S P E L - I N F O

         

SOL705


Uitgever: Land Patricio, Space Indie Studios / 2020
Ontwerper: Land Patricio, Space Indie Studios

Platform: PC, Mac, Android, iOs.

Systeemeisen:
Vereist een 64-bits processor en besturingssysteem.
--- Windows 7/8/10 - Processor: 1.7 GHz Dual Core - 2 GB RAM - Grafische kaart: NVIDIA GeForce GTX 260, ATI Radeon 4870 HD, of gelijkwaardig met minstens 512 MB VRAM - Geluidskaart: DirectX Compatible.

Categorie:
Science fiction, humor, aliens, universum redden, Argentinië rond 1970, 2D en 2.5D handgetekende beelden, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Yvonnes Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review door Yvonne:
Meeno is een jonge middelbare scholier met een grote krullenbol en een slecht rapport. Een vakantie van een week staat voor de deur, maar hij kan de school pas na veel problemen uit om daarna weer andere problemen op te lossen.
Het spel begint wanneer een storm de elektriciteit bij hem thuis verstoort. Er vliegt een vliegende schotel rond met ruimtewezentjes die op zoek zijn naar snaren, die zorgen voor de harmonie in hun wereld. Die snaren zijn gebruikt op een basgitaar van een gitarist.
Meeno's oudere broer Gabriel zoekt een bassist voor zijn band. Gabriel chanteert Meeno. Hij zal hun vader inlichten over Meeno's slechte rapport, als Meeno geen nieuwe bassist voor hem vindt. Gabriels wil namelijk met zijn band meedoen aan een rockfestival. Meeno moet dus een bassist zien te vinden om het verklikken te voorkomen en krijgt te maken met ruimtewezentjes die op zoek zijn naar hun snaren.
Eenmaal de school uit ontmoet Meeno in het stadje onder meer het punkmeisje Lena, dat hem uiteindelijk helpt de juiste bassist te vinden en hem helpt van de ruimtewezens af te komen.

      

Sol705 is een traditioneel point and click adventure waarvan het verhaal niet helemaal af lijkt. Sinds het verschijnen in 2017 zijn er vele upgrades geweest, misschien zijn er daarom verhaallijntjes onuitgewerkt blijven liggen? Hoe het precies met de ruimtewezens in elkaar zit, wordt niet duidelijk en het probleem met het vinden van een bassist wordt aan het einde afgeraffeld.
Ook vind je veel voorwerpen voor de inventaris, die je niet nodig hebt. Het lijkt erop dat die zijn bedoeld voor andere lijnen die niet zijn uitgewerkt. Het verhaal zou duidelijker zijn als er meer aandacht was geschonken aan de verschillende verhaallijnen.
Er is bijvoorbeeld een stuk verhaal dat zich onder water afspeelt, maar waarom dat is en wat bewapende soldaten daar te maken hebben, is niet duidelijk. Ook zou van het verhaal van professor Romaniak iets te maken zijn, dat beter aansluit bij de rest van het verhaal, met name dat van de ruimtewezens.
Het verhaal is niet altijd logisch. Je kunt, als je een niet optimale route volgt, bijvoorbeeld praten met iemand over een kat die er helemaal niet is, maar er wel is als je de goede lijn volgde en eerder hoorde, dat je die kat moet zoeken. Het zou logischer zijn als de gespreksopties over de kat niet te kiezen zijn, als je nog niets weet over het zoeken naar een kat. De kat kan praten, maar dat heeft geen functie in het verhaal. Meeno moet op een gegeven moment een reserve accu halen, maar het is voldoende dat hij de accu weer laat werken, zonder hem af te leveren. Een kleinigheidje, maar niet logisch volgend uit het verhaal.

      

Het is jammer dat dit spel te kort is om het verhaal volledig te begrijpen, want de tekeningen zijn bijvoorbeeld prachtig en speels getekend. Goed gedetailleerde en mooi gekleurde, handgetekende beelden in comic stijl. Het voetballende meisje op het schoolplein ziet er heel natuurlijk uit als ze de bal hoog houdt, maar ook als ze onderuit gaat en op de grond zit. Mooi is de scène dat Meeno een gebouw in gaat en je van buitenaf zijn silhouet door het gebouw ziet lopen.
De animatie is goed. Op een vlotte manier bewegen de figuurtjes en doen ze wat ze moeten doen op een vloeiende manier. Een telefoonreparateur springt bijvoorbeeld op natuurlijke wijze onder de grond om kabels te repareren en een agent blijft onverstoorbaar maar natuurgetrouw zijn ijsje eten. Natuurlijk wel op de manier die je van stripfiguurtjes verwacht.
Lena werkt razend snel aan haar project en je ziet haar inspanningen bij het schrijven duidelijk voor ogen. Een spoorwegbeambte is hard aan het werk bij een station en het paard dat erbij staat beweegt zijn staart. Op de achtergrond bij een pleintje spatten meisjes water naar elkaar bij een fontein, een meeuw beweegt op een telefoonlijn en meeuwen zoeken voer op een pleintje, de tv stoort en het dak lekt dikke druppels water, het regent op de achtergrond en een enkele boom beweegt zijn takken in de wind, maar je kunt ook figuurtjes tegenkomen, die onbeweeglijk op hun plaats staan en verder niets doen of zeggen.

      

Humor neemt een belangrijke plaats in in dit spel. Maria die venijnige opmerkingen maakt als Meeno snoep wil kopen en nauwelijks iets ziet, maar goed kan horen en straffen, de typering van Vader Carlitos van wie je een goed beeld krijgt uit de woorden van verschillende scholieren, de woordspeling met "sharp" bij een scharensliep en zo zijn er meerdere voorbeelden te geven.
Er zijn subtiele hints naar de rock-en punkmuziek. De tekening van een hoes die op die van de Sex Pistols lijkt en de naam van Lena Haggan bijvoorbeeld, die naar Nina Hagen verwijst. Leuk is de communicatie tussen Meeno en de ruimtewezens, die zonder succes Esperanto hebben geleerd. Op een grappige manier weet Meeno hen te verstaan. De reacties van professor Romaniak op zijn fanmail komen ook grappig over. Hij geeft zijn fans er flink van langs.

      

De puzzels zijn voornamelijk inventaris- en dialoogpuzzels. Een enkele keer moet je goede frequenties kiezen om een domme hond te laten gehoorzamen of moet je een vliegtuigje vouwen om een soldaat af te leiden.
De puzzels zijn niet moeilijk op te lossen, maar soms zul je in kleine stapjes tot de oplossing moeten komen.
Wel kun je in de problemen komen als je een volgorde kiest, waarvan later blijkt dat je beter een andere had kunnen kiezen. Als je bijvoorbeeld op dezelfde plaats twee telefoondraden vindt, kun je later de tweede kwijt zijn, als je er eentje hebt gebruikt. Je zou dan de ene draad direct moeten gebruiken voor je met de andere aan de slag gaat. En ook de scène met de kat komt voort uit het kiezen van een andere volgorde.
Soms zie je dat een voorwerp in de inventaris is veranderd, zonder dat je weet waarom en wanneer dat gebeurde. Zo heeft Meeno een cassettebandje bij zich dat na verloop van tijd een bandje is, dat helemaal verfrommeld is, zonder dat je weet wat dat veroorzaakte.
Er zijn wat vragen die niet zijn beantwoord, als het spel uitgespeeld is. Hoe kwamen de snaren terecht bij bassist Riveman? Wat heeft professor Romaniak te maken met de ruimtewezens of met Meeno? Wie is het ruimtewezen in Lena's woonwagen? Vooral de scène bij het meer is onduidelijk, wat doen de soldaten daar bij een kapotte brug?

      

De muziek is echter een pluspunt. Elke plek die te bezoeken is, heeft zijn eigen muziekstukje. Accordeonmuziek op een passende plaats en veel (symfonische) rockmuziek. Die muziek, gemaakt door Indie-bands, past bij de jeugdige persoontjes en het verhaal. Lekkere muziek, die niet alles overheerst of je uit de concentratie haalt. Geen korte stukken dus die kunnen irriteren als ze herhaald worden. Ook voor mensen die niet van rockmuziek houden is de muziek goed gekozen en niet dominant. De achtergrondmuziek bij professor Romaniak heeft galmende tonen en tonen die klinken als fluittonen bij storm en passen precies bij de scène waar een vliegende schotel in de buurt is. Op de vuilstortplaats en het stadje is weer een ander muziekje te horen, ritmisch en zich herhalend in verschillende toonhoogtes. Muziek op het politiebureau klinkt als een soort lichte discomuziek en in de fietsenwinkel klinkt ook zo'n discofragment. Vaak varieert de muziek op een thema in ritme of toonhoogte. Er is veel zorg gegeven aan de muziekfragmenten.

Achtergrondgeluiden als een scharenslijpmachine, een langsrijdende auto, vogelgeluiden, het trappen tegen een deur en voetstappen zijn ruim voldoende aanwezig. Ook is er gebruik gemaakt van stemacteurs, die hun werk goed doen.

      

Samengevat is Sol705 een aardig spel om te zien en qua moeilijkheid geschikt voor zowel jongere mensen als oudere, ervarener spelers. Het komt speels over, maar het korte verhaal zou beter kunnen worden uitgewerkt.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.