S P E L - I N F O

         

TECHNOBABYLON


Uitgever: Wadyet Eye Games / 2015
Ontwerper: James Dearden, Technocrat Games

Platform: PC, Mac, Linux, iPad, iPhone.

Systeemeisen:
--- Windows ME of hoger - Processor: Pentium of hoger - 64 MB RAM - videokaart 640x400, 32-bit kleur 700 Mhz minimum - DirectX 5.2 - 3 GB HD ruimte - DirectX-compatible geluidskaart

Categorie:
Science fiction, genetische manipulatie, 3 karakters, 2D en 2.5D gestileerde beelden, 3de persoon, point & click.

Beschrijving en review:
Newton stad in 2087.
Een AI (kunstmatige intelligentie) met de naam Central heeft de macht in handen. Genetische manipulatie is de norm. De mens heeft neurologische bedrading in zijn hoofd, waarmee ze zichzelf rechtstreeks kunnen aansluiten op een centrale computer. Dit verslavende "Trance" heeft normale menselijke interactie zo goed als overbodig gemaakt. De CEL politie houdt iedereen in de gaten.
In deze toekomstwereld is er een 'hacker' actief. Hij hackt het brein van ogenschijnlijk normale burgers, steelt hun kennis en laat ze voor dood achter. CEL agenten Charlie Regis en Max Lao zijn bezig met een onderzoek naar deze seriehacker en bevinden zich plotseling aan de verkeerde kant van de wet, als Max geconfronteerd wordt met haar criminele verleden en Charlie gechanteerd wordt met het leven van zijn nog ongeboren kinderen. Intussen lijkt Latha Sesame, een werkeloze, verslaafde trance-gebruiker met straatvrees, het volgende doelwit te zijn van de hacker.

      

Het verhaal wordt op een bijzondere manier opgebouwd. Het spelverloop is lineair en je kunt het daarbij laten. Maar door vrijwillig veel te praten met iedereen en zo dieper te duiken in het verleden van de hoofdpersonen, krijg je meer inzicht in hun karakter en in deze complexe samenleving. Er worden morele vraagstukken opgeworpen, en misschien dubieuze beslissingen genomen, maar er wordt geen voorgekauwd oordeel geveld. Alleen stof tot nadenken voor de speler en hier en daar een hint. Praten is dus aan te bevelen, alsook het maken van aantekeningen op een stuk papier naast je toetsenbord. De hoofdpersonen houden geen dagboek bij dat je kunt raadplegen als je even de draad kwijt bent.

      

Het is een sciencefiction en de speler wordt verondersteld in de toekomst te leven. Dus ook te begrijpen hoe de techniek in die wereld werkt. Dat is in het begin even zoeken naar bijvoorbeeld de werking van 'trance', maar als je eenmaal doorhebt hoe je 'intelligente' machines in een virtuele omgeving kunt manipuleren is de rest kinderspel.
Uiteraard wil dat niet zeggen dat de puzzels op zichzelf verder makkelijk zijn. Ze zijn goed ge´ntegreerd in het verhaal en je maakt hier en daar keuzes die het spelverloop be´nvloeden. Het is dus niet alleen een kwestie van voorwerpen zoeken, deuren openen en inbreken in computers. Dat je kunt sterven geeft al aan, dat sommige dingen niet vanzelf gaan. Je krijgt wel een tweede kans.

      

Grafisch is het spel precies wat het beloofd: retro van het betere soort. Dat betekent dat je hier en daar wel wat aan zogenaamd 'pixelhunting' mag doen om een bepaald voorwerp te vinden. Het hoort bij de charme van een indie-spel en zorgt ervoor dat je aandachtig de zeer vele, verder prima vormgegeven achtergronden zorgvuldig bekijkt.
De stad in al zijn aspecten is heel overtuigend neergezet. Van de steriele kantoren in het CEL-hoofdkwartier, tot de slonzige, verwaarloosde ruimtes waar de verslaafden zich ophouden, het overtuigt in zijn echtheid.
De animaties van de karakters zijn vloeiend en achtergronden blijven levendig door bijvoorbeeld geanimeerde reclameborden of robotjes.

      

In Technobabylon is gebruik gemaakt van professionele stemacteurs en dat is te horen. De acteurs zijn overtuigend in hun rol, emotioneel of juist vlak afwezig precies waar het hoort. De pop-up portretjes tijdens dialogen vertonen daarbij ook nog verschillende gezichtsuitdrukkingen, wat een goede aanvulling is.
Ook de achtergrondmuziek is prima in orde en niet te 'futuristisch'. Integendeel zelfs. Ook in de toekomst wordt er blijkbaar naar Beethoven geluisterd. Maar ook New Wave Trance is te horen en dat past bij het onderwerp. Al met al aangename muziek en nergens te overdadig aanwezig.

      

Samengevat is Technobabylon een uitstekend science fiction spel met een boeiend verhaal en reŰle karakters, dat stof geeft tot nadenken. Er is ruim voldoende variatie in de goed ge´ntegreerde puzzels in overtuigende, mooi getekende grafische beelden, onderstreept met professioneel geluid/stemmen. Het bevredigende einde met een voorzichtige hint naar einde vraagt om meer van deze spelmaker.

Eerst uitproberen?    Download de demo, op Wadjet Eye Games.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.