumdeur liggen kabels.
Aan de linkerkant ligt een cirkelzaag (circular saw) tussen de kabels. Raap hem op.

Rechts van de vacuumdeur zit een oranje stopcontact. Plug hier de cirkelzaag in.
Op de vacuumdeur zie je een verticale stang, die deel uitmaakt van het slot.
Zaag boven en onder het slot de verticale stang door.
De deur gaat nu open.




Kantoren  

Gang
Ga de gang in en loop een stap richting trap.
Je krijgt je eerste herinnering, over de dag dat je hier arriveerde. Je krijgt te horen dat je tijdelijk hier in een militair, ondergronds complex noodreparaties mag uitvoeren.
Er is die ochtend om 10 uur iets kapot gegaan en je mag proberen dat voor de middaag weer werkend te krijgen.

Na de flashback kijk je de rechter gang in.
Aan het einde van deze gang is een smalle vacuumdeur, die natuurlijk afgesloten is.
Draai terug naar links en ga de trappen op.

Bovenaan de trap draai je naar links.
Hier zie je een houten rek, waar een houten kist voor staat. Op de houten kist liggen ponskaarten. Raap een ponskaart (card) op.
In het rek vind je nog een nota voor chemicaliŽn, die je kunt bekijken.

Tegenover het rek is de deur naar het kantoor van de Sektorleider.
De deur is afgesloten.

Loop verder door de gang.
Aan het einde zie je een dichtgemetselde doorgang. Geen doorkomen aan.
Als je hier weg wilt, zul je een andere manier moeten vinden.

In de muur aan de linkerkant zie je een FVU-luik naar het ventilatiekanaal.
Je hebt een speciale sleutel nodig om het luik te openen.

Aan de rechterkant van de gang is de deur naar de conferentieruimte (conference hall).
Naast deze deur hangt een mededelingenbord. Bekijk het.
Je ziet wat krantenartikelen en een evenementenkalender. Ook hangt er onderaan een klein briefje op, met de aankondiging dat tussen 22 februari en 19 juni een radio-uitzending "Politieke Kritiek" via frequentie 568-476 te beluisteren is. Onthoud de frequentie.


Conferentieruimte - sleutel
Ga de conferentieruimte in.
Je hebt het idee dat iedereen in haast geŽvacueerd is.

Op de vloer ligt een tijdschrift met karikaturen. Blader er doorheen.

Voor je staat een klein tafeltje met een projector. Bekijk hem van dichtbij.
Links van de projector ligt een sleutel op de tafel. Raap hem op. Hij lijkt op een sleutel die op het kastje in de onderhoudskamer kan passen.
Verlaat dus even de conferentieruimte.

Meteen als je de conferentieruimte verlaat, hoor je een stem door de luidsprekers.
Zou er nog iemand in de bunker zijn? Iemand die hulp nodig heeft of jou kan helpen?


Onderhoudskamer - wandkastje
Loop terug naar de onderhoudskamer.
Maak het kastje, dat links boven het bureau hangt, open met de sleutel die je naast de projector vond.
Haal er een zaklamp zonder batterij , een rol isolatietape en een combinatietang uit.


Conferentieruimte - radio
Ga weer naar de conferentieruimte.
Aan de rechterkant staat een kast. Maak hem open.
Op de bodem van de kast ligt een werkrooster voor maart, waarop de dagen van de week en plaatsnamen genoteerd zijn.

Ga naar het bureau.
Hier kun je een potlood stelen.
Bekijk het boek 'Mind over matter', waarin geschreven wordt over een instituut waarin ze het brein bestuderen. Ze zijn voornamelijk geÔnteresseerd in telekinese en het uitzenden van radiogolven door een brein.
Bekijk het kalendertje dat bij dit boek op het bureau staat. De datum is zondag 8 maart.

In het midden van het bureau ligt een map met documenten. Blader er doorheen.
Het achterste blad is een mededeling over het schema van het ventilatiesysteem, dat per buizenpost opgestuurd zal worden. Met rood potlood staat het getal 2790 erop geschreven. Onthoud het.

Ga naar de radio, die in een hoek bij de deur staat.
Bekijk de radio van dichtbij.
Middenonder zie je een aantal rode knopjes.

Druk op het meest linker knopje om de radio aan te zetten.
Druk dan op het knopje waar 586-476 op staat. Dit is de frequentie die je op het prikbord op de gang las.

Nu mag je aan de rechter knop draaien, om de naald op de juiste plaats te zetten.
Volgens de kalender op het bureau, is het zondag 8 maart. Dat betekent dat dit de tweede zondag in de maand is.
Op het werkbriefje dat je in de kast vond, staat bij zondag als tweede plaatsnaam Novosibirsk. Zet je cursor dus op de rechterkant van de rechter knop en draai de naald op het zwarte streepje voor de naam Novosibirsk.
Je hoort wat stemmen en muziek.

Veel belangrijker is, dat achter je in de kast, de achterwand opendraaide en een geheime doorgang onthult naar de kamer hiernaast!


Kamer Sektorleider
Ga via de kast de kamer in. Je bent nu in de kamer van de Sektorleider, die je vanaf de gang niet kon binnengaan.

Draai naar rechts. Op een rond bijzettafeltje staat een draagbare bandrecorder (tape recorder), die je natuurlijk steelt. Ook het blauwe sigarettenetui (cigarette case) dat ernaast ligt, raap je op.
Lees het boek over reagentia voor chemische oorlogsvoering.

Zet een stap de kamer in en je hebt weer een visioen/flashback.
Daarna sta je tegenover het buizenstelsel waar de post doorheen zou kunnen, als er druk op zou staan.
Onder het buizenpostsysteem zie je een afgesloten kastje.

Links van het buizenpostsysteem zie je een muurkluis.
Op een document in het kantoor hiernaast las je de code 2790, maar hij werkt niet als je het probeert. Er zit zo te zien geen stroom op de kluis.
Volg het electriciteitssnoer dan vanaf de kluis over de muur naar beneden gaat. Ter hoogte van de plint is het kabeltje kapot.
Haal de combintietang uit je inventaris en maak daarmee de draadjes aan elkaar vast.
omwikkel de draad dan met de rol isolatietape.

Maar ook nu krijg je geen reactie als je de code op de kluis probeert.
Draai je om naar het bureau.
Hier ligt een pagina met decodeeruitslagen. Bij 1400 Hz zijn stemmen gehoord. Het is rood omcirkeld.
Het groene sigarettenetui raap je natuurlijk op.
Verder zie je nog een rechthoekig apparaatje, van waaruit een dun kabeltje over het bureau naar de grond loopt. Zou de kluis hierop zijn aangesloten? Het sigarettenetui past op het apparaat, maar er is plaats voor vier etuis.

Loop naar de sofa, waar je een map met personeelsgegevens en twee documenten over een testruimte TX-2 en labmonsters vindt.

Op het lage kastje links van de sofa, vind je naast de buste van Stalin een rood sigarettenetui.

Loop terug naar de andere kant van de kamer.
Kijk hier door het glas van het raam in een testkamer. Je ontdekt dat op een ventilatiebuis met grote letters 71-V geschreven staat.

Rechts van het raam staat een boekenkast met glazen deuren. Maak de deuren open.
Op de derde plank vind je aan de rechterkant een lichtblauw sigarettenetui.
Op de linkerkant van deze plank staan vier boeken met een gekleurde band op de rug. Onthoud de volgorde van deze kleuren.

Ga naar het bureau en plaats de sigarettenetuis op het apparaatje in de volgorde van de boeken: rood - blauw - groen - lichtblauw.

Bekijk nu de muursafe van dichtbij en toets de code 2790 in, die je op het document in het kantoor hiernaast las.
Maak dan de muursafe met de hendel open.
In de safe vind je een document over onderzoeksproductiviteit.
In de safe zie je ook een kastje met een knop. Draai aan de knop. Je hebt nu de vacuumdeur in de zijgang geopend.

Verlaat de kamer van de Sektorleider via de doorgang in de kast.
Verlaat ook dit kantoor en ga naar de gang.
Hier hoor je weer die trieste stem door de luidsprekers.




Ventilatiebuis en laboratorium  

Ga naar de zijgang, waar je aan het einde de smalle vacuumdeur zag.
Je kunt de deur nu openen.

Ga de trap af. Je merkt meteen dat hier te weinig zuurstof is, je hebt moeite met ademen.
Als je hier blijft staan, zal uiteindelijk je beeld wazig worden met rode randen. Wacht je dan nog langer, dan "ga je dood" en wordt je vervolgens weer wakker in de onderhoudskamer.

Kijk onderaan de trap naar rechts. Hier staat een houten rek, waar je een pikhouweel (pick) kunt pakken.

Links van de trap is de deur naar het laboratorium.
Ga naar binnen, als je nog genoeg lucht hebt. Ga anders eerst even naar boven, naar de gang en kom daarna terug.
In het laboratorium staat meteen links als je binnenkomt, een groene kist met een hangslot. Sla een aantal keren met het pikhouweel op het slot, tot het kapot gaat.
Zet daarna links en rechts van het slot de klemmen omhoog.
Maak vervolgens de kist open en haal er een klink/sleutel (handle) uit, waarmee je het ventilatieluik kunt openen.
Verlaat snel het lab en ga naar boven naar de gang, waar je weer kunt ademen.


Ventilatiebuis
Als je naar het einde van de gang loopt, hoor je alweer die stem door de luidspreker.
Ook merk je dat je je niet lekker voelt. Er was meer aan de hand dan alleen zuurstofgebrek in dat lab. Misschien heb je iets giftigs ingeademd.

Bekijk het vierkante FVU luik van dichtbij.
Zet je gevonden klink/sleutel erop en draai er vervolgens aan, om het luik te openen.

Ga een tamelijk grote ventilatiebuis in.
Draai een beetje naar rechts en je ziet aan de wand een telefoon/intercom hangen. Klik erop en je maakt contact met iemand die dringend hulp nodig heeft. Hij zit vast in de nabijheid van het laboratorium en krijgt niet genoeg lucht. Hij vraagt of je de schakelaar van kanaal 13 kunt omzetten, je zit immers vlakbij een schakelbord.

Aan het andere einde van de ventilatiebuis zie je aan de rechterkant een controlekastje waar FVU-6 op staat. Maak het deksel open je ziet allemaal schakelaars onder een schema.
Klik je rechtsonder op 'test' dan gaan er lampjes branden. Maar hoe moeten de schakelaars staan? Je weet dat op de ventilatiebuis in de testkamer naast die van Sektorleider 71-V staat en dat de man aan de telefoon in Sectie 13 zit, maar welke lampjes zijn dat? Kijk naar het rode luik onderin de buis.
Links ervan zie je een draaiwiel op een buis. Draai aan het wiel en je hoort hoe het buizenpostsysteem weer druk krijgt.
Verlaat de ventilatiebuis door het rode luik.


Stroomschema
Ga het kantoor in en loop via de kast naar het kantoor van de Sektorleider.
Nu het buizenpossysteem weer druk kreeg, vind je onderaan de glijgoot van het systeem een projectieplaatje (slide). Raap hem op.

Ga via de kast naar het andere kantoor.
Bekijk de diaprojector op tafel van dichtbij.
Stop je projectieplaat in de diaprojector. De klep gaat vanzelf dicht.
De plaat wordt nu geprojecteerd op het scherm in de hoek.

Ga naar het scherm en bekijk de projectie van dichtbij. Het is een stroomschema voor het ventilatiesysteem. Precies wat je nodig hebt.
Het gedeelte rechtsboven, is voor Unit 6, het laboratorium. Helemaal rechts in het schema zie je 71-V staan. En aan het begin van dit schema zie je ook UP13. Dit stuk van de projectie is dus van belang.
Haal de ponskaart uit je inventaris en leg hem op het projectiescherm. Je plakt hem automatisch met tape vast.
Gebruik dan je potlood om het stroomschema over te tekenen.

Ga terug naar de grote ventilatiebuis.
Bekijk het controlekastje van dichtbij.
Leg de beschreven ponskaart op de lampjes.
Stel nu de schakelaars en de hendeltjes zů in dat er een verbinding ontstaat van UP13 naar 71-V.
- Zet de linker schakelaar op ID3 (rechts).
- Zet de middelste schakelaar op ID4 (links).
- Zet de rechter schakelaar op 71V (midden).
- Zet het linker en rechter hendeltje naar beneden en het middelste hendeltje omhoog.

Duw nu rechts onderaan op de "check" knop. Je ziet dat alle lampjes branden, behalve die van 71V.

Draai je om.
Trek de hendel op het schakelbord naar beneden, naar de 'open' stand. Als je alles correct instelde, zal hier het lampje bij 71B gaan branden, terwijl de hendel beneden blijft.

Ga naar de telefoon/intercom en meldt dat de ventilatie werkt.
Tegelijk hoor je dat er weer iets door de buizenpost gaat. Je wilt gaan kijken wat het is.
De man aan de andere kant vraagt of je daarna terugkomt. Hij wil samen zoeken naar een uitweg uit deze bunkers.


Buizenpost
Ga naar het kantoor en raap het bericht op dat uit de glijgoot op tafel gevallen is.
het is een bericht voor iemand die zijn pas moet verlengen.
Daar kun je verder niet veel mee.


Ventilatiebuis
Ga terug naar de grote ventilatiebuis.
Gebruik de telefoon/intercom. Je hoort alleen statisch geruis.
Intussen begin je jezelf steeds slechter te voelen. Misschien moet je terug naar het laboratorium.


Laboratorium
Ga naar de zijgang en maak de vacuumdeur open.
Ga de trap af en je hoort weer die geheimzinnige fluisterende stem die het heeft over gevarr, een gat in de vloer en vochtige betonnen muren. Je kijkt naar de donkere doorgang aan de overkant van de gang.

Ga eerst door de deur naar het laboratorium.
Draai naar rechts. Hier zie je op de grond tussen de twee werktafels een gasfles liggen. Bekijk hem van dichtbij. Hij is leeg. Zou je zit gas ingeademd hebben?

Op de rechter werktafel ligt een rapport over een dodelijk ongeluk in de opslagplaats voor chemische wapens.

Zoek verder. Voor de deur aan de andere kant van de kamer liggen een aantal autopsie rapporten op de grond. Lees ze.
Draai dan naar rechts en je ziet op de grond voor de werktafel nog wat documenten liggen. Dit is een rapport over een interview met iemand die telepatisch begaafd is.

Op de tafel die midden in de kamer staat, vind je een handleiding voor de bouw van een accoustische signaalgever.
Op dezelfde tafel ligt ook een injectiespuit (syringe) die je opraapt.

Op de achterste werktafel staat een groen metalen kistje. Maak het open.
Haal 5 ampullen met indicatoren (test tubes) uit het kistje.
Rechtsachter het kistje liggen batterijen. Raap ze op en je stopt ze automatisch in de zaklamp.

Ga terug naar de gasfles tussen de twee voorste werktafels.
Stop elk van de ampullen in de opening.
Ga daarna in je inventaris met je cursor over alle ampullen. Een van de ampullen is verkleurd en geeft aan dat er Sarin in de gasfles zat (sarin indicator colored).


Open je de documentenmap linksboven in je scherm.

Open hierin het "Chemical Warfare Agents" document, dat je in het kantoor (office) vond.
Je leest dat een injectie met Atropine als antidote gebruikt wordt bij een Sarin vergiftiging (bovenste regel rechter pagina).

Open het "Invoice" document dat je in de gang (corridor) vond.
Op de lijst staat dat Atropine in flesjes van 110 ml geleverd wordt.


Loop naar de tafel die tegen de muur voor de achterste deur staat.
Hierop staat een dienblad met diverse flesjes.
Vul je lege injectiespuit in de 110 ml fles, die in het midden staat.
Je dient het jezelf meteen toe, zodat je je beter gaat voelen.

Je ademhaling en pols zijn weer normaal, dus verlaat het lab en ga terug naar de gang.
Gebruik je zaklamp op de donkere doorgang achter in de gang en loop verder, een trap af.




Experiment  

Onderaan de trap voel je je ineens weer angstig en zie je wazig, als je te lang blijft staan. Loop snel rechtdoor, door een metalen deur, naar een kelderruimte, waar je recht voor je een stapel zandzakken ziet. In de vloer is een gesloten luik. Een oefenruimte om te schieten of werden de gevangenen hier geŽxecuteerd?

Aan de rechterkant van deze ruimte ligt een stuk papier op de grond. Lees het. Het is een logpagina voor ammunitie.
Links van de zandzakken staat een tafel. Op deze tafel vind je een bevelschrift (warrant) voor de executie van achtien personen.
Blader verder en je vindt nog een rapport over cel 17, waar een onnatuurlijk licht flikkerde op het bed van de gevangene, die zelf nergens te zien was.
Blader verder en onder het laatste blad vind je een sleutelring met twee sleutels.

Draai je om en aan de rechter muur zie je een groen schakelkastje hangen. Maak het open en zet de schakelaar om.
In de vloer is het luik open gegaan. Dit moet het gat zijn, waarvan de sombere stem in de luidspreker sprak.


Keldergat
Ga het gat in. Het is een bunkerachtige ruimte. Je vindt het eigenaardig ruiken, onaangenaam.
In de bunker staat een metalen kist, die je echter niet kunt openen. Aan de wand hangt een luidspreker.
Klim via de ladder weer omhoog de kelder in.


Kantoor Sektor Hoofd
Verlaat de kelder en loop helemaal via de kast terug naar het kantoor van het Sektor Hoofd.
Onder de buizenpost staat een klein afgesloten kastje.

Gebruik de sleutel die je in de kelder vond, om het kastje te openen.
Lees het Research rapport. Er zijn met behulp van een bandrecorder experimenten gedaan om de stemmen van overledenen op te nemen. Nadat men daadwerkelijk iets hoorde, is de akoustische signaalversterker op "fluisteren" ingesteld.
Voor dit experiment gebruikte men een bandrecorder, een lege band, een handmatig ingestelde signaalversterker, een microfoon en een luidspreker.

Pak de lege band (clean cassette) uit het kastje.
Verlaat dan het kantoor.


Laboratorium - behandelkamer
Ga naar het laboratorium.
Met de sleutels die je vond, kun je ook de metalen deur linksachter in het lab openen.
Ga de behandelkamer in.

Je staat meteen voor een akoustische signaalversterker. Bekijk hem even als je wilt.
Bekijk dan de bandrecorder die er rechts naast staat en aangekoppeld is.
Je bedenkt dat je het biogolven experiment waarover je las in het research rapport wilt uitvoeren. Zo kom je er misschien achter wat hier allemaal speelt en waarom je op sommige plekken onverklaarbaar angstig wordt.

Links van de versterker ligt een verslag van een ondervraging.
In het schap onder de tafel ligt een folder voor een kinderspel.

Loop verder de behandelkamer in.
Hier vind je op de werktafel een folder voor laboratoriumpersoneel en een aanvulling op een medisch rapport, waarin gemeld wordt dat er na een executie meer stemmen van geesten te horen waren.
In het vak onder deze werktafel vind je een microfoon. Raap hem op.

Draai naar de achterkant van de kamer. Op de grond naast de hoge kast ligt een top secret medisch rapport over onderzoek op de geŽxecuteerde lijken.

Draai je om en ga naar de signaalversterker. Bekijk hem van dichtbij.
- Uit de pagina met decodeer uitslagen weet je men stemmen bij 1400 HZ hoorde.
  Zet de 'tuning' naald linksboven dus op 1400.
- De 1440 Hz vind je op de derde schaal, dus zet de 'rangeknop' op 3.
- De 'transition' schakelaar rechtsboven, zet je voor de doorvoer naar de bandrecorder
  op 'on'.
- Het kabeltje van de bandrecorder zit rechtsonderaan in 'output' 2, dus zet je de
  schakelaar rechtsboven ook op 2.
- Het signaal werd, zoals je in het research rapport las, op fluisteren gezet. Draai de
  zwarte draaiknop rechtsboven dan ook helemaal naar rechts op het 'noise'symbool.
- Nu kun je de schakelaar om de versterker aan te zetten omhoog op 'on' zetten.



Tuning: 1400
Range: 3
Transition: on
Output: 2
Signal: rechts
power: on

Opname
Verlaat het lab en ga de kelder in.
Daal af in het gat in de vloer.
Haal de bandrecorder uit je inventaris en zet hem op de groene kist.
Plaats de lege band op de recorder.
Haal de microfoon uit je inventaris en plug hem aan de voorkant van het opname-apparaat in.
Zet tenslotte het kleine hendeltje om.

Na en poosje haal je automatisch de volle band (recorded tape) van de bandrecorder af.
Verlaat via de ladder het gat.


Opname afspelen
Ga terug naar het laboratorium.
Nu klinkt hier door de luidspreker de geheimzinnige stem, die je vertelt dat angst het handelen van mensen beÔnvloedt.

Loop verder de behandelkamer in.
Plaats de volle band op de bandrecorder.
Zet de schakelaar op de bandrecorder om en speel de band af.
Je verliest het bewustzijn.




Onbekende ruimtes  

Eerste onbekende ruimte
Na een poosje kom je weer bij en blijk je in een onbekende ruimte beland te zijn. Alle dingen die je eerst nog in je inventaris had, zijn verdwenen.

Kijk om je heen. Aan de linkerkant vind je op de grond een rapport over een man namens Chernogoryev, die ongewoon sterke biogolven uitzendt. Ze worden zelfs niet door de bunker tegengehouden.

Op het rek aan de rechterkant, vind je op de middelste plank een ansichtkaart. Bekijk hem. Op de voorkant zie je de jaartallen 1917 en 1953 staan.

Draai de ansichtkaart om. Op de achterkant is de formule yyyy - xxxx = ab geschreven en een tekeningetje gemaakt van drie buizen met twee afsluiters.

Als je de jaartallen invult in de formule en de som maakt, krijg je 1953 - 1917 = 36.
Dus mag je concluderen dat a = 3 en b = 6.
Onthoud dit.

Loop verder de ruimte in.
Achteraan ligt op een houten kist een gasmasker (gas mask). Raap het op.

Op de stoel ligt een autopsie bericht en op de grond ligt een briefje met een opdracht. Lees ze.

Bekijk de achterste muur. Er zitten scheuren in, maar je kunt hem niet met je blote handen inslaan.
Ga dus terug naar de andere kant van de ruimte en verlaat hem via de deur.


Tweede onbekende ruimte
In deze tweede onbekende ruimte is het donker. Je gebruikt automatisch je zaklamp.
Kijk rond en je ziet op de vloer een lijk liggen.
Loop voorbij jet lijk. Hier vind je op de grond een pikhouweel (pickaxe). Raap hem op. Je raakt ietwat in paniek en gaat snel terug naar de vorige ruimte.


Gang
Loop in de eerste onbekende ruimte naar de brokkelige muur.
Gebruik je pikhouwell net zo lang op de muur, tot er een gat is waar je doorheen kunt.
Kruip erdoor naar een gang.
Weer hoor je de bekende stem, die praat over angsten.


Tegenover het gat in de muur zie je de deur naar de badkamer.
Klik erop en je kijkt door het raampje. Je ziet dat er vloeibaar kwik op de vloer ligt. Dat veroorzaakt giftige dampen! Je kunt niet zomaar naar binnen.
Zet een stap terug. Haal dan je gasmasker uit de inventaris en klik ermee op de deur.
Daarna kun je wel naar binnen.


Badkamer
Draai in de badkamer meteen naar links.
Hier zie je op de muur met grote rode letters A en B geschreven. Boven beide letters staan pijlen naar links.

Loop dan verder de badkamer in.
Draai naar links en kijk in het voorlaatste douchevak. De leidingen op de muur lijken op de tekening die je op de ansichtkaart zag.
Ga dichterbij en je ziet de leidingen met twee schakelaars van dichtbij.
Zoals je uit de ansichtkaart en de muur begreep is de linker schakelaar A en moet je die 3 keer naar links draaien.
De rechter schakelaar is B en die moet je 6 keer naar links draaien.
Als je het correct deed, verlaat je automatisch de close-up.

Kijk naar de grond. Je vindt hier een glazen oog (glass eue), dat je opraapt.
Verlaat de badkamer.


Derde onbekende ruimte
Op de gang loop je een stap verder. Draai dan naar rechts. Hier zie je een deur met onderin een rechthoekig gat, waarboven een oog gekrast is.
Rol het glazen oog door het gat.
Je ziet nu de binnenkant van deze deur en een deel van de wand ernaast.

Verlaat de close-up en klik op de deur om naar binnen te gaan.
Op tafel staat een bandrecorder. Klik erop en je hoort de stem die je al die tijd via de luidsprekers hoorde.

Op tafel ligt ook een munt (coin) die je kunt oprapen.
Eronder ligt een bevelschrift en een rapport over Chernogoryev, waarin je zijn hele levensgeschiedenis kunt lezen. Onderaan is een stukje papier met het bericht van zijn executie toegevoegd.
Verlaat de kamer weer.


Badkamer
Klik nogmaals met je gasmasker op de deur van de badkamer en ga naar binnen.
Je ziet dat nu een groot gat in de achterwand.
Loop er naar toe en je ziet een metrotunnel.
Ga de tunnel in...............................................



KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.