S P E L - I N F O

         

OVERCLOCKED: A History of Violence


Uitgever: Lighthouse Interactive / 2008
Ontwerper: Mathias Ganteföhr, Tobias Schachte, House of Tales

Platform: PC.

Systeemeisen:
--- Windows XP/Vista/7/8 32 of 64 bit - Processor: 2 GHz Dual Core Intel of AMD processor - 2 GB RAM - Grafische kaart: DirectX 9 geschikt met Shader Model 3 - DirectX 9.0c - 5 GB beschikbare opslagruimte - Geluidskaart: DirectX compatible.

Categorie:
Psychologisch drama, mysterie, trauma's, geïllustreerd realisme, 3de persoon, meerdere speelbare karakters, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
Psychiater David McNamara heeft een nieuwe behandelmethode ontwikkeld: de "reverse memory". Hij is dus de meest geschikte persoon om de vijf jongvolwassenen te onderzoeken, die de afgelopen dagen zonder geheugen, maar mét een pistool in de hand, in New York midden op straat stonden te schreeuwen van angst.
Hoewel David last heeft van onredelijke woede-uitbarstingen, zijn huwelijk op springen staat, zijn collega's hem overduidelijk niet moeten en het regenachtige weer in New York zeer deprimerend is, gaat hij gemotiveerd aan het werk. Hij probeert het geheugen van de vijf jonge mensen te reconstrueren en duikt steeds dieper in hun verleden.

Stukje bij beetje wordt een klein stukje van de sluier opgelicht. Dit zorgt ervoor dat je geboeid blijft doorspelen. Temeer daar je niet alleen als David speelt, maar ook in de huid kruipt van de getraumatiseerde jongelui en alles door hun ogen herbeleeft.

      

Je PDA is hierbij een veel gebruikt en belangrijk hulpmiddel om de patienten te helpen hun herinnerigen op te roepen.
Een groot deel van de puzzels in dit spel bestaan dan ook uit het zoeken van de juiste geluidsfragmenten. Voor de rest is het een kwestie van deuren openen en uitgangen zoeken. Overclocked is dan ook meer een interactieve film dan een puzzel-adventure.

De point & click besturing is een compliment waard. Via duidelijke iconen loopt alles haast vanzelf.
De lange laadtijden bij de overgang naar een ander scherm of filmpje vallen tegen.

      

Grafisch gezien is het spel zeker niet slecht, de beeldkwaliteit is uitstekend en de regen overtuigend. Er is geprobeerd de mensen een gezichtsuitdrukking mee te geven, die past bij hun stemming en de gebouwen en interieur zijn realistisch. Maar in de details valt het soms wat tegen. Het stortregent in New York, maar vrijwel niemand gebruikt een paraplu of draagt regenkleding. In de bar zie je de fles en het glas. Vervolgens hóór je hoe de drank in het glas geschonken wordt, maar is dat totaal onzichtbaar!?

De geluidskwaliteit is uitstekend. De muziek past bij de sfeer en doet niet onder voor een bioscoopfilm. Ook de achtergrondgeluiden zijn prima. Je hoort zelfs het verschil als iemand praat in een hal of in een kleine ruimte.
Het stemacteren is eveneens uitstekend. De nuances tussen kalm praten, in paniek zijn of kwaad worden zijn heel natuurlijk.

      


Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.