S P E L - I N F O

         

PILGRIMS


Uitgever: Amanita Design / 2019
Ontwerper: Amanita Design

Platform: PC, Mac, Linux, iPad, iPhone.

Systeemeisen:
--- Windows 7 SP1 of beter - Processor: 2 GHz Intel i5 of beter - 4 GB RAM - Toegewezen videokaart - 800 MB beschikbare opslagruimte.
--- MAC OS Sierra - Processor: 2 GHz Intel i5 of beter - 4 GB RAM - Metal supported videokaart: Intel HD en Iris Graphics van de HD 4000 series of nieuwer of AMD GCN-based GPUs of Nvidia Kepler-based GPUs of nieuwer - 800 MB beschikbare opslagruimte.
--- LINUX Ubuntu 16.04+ - Processor: 2.3 GHz Dual Core - 4 GB RAM - 800 MB beschikbare opslagruimte.

Categorie:
Fantasie, puzzels, reisavonturen, meerdere oplossingen, handgetekende 2D en 2.5D comic-stijl beelden, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Yvonnes Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving:
In een charmant klein koninkrijk, dat gebaseerd is op oude Centraal Europese sprookjes zitten een vijftal vrienden te kaarten om geld.
Een van hen heeft ergens zijn tent opgeslagen en gaat het gebied verkennen waar hij zich bevindt. Zo komt hij op verschillende plekken als een kasteel of een berenhol en krijgt hij onder meer te maken met een draak, een beer, een duiveltje en een koning met zijn dochter. Hij ontmoet ook zijn tegenspelers bij het kaartspelletje, die zich een voor een bij hem aansluiten op zijn verkenningstocht.
Vanaf dat moment is er ook met die figuurtjes te spelen.

      

Pilgrims heeft een mooie, aparte manier van spelbediening. Je sleept zowel de bespeelbare figuurtjes het scherm in, als spullen uit de inventaris. Dat alles in de vorm van speelkaarten. Daarmee legt het een link met het kaartspel, waarmee het spel begint.

De puzzels zijn behoorlijk makkelijk, maar ze geven veel plezier om op te lossen.
Het zijn allemaal dialoog- en inventarispuzzels. De dialogen moet je zien op te maken uit tekstballonnetjes, waarin geen teksten staan, maar kleine tekeningen. Dat is knap gedaan. Je leest ze na een paar keer alsof het geschreven tekst is. De informatie die je uit de tekstballonnetjes opmaakt, is niet alleen bijzonder, maar ook speels weergegeven.

      

Die zelfde speelse vormgeving betreft ook de inventaris. Het is zo enorm grappig om te zien hoe de figuurtjes onnodige spullen teruggooien in de inventaris, er even kunstjes mee doen of dingen uitspugen die ze niet lusten.

Ieder figuurtje heeft zijn eigen karakter en gaat anders met de inventaris om dan een ander figuurtje. De een jongleert met zijn spullen, de ander begint eerst een mep uit te delen voordat hij informatie vraagt. De beer kan een bezemsteel fantastisch op zijn neus laten balanceren.
Elk figuurtje wil iets uit de verkenningstocht halen. Geld bijvoorbeeld, een ziel voor in de hel, een weggevlogen vogeltje of een huwelijkspartner. Naast de gewone spullen die ze nodig hebben voor het oplossen van de puzzels, hebben ze ook ieder voor zich hun eigen wensen.

      

Uiteraard geldt de prachtige en speels, humoristische tekenstijl ook voor de te bespelen figuurtjes. Ze hebben heldere kleuren en worden gedetailleerd weergegeven, net als de achtergrond. Hun bewegingen zijn vloeiend, expressief en heel werkelijkheidsgetrouw, voor zover je daarvan kunt spreken bij stripfiguurtjes. Ze bewegen hun gezicht en dat spreekt boekdelen. Het kleine heksje dat in een ruzie met een boze heks steeds roder en nijdiger wordt. Geweldig getekend. Ook de beer die met een hengel aan het klunzen is, heeft zulke levensechte bewegingen, dat je alleen maar met bewondering over de tekenaars kunt denken.
Achtergrondbewegingen zijn er ook. Een rokende krater, een brandend vuurtje met een kookpot waarin iets zit te pruttelen bijvoorbeeld of een waterval of een friemelende worm.

      

De figuurtjes spreken, maar niet in een bestaande taal. Ze murmelen er maar wat op los terwijl tóch hun gemoedstoestand duidelijk wordt. Een van de geluiden waarin je een bestaand woord herkent, is "joehoe" van de prinses. Je ziet en hoort hoe blij ze is.
De achtergrondmuziek is prima gekozen. In het begin klinkt typische kroegmuziek met accordeon en er is ook een deel met trommelmuziek, vrolijk en ritmisch. De muziek stoort niet en ondersteunt de sfeer in het spel, maar is altijd vrolijk en nooit zwaar.
Andere geluiden zijn er uiteraard ook in dit verzorgde adventure te horen. Gesnurk in een tent en gefluit van vogels. Het is niet veel, maar je mist niets: er is zo veel te beleven in dit spel!

      

Samengevat is dit charmante adventure een mooi vormgegeven spel met hoge, artistieke waarde en sympathieke figuurtjes in een logische setting. Een minpunt is de kortheid ervan, maar de pluspunten overheersen.
Ervaren adventurespelers zullen de speelsheid waarderen en het spel overspelen om andere mogelijkheden te proberen die niet per se tot de oplossing leiden, maar wel veel grappigs laten zien.
Beginnende spelers en ook wat oudere kinderen zullen het spel makkelijk uit kunnen spelen, maar ook het plezier ontdekken dat het genre te bieden heeft en de figuurtjes een warm hart toedragen. De makers van onder meer Samorost en Machinarium hebben met dit adventure iets moois op de markt gezet.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.