S P E L - I N F O

         

STAY


Uitgever: Appnormals / 2018
Ontwerper: Appnormals

Platform: PC, Mac, XBox One.

Systeemeisen:
--- Windows 7/8/10 - Processor: Intel Core i5-2300 of AMD Phenom II X4 940 of beter - 8 GB RAM - Grafische kaart SM4 1GB VRAM - DirectX 11 - 1 GB beschikbare HD ruimte - Breedband internet verbinding.
--- MAC OS X 10.9+ - Processor: Core i7 - Grafische kaart: Radeon Pro 450/2GB VRAM - 1 GB beschikbare HD ruimte - Breedband internet verbinding.

Categorie:
Reddingsmissie via tekstkeuzes, casual puzzels, meerdere eindes, retro pixelart, 1ste/3de persoon, point & click.

Beschrijving:
Zonder enige waartschuwing wordt een jongeman ontvoerd uit zijn huis. Als hij bijkomt, bevindt hij zich in een kleine kamer op een stoel aan een klein tafeltje waaar een computer staat.
Via een chatprogramma op deze computer kun jij, als speler, contact met de man maken en krijg je invloed op zijn emotionele denken en zijn handelen. Je bent zijn enige contact met de buitenwereld. Wat de man niet weet is, dat er camera's hangen, zodat jij zijn gezichtsuitdrukkingen en zijn houding kunt bekijken. Ook is er aan jouw kant van het chatprogramma een meter die de gevoelstoestand van de man bijhoudt en de emotionele verhouding tussen jullie twee.
Bijzonder hieraan is, dat je speelt in real-time. Elke seconde die je de man laat wachten op een reactie, hetzij omdat je niets doet, of omdat je de PC afsluit, heeft invloed op zijn geestestoestand. Bedenk dat hij helemaal afhankelijk van je is, zorg dat hij je vertrouwt en hij zal zijn geheimen en dromen met je delen. Maar geloof niet alles wat hij je verteld, hij is een mens en zal liegen.


      

De bedoeling is uiteraard, dat je Quinn bijstaat en hem stimuleert op onderzoek te gaan en een uitweg te zoeken uit zijn situatie.
Quinn vertelt je via de chat wat hij doet, voelt en denkt en vraagt om je advies. Middels twee keuzeknoppen kun je antwoorden geven, je ziet hoe ze ingetikt worden. Een goede beheersing van het Engels is hier dus wel nodig. Als jouw tekstkeuze belangrijk is, zie je op je scherm welke route het verhaal neemt en hoe Quin emotioneel op je reageert.
Om het geheel niet op een interactief boek te laten lijken, zijn hier en daar eenvoudige casual puzzels op te lossen, zoals een legpuzzel, boeken sorteren of balkjes naar een uitgang schuiven. Ze zijn goed gedoseerd en een leuke afwisseling van de lange teksten en het verhaal over verlies, eenzaamheid en twijfels.

Het spel is verdeeld in 24 hoofdstukken en heeft 7 verschillende eindes en een dozijn verschillende mogelijkheden om dood te gaan. Het spel is dan ook bedoeld om meerdere malen te spelen en andere conversatie beslissingen te nemen om zo het hele verhaal achter Quinn te ontdekken.

      

Grafisch gezien past de omgeving bij het verhaal Quinn zit in eerste instantie in bijna volledige duisternis en is via een camera een klein bewegend pixelpoppetje in een nauwelijks gedetailleerde omgeving. Ook als hij later door donkere, slecht verlichte gangen loopt, proef je de angst en wanhoop van een eenzame man die niet waar hij is.
Tijdens de chat zie je Quinn meer in close-up. Hij heeft verschillende zeer herkenbare gezichtsuitdrukkingen. Tekst, zowel als statistieken over de emoties zijn eveneens duidelijk en overzichtelijk.
In de tussenfilmpjes zie je Quin groter in beeld lopen, rondkijken of herinneringen ophalen. En ook de puzzels geven een groter beeldoppervlak. Maar ook hier eenvoudige vlakken, met weinig detail en simpele kleurenstellingen.

De elektronische muziek zal goed bedoeld zijn in het kader van de retro-beelden, maar gaat door het repetatieve karakter snel irriteren. Chatten zonder je geluid aan is gelukkig geen straf en ook niet onoverkomelijk voor het begrijpen van het verhaal.

      

Samengevat is Stay een goed interactief boek met een logische verhaallijn, ook als je zijwegen bewandelt. De chat teksten zijn natuurlijk en overtuigend in de diverse situaties waarin Quinn terechtkomt. De aanvullende bewegende beelden en casual puzzels zijn ideaal voor mensen die zich snel vervelen als ze alleen maar lezen.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.