S P E L - I N F O

         

TSIOQUE


Uitgever: OhNoo Studio / 2018
Ontwerper: OhNoo Studio, Smile

Platform: PC, Mac.

Systeemeisen:
--- Windows XP/Vista/7/8/10 - Processor: Intel Core 2 Duo 2.4 GHz of AMD Athlon X2 2.4 GHz of hoger - 4 GB RAM - Grafische kaart met 512 MB RAM - 2500 MB beschikbare opslagruimte - Geluidskaart.
--- MAC OS Snow Leopard 10.6.3 of later - Processor: Intel Core 2 Duo 2 GHz - 4 GB RAM - 2500 MB beschikbare opslagruimte.

Categorie:
Fantasie, humor, ontsnapping kasteel, magie, tijdpuzzels, handgetekende 2D en 2,5 D beelden, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Yvonnes Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
De kleine prinses Tsioque zit gevangen in het kasteel dat door een boze tovenaar is overgenomen. Maar Tsioque is niet het soort prinsesje dat gaat zitten wachten tot een mooie prins haar komt bevrijden! Ze is dapper, eigenwijs en heeft een ongewoon talent voor het creëren van chaos, overal waar ze verschijnt.
Tijdens haar ontsnapping doorkruist Tsioque het kasteel, waar nu demonen en magische wezens wonen en waar zelfs de muren onder invloed zijn van de kwaadaardige betovering en dodelijke vallen blijken te zijn. Tsioque moet de betovering van vijf dieren ongedaan zien te maken, die haar dan zullen helpen het rijk van de kwade magiër te ontvluchten.

Tsioque is een charmant sprookje voor volwassenen in comic-tekenstijl.
Het verhaal begint met een sprookjesboek dat wordt voorgelezen door een stemacteur. Je ziet de tekst van het verhaal ook op het scherm. In een korte tussenscène wordt er weer een stukje voorgelezen en aan het einde van het spel wordt voorgelezen hoe het met Tsioque verder zal gaan in haar échte leven.

      

Tsioque is namelijk in het echte leven een jong meisje met een vader die games maakt en een moeder die ondertussen kostwinner is en alles regelt: de koningin in Tsioques werkelijke leven. Dit leven komt nauwelijks aan de orde. Alleen in het sprookjesboek en aan het einde kom je er wat meer over te weten.

In het adventure is Tsioque een prinsesje, dat moet zien het rijk van de Magiër te ontvluchten. Enkele hints geven aan, dat dat rijk de game is van haar vader. Je ziet bijvoorbeeld dat sommige catastrofes in de game-wereld veroorzaakt worden door de echte wereld. Een wasmachine, fiets of telefoon bijvoorbeeld zakt de game-wereld in en verstoort die. Af en toe is het gezicht van de Magiër te zien: het gezicht van haar vader.
Het spel lijkt de boodschap uit te dragen dat het maken van games het familieleven flink belast. Daarachter ligt dan het onuitgesproken wereldbeeld: De maker van games is een man, degene die het huishouden draaiend houdt zijn vrouw. Maar ook daar speelt het sprookje een rol: de vrouw wil dat haar man zijn verantwoordelijkheden neemt en haar rol overneemt. Hij belooft dat. Hij rekent erop dat zijn game geld zal opbrengen en anders neemt hij een echte baan.

      

De puzzels die je moet oplossen zijn niet zo moeilijk, maar toch onderhoudend. Het zijn voor het merendeel inventarispuzzels en behendigheidsspelletjes waar het op snelheid aankomt. Zo moet Tsioque bijvoorbeeld snel een onzichtbaarheidsdeken uit de inventaris over zich heen doen, ongezien langs kantelen sluipen of snel een trap aflopen. Als Tsioque wordt betrapt, krijgt ze gelukkig meteen een nieuwe kans.

Voorwerpen in de inventaris zijn niet met elkaar te combineren. Dat scheelt veel trial-and-error tijd, omdat elk voorwerp zelfstandig te gebruiken is. Soms kun je een behendigheidsspel overslaan (skip) en een langer behendigheidsspel heeft een soort levels. De levels die je al had afgemaakt hoef je niet over te doen als je te langzaam bent en faalt. Het lukt dus goed dit soort spelletjes te doen. Er zijn verder twee logische puzzels. Een waarbij je een elixer moet brouwen en bij de ander moet je een code vinden. Ook deze zijn niet te moeilijk, omdat je hints vindt op papiertjes en in boeken.
Hoewel er weinig variatie is in het soort puzzels, maak je met Tsioque genoeg mee om je niet te vervelen!

      

Tsioque heeft een duidelijke verhaallijn en is mooi vormgegeven. De handgemaakte tekeningen zijn prachtig en levendig. Mooie kleuren, geen ruimtes die te donker zijn om iets te zien en de Magiër ziet er geweldig uit met zijn vlammende hoofd. De friemelende soldaatjes, als de eerste vernieling heeft plaatsgevonden, zijn prachtig getekend. In een paar streekjes zijn ze herkenbaar en hun bewegingen ook. Net als de mannetjes die in een afgrond vallen, is de katten-gooiende bewaker mooi om te zien.
De humor zit niet vast aan de tekst, maar komt tevoorschijn in de plaatjes. Een grappig voorbeeld daarvan is de boze fee - krokodil. Die moet niezen als hij peper naar zich toe krijgt gegooid. De snottebel aan zijn neus haalt hij overtuigend op. De dikke verliezer van de boogschietwedstrijd kan wel héél slecht tegen zijn verlies en slaat zijn iele tegenstander in elkaar. Ook dit werkt op de lachspieren. Grappig is ook de manier waarop degenen die financieel hebben bijgedragen, worden geëerd: in een boek van de magiër staat een stamboom getekend met hun namen erin, want zonder hen zou Tsioque niet bestaan.

      

Tsioques mimiek verandert naar gelang de situatie. Haar ogen worden groot als ze iets spannends meemaakt of verbaasd is en als ze gevangen wordt genomen, ziet ze er betrapt uit. De bewegingen van alle figuurtjes zijn soepel. Hoewel het spel getekend is in stripstijl, komen de bewegingen heel natuurlijk over. Je ziet aan het gewiebel van een soldaat en het kruisen van zijn benen bijvoorbeeld, dat hij enorm nodig naar de wc moet.
Er is niets mis met de animatie van de figuurtjes. Ook de achtergrondbeelden zijn levendig en fijn getekend. Je ziet bijvoorbeeld in het puin een mannetje liggen die geholpen wordt door een ander, terwijl het verhaal daar niet over gaat. Over het algemeen is de achtergrond behoorlijk statisch, maar dat is geen gemis, omdat er op de voorgrond zo veel te zien is. Vooral de vlammen van toortsen, kaarsen en vuurkorfjes zie je bewegen. En af en toe een watervalletje of een wapperende vlag, stoom en borrelende vloeistoffen.

      

De achtergrondmuziek is instrumentale muziek die past bij een sprookje, kabbelend haast en nergens zo overheersend dat het geluid je afleidt van het verhaal. De muziek ondersteunt de actie van de speler.
Er is één stemacteur in het spel ingezet voor het voorlezen van het verhaal en verder zegt de magiër af en toe iets korts. Hun stemmen passen bij de rol die ze hebben. De andere figuurtjes spreken niet maar murmelen wat, hoewel je soms een woord lijkt te herkennen.
Tsioque zelf spreekt helemaal niet. Haar emoties zijn af te leiden uit haar mimiek en ze schudt haar hoofd als je iets wilt proberen, wat zij onzinnig vindt.
De achtergrondgeluiden zijn prima. Je hoort voetstappen, vallende voorwerpen, herrie als er iets instort, het gespin van de kat als hij geaaid wordt, de geluiden van mechaniekjes enzovoort.

      

Samengevat is Tsioque een aantrekkelijk, niet te moeilijk adventure voor alle leeftijden, dat ook geschikt is voor beginnende spelers. Humoristische beelden in heldere kleuren worden begeleid door kabbelende achtergrondmuziek. Een aanrader.

Eerst uitproberen?    Download de demo, op Steam.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.

Andere adventures van OhNoo Studio:
Tormentum: Dark Sorrow