S P E L - I N F O

         

SHADOWS BY THE WATERHOUSE


Uitgever: Novel Games / 2017, 2020
Ontwerper: Raphael Vogt, Tonband Stories.

Platform: PC

Systeemeisen:
--- Windows XP/Vista/7/8/10 - Processor: IntelCore2 Duo 2GHZ, 32 en 64 bit - 2 GB RAM - Vrijwel elke videokaart - DirectX 9 (Windows XP), DirectX10 (Vista), DirectX 11 of hoger (Windows 7/8/10) - 400 MB beschikbare opslagruimte.

Categorie:
Mysterie, onderzoek naar illegale experimenten, gestileerd realistische beelden, slideshow, 1ste persoon, point & click.

Extra info:
Hoofdstuk 1 (The Waterhouse) werd in 2017 uitgegeven.
In 2020 verscheen hoofdstuk 1 en 2 (The Glass Files) samengevoegd tot een major version.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
Wat begint als een rustige wandeling in de buurt van een oude watermolen, verandert in een onderzoek als je een mobiele telefoon met een verontrustende foto erop vindt.
Werden in deze voormalige energiecentrale illegale experimenten op mensen uitgevoerd? Was het werkelijk alleen het testen van een Alzheimer-medicijn of staat de vrijheid van de hele mensheid op het spel? En wat hebben de raadselachtige dokter en haar overleden echtgenoot, een gerenommeerde neurowetenschapper en hersenchirurg, ermee te maken? Vragen die meer vragen oproepen. En zelfs als het je lukt om in het eerste hoofdstuk een aantal van de criminelen achter de tralies te krijgen, ben je er nog niet. In de afgelegen herberg waar je in deel 2 de nacht doorbrengt, is het kamermeisje ineens verdwenen en uiteindelijk blijken meer mensen gevangen te worden gehouden als proefkonijnen.
Die proefkonijnen zelf filosoferen lang over WO2, genetische manipulatie en de onvrijheid in de huidige technologische maatschappij. Op zichzelf interessant, maar het draagt niets bij aan de verhaallijn die de speler volgt, namelijk het zoeken naar genoemde gevangenen.

      

Met en met krijg je tijdens je onderzoek antwoorden op de vragen, die je als speler hebt. De antwoorden zijn echter niet eenvoudig te krijgen, omdat de puzzels onlogisch in het spel geďntegreerd zijn.
Als je over een bospad wandelt en langs een schijnbaar onbewoond pand loopt, waar menselijke stemmen in de kelder te horen zijn, is het logisch dat je nieuwsgierig wordt. Maar om dan in de bosjes te gaan zoeken naar een kapotte cassetterecorder, die je vervolgens op een moeizame manier repareert en drie uur later in een put laat zakken, waar die mensen nog steeds met datzelfde gesprek gaande zijn? Dat is niet erg geloofwaardig. Het is overigens wel een gesprek dat je aan het denken zet, zodat je meer actie wilt gaan ondernemen.
Ook in het tweede deel zitten onlogische puzzels. Midden in de nacht over een bospad wandelen en tussen rotsen kijken waar je de helft van een codebriefje vindt? Waarom zou je dat doen? Temeer daar je nog totaal geen idee kunt hebben waar dat briefje voor dient.
Al met al maakt dit soort ongemotiveerde acties het oplossen van de puzzels in het spel niet makkelijker.

      

De gebruikte foto's en filmbeelden worden door de maker retro genoemd, maar zijn in feite gewoon van heel slechte kwaliteit. Een lage resolutie en teveel bruintinten maken het vooral in het eerste hoofdstuk moeilijk om details te onderscheiden. Daarbij speelt veel zich af in slecht verlichte ruimtes en donkere bossen en straten, jammer genoeg. Omdat je vaak niet weet wát je zoekt, ben je ook niet gemotiveerd om in de vage strepen en vlekken te zoeken naar iets.
Voeg daarbij dat navigeren onlogisch is en je vaak niet weet of je kijkt of loopt, en de verwarring is compleet. Jammer van al het werk dat er aan besteed is!

De elektronische achtergrondmuziek probeert de sfeer van het moment te vangen en slaagt daar best goed in met mysterieuze en spannende klanken en geluiden.
Ook achtergrondgeluiden en -effecten zijn voldoende aanwezig. Zo hoor je onder andere het geruis van de regen, het dichtslaan van een garagepoort, het terugspoelen van een cassettebandje, het openen van deuren en kasten, het kloppen op een wand of het lopen van een motor. Het is goed gedaan.
Beter dan het inspreken van de stemmen, want dat klinkt amateuristisch. Personen die duidelijk meerdere rollen voor hun rekening namen en soms overduidelijk de tekst van een blaadje lezen. Jammer, maar niet ongewoon in een spel dat met weinig budget gemaakt is. De dubbele Engels/Duitse ondertiteling is even wennen, maar verder duidelijk leesbaar.

      


Samengevat heeft het verhaal in dit spel een interessant achtergrondverhaal, maar wordt het moeilijk de aandacht vast te houden, door de onlogisch geïntegreerde puzzels die erg veel ronddwalen vergen. De slechte en te donkere beeldkwaliteit in deel 1, draagt er ook toe bij dat er uithoudingsvermogen van de speler nodig is. Muziek, achtergrondgeluiden en ondertiteling zijn prima in orde.

Eerst uitproberen?    Download de demo, op de officiële itch.io site.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.