S P E L - I N F O

         


  PARADISE



Uitgever: Easy Computing, Ubisoft/2006- Bigfish/2009
Ontwerper: Benoït Sokal, White Birds Productions
Systeemeisen: Windows 2000/XP, Pentium 800MHz, Geforce 2/Radeon 7000 videokaart met 64Mb geheugen

Soort adventure: fantasie, 3de persoon perspectief, point & click.

Extra info: Het spel is ook verkrijgbaar met Nederlandse ondertiteling (Easy Computing).
Vista: Het spel (én de bugs) werken ook in Vista 32 bit.
Windows 7: De BigFish uitgave werkt ook onder Vista en Windows 7, 32 en 64 bit.

Patch:
Paradise bevat enkele hinderlijke foutjes die soms (en niet bij iedereen) kunnen optreden, zoals kwijtraken van de cursor, niet-werkend rechtsklikken, filmpjes die niet verschijnen, onlogische dialogen en documenten die onleesbaar zijn.
Voor de Engelse versie heeft Ubisoft een patch (reparatiebestand) uitgebracht die deze foutjes herstelt. Je kunt de patch hier downloaden.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige Walkthrough.

Beschrijving:
Het verhaal speelt zich af in het Afrikaanse land Mauranië. Het vliegtuigje, waarin de dochter van koning Rodon zit, op weg naar haar vader, stort neer. Ze wordt gewond gevonden en voor herstel naar de harem van een prins gebracht. Omdat ze haar geheugen kwijt is, geeft men haar de naam Ann Smith. Ann probeert terug te keren naar Genève, de stad waar ze vandaan kwam en reist dwars door een land in oorlog, vergezeld door een zwarte luipaard. Onderweg ontmoet ze vreemde dieren en mensen met een andere cultuur, terwijl ze beetje bij beetje meer hoort over koning Rodon en haar achtergrond.

De beelden, van de hand van Benoït Sokal, zijn fantastisch. En waar ze in Syberia kleurrijk waren, zijn ze hier met schaduwen in grijstinten. Het licht, het weer en de hele omgeving passen perfect bij de grimmige sfeer van een land op de rand van een oorlog. De muziek past hier perfect bij.
De machines zien er vreemd en toch geloofwaardig reëel uit.
Jammer dat de personen in het spel, inclusief Ann, minder mooi gedetailleerd zijn getekend. Ook zijn de karakters van de bijpersonen minder uitgewerkt. Hierdoor boeit het verhaal minder dan in Syberia het geval was.
De puzzels zijn aardig, soms origineel en soms gewoon moeilijk op te lossen als de grafische kaart minder kan dan het spel optimaal vraagt. Vissen op zandscharren wordt er niet eenvoudiger op.