S P E L - I N F O

         

WAILING HEIGHTS


Uitgever: Outsider Games / 2016
Ontwerper: Outsider Games

Platform: PC, Mac, Linux.

Systeemeisen:
--- Windows 7 of hoger (64 bit) - Processor: Dual-Core 1.6 GHz - 4 GB RAM - Grafische kaart: Nvidia GeForce 7600 GT/AMD X1650 XT - DirectX 9.0 - 8 GB beschikbare HD ruimte - Geluidskaart.
--- MAC OS 10.7.4 of hoger (64 bit) - Processor: 1.86 GHz Intel Core 2 Duo - 4 GB RAM - Grafische kaart: Intel HD Graphics 4000 - 8 GB beschikbare HD ruimte - Geluidskaart.
--- LINUX Ubuntu Equivalent Distro (64 bit)- Processor: Dual-Core 1.6 GHz - 4 GB RAM - Grafische kaart: Nvidia GeForce 7600 GT of gelijkwaardig - 8 GB beschikbare HD ruimte - Geluidskaart.

Categorie:
Humoristische muzikale horror, zombies, weerwolven, meerdere karakters, handgetekende 2D of 2.5D beelden, 3de persoon, point & click.

Beschrijving en review:
Bij het begin van het spel maken we kennis met Frances Finklestein, de manager van de allerbeste rockband die Groot Brittanië ooit voortbracht: The Deadbeats. Volgens Finklestein dan, die ook wel de ziel van de band genoemd wordt. Als 50 jaar later het laatste overlevende lid van de band omkomt in een vliegtuigongeluk, is de populariteit van de band groter dan ooit. Finklestein wordt diezelfde avond gebeld voor een optreden in Wailing Heights, een stadje waar hij nog nooit van gehoord heeft. Finklestein gaat op weg en voor hij het beseft belandt hij in de gevangenis van Wailing Heights, omdat hij een levende ziel is!
Dit vreedzame stadje wordt namelijk bewoond door vegetarische weerwolven, hipster vampieren, motown zombies en andere keurige, belastingbetalende ondoden, die niet zo dol zijn op de levenden.
Als extra complicatie blijkt dat de vier dode bandleden ook aanwezig zijn en weer een nieuwe band willen vormen. Finklestein heeft zijn handen vol.

      

Maar uiteraard wil Finklestein zo snel mogelijk weg uit de stad. Gelukkig heeft hij een geheimzinnige celgenoot, die hem leert hoe hij moet "body hoppen"; met je geest in het lichaam van een ander wezen kruipen. Dat lukt door een liedje te zingen over iets wat je over die persoon te weten kwam, namelijk de naam, iets wat hij/zij haat en iets waar hij/zij dol op is. Het voornaamste puzzelelement in het spel bestaat dan ook uit goed om je heen kijken en heel veel met alle karakters praten. Belangrijke 'voorwerpen en personen' verschijnen in je inventaris, zodat je weet wie en wat je kunt gebruiken in je lied. Is er interactie (pakken, praten) mogelijk, dan verschijnt een icoon in beeld, mits je dichtbij genoeg staat.
Nadeel is natuurlijk wel dat er naast het praten verder niet zo heel erg veel te puzzelen valt. Niet echt moeilijk in ieder geval. Finklestein begint met zijn advocaat en buiten de cel springt hij dan verder van de ene in de andere. Dat gaat niet vanzelf, want niet ieder lichaam dat hij in bezit neemt, kan zomaar het juiste voorwerp en de juiste informatie pakken om verder te kunnen zingen en hoppen. Bedenk bijvoorbeeld dat een vleermuis kan vliegen.

      

Deze puzzelaanpak zorgt er ook meteen voor dat de karakters die je in het spel tegenkomt, echte 'personen' worden, elk met hun eigen eigenaardigheden. Een hele frisse manier om met figuranten om te gaan. Niet alleen maar vreemd uitziende wezens, die overigens prima getekend zijn.
Want ook grafisch ziet het spel er beslist niet slecht uit. De handgetekende achtergronden zijn goed vormgegeven en bevolkt met platte, geanimeerde stripfiguren. De rondlopende karakters zie je overigens alleen van opzij. Dat geeft wel een bevreemdend effect als ze naar voor of achteren lopen, maar stoort verder niet echt, het past bij het stripgebeuren.
De tussenscenes bestaan uit een uitstekend weergegeven stripboekverhaal, wat precies past bij de sfeer van deze buitennissige vreemde en muzikale wereld.

      

De dialogen zijn grappig, je merkt dat de spelmakers in ieder geval plezier hadden ze te schrijven. De nodige referenties aan de popcultuur worden ook met een knipoog royaal uitgedeeld. Ook de stemacteurs hebben er plezier in elk karakter zijn eigen herkenbaar dialect te geven, wat het geheel nog levendiger maakt.
De achtergrondmuziek, die zo nu en dan ook uit een jukebox in het spel komt, is aanstekelijk ritmisch en blijft prettig in je hoofd hangen. Daardoor stoor je je niet zo aan het verschil in geluidskwaliteit. Niet alles is namelijk even hard of zacht opgenomen.

      

Samengevat heeft Wailing Heights een grappig verhaal met prima muziek en muzikale puzzels in een stripachtige handgetekende setting. Leuk voor degenen die eens iets anders willen.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.