S P E L - I N F O

         

PRIMORDIA


Uitgever: Wadjet Eye Games / 2012
Ontwerper: Wormgood Studios

Platform: PC, iPhone, iPad, Switch.

Systeemeisen:
--- Windows XP/Vista/7 - 1.8 GHz Processor - 512 MB RAM (1 GB aanbevolen) - 3D videokaart compatible met DirectX 9.0c - 1GB schijfruimte.

Categorie:
Science fiction, robots, zoektocht, vreemde planeet, getekende beelden in 2D en 2.5D, 3de persoon, point & click.

Extra info:
In 2013 bracht Wormgood Studio FALLEN uit, een kort verhaal, dat zich afspeelt in de wereld van Primordia. Het is hier gratis te downloaden.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
In Primordia zijn eeuwen voorbij gegaan, sinds de legendarische "Mens" over de planeet wandelde. Nu, in de verlaten woestenij rond de stad Metropol, bewaakt een eenzame robot met de naam Horatio angstvallig zijn vrijheid en onafhankelijkheid.
Maar dat alles wordt hem afgenomen als een plunderende vijand zijn krachtbron steelt en hem zo dwingt de veiligheid van zijn huis te verlaten om op een gevaarlijke tocht in de woestenij te gaan - en in zijn eigen mysterieuze verleden.

Het verhaal zit goed en logisch in elkaar en de karakters van Horatio en Crispin worden eveneens goed uitgewerkt. Horatio is nuchter, logisch en doelbewust. Crispin, die weliswaar door Horatio is gebouwd, is beslist geen volgzaam slaafje. Hij levert commentaar, is cynisch, heeft gevoel voor humor en wil graag armen.
Op zijn zoektocht komt Horatio in contact met andere robots, die in hem iemand anders zien. Aangezien hij versie 5 is en zonder het geheugen van zijn voorgangers, raakt Horatio geïnteresseerd, maar niet afgeleid van zijn doel. In het eerste deel van het spel is hij nog voornamelijk bezig met de directe energievoorziening, maar pas in het tweede deel worden ook de vragen naar wie is hij is en wat het doel is van zijn bestaan, belangrijker.

      

Het spel is gedeeltelijk lineair. Binnen bepaalde marges kun je de problemen in je eigen volgorde oplossen. De puzzels zijn hierop aangepast. Eerst ben je voornamelijk bezig met het repareren van dingen. Voorwerpen oprapen en combineren, al of niet met hulp van Crispin en een enkele logische en dialoogpuzzel. In het tweede deel wordt de zoektocht naar informatie over een code, gecombineerd met speuren in teksten. Voor niet-Engelssprekenden zijn dit dan ook de moeilijkste puzzels.
Sommige puzzels zijn op meerdere manieren op te lossen en als je de hintfunctie hebt ingeschakeld, krijg je aanwijzingen van Crispin. De "achievements" in het optiemenu zijn op zichzelf ook een soort hint.
Dialogen kunnen niet eindeloos herhaald worden, maar Horatio heeft een datapad, waarin cruciale informatie verkort wordt opgeslagen. En een plattegrond die voorkomt dat je eindeloos heen en weer loopt. Desondanks zijn potlood en papier geen overbodige luxe.
Er meerdere eindes mogelijk en ze zijn allemaal overtuigend en logisch.

      

Grafisch gezien heeft het spel een opmerkelijke eigen stijl. De achtergronden zijn allemaal handgetekend en gekleurd in dofgele en bruine tinten met een enkel donkerrood accent. Dit geeft op een fantastische manier de sfeer van het spel weer. Een stoffige, dorre planeet, waar roestige metalen schepen en steden steeds meer vervallen. Waar vrolijkheid en kleur allang uit het "leven" van de bewoners verdwenen is.
Het spel heeft een hele lage resolutie, waardoor Primordia eigenlijk beter in een "window" of op een klein scherm gespeeld kan worden. Dit resulteert gelukkig niet in "pixelhunting", omdat alle voorwerpen voorzien zijn van een naamplaatje. Een "hotspot" functie is niet aanwezig.

      

Dave Gilbert van Wadjet Eye Games heeft meegewerkt aan de vormgeving van de gesproken teksten en dat is te horen. Het stemacteren is professioneel goed. De stemmen passen bij het karakter, ze klinken nergens geforceerd, zijn duidelijk te verstaan. De acteurs hadden duidelijk plezier in hun rol.
De muziek is apart en passend bij een post-apocalyptische wereld die bevolkt is met robots. Geen meezingers in een logische en sombere wereld. Soms lijkt de muziek samen te smelten en een te worden met de achtergrondgeluiden, zoals wind, stadsgeluiden of druppend water. De eindmelodie is heel gevoelig en maakt het geen straf de aftiteling uit te zitten.

      

Samengevat kan gezegd worden dat in Primordia een goed verhaal met moeilijke vragen toegankelijk wordt gemaakt. Gecombineerd met sfeervolle beelden en inventieve puzzels, maakt dit spel een goede aanvulling in de reeks science fiction spellen die Wadjet Eye Games in zijn lijst heeft staan.

Eerst uitproberen?   Download de demo, op de officiële site.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.