S P E L - I N F O

         

RESONANCE


Uitgever: Wadjet Eye Games / 2012
Ontwerper: XII Games

Platform: PC

Systeemeisen:
--- Windows XP/Vista/7 - 1.8 GHz Processor - 512MB RAM (1 GB aanbevolen) - 3D videokaart compatible met DirectX 9.0c - 1GB HD ruimte.

Categorie:
Science fiction, mysterie, wereldwijde catastrofe, geïllustreerd realisme, tijdpuzzels, vier speelbare karakters, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
Dr. Morales, een wetenschapper in de deeltjesfysica, komt om het leven bij een ontploffing in zijn laboratorium. Hij heeft pas een nieuwe ontdekking gedaan, een soort superbom, die zeer gevaarlijk kan zijn in de handen van de verkeerde mensen.
Zijn nicht Anna, zijn assistent Ed, detective Bennet en journalist Ray (of blogger, zoals de anderen hem noemen), ontmoeten elkaar per toeval en besluiten, door omstandigheden gedwongen, elkaar te vertrouwen en samen te werken om de safe met de geheime documenten te vinden en veilig te stellen. Dat dit niet zo eenvoudig gaat als het klinkt, spreekt vanzelf.

      

Het verhaal is niet alleen interessant en ijzersterk, maar wordt ook zeer goed uitgewerkt. Via een flashback maak je als speler eerst kennis met van de vier speelbare karakters, voordat ze dan samenkomen en ook samen moeten werken. Elk karakter heeft zijn eigen inventaris, waarin opgeraapte spullen bewaard worden of van waaruit je spullen aan een ander geeft, maar ze hebben ook een 'lange termijn geheugen' en een 'korte termijn geheugen'. Dit is een originele toevoeging aan de normale point&click bediening, die het spelen realistisch en boeiend maakt.
In je korte termijn geheugen kun je alle dingen die je ziet en aanklikbaar zijn, zoals een gesloten deur of een speciale computer of zelfs een lift of een boek, als een icoon opbergen. Dit icoon kun je dan op alle andere personen in het spel als gespreksonderwerp gebruiken. Hierdoor krijg je informatie of hulp bij de uitvoering van een plan.
In het lange termijn geheugen zitten de ervaringen van de diverse speelbare karakters. En ook deze ervaringen zijn er om te gebruiken als gespreksonderwerp of als geheugensteuntje.

      

De puzzels in Resonance bestaan niet alleen uit het voeren van de juiste conversatie. Er zitten ook meer dan voldoende inventarispuzzels in, al kun je niet zomaar alles zonder goede reden oprapen. De logische denkpuzzels, zoals het openen van een safe, of het herstellen van een elektrische verbinding, zijn niet eenvoudig en vergen het nodige denkwerk. Het leuke is wel, dat er vaak voor een probleem meerdere oplossingen zijn, zodat je ook via een eenvoudiger weg tot je doel kunt komen. Dat levert dan wel minder punten op. Want inderdaad, net als in de adventures van 20 jaar geleden, kun je punten verdienen. Het is dan ook een sport om het spel met het maximimum aantal punten uit te spelen, iets wat samen met de meerdere mogelijke eindes, de herspeelbaarheid van het spel ten goede komt.
Verder zijn er ook nog een paar eenvoudige fysieke actie-puzzels, zoals het omhoog draaien van een ladder of het doorsnijden van touw. Deze puzzels is getimed. Lukt het niet binnen de tijd, dan ga je dood. Maar door punten in te leveren, kun je het meteen nog een keer proberen.
Al met al is het prettig om een spel te spelen dat een beetje eisen aan je stelt en waarin niet alles voorgekauwd wordt.

      

Hoewel Resonance gemaakt is in de gratis AGS-engine en er bewust gekozen is voor een retrostijl, ziet alles er professioneel goed uit.
De achtergronden zijn gedetailleerd en in heldere min-of-meer realistische kleuren gehouden. Het gevoel voor details vind je ook terug in kleinigheden, zoals bijvoorbeeld de computer van een secretaresse. Niet alleen de info die je nodig hebt is aanwezig, maar ook grappige details zoals haar persoonlijke emails.
De karakters die rondlopen zijn nogal pixelachtig, maar dit is dus bewust een hommage aan de klassieke adventures uit de jaren negentig. Dankzij het boeiende spelverloop, 'zie' je dit al snel niet meer. En kies je ervoor in een 'window' te spelen, dan valt het al helemaal niet op. Daarbij vond ik het wel een zekere onverwachte charme hebben dat Anna en Ed in de metro naar elkaar glimlachen met een gezicht vol pixels.
De animaties zijn vloeiend en passen goed in de achtergrondbeelden.

      

De achtergrondmuziek is gevarieerd en past bij de sfeer van het moment, die langzaamaan steeds grimmiger wordt. De voorwerpen waar je op kunt klikken zijn niet alleen voorzien van een naamkaartje, maar vaak ook van gesproken commentaar voorzien. Tenzij het karakter alleen erover nadenkt in een bubbelkader.
Het stemacteren is, zoals we gewend zijn van Wadjet Eyes, maar eigenlijk wel uitzonderlijk in een 'amateur' spel, werkelijk uitstekend te noemen. De acteurs spelen hun rol vol overtuiging en klinken nergens geforceerd of overdreven. Je kunt met elk van de karakters meeleven, ook mede dankzij de zeer goede natuurlijk aandoende dialogen. Hierbij wordt subtiele humor niet geschuwd. Als Anna om hulp roept en een onzichtbare buurman terug schreeuwt dat ze niet zoveel lawaai moet maken, klinkt het zó natuurlijk dat je inwendig "typisch grote stad" zucht.

      

Concluderend is Resonance een echte aanrader voor de ware adventurefan.
IJzersterk, boeiend en intelligent uitgewerkt verhaal, innovatieve spelbediening, gevarieerde en niet te makkelijke, maar wel logische en in het verhaal ingepaste puzzels, goede grafische beelden en uitstekende dialogen en stemacteren.

Eerst uitproberen?   Download de demo, op de officiële site van Wadjet Eye games.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.