S P E L - I N F O

         

THE TREASURED MEDALLION


Uitgever: AH4Media / 2009
Ontwerper: Anne Hemenway, Amanta4ray

Platform: PC.

Systeemeisen:
--- Windows 7/8/10

Categorie:
Fantasie, schatzoektocht, magie, Egyptische en Indiase achtergrond, getekende 2D en 2.5D beelden, 2 speelbare karakters, 3de persoon, point & click.


Walkthrough: klik hier voor Yvonnes Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
Debbie Johnson maakt met haar zus Rachel een duik in de wateren bij Florida. Ze ontdekt op de bodem het scheepswrak van de Light Star. In de buurt van het wrak vindt ze een medaillon waarin foto's zitten van Manuel en Elena Cantez.
Haar oom Bill weet iets van de voorgeschiedenis van Manuel. Hij was een medewerker van een Braziliaans museum en heeft daar een Anubisbeeldje gestolen, dat meer dan een miljoen dollar waard is. Manuels schip verging en Elena overleefde de schipbreuk.
Debbie vindt een briefje van Manuel waaruit blijkt dat hij een kaart heeft gemaakt, waarmee het beeldje te vinden is. Die kaart heeft hij in 4 delen op verschillende eilanden verstopt.
Debbie gaat met de weinige aanwijzingen die ze heeft, op onderzoek uit en onderzoekt vier eilanden die tussen Brazilië en Florida in liggen en ze doorzoekt de jungle. Ze komt terecht bij de Hoton-indianen en in een Egyptische tempel.
Moeder Elena en haar zoon Mark echter, zoeken ook naar het beeld en verder is er een kleine rol voor detective Noriez, die het beeld wil terugbrengen naar het Braziliaanse museum.

      

The Treasured Medaillon is een klassiek en behoorlijk lang adventure met een zeer goed en logisch verhaal.
Debbie is de hoofdpersoon, maar een deel van het spel wordt gespeeld door Mark, Manuels zoon.
Er zijn bijzonder veel plekken te verkennen en je komt veel figuurtjes tegen die iets van Debbie willen hebben voor ze haar een stapje verder helpen. Voor het merendeel vloeien hun vragen logisch voort uit de situatie waarin ze verkeren. Een jongetje dat zich mateloos verveelt wil een skateboard, een mooi indianenmeisje wil een nieuwe jurk voor een ceremonie, een fee wil haar magische mantel terug. Een enkele keer kun je je afvragen waarom je een bepaald voorwerp moet geven. In zulke gevallen is het gewoon proberen en zien met welke voorwerpen uit je inventaris je de figuurtjes tevreden kunt stellen.

De humor staat bij dit adventure niet hoog in het vaandel, maar er zijn wel een paar subtiele momenten die een glimlach oproepen. Een beverjong heeft een schattig tutu'tje aan, een aapje grist heel natuurlijk en snel iets belangrijks uit Debbies handen en Debbie vindt het jammer dat ze vastgebonden op Marks bed ligt, terwijl ze zich daarbij iets anders had voorgesteld. Soms is er een woordspeling zoals een geest die problemen heeft met zijn 'ghoulfriend' die boos op hem is.
Debbie komt over als een behulpzaam persoon die niet alleen mensen helpt voor haar eigen gewin. In tegenstelling tot haar zus Rachel is ze avontuurlijk en ondernemend. Ook Mark is anderen wel eens behulpzaam zonder er iets voor terug te willen.

      

De puzzels in het verhaal zijn dus vaak inventaris- en dialoogpuzzels, maar er zit meer variëteit in. Je mag met verschillende inventarisvoorwerpen een rattenval maken, je moet een wachtwoord vinden, er is een legpuzzel, je moet de 'essentie' van dieren offeren aan een dierenmonument en andere codes kraken, een muziekje maken, een masker beschilderen, een paar gedichtjes omzetten in kleuren en veel hiërogliefen vertalen.
Ondertussen leer je dan ook nog wat over Egyptische goden en hun mythologie door in de inventaris de informatie over die goden te lezen en toe te passen. Die teksten zijn gelukkig niet te lang en de informatie klopt.

Soms lijk je vast te zitten, zonder dat je begrijpt waarom. Dat is bijvoorbeeld het geval als je een tekst met grote, duidelijke letters leest en daarom niet de loep gebruikt. Die loep was echter wel nodig, want daarna pas zie je een nieuwe gespreksoptie.
Ook wordt niet altijd verteld dat je niet verder kunt gaan, omdat je een voorwerp mist.
Kleine minpuntjes die ruimschoots wegvallen tegen de logica en vertelkracht van dit adventure.

      

De tekeningen zijn prachtig om te zien en de animatie is prima in orde.
Debbie en Mark zien er aantrekkelijk uit. Ze lopen op een levensechte manier rond en bewegen hun monden als ze praten. Empathie voel je voor een vrouw die na het vertrek van haar dochter eenzaam is, als haar vogeltje óók nog wegvliegt. De glimlach op haar gezicht als Debbie een ander vogeltje voor haar meebrengt, spreekt boekdelen.

De achtergronden zijn in een realistische stijl getekend zonder ook maar in de verste verte te lijken op foto's. Veel details en prachtige kleuren zijn erin te zien. Vooral de jungle met al zijn planten en bloemen is geweldig. Er zijn watervallen met wild stromend opspattend water en een even wilde rivier met een beverdam. Wuivend zeewier op een rots, een moeras met flamingo's en een kikker op een rotsje die er af en toe vanaf springt, maar ook plekken waar magische wezens zoals feeën en elfjes leven of een heks in een doodskop-huisje.

In de indianenhuisjes kun je versierselen vinden met edelsteentjes en de Egyptische tempel zit vol met kunstvoorwerpen, sarcofagen, goud en edelstenen. In een andere tempel loopt een prachtige pauw rond. In de lucht vliegen vogels, bijen hangen boven bloemen, op sommige plekken zitten bewegende dieren op rotsen of in bomen. In het stadje fietst er af en toe een vrouw voorbij, zit er een kunstschilder te werken op de boulevard of rent er een loslopende hond voorbij.
Het geheel komt heel levendig over en het spel ziet er goed verzorgd uit.

      

Aan het begin en bijvoorbeeld bij een huisjesverhuurster klinkt muziek, melodieus, met fluit en getokkel op drum of piano. Variaties op eenzelfde thema af en toe zwaarder aangezet en dan langzaamaan zachter wordend. Easy listening muziek.
Het zijn geen lange stukken muziek, dus wordt die na een tijdje herhaald. Dat irriteert niet, maar kan het spel overheersen, als je langer op plekken blijft waar die muziek klinkt. De muziek klinkt oosters als je een Egyptische tempel in gaat en past dan goed bij de omgeving.
Achtergrondgeluiden zijn ook ruimschoots te horen. Water van een fontein, om hun vader schreeuwende kinderen in een speeltuin, gesprekken in een café, het geluid van een hamer op een hoefijzer in een smidse, het gekrijs van een geschrokken kat, een huilende baby, enzovoort. Stemacteurs zijn niet toegevoegd, maar je mist ze niet.

      

Samengevat is dit gratis spel van Anne Hemenway een interessant adventure en een lust voor het oog. Het is zeer geschikt voor mensen die lang met een spel bezig willen zijn, maar niet zo voor mensen met een korte spanningsboog. Het heeft een goed en logisch verhaal zonder losse eindjes en is nog leerzaam ook zonder schools te zijn.

Meteen spelen?    Download het gratis spel (377 MB) via de Itch.io website.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.

Meer gratis adventurespellen van Anne Hemenway/Amanta4ray:
Fun, Sun & Mishaps
Tarthenia
Echoes of the Past
Guardians of Gold