S P E L - I N F O

         


  GHOST PIRATES OF VOOJU ISLAND



Uitgever: DTP Entertainment/Odyssia/2010
Ontwerper: Autumn Moon Entertainment
Systeemeisen: Windows XP/Vista, 1.6 GHZ processor, 1 GB RAM, 256 MB grafische kaart (NVidia GeForce FX, Ati Radeon 9500), 4 GB vrije schijfruimte, Direct X 9.

Categorie: humor, cartoon, fantasie, 3de persoon perspectief, point & click.


Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige Walkthrough.

Beschrijving:
Piratenkapitein Flint heerst als koning op de eilanden in de prachtige Azurbbean Sea. Op Vooju Island zorgt Papa Doc voor de tempel en het contact met de geesten die de kwade Mama Maladei en baron Ogu veilig gevangen houden in een vulkaan.
Koninging Zimbi, de vrouw van Papa Doc, spant samen met kapitein Greenbeard en zet een val voor Flint. Flint wordt gevangen genomen en zijn bemanning wordt in zombies veranderd.
Papa Doc, spionne Jane Starling en kok Blue Belly, die toevallig aanwezig zijn, worden door Zimbi's aanhangers gedood. Maar voor ze echt dood zijn, kan Papa Doc een voojuspreuk gebruiken, waardoor hun lichamen en geest gescheiden worden.
Als geesten, die met elkaar in contact staan, wordt het de taak van Papa Doc, Jane en Blue Belly om hun lichamen en geesten weer te verenigen, kapitein Flint te bevrijden en Zimbi te verslaan.

Je speelt dan ook om beurten als Papa Doc, Jane of Blue Belly, waarbij je via portretjes in je inventaris contact hebt met de andere twee personages. Die overigens ook zonder gevraagd te zijn, commentaar leveren. Je kunt ook altijd naar believen overschakelen naar het andere personage. Makkelijk als je even vastzit.
Als geest heb je bepaalde nadelen. Je kunt niet met mensen praten en geen zware dingen optillen. Maar het heeft ook voordelen. Zo kun je ongezien iemand afluisteren en vormen deuren geen obstakel meer. Als is dat wel weer lastig als je lichaam eigenlijk aan de andere kant van die deur moet zijn.

De vele puzzels in het spel zijn leuk aangepast aan de mogelijkheden en onmogelijkheden van een geest. Maar ook aan de drie karakters waarmee je speelt. Zo zul je om bepaalde puzzels op te lossen, gewoon moeten beseffen dat je het niet zelf kunt en de hulp van een van de andere nodig hebt.
Meestal gaan de dingen die je onderweg opraapt, als "idee" naar je inventaris. Pas als je ze nodig hebt, worden ze opgehaald en gebruikt. Het is even wennen, maar eigenlijk meer logisch dan een broekzak waar ladders in passen.
Er zijn geen doolhoven, tijdpuzzels of schuifpuzzels en je kunt niet doodgaan.

De handgeschilderde grafische achtergrondbeelden zijn bijzonder goed, of je nu een lavarijke omgeving, een zonnig eiland, een zombie-eiland of de onderwereld bezoekt.
De animaties van watervallen en onweer versterken dan nog eens de perfecte sfeer bij het perfecte beeld.
Het spel komt dan ook uit de studio's van Bill Tiller, die ook voor de achtergronden in het beroemde Curse of Monkey Island zorgde.
Het is dan ook een beetje jammer dat de karakters die er rondlopen toch minder goed uit de verf komen. Ze zijn beslist niet slecht getekend, maar net te cartoonesk overdreven voor de omgeving, zoals Jane's boezem of het beugelbekkie van Blue Belly's zusje.

De achtergrondmuziek is precies wat je verwacht bij een piratenspel. Hij is bijzonder goed, maar ook niet slecht en het stoort nergens.
Het stemacteren is erg goed gedaan. Jane heeft een Spaans accent, Blue Belly een Schots en Papa Doc klinkt precies zoals je verwacht van een vooju-priester. De dialogen zijn geestig. Het spel is naar keuze met ondertiteling te spelen. Het is alleen storend dat de tussenscenes niet ondertiteld zijn. Vooral omdat hierin vaak het verdere verloop van het spel verteld wordt.