S P E L - I N F O

         

STRANGE TELEPHONE


Uitgever: HZ3 Software / 2019
Ontwerper: AGM PLAYISM

Platform: PC, Android, iPad, iPhone.

Systeemeisen:
--- Windows Windows XP SP2+ - Processor: SSE2 instruction set support of beter - Grafische kaart: DX9 (shader model 3.0) of beter - DirectX 9.0.

Categorie:
Science fiction, surrealistisch, teleportatie, vreemde werelden, meerdere eindes, klassieke 2D pixel-tekeningen, 3de persoon, point & click.

Beschrijving en review:
Jill zit gevangen in een donkere ruimte, waar een grote deur voor haar zweeft. Is dit een droom, waar is ze en wat moet ze hier? Dan krijgt Jill hulp van Graham, die de vorm van een ouderwets uitziende, groene telefoon aanneemt. Als Jill een zescijferig nummer intoetst, wordt ze verbonden met een nieuwe wereld, die ze vervolgens kan doorzoeken. Graham blijft als telefoon rond haar hoofd zweven, zodat Jill zo nodig meteen kan ophangen. De werelden zijn namelijk niet allemaal vriendelijk, je kunt doodgaan, door een wezen dat de telefoonlijn doorsnijdt of de verbinding wordt verstoord, als je ergens te lang blijft. Maar als het je lukt om een witte sleutel te vinden, kun je de grote deur open maken en weer in de normale wereld terecht komen.

      

De vreemde werelden die je na het indrukken van een willekeurig telefoonnummer (en # doet ook mee!) kunt bereiken, zouden oneindig gevarieerd moeten zijn. Uiteraard en gelukkig is dit niet het geval. Het aantal werelden is beperkt. Vaker dan eens zie je precies dezelfde wereld, na intoetsen van een ander nummer.
Ook kun je binnen een wereld, bijvoorbeeld 777777, naar links lopen. Na een poosje zie je het nummer, dat altijd in beeld blijft, veranderen in 777776 en nog verder naar links, in 777775 enzovoorts. Deze werelden hebben ook een naam zoals Underground, Factory, Haunted House, Satellite en Poison. Dit maakt het makkelijker om een specifieke wereld later terug te vinden. Jill moet namelijk op zoek naar voorwerpen die ze ergens anders nodig heeft, zoals water voor een plant en voer voor een konijn.
De nummers van bezochte werelden worden weliswaar opgeslagen in Grahams telefoonklappertje, maar toch is het aan te raden om pen en papier bij de hand te houden om nummers, voorwerpen en opdrachten te noteren.
Het spel heeft 11 mogelijke eindes en zelfs heel klassiek, een heus "easteregg". Dit verhoogt uiteraard de herspeelbaarheid.

      

Voor een pixelavontuur ziet het grafisch beslist niet slecht uit. De kleuren zijn vrolijk en Jill en Graham zijn duidelijk herkenbaar als mens en telefoon. Andere voorwerpen blijven "blokjes", die je alleen aan kleur en naam herkent. Je merkt dat het spel oorspronkelijk gemaakt is voor een telefoon. Groot beeld op een computer geeft daardoor minimalistisch ingerichte werelden met te grote blokjes. Maar als je het spel in een kleiner "window" speelt, heeft het toch zijn eigen charme.
Omdat de telefoonverbinding "verstoord" kan raken, verschijnen er op je scherm kleurige, wiebelende strepen en golven. Voor velen zal dit op een groot scherm niet aangenaam zijn.

Er zitten geen dialogen in het spel, zodat een eventueel achtergrondverhaal niet duidelijk wordt. De muziek is vrolijk en past bij de kleurige beelden.

      

Samengevat is Strange Telephone een niet onaardig spelletje. Veel verhaal zit er niet in en het kan wat repetatief worden, maar vrolijk gekleurde blokjes, een leuk deuntje en 11 mogelijke eindes houden je wel even bezig op een regenachtige middag.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.