S P E L - I N F O

         

TORMENTUM: Dark Sorrow


Uitgever: OhNoo Studio / 2015
Ontwerper: OhNoo Studio

Platform: PC, Mac.

Systeemeisen:
--- Windows XP/Vista/7/8 - Processor Intel Core2 Duo 2.2 GHz/AMD Athlon X2 2.4 GHz of hoger - 2 GB RAM - videokaart met 512 MB geheugen - 500 MB HD ruimte - Windows compatible geluidskaart.
--- MAC: Snow Leopard 10.6.3 of later - Processor Intel Core2 Duo 2.4 GHz - 2 GB RAM.

Categorie:
Surrealistische horror, fantasiewereld, mysterie, minigames, handgetekend2 2D en 2.5D beelden, 3de persoon, point & click.

Beschrijving en review:
Je bent een naamloze held, die ontdekt dat hij op de rand van droom en nachtmerrie is beland. Als het verhaal begint, zit je opgesloten in een kooi, die onderaan een vliegende machine hangt. Je hebt geen idee waar je heen vliegt. Maar wat erger is, je herinnert je ook niet meer wie je bent. Je hebt nog een vage herinnering over een sculptuur boven op een heuvel, die een paar mensenhanden voorstellen, die naar de hemel rijken en dat is alles. Even later arriveer je bij een somber, naargeestig kasteel en word je in een cel gezet met de mededeling dat de marteling nog zal beginnen. Uiteraard ga je daar niet op zitten wachten en probeer je te ontsnappen.
Je komt tijdens het spelen eigenlijk niets te weten over je speelbare karakter. Wel wordt het je door filosofische opemrkingen over schuld en boete duidelijk, dat de gevangenen hier niet voor niets zitten. En dat de marteling van de geest moeilijker te verdragen is dan de lichamelijke ellende die je hier overal ziet.

      

De handgeschilderde grafische beelden zijn duidelijk geïnspireerd door schilders als H.R. Giger and Zdzislaw Beksinski. De beelden zijn surrealistisch, duister en lijken ontsproten aan een zieke geest, gevangen in een nachtmerrie. Het ziet er prachtig uit.
Ze zijn in 2D, maar door de drie lagen achter elkaar, die onderling verschuiven als je met je cursor heen en weer gaat, wordt er diepte gecreëerd.Ook bewegen hier en daar voorwerpen zoals een kooi of hangend bed, als je erop klikt met je cursor. Verder is alles statisch. Je karakter staat eveneens in elk beeld bewegingloos stil op een vaste plek. Het is dat je weet dat hij de man is die probeert te ontsnappen, maar anders had het net zo goed een 1ste persoonsspel kunnen zijn. Het stoort overigens niet en past op een vreemde manier zelfs bij de naargeestige sfeer.

      

De vele puzzels in het spel zijn niet als zodanig in het verhaal geïntegreerd. Ze bestaan eigenlijk uit het zoeken naar manieren om deuren te openen of voorwerpen te bemachtigen die je daarvoor nodig hebt. Er zijn minigames zoals draaipuzzels en schuifpuzzels, of codes op een paneel indrukken. De hints hiervoor staan op gevonden documenten die je in je notitieboek noteert. Maar je mag ook voorwerpen zoeken, zoals scherven van een spiegel of een giftige maaltijd maken in de keuken, nadat je eerst de oven en dergelijke apparaten gerepareerd hebt. Als je van puzzels houdt, kom je volop aan je trekken.
Een enkele keer mag je een morele keuze maken. Dood je iemand of juist niet? Het beïnvloedt het einde van het spel. Jammer daarbij is, dat het spel een autosave heeft. Als je een andere keuze wilt maken, zul je opnieuw door het hele spel moeten spelen.

      

Een straf hoeft dit niet te zijn, want je pogingen worden begeleidt door een uitstekende soundtrack. Naargeestige muziek, die je meteen in de sfeer van het spel onderdompelt.
Hier en daar zijn ook geluidseffecten zoals het grommen van een beest of voetstappen op een trap. Het spel bevat geen gesproken teksten, conversaties met andere bewoners van het kasteel gaan via duidelijk leesbare teksten.

      

Samengevat is dit een prima spel voor puzzelliefhebbers, die de standaard puzzels nu eens in een andere, prachtige en naargeestige omgeving willen oplossen.

Eerst uitproberen?    Download de demo, op de officiële site.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.