S P E L - I N F O

         

PARADISE


Uitgever: Easy Computing, Ubisoft / 2006
Ontwerper: Benoït Sokal, White Birds Productions

Platform: PC, Nintendo DS, iOs.

Systeemeisen:
--- Windows 2000/XP - Processor: Pentium IV of AMD Athlon 1.5 GHz - 512 MB RAM - Videokaart: DirectX 9.0 compatible met 64 MB geheugen - Geluidskaart: DirectX 9.0 compatible - CD-ROM drive 4x of sneller - 2.5 GB beschikbare HD ruimte.

Categorie:
Mysterie, drama, fictief Afrikaans land, met casual puzzels, geïllustreerd realisme, 3de persoon, point & click, ook NL ondertiteld.

Extra info:
In 2008 werd een uitgeklede versie voor Nintendo DS uitgegeven, onder de titel Last King of Africa
In 2010/2011 verscheen een tweedelige versie voor iOs.
Een BigFish PC downloadversie uit 2010 werkt ook onder Vista en Windows 7, 32 bit en 64 bit.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
Het verhaal speelt zich af in het Afrikaanse land MauraniŽ. Het vliegtuigje, waarin de dochter van koning Rodon zit, op weg naar haar vader, stort neer. Ze wordt gewond gevonden en voor herstel naar de harem van een prins gebracht. Omdat ze haar geheugen kwijt is, geeft men haar de naam Ann Smith.
Ann probeert terug te keren naar GenŤve, de stad waar ze vandaan kwam en reist dwars door een land in oorlog, vergezeld door een zwarte luipaard. Onderweg ontmoet ze vreemde dieren en mensen met een andere cultuur, terwijl ze beetje bij beetje meer hoort over koning Rodon en haar eigen achtergrond.

      


De beelden, van de hand van BenoÔt Sokal, zijn fantastisch. En waar ze in Syberia kleurrijk waren, zijn ze hier met schaduwen in grijstinten. Het licht, het weer en de hele omgeving passen perfect bij de grimmige sfeer van een land op de rand van een oorlog. De muziek past hier perfect bij.

De machines zien er vreemd en toch geloofwaardig reŽel uit.
Jammer dat de personen in het spel, inclusief Ann, minder mooi gedetailleerd zijn getekend.
Ook zijn de karakters van de bijpersonen minder uitgewerkt. Hierdoor boeit het verhaal minder dan in Syberia het geval was.

De puzzels zijn aardig, soms zelfs origineel te noemen. Maar soms zijn ze gewoon moeilijk op te lossen als je grafische kaart minder aankan dan het spel optimaal vraagt. Vissen op zandscharren wordt er op deze manier niet eenvoudiger op.

      


Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.