S P E L - I N F O

         

SUBTERRANEUS


Uitgever: Plug In Digital / 2018
Ontwerper: F. Euriot, CrazyKraken

Platform: PC.

Systeemeisen:
--- Windows 7 SP1+/8/10 (uitsluitend 64-bit versies) - Processor: 2.0 GHz Dual Core - 4 GB RAM - Grafische kaart met 256MB geheugen - 1 GB beschikbare opslagruimte - Opmerking: 1080pixels en 16/9 beeld aanbevolen.

Categorie:
Science fiction, humor, ondergrondse vuilnisbelt, ontsnappen, handgetekende retro beelden in 2D en 2.5D, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Yvonnes Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
Hoofdpersoon Clodomir valt in een gat waarin vuilnis wordt gedumpt. Van recycling is nog nooit gehoord. Hij komt terecht in een ondergrondse vuilnisbelt waarbij een dorpje ligt waar wat middeleeuws aandoende mensen leven. Allerlei troep ligt her en der verspreid. Paddenstoelen stralen er lustig op los.
Sommige rommel is te gebruiken. De dorpbewoners denken dat hun goden de troep aan hen offeren.
Clodomir wil dolgraag weer naar de oppervlakte, hij wil daar later de finale uit een slakkenrace zien. Daarvoor moet de afvalberg verdwijnen. Maar dat is allemaal niet zo eenvoudig, er zal een complete berg afval gecomposteerd moeten worden.

      

Het spel heeft behoorlijk wat grappige momenten. Soms woordspelingen, soms een verwijzing. Een figuurtje dat bij de kerk boeken verslindt bijvoorbeeld, heet Peige (page) en bewaker, Garcia, werkte ooit samen met een persoon, met wie Zorro wordt bedoeld. Er wordt gewaarschuwd niet meer dan drie stuks fruit of groente per maand te eten. Heel af en toe wordt er naar de maker van het spel verwezen. Hij duikt op en belooft bijvoorbeeld een afgezet gebied te ontsluiten of laat op een andere manier merken dat je bezig bent met een spel. Grappig is dat de taal van het spel verandert in Frans, als je in een bibliotheek een studieboek Frans gebruikt. Via menu kun je de taal dan weer omzetten naar het Engels.
Het onderwerp recycling wordt licht behandeld. Geen morele aanwijzingen of uiteenzettingen over wat er met afval zou moeten gebeuren. Alleen de archiefbewaarster is duidelijk wat verspilling betreft: ze geeft pas een nieuwe boekenlegger als de oude wordt ingeleverd.

      

Dit spel kent 3 tekenstijlen. Aan het begin en aan het einde zijn het een soort silhouet tekeningen: witte tekeningen op een zwarte achtergrond. Het eigenlijke spel is getekend in een kleurige, zeer gedetailleerde, comicstijl.
De achtergrondtekeningen zijn nogal statisch. Geen wind die takken beweegt en dat soort zaken, wel verschijnt er af en toe een kabouter die weer weg is als je ernaar wilt kijken en ook een magiŽr komt pas tevoorschijn als je iets bekijkt in zijn huis. Een destilleerapparaat laat borrelende flesjes zien en af en toe valt er een vochtdruppel in de onderaardse grot of zie je dampen opstijgen. Alle voorwerpen, en dat zijn er veel, zijn goed te zien en er is ook nog de hotspotfunctie om voorwerpen in de vuilnisbelt te ontdekken. Verder komen er 9 bijna beeldvullende close-ups voorbij van zowel personen als objecten.

      

Enkele figuurtjes hebben duidelijke karakters. De grafdelver Croc is een nerveus, veel bewegend figuurtje. Dat past bij zijn wat angstige ontzag voor regeltjes en zijn wil zich daaraan te houden.
Als de figuurtjes praten, bewegen hun mondjes en de mimiek is goed weergegeven.
Het oppakken van voorwerpen echter, is meer een suggestie van oppakken, een armbeweging. De voorwerpen komen dan niet in de hand terecht. Alleen Clodomir loopt, de anderen zitten of staan. De manier waarop hij loopt, komt natuurlijk over.

De puzzels zijn voornamelijk inventaris- en dialoogpuzzels en er is een doolhof. Je moet veel objecten zien te vinden en ze combineren op een werkbank. Of er recepten mee namaken. Er zijn veel voorwerpen te zien zonder dat ze opgepakt kunnen worden.
In het spel zelf kun je de inventaris bekijken door op de hoofdpersoon Clodomir te klikken. Voorwerpen uit de inventaris zijn niet met elkaar te combineren. Een werkbank in het dorp en een destillatieapparaat bij een magiŽr maken het combineren van voorwerpen mogelijk, zodat alleen daar nieuwe voorwerpen ontstaan.

      

De gesprekken met vooral de veellezende Peige zijn handig. Zij vertelt het verhaal na dat ze aan het lezen is en dat verhaal lijkt bijzonder veel op de gebeurtenissen die Clodomir op dat moment meemaakt. Bij Peige zijn dus de hints te halen.
Dialogen zijn niet ingesproken. De tekst is goed leesbaar.
Clodomir mist aanvankelijk bij aanvang van het spel muziek. Na een paar seconden pas wordt de achtergrondmuziek ingezet. Deze muziek is niet een echt gecomponeerd muziekstuk, maar een aantal bij elkaar passende tonen die op de achtergrond voor sfeer zorgen. Elke plek heeft zijn eigen tonen. Bij de kerk zijn er tonen, die als kerkmuziek klinken. Bij de werktafel van de smid zaaggeluiden en geluiden van het bewerken van staal. Ze overheersen het spel niet, maar kunnen irritatie opleveren, als je het spel een tijdje stil laat staan.
Ook achtergrondgeluiden komen er wat bekaaid van af, hoewel je ze niet mist. Wind is te horen, een opengaande deur en druppels die vallen, geklets in het cafť, maar bijvoorbeeld geen voetstappen.

      

Samengevat is Subterraneus een sympathiek, onderhoudend en niet al te moeilijk spel, goed geschikt voor zowel beginnende als gevorderde spelers. Voorwerpen zijn te pakken, ook als je ze nog niet nodig hebt. Nieuwe informatie in gesprekken en nieuw te onderzoeken plaatsen zijn er pas, als je de juiste voorbereidende acties hebt ondernomen. Jammer dat achtergrondanimatie en achtergrondgeluiden minimaal zijn, maar het taalgebruik is beschaafd en ook zijn er geen gewelddadige scŤnes te zien.

Eerst uitproberen?    Download de demo, op de officiŽle site.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.