S P E L - I N F O

         

NANCY DREW 24: The Captive Curse


Uitgever: Her Interactive / 2011
Ontwerper: Her Interactive

Platform: PC, Mac.

Systeemeisen:
--- Windows XP/Vista/7 - Pentium 4 Processor 1.5GHz - 512 MB RAM - 64Mb videokaart DirectX 9.0 compatible - geluidskaaart 16 bit DirectX compatible - 1 GB opslagruimte - 4x DVD drive.
--- MAC OS X 10.5.8 Leopard/10.6.6 Snow Leopard of hoger - Intel processor - 512 Mb RAM - Intel GMA 950/ATI X1600/NVIDIA 7300 videokaart - 1.1 Gb opslagruimte - Internet verbinding bij eerste opstarten. - Het spel werkt niet op PowerPC (G3/G4/G5) gebaseerde Mac systemen (PowerMac).

Categorie:
Teenager detective, Duitsland, kasteel, minigames, geïllustreerd realisme, slideshow, 1ste persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
In en rondom kasteel Finster in Duitsland, wordt een monster gezien, dat de bewoners en de toeristen schrik aanjaagt. Markus, de rijke investeerder en eigenaar van het kasteel, vraagt Nancy om de zaak te onderzoeken.
Op het kasteel maakt Nancy kennis met Karl, de burgemeester die liever bordspellen uitvindt, Anja, de toegewijde gastvrouwe, Renate, een oude verhalenvertelster en Lukas, een jongetje dat dol is op het uithalen van grappen.
Van hen hoort Nancy de oude legendes over monster, dat jonge meisjes zou meesleuren naar het bos en over het festival dat ieder jaar georganiseerd wordt om te vieren dat het monster dat jaar juist niet verscheen.

      

Het verhaal van de legendes en de manier waarop het met en met aan Nancy wordt gepresenteerd, is interessant. Maar omdat er maar zo weinig personen/verdachten zijn, is het eigenlijk al vrij snel duidelijk wie verantwoordelijk voor de monster-verschijningen is.
Ook zijn er maar weinig lokaties die je kunt bezoeken. Een paar kamers in een kasteel dat ietwat saai is ingericht, een geheime en eentonige kerker en een dito bos waarin je verdwaalt.
Desondanks blijft het leuk om te spelen en dat is mede dankzij de goede uitwerking van de karakters. Elk van de personen is zeer expressief in gelaatsuitdrukkingen en bewegingen. Lukas kan je met grote onschuldige ogen aankijken als hij ontkent ergens van te weten en Anja knijpt met haar ogen of slaat met haar vuist op tafel als ze ergens de nadruk op legt.
Voeg daarbij nog de juiste stemmen met een overtuigend accent toe en het begint op te vallen hoe vlak en oppervlakkig Nancy zelf is in dit spel.

      

Nancy heeft in deze aflevering geen karweitjes die ze elke dag moet uitvoeren. Maar er blijft genoeg te doen met de vele schuif- en inlegpuzzels. Ook kun je met Lukas het spelletje Monster spelen, zo vaak als je wilt en met Karl een bord/kaartspel over karakters die voorkomen in sprookjes van de gebroeders Grimm.
Om verder te kunnen in het spel is het vaak van belang dat je acties zoals praten met mensen en documenten/voorwerpen bekijken, in de juiste volgorde doet. Doe je dat niet, dan wil Nancy een puzzel niet oplossen, ook al weet je zelf allang wat de bedoeling is. Als gevolg hiervan loop je vaak door alle ruimtes te dwalen, in de hoop datgene te vinden wat je vergeten was te doen.

      

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.