S P E L - I N F O

         


  NANCY DREW 21: Warnings at Waverly Academy



Uitgever: Her Interactive/2009
Ontwerper: Her Interactive

Systeemeisen: Windows XP/Vista/7, Pentium3 1GHz, 256 MB RAM, 32Mb videokaart, 16 bit geluidskaart, DirectX 9.0, 1 GB HD ruimte.

Soort adventure: detective, puzzel, minigames, 1ste persoon perspectief, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige Walkthrough.

Beschrijving:
Op Waverly Academy, een kostschool voor meisjes, worden sinds kort dreigbrieven rondgestuurd door iemand die zich de Black Cat noemt. En het blijft niet bij dreigementen. Als twee meisjes al na een "ongelukje" de school moesten verlaten, gaat Nancy undercover terug naar school om uit te zoeken wat er aan de hand is.
Is de Black Cat er alleen op uit om de competitie voor een studiebeurs uit te schakelen, of zit er meer achter?

De senior-studentes op de kostschool wonen allemaal op dezelfde verdieping en het zijn dan ook de enige meisjes die je tegenkomt. De meiden zijn beslist niet allemaal aardig en hebben zo hun nukken en onderlinge voor- en afkeuren.
Nancy wordt ook meteen aan het werk gezet en mag foto's maken, uitgeleende papieren en boeken zoeken, een DNA-model in elkaar zetten en spelletjes dart en hockey spelen om iets van hen gedaan te krijgen. Tussendoor is ze dan ook nog verantwoordelijk voor de snackshop, waar ze voor de studentes dienbladen met eten vult.

De puzzels in deze Nancy Drew zijn makkelijker dan in de vorige twee delen en er zitten geen tijdgebonden spelletjes meer in. Aanwijzingen die je nodig hebt om puzzels op te lossen vind je op de computer die in de bibliotheek van de school staat en dan kan nog wel een heel gezoek opleveren voor niet-engels sprekenden. Enkele puzzels zijn zelfs helemaal niet op te lossen, als je niet eerst een dagboek en een webpagina goed doorleest.

Grafisch ziet ook deze Nancy Drew er weer geweldig uit. De karakters hebben een expressief gezicht en reageren met fronsen en opzij kijken of hun mondhoeken vertrekken, precies zoals je zou verwachten als je met iemand praat.
Nancy loopt wel nog steeds van beeld naar beeld, waardoor het soms even zoeken en draaien is om in de juist hoek van de kamer te komen. Maar aan de andere kant is het heel leuk om te zien dat ze echt voetsporen in de sneeuw achterlaat.

Het stemacteren is zoals in alle delen uitstekend, evenals de achtergrondmuziek en de geluidseffecten.

      



  NANCY DREW 22: Trail of the Twister

Uitgever: Her Interactive/2010
Ontwerper: Her Interactive
Systeemeisen: ---Windows XP/Vista/7, Pocessor 1GHz, 256 MB RAM, 32Mb videokaart DirectX 9.0 compatible, geluidskaaart 16 bit DirectX compatible, 1 GB HD ruimte.
---MAC OS X 10.5.8 Leopard/10.6.3 Snow Leopard, processor intel, 512 Mb geheugen, Intel GMA 950, ATI X1600, NVIDIA 7300 videokaart, 1,1 Gb HD ruimte.

Soort adventure: detective, puzzel, 1ste persoon perspectief, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige Walkthrough.

Beschrijving:
Het Canuto College in Oklahama heeft een team wetenschappers dat meedoet aan de 'Green Skies' wedstrijd. De opdracht is om een methode uit te vinden waarmee tornado's voorspeld kunnen worden. De prijzenpot is liefst honderd miljoen dollar.
Maar er is iets niet helemaal in orde. De apparatuur gaat vreemd genoeg kapot en teamleden krijgen onverklaarbare ongelukken.
Nancy wordt uitgenodigt om undercover deel uit te maken van het team, ter vervanging van Pete, die zijn been brak in een auto-ongeluk. Sabotage of niet?
Nancy wacht de taak om in het gevaarlijke tornado seizoen uit te zoeken wat daar gaande is.

Het verhaal in deze aflevering van Nancy wordt nauwelijks uitgewerkt. Echt detective werk doet ze niet. Ze krijgt een aantal opdrachten die niets of bijna niets met tornadojagers te maken hebben. In feite zijn het alleen maar opstapjes naar een helehoop simpele puzzels, zoals muizen vangen (4 keer!), foto's maken (op één na, is dat optioneel), rondrijden in auto's, snoep sorteren of boodschappen verzamelen. Gelukkig zitten er ook wel interessantere puzzels in, zoals het verbinden van kabels of repareren van apparatuur.
Een groot voordeel is, dat het spel voor het grootste gedeelte niet lineair is. Als je vast zit in een puzzel, ga je gewoon even iets anders doen. Zelfs als Nancy naar bed gestuurd wordt, kun je nog een aantal dingen gewoon doen, voordat je zelf besluit de trap op te gaan.

Grafisch ziet ook deze Nancy Drew, net als de vorige, zeer goed uit. Alle karakters zijn expressief in hun bewegingen en gezichtsuitdrukkingen. Je ziet duidelijk hun emoties.
Het is jammer dat Nancy in deze aflevering weinig lokaties bezoekt, maar het huis, de schuur en de winkel zien er verder wel goed en gedetailleerd uit.
Het stemacteren is zoals in alle delen uitstekend, evenals de achtergrondmuziek en de geluidseffecten.

      



  NANCY DREW 23: Shadow at the Water's Edge

Uitgever: Her Interactive/2010
Ontwerper: Her Interactive
Systeemeisen: ---Windows XP/Vista/7, Processor 1GHz, 256 MB RAM, 32Mb videokaart DirectX 9.0 compatible, geluidskaaart 16 bit DirectX compatible, 1 GB HD ruimte, 24x cd-rom drive.
---MAC OS X 10.5.8 Leopard/10.6.4 Snow Leopard of hoger, Intel processor, 512 Mb RAM, Intel GMA 950, ATI X1600, NVIDIA 7300 videokaart, 1,1 Gb HD ruimte.
Het spel werkt niet op PowerPC (G3/G4/G5) gebaseerde Mac systemen (PowerMac).

Soort adventure: detective, puzzel, minigame, 1ste persoon perspectief, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige Walkthrough.

Beschrijving:
Nancy is even toe aan vakantie en neemt het aanbod van P.G.Krolmeister aan, om naar Kyoto in Japan te gaan. Hier verblijft ze in de "Ryokan Hiei", een traditionele herberg. Overdag geeft ze Engelse les en 's avonds kan ze met haar vriendinnen Bess en George toeristische attracties bezoeken. De herberg waar ze verblijft heeft de reputatie een van de engste plekken in de stad te zijn. Dat vindt Nancy natuurlijk genoeg reden om eens rond te snuffelen.
Een voor een vertrekken de banggeworden gasten. Ook Nancy ziet en hoort vreemde dingen. Maar is dit werkelijk de geest van een overleden vrouw die geen rust vindt? Of zit er meer achter? De gastvrouwen van de ryokan proberen hun familiegeheimen verborgen te houden voor de vasthoudende Nancy.

Het verhaal wordt erg leuk uitgewerkt. De karakters zijn zeer overtuigend, zowel de vriendelijke, maar gereserveerde Miwako als haar meer uitbundige, maar eigenlijk net zo gesloten zus Yumi. Ook hun oma Takae is precies wat we ons voorstellen van een altijd beleefde en ondoorgrondelijke Japanse dame.
En passant krijg je dan ook nog op een speelse wijze wat wetenswaardigheden over Japanse rotstuinen, Japanse lettertekens, theeceremonies, Origami en natuurlijk Japanse puzzels. Er wordt in dit deel heel wat afgepuzzeld met sudoko's, nonogrammen, renogrammen en bentodozen. En dan mag je ook nog proberen wijs te worden uit het reisschema van de metro.
Jammer genoeg zitten er ook drie tijdpuzzels in deze aflevering, waarvan degene waar je kleurtjes moet invullen de meeste tijdsdruk op je legt.

Grafisch ziet ook deze Nancy Drew, net als de vorige, zeer goed uit. De achtergronden ademen zowel een historische als een moderne Japanse sfeer uit. Alle karakters zijn expressief in hun bewegingen en gezichtsuitdrukkingen. Je ziet duidelijk hun emoties.
Als je na een gesprek even bij de grootmoeder blijft staan, zie je zelfs hoe ze begint te knikkebollen. Het stemacteren en de geluidseffecten zijn zoals in alle delen uitstekend, evenals de achtergrondmuziek, die zelfs een beetje "Japans" klinkt.

      



  NANCY DREW 24: The Captive Curse

Uitgever: Her Interactive/2011
Ontwerper: Her Interactive
Systeemeisen: ---Windows XP/Vista/7, Pentium 4 Processor 1,5GHz, 512 MB RAM, 64Mb videokaart DirectX 9.0 compatible, geluidskaaart 16 bit DirectX compatible, 1 GB HD ruimte, 4x DVD drive.
---MAC OS X 10.5.8 Leopard/10.6.6 Snow Leopard of hoger, Intel processor, 512 Mb RAM, Intel GMA 950, ATI X1600, NVIDIA 7300 videokaart, 1,1 Gb HD ruimte. Internet verbinding bij eerste opstarten.
Het spel werkt niet op PowerPC (G3/G4/G5) gebaseerde Mac systemen (PowerMac).

Soort adventure: detective, puzzel, minigame, 1ste persoon perspectief, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige Walkthrough.

Beschrijving:
In en rondom kasteel Finster in Duitsland, wordt een monster gezien, dat de bewoners en de toeristen schrik aanjaagt. Markus, de rijke investeerder en eigenaar van het kasteel, vraagt Nancy om de zaak te onderzoeken.
Op het kasteel maakt Nancy kennis met Karl, de burgemeester die liever bordspellen uitvindt, Anja, de toegewijde gastvrouwe, Renate, een oude verhalenvertelster en Lukas, een jongetje dat dol is op het uithalen van grappen.
Van hen hoort Nancy de oude legendes over monster, dat jonge meisjes zou meesleuren naar het bos en over het festival dat ieder jaar georganiseerd wordt om te vieren dat het monster dat jaar juist niet verscheen.

Het verhaal van de legendes en de manier waarop het met en met aan Nancy wordt gepresenteerd, is interessant. Maar omdat er maar zo weinig personen/verdachten zijn, is het eigenlijk al vrij snel duidelijk wie verantwoordelijk voor de monster-verschijningen is.
Ook zijn er maar weinig lokaties die je kunt bezoeken. Een paar kamers in een kasteel dat ietwat saai is ingericht, een geheime en eentonige kerker en een dito bos waarin je verdwaalt.
Desondanks blijft het leuk om te spelen en dat is mede dankzij de goede uitwerking van de karakters. Elk van de personen is zeer expressief in gelaatsuitdrukkingen en bewegingen. Lukas kan je met grote onschuldige ogen aankijken als hij ontkent ergens van te weten en Anja knijpt met haar ogen of slaat met haar vuist op tafel als ze ergens de nadruk op legt.
Voeg daarbij nog de juiste stemmen met een overtuigend accent toe en het begint op te vallen hoe vlak en oppervlakkig Nancy zelf is in dit spel.

Nancy heeft in deze aflevering geen karweitjes die ze elke dag moet uitvoeren. Maar er blijft genoeg te doen met de vele schuif- en inlegpuzzels. Ook kun je met Lukas het spelletje Monster spelen, zo vaak als je wilt en met Karl een bord/kaartspel over karakters die voorkomen in sprookjes van de gebroeders Grimm.
Om verder te kunnen in het spel is het vaak van belang dat je acties zoals praten met mensen en documenten/voorwerpen bekijken, in de juiste volgorde doet. Doe je dat niet, dan wil Nancy een puzzel niet oplossen, ook al weet je zelf allang wat de bedoeling is. Als gevolg hiervan loop je vaak door alle ruimtes te dwalen, in de hoop datgene te vinden wat je vergeten was te doen.