S P E L - I N F O

         

NEMEZIS: Mysterious Journey III


Uitgever: PlayWay S.A., Detalion Games S.A. / 2021
Ontwerper: Detalion Games S.A.

Platform: PC.

Systeemeisen:
--- Windows 7/8/10 - Processor: AMD Phenom II X4 955 - 4 Core, 3.2 GHz - 8 GB RAM - Grafische kaart: 2GB / Radeon R9 200 Series of Nvidia GeForce GTX660 - DirectX 11 - 12 GB beschikbare opslagruimte - Geluidskaart: DirectX compatible

Categorie:
Science fiction, vreemde planeet, detective, verkenning, geïllustreerd realisme, realtime 3D, 2 speelbare karakters, 1ste persoon, muis/toetsenbordbediening.

Walkthrough: klik hier voor Hans' Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review door Hans:
Net als de eerste twee delen van Mysterious Journey ("Schizm" genoemd in Europa), die zo'n twintig jaar geleden uitkwamen, is dit een Myst-achtige adventure die wordt gekenmerkt door schitterende maar vreemde omgevingen met futuristische gebouwen en waarbij de nadruk ligt op het oplossen van puzzels. De puzzels van Schizm I en II stonden bekend als moeilijk en dat geldt ook voor deel III. Een echte uitdaging dus voor wie het zichzelf niet al te gemakkelijk wil maken maar zijn tanden erin durft te zetten.

      

Verhaal
De magnifieke en mysterieuze planeet Regilus, met zijn adembenemend divers ecosysteem, is door de jaren heen het doelwit geweest van verschillende kolonisten. Uiteindelijk werd de planeet echter overgenomen door de Teleportation Travel Agencies, waardoor het een van de meest gewilde toeristische attracties in de melkweg werd!
Kruip in de huid van Amia en haar metgezel Bogard, die op het punt staan de vakantie van hun leven te gaan vieren.
Er is echter iets misgegaan. Zodra ze op de planeet Regilus aankomt, merkt Amia dat Bogard verdwenen is... Bovendien zal ze een aantal problemen uit de weg moeten ruimen voordat ze haar hotel bereikt!
Deze vakantie lijkt niet erg ontspannend te gaan worden. In haar zoektocht naar Bogard, door zeven verschillende regio's, moet ze vertrouwen op een gids wiens gedrag met de minuut meer en meer grotesk wordt.
Ook Bogard zal op zijn beurt de nodige problemen moeten oplossen, voordat Amia en hij elkaar weer in de armen kunnen sluiten.

Het verhaal is van ondergeschikt belang. Dat er iets vreemds aan de hand is op Regilus wordt aan Bogard en Amia duidelijk gemaakt door de gids Emmanuel, die zich via een mobieltje af en toe aan je opdringt, alsook door de vage verhalen van de personages die je ontmoet.

      

Puzzels
Bij aanvang van het spel kun je kiezen uit twee moeilijkheidsgraden: de 'Normale modus', waarbij je de mogelijkheid hebt om een hint op te vragen, en de 'Moeilijke modus', waarin die mogelijkheid er niet is. De hints in de normale modus zijn meestal nogal vaag of nutteloos en helpen je zelden verder. Maar het blijkt dat de puzzels in de tweede modus ook een beetje zijn veranderd en daardoor moeilijker geworden. Je kunt het spel dus tweemaal spelen, waarbij het verhaal gelijk blijft maar het puzzelplezier op een andere wijze kan worden beleefd.

Er zijn zeven levels waarin Amia en Bogard elkaar afwisselen in de eerste zes, en weer samenkomen in het zevende. Je kunt je binnen zekere grenzen vrij bewegen en overal om je heen kijken. Rennen, springen en bukken of kruipen is er echter niet bij. De bediening gaat simpel met de WASD-toetsen en met de muis. Met de laatste kun je schakelen tussen bewegen in de ruimte (lopen en om je heen kijken) en het beeld bevriezen waardoor je met de cursor bepaalde plekken kunt aanwijzen (wat bij puzzels handig is).
Je kunt je voortgang zo vaak saven als je wilt. Het is aan te raden dat in elke geval aan het begin van elk nieuw level te doen en verder na voltooiing van een moeilijke puzzel.
Je verzamelt geen voorwerpen en er is dus ook geen inventaris.

Nemezis III is een echt puzzelspel met in elk level meerdere puzzels. Hoewel de ontwerpers beweren dat elke puzzel op logica is gebaseerd krijg je toch soms de indruk dat je de oplossing moet vinden door domweg uitproberen. Gelukkig is het niet zo dat je bijvoorbeeld 256 verschillende combinaties moet afwerken om de juiste te vinden. Er zit wel degelijk logica achter, maar enig proberen hoort er wel bij. Er zijn nergens (dag)boeken, brieven of notities te vinden met aanwijzingen voor de oplossing. De elektronische gids Emmanuel verklapt af en toe wat je doen moet, maar dat had je liever zelf willen uitzoeken.

      

Beeld
De zeven levels ademen een heel verschillende atmosfeer en zijn allemaal prachtig vormgegeven.
De omgevingen zien er echt buitenaards uit met fantastische planten, felgekleurde bloemen, lichtgevende paddestoelen en allerhande beesten. De begroeiing deint zachtjes in de wind. Wolken bewegen aan de hemel. Vogels vliegen heen weer en vlinders fladderen schijnbaar doelloos rond.
Je komt her en der mensen tegen met wie je een voorgekauwd praatje kunt maken en die redelijk natuurlijk bewegen inclusief gelaatsuitdrukkingen.
Het is een genot om op je gemak rond te kijken en alles te verkennen. Je wordt namelijk nergens opgejaagd en bepaalt zelf het tempo.
De geheel eigen sfeer van elk level wordt versterkt door lichtwerking, schaduwen, opstuivend zand en dergelijke.
Op diverse plaatsen zoals aan het begin en eind zijn filmpjes of kortere animaties ingelast.

Door het hele spel heen zijn 25 foto's verborgen die je zichtbaar kunt maken door te klikken op een lichtwerveling. De foto's dienen geen ander doel dan een extra aanmoediging om alles te verkennen en overal te zoeken.

Ook komen op willekeurige plaatsen beeldschermen voor waarop bij aanklikken een zin of strofe verschijnt. Alles bijeen geven deze informatie over een vroeger genie aan wie de technologie is te danken om ruimtereizen zoals naar Regilus mogelijk te maken.

      

Geluid
Doordat er overal geluiden om je heen zijn heb je het gevoel zelf op de planeet Regilus te zijn. Je hoort je eigen voetstappen, vogels die hun zang laten horen, reptielen die grommen, een kat die miauwt. En machines die je in beweging hebt gezet maken de geluiden die je hiervan verwacht.
Regelmatig klinkt er elektronische muziek, die aangenaam klinkt en is aangepast aan het spelmoment.

Amia heeft een aangename stem, maar Bogard praat te hard, nogal nadrukkelijk en met een net iets te hoge stem. Emmanuel spreekt vol sarcasme, maar dat hoort bij zijn rol. De personages die je tegenkomt vervullen een bijrol en spreken fatsoenlijk (Amerikaans) Engels.
De gesproken tekst kun je dankzij ondertiteling zichtbaar maken.

      

Samenvatting
Nemezis Mysterious Journey III is een schitterend vormgegeven spel met prachtige originele beelden, prima geluiden, mooie muziek, zeer uitdagende puzzels met op de achtergrond een verhaal dat zich geleidelijk ontvouwt.
De ontwerpers verdienen een groot compliment met de verwezenlijking van dit geweldige spel. En het is te hopen dat zij op deze ingeslagen weg verder gaan.

      


Eerst uitproberen?    Download de gratis proloog, op Steam.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.

Andere delen in de serie:
Schizm: Mysterious Journey
Schizm 2: Chameleon (oba: Mysterious Journey 2: Chameleon)