S P E L - I N F O

         

REPENTANT


Uitgever: Anate Studio / 2018
Ontwerper: Anatolii Korval, Anate Studio

Platform: PC, Mac.

Systeemeisen:
--- Windows Xp en hoger - Processor: 1 Ghz en meer - 2 GB RAM - Grafische kaart: GeForce 9500 GT (512 MB) of Radeon HD 6450 (512 MB) - DirectX 9.0 - 700 MB beschikbare HD ruimte.
--- MAC OS X 10.6+ - Processor: 1 Ghz - 2 GB RAM - Grafische kaart: GeForce GT 610 (1024 MB) of Radeon HD 4650 (1024 MB) - 700 MB beschikbare ruimte.
Aanvullende opmerking: Sta downloads toe vanuit elke bron.

Categorie:
Drama, misdaad en straf, schuld en boete, handgeschilderde realistische beelden in 2D en 2.5D, 3de persoon, point & click, NL ondertiteld.

Walkthrough: klik hier voor Yvonnes Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
Repentant is deels een vervolg op Little Kite. Af en toe zie je plaatjes of scènes uit Little Kite, maar het spel is zonder die voorgeschiedenis te spelen.

Drie jaar na zijn scheiding van Mary en haar zoontje Andrew (in Little Kite), wil Oliver nog steeds in contact komen met Mary. Zij wil dat niet en wil haar leven zonder hem voortzetten.
Oliver heeft enorme spijt van de breuk met haar en spijt over zijn, door alcohol veroorzaakte, misdaden uit het verleden. Hij zou daar graag boete voor doen. Die kans krijgt hij, als hij Christina tegenkomt in een winkeltje, dat zij probeert te beroven. Zij heeft geld nodig voor haar zieke zusje. Er valt een dode en Oliver neemt de schuld daarvan op zich. Hij heeft zich meermaals kunnen onttrekken aan justitiële vervolging en wil niet dat Christina door één misstap haar leven verpest. Christina zou dan ongestraft door kunnen gaan met haar leven en haar zieke zusje kunnen verzorgen, terwijl Oliver zelf niemand heeft om zich over te ontfermen.

      

Er zijn minder puzzels dan in Little Kite en ze zijn ook minder veelzijdig. Maar ze zijn uitdagend genoeg en goed te doen. Ook is het spel wat korter. Er is een doolhofje, maar je moet vooral veel inventaris- en dialoogpuzzels oplossen. De puzzels zitten logisch in elkaar, sommige voorwerpen zijn pas te vinden als je eerdere, logische, stappen hebt gezet. Een voorwerp vind je dus pas, als het nodig is en het spel daarom vraagt. Er is geen hintfunctie, maar wel een hotspotfunctie.

De spelbediening is makkelijk gehouden. Er is een autosave, die na bepaalde doorlopen onderdelen het spel automatisch voor je opslaat. Je kunt dus niet zelf het spel saven op het moment dat je dat wilt en moet sommige stukjes overdoen. Via het hoofdmenu kun je naar "Prehistory/Geschiedenis". Hier wordt iets over het spel Little Kite gezegd.
In het spel zelf vind je bovenaan de inventaris. De naam van het voorwerp in de inventaris staat er niet bij. Je weet dus niet heel precies wat in je inventaris zit. Dat geldt ook voor sommige voorwerpen, die je vindt. Het is echter wel duidelijk, waarmee je te maken hebt. De inventaris wordt zichtbaar door er met de muis over heen te gaan.

      

De realistische, handgeschilderde tekeningen zijn, zoals vanouds: mooi, gedetailleerd en in pasteltinten uitgevoerd. Nergens is het te donker. De gedode winkelier wordt beschaafd weergegeven. Geen grote bloedplassen of openliggende wonden e.a. gruwelijkheden. Geen bloeddorstige tekeningen dus in dit spel, maar fijnzinnig getekende personen en achtergronden.
Aan het begin, in het verhaal zelf, en aan het einde zie je dat Anatolii Koval een tweede tekenstijl gebruikt. De tekeningen zijn groter en hebben fellere kleuren. De figuren staan dan niet in een achtergrond en uitdrukkingen op de gezichten komen dan duidelijk over.

De bewegingen van de figuren doen levensecht aan als ze lopen. Er zijn geen bewegende mondjes of andere gezichtsuitdrukkingen en verder is Repentant, in zijn geheel, wat statisch. Maar áls er beweging zit in de tekeningen, komen die natuurlijk over en het wat statische karakter van het spel, stoort niet. Er is genoeg in de tekeningen te zien.
Wat de animatie op de achtergrond betreft: de rookontwikkeling, de ventilator, de monitor in de winkel en het brandje zien er realistisch uit. Verder zijn er weinig bewegingen in de achtergrond.

      

Anatolii Korval heeft niet alleen het verhaal en de tekeningen gemaakt, maar is ook de programmeur. Hoewel het spel korter (speelduur ongeveer 1 uur) en eenvoudiger is dan Little Kite, zijn stemacteurs toegevoegd, die te horen zijn als je kiest voor de optie Engels.
De achtergrondmuziek is rustig en niet overheersend.
De overige geluiden als vallende staven, opengaande laatjes e.d. ontbreken niet en komen natuurlijk over.
De geschreven teksten zijn iets losser en natuurlijker dan in Little Kite.
Oliver komt in dit spel over als een meevoelend persoon die zich opoffert voor Christina om haar de kans te geven voortaan een fatsoenlijk leven te leiden. Het is een andere Oliver dan die in Little Kite, waar hij zijn gezin terroriseert en alleen aan zichzelf denkt.

      

Samenvattend kan gezegd worden dat Anate Studio met Repentant heeft laten zien dat hij interessante en verzorgde adventures aflevert. Repentant is een prettig spel. Zonder moralistisch te zijn, belicht het wat kanten van schuld en boete en misdaad en straf, waarover de speler dan maar een oordeel moet vormen.
Een aanrader voor zowel gevorderde als beginnende adventure-spelers.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.

Eerder deel in de serie:
Little Kite