S P E L - I N F O

         


  PENUMBRA 2006 gratis versie *



Uitgever: Frictional Games/2006
Ontwerper: Frictional Games
Systeemeisen: Windows XP, 1 GHz 256 RAM, videokaart 64Mb

Soort adventure: horror, 1ste persoon perspectief, actie-elementen, muis en toetsenbord besturing.
Extra info: gratis spel, download hier (157 Mb)
Het is mogelijk om Nederlandse teksten in het spel te zetten. Volg daarvoor de aanwijzingen op de website van de vertaler.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige Walkthrough.

Beschrijving:
Het avontuur begint na een korte intro waarin verteld wordt dat je moeder is overleden. Als erfenis krijg je een brief van de vader die je nooit gekend hebt. Bij de brief zit een sleuteltje voor een bankkluisje. In dit kluisje vind je een boek geschreven in een vreemde taal en enkele notities van je vader. Je besluit de aantekeningen te volgen, die je naar Groenland leiden. Hier beland je, als je schuilt voor een sneeuwstorm, in oude ondergrondse basis.
Al snel blijkt dat het een en ander niet in orde is. Geen mensen te zien, bloedsporen en uitvallende verlichting. En dan word je tijdens je onderzoek ook nog verrrast door een monster met scherpe tanden.

Het spel ademt meteen vanaf het begin een griezelige sfeer uit. Een sisistere omgeving, vreemde geluiden, falende verlichting en een zaklamp waarvoor je batterijen moet zoeken. De schaduwen en de stoom die hier en daar uit roosters komt, verhogen nog de illusie. Het briefje van een verdwenen arbeider en de bloedsporen die je hier en daar ziet, dragen ook niet bij tot een gevoel van veiligheid. Temeer daar er in dit spel niet geschoten wordt en je weerloos bent tegen de monsters. Je enige wapen is je verstand.

Dit gratis spel is kort en biedt weinig variatie in de omgeving. Maar het is dan ook als een probeersel opgezet door een groep studenten, die een nieuwe manier van adventurespelen wilden testen. En daarin zijn ze geslaagd!
Het is heel leuk om te merken dat je alle voorwerpen die overal rondliggen, daadwerkelijk kunt vastpakken en verplaatsen. Of dit nu een blikje, een boek, een stoel, een emmer of zelfs een heel wandrek is. Je kunt het beetpakken en eraan rammelen, schuiven, trekken en ergens anders neergooien. Lades en deuren zul je dus echt moeten beetpakken en eraan trekken of duwen. Ze gaan niet met een simpele muisklik open, zoals in andere adventures.
Verder heb je wel zoals gebruikelijk een inventaris waarin je voorwerpen kunt opbergen die je later nodig hebt. Hierin zit eveneens een metertje die de stand van de batterijen in de zaklamp aangeeft.