LOST CHRONICLES OF ZERZURA![]() Uitgever: DTP Entertainment, Viva Media / 2012 Ontwerper: Cranberry Production Platform: PC Systeemeisen: --- Windows XP/Vista/7 - CPU dualcore 2GHz - 512MB/1GB/2Gb RAM - DirectX compatible videokaart met Shader 3 en 512 Mb geheugen - DirectX 9 compatible geluidskaart - 6 GB HD ruimte. Categorie: Historisch mysterie, 16de eeuw, zoektocht, Barcelona, Sahara, geïllustreerd realisme, minigames, 3de persoon, point & click. Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough. Beschrijving en review: Het is 1514. De jonge uitvinder Feodor bouwt samen met zijn broer Ramon aan een vliegmachine. Maan Barcelona is op dit moment de Inquisitie zeer machtig. Feodor's broer wordt dan ook al snel opgepakt op beschuldiging van ketterij. Er zit echter veel meer achter. De groot-inquisiteur is meer geïnteresseerd in een sleutel die Feodors vermoorde moeder om haar hals droeg en in Ramon zelf, wiens afstamming mysterieus is. Als de loyale broer die Feodor is, onderneemt hij vervolgens een lange tocht naar Noord-Afrika, waar hij probeert zijn broer te vinden en de geheimen te ontsluieren van de mythische stad Zerzura, die ergens in de Sahara moet liggen. ![]() ![]() Het verhaal zit goed in elkaar en wordt meestal op een overtuigende manier in het spel verwerkt. Feodor ontmoet weliswaar toevallig een bedelaar, die een kundig arts blijkt te zijn en hij krijgt een kostbare kameel cadeau als hij iemand met een kleinigheid helpt, maar dit zijn kleine ongerijmdheden die je de spelmakers makkelijk vergeeft. Jezelf identificeren met Feodor gaat makkelijk. Hij is een aardige jongeman, nieuwsgierig, beleefd en bovenal loyaal aan zijn familie en vrienden. Bij het begin van het spel is hij nog tamelijk naief, maar aldoende leert hij net als de speler meer over het leven en de moeilijke beslissingen die je moet nemen. Ook de personen met wie Feodor te maken krijgt, dragen bij aan de geloofwaardigheid van het verhaal. De verwijzingen naar hun specifieke verleden wordt gebruikt om het verhaal "levensecht" te maken, of het nu over de adoptievader van Feodor en Ramon gaat, over de vrijgevochten Jamilla, of over de groot-inquisitor. ![]() ![]() De puzzels zijn voornamelijk gebaseerd op je inventaris. Ze zijn bijzonder goed in het verhaal geïntegreerd en nergens vergezocht. De oplossingen voor Feodors problemen zouden zomaar ook in het gewone leven kunnen functioneren. Het zoeken en gebruiken van voorwerpen om een vliegtuig of een luchtballon te bouwen is daarbij erg leuk om te doen. Dankzij het goed uitgewerkte praktische karakter van uitvinder Feodor, is het bij het oplossen van de puzzels vaak nodig om van alles te proberen met voorwerpen en/of te onderhandelen met andere mensen om iets te kunnen krijgen. Zelfs de enkele minigames passen perfect in het verhaal. Dobbelen met een stel zeerovers is volkomen logisch. Wel is het soms even zoeken naar wat precies de bedoeling is. Daar staat tegenover dat je ze kunt overslaan na een poosje proberen. Dit alles zorgt ervoor dat beginnende adventurespelers geen grote problemen tegenkomen en de gevorderde speler gewoon lekker bezig is. ![]() ![]() De spelbediening is eenvoudig. Ga met je cursor over het scherm om hotspots te ontdekken, of gebruik de sneltoets. Bekijk de voorwerpen of raap ze op, door te linksklikken. Als je alle informatie over een bepaalde hotspot hebt, wordt hij inactief. Als voorwerpen in je inventaris gecombineerd kunnen worden, krijgt de cursor een rode kleur. Het grappige is, dat dit ook gebeurt als de combinatie niet persé noodzakelijk is. Zo kun je bijvoorbeeld een stuk fruit in zijn geheel opeten, of er eerst met je mes partjes van snijden. En gebruik je een voorwerp in je inventaris op de verkeerde manier, dan kun je altijd een nieuw vinden. Feodor kan een foute of te late beslissing nemen en dan overlijden, maar in tegenstelling tot het echte leven, mag hij het vervolgens nog een keer proberen. ![]() ![]() Grafisch gezien is De Lost Chronicles of Zerzura een tractatie. De achtergronden zijn prachtig, gedetailleerd en met een overtuigende sfeer. Zelfs gespeeld een hoge resolutie blijft het een lust voor het oog. De details op bijvoorbeeld historische gebouwen zijn goed te zien, voorwerpen in een kamer passen perfect bij omgeving en tijdperk. De schaduwen en belichting kloppen, iets wat vooral opvalt bij de scenes die je overdag en 'snachts kunt bekijken. In de achtergrond bewegen niet alleen zoals verwacht, bladeren en het water, maar zijn er ook voorbijgangers en dieren die het levendig houden. Feodor beweegt heel natuurlijk. Standaard rent hij, maar komt hij bij obstakels, dan gaat het vanzelf langzamer. Als hij iets opraapt kun je het zien. Alleen hele ingewikkelde dingen zoals het in elkaar zetten van het vliegtuig wordt niet in beeld gebracht. Tussenscenes zijn slechts licht geanimeerd. Ze worden gebracht alsof het aantekeningen uit een dagboek zijn en je ziet ze als getekende schetsen. ![]() ![]() Er zit niet veel achtergrondmuziek in het spel. Bijzondere situaties worden heel bewust onderstreept met muziek, zoals bijvoorbeeld wanneer het spannend wordt. Maar verder geeft de afwezigheid van een voortdurend deuntje, je alle gelegenheid te genieten van de natuurlijke achtergrondgeluiden, zoals wind, water, het gezang van vogels of piepende ratten. Maar ook de bijpassende geluiden bij acties, zoals het vullen van een fles of een echo in een grote lege ruimte. Het stemacteren is een compliment waard. Met name de acteur die Feodor voor zijn rekening neemt, leeft zich in het personage in. En niet alleen de goed geschreven dialogen vallen op. Je hoort hoe de 20-jarige vol verwondering reageert op een nieuwe, vreemde omgeving. Maar ook Ramon, die normalerwijze wat ongeïnteresseerd en vlak klinkt, hoor je helemaal opleven als hij enthousiast over zijn passie Zerzura praat. Jamilla heeft een sexy stem, waardoorheen je hoort dat ze uit een ruwe familie van piraten komt. En in de korte opmerkingen van pleegvader Tabith klinkt opechte genegenheid en warmte door. Het is zonder meer perfect. ![]() ![]() Samengevat is de Lost Chronicles of Zerzura een bijzonder leuk spel voor beginnende en gevorderde spelers. Het heeft een goed verhaal met levensechte karakters, heel veel uitstekend geïntegreerde doe-puzzels, sfeervolle omgevingen en prima natuurlijk stemacteren. Grotere plaatjes bekijken? Ga naar de screenshots. |