S P E L - I N F O

         


  NANCY DREW 11: Curse of Blackmoor Manor



Uitgever: Her Interactive/2004
Ontwerper: Her Interactive
Systeemeisen: Windows 98/ME/2000/XP, Pentium2 400Hhz 64Mb RAM, 16 MB videokaart

Soort adventure: detective, 1ste persoon perspectief, point & click.

Extra info: Onder Vista: Dit spel draait alleen als het geďnstalleerd is in een zelfgemaakte map in "Mijn Documenten"

Beschrijving:
Nancy gaat naar een oud Engels landhuis om Linda, de dochter van een buurvrouw te bezoeken. Linda houdt zich achter de gordijnen van haar hemelbed verborgen. Ze is getroffen door een mysterieuze ziekte. Door een vloek, verandert ze langzaam in een weerwolf.
Nancy gelooft dit niet helemaal en gaat op onderzoek uit. Ze maakt kennis met de Penvellyns, het oude adellijke geslacht dat hier al honderden jaren woont. Een familie met geheimen en een huis vol geheime gangen, enge beelden, een 87 jaar oude papegaai en voorouders die het geheim van een schat bewaken met ingenieuze puzzels.

Behalve met het zoeken naar aanwijzingen en geheime gangen, is Nancy in dit avontuur ook veel bezig met het spelen van bordspelletjes. Als ze een gloeibuis nodig heeft, zal ze hetzelfde spel zelfs meerdere malen moeten spelen. Gelukkig zijn de meeste spelletjes leuk om te doen. Ook al sta je bij enkele puzzels onder tijdsdruk.
Minder leuk is de type-test, die bij veel spelers tot frustratie zal leiden. Hij is véél te moeilijk, ook in het junior-spel. De rest van de tijd-puzzels zijn gelukkig na een keertje oefenen goed op te lossen.
De enige niet-tijdpuzzel die problemen kan opleveren is het draaiende doolhof. Het duurt even eer je doorhebt, hoe het systeem werkt. Maar als je eenmaal de plattegrond gevonden hebt en bestudeert, dan lukt ook deze puzzel wel. En later blijkt er zelfs een superkorte route te zijn.

De grafische beelden zijn een stuk beter dan in de vorige Nancy Drew spellen. Meer gedetalleerd, veel kleuren en betere beweging van de karakters. Het verhaal is goed uitgewerkt en de enge atmosfeer in de gewelven is perfect.
Ook de grommende geluiden dragen bij tot een leuk horror-verhaal.
De stemmen van de karakters, inclusief Nancy zijn goed en beslist niet vlak. De emotie is goed te horen. De achtergrond muziek past eveneens bij het verhaal.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige Walkthrough.

      



  NANCY DREW 12: SECRET OF THE OLD CLOCK

Uitgever: Her Interactive/2005
Ontwerper: Her Interactive
Systeemeisen: Windows 98/ME/2000/XP, Pentium2 400Hhz 64Mb RAM, 16 MB videokaart

Soort adventure: detective, 1ste persoon perspectief, point & click.

Extra info: Onder Vista: De "Big Fish" versie werkt probleemloos. Oudere versies werken alleen als ze geďnstalleerd zijn in een zelfgemaakte map in "Mijn Documenten"

Beschrijving:
Het is 1930 en Nancy is een teenager die naar de vriendin van een vriendin gaat, die net haar moeder heeft verloren en nu het restaurant de Lilac Inn moet runnen. Vanaf het begin dat Nancy arriveert, gebeuren er vreemde dingen. Nancy besluit die allemaal eens grondig te onderzoeken en maakt zo een begin met haar carriëre als tiener-detective.
Voor je aan het spel begint, kun je kiezen uit een junior- en senior-speltype. Als junior zijn sommige puzzels eenvoudiger en heb je toegang tot een lijstje met dingen die je nog moet doen.

Het spel is uitgebracht ter gelegenheid van het allereerste Nancy Drew boek uit 1930: "Secret of the Old Clock", Het verhaal is niet zo erg lang. Het spel wordt opgevuld met veel puzzels en spelletjes, zoals tests afleggen, mini-golven en telegrams bezorgen om geld te verdienen. De spelletjes varieren van zeer gemakkelijk (domino), tot zeer moeilijk (naaien op een naaimachine). De puzzels zijn met logisch nadenken goed op te lossen. En natuurlijk moet alles wat je vindt goed bekeken worden.
De achtergrondmuziek past goed bij 1930 en ook de stemmen van de personages zijn helemaal op hun plaats.
De beelden zijn mooi en vol verrassende details.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige Walkthrough.

      



  NANCY DREW 13: LAST TRAIN TO BLUE MOON CANYON

Uitgever: Her Interactive/2005
Ontwerper: Her Interactive
Systeemeisen: Windows 98/ME/2000/XP, Pentium 4 1Ghz 128Mb RAM, 32 MB videokaart

Soort adventure: detective, 1ste persoon perspectief, point & click.

Extra info: Werkt ook onder Vista

Beschrijving:
Nancy Drew is door de Hardy broertjes Frank en Joe uitgenodigd mee te gaan op een zeer speciale treinreis naar Copper Gorge. Gastvrouwe in de trein is Lori Girade, rijkeluisdochter, die deze oude trein heeft laten opknappen en een aantal mensen heeft uitgenodigd om op zoek te gaan naar de legendarische goudschat van Jake Hurley, de vorige eigenaar van de trein.
Voordat Lori meer over de zaak kan vertellen, verdwijnt ze. Aan Nancy de taak om dit en andere mysteries op te lossen.

De vele puzzels in dit spel zijn gevarieerd, maar nooit moeilijk, als je goed let op de aanwijzingen die Nancy overal kan vinden.
De tussenscenes eisen erg veel van je PC en kunnen dus een beetje 'bevriezen', als je geen 1Ghz processor hebt. Verder speelt het spel zeer soepel en zijn de beelden rijk gedetailleerd.
Er is geen achtergrondmuziek. De stemmen zijn professioneel en de dialogen snel en gevat.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige Walkthrough.

      



  NANCY DREW 14: DANGER BY DESIGN     

Uitgever: Her Interactive/2006
Ontwerper: Her Interactive
Systeemeisen: Windows 98/ME/2000/XP, Pentium 400Mhz 128Mb RAM, 32 MB videokaart

Soort adventure: detective, 1ste persoon perspectief, point & click.

Extra info: Werkt ook onder Vista

Beschrijving:
Dit spel begint in Nancy's slaapkamer, waar je op haar bureau een handleiding vindt. Dit is heel handig voor beginnende spelers. En gevorderden kunnen het meteen overslaan en naar Parijs vliegen.
In Parijs gaat Nancy als hulpje werken voor mode-ontwerpster Minette, die de laatste tijd nogal vreemd gedrag vertoont.
Omdat Minette ook voor de vrouw van de Amerikaanse president een jurk ontwerpt, wordt Nancy gevraagd om het een en ander eens goed te onderzoeken.
Nancy ontdekt tijdens haar speurtocht echter ook een geheim uit een ver verleden, uit de tijd van de Tweede Wereldoorlog.

Ook in deze Nancy Drew kun je als Junior en als Senior het spel spelen. Voor de junioren zijn de puzzels soortgelijk, maar iets eenvoudiger op te lossen. Verder hebben ze in hun inventaris een lijst, waarop staat wat ze nog moeten doen.
De puzzels zijn over het algemeen heel goed te doen. Alleen als je in het stikdonker een foto moet ontwikkelen, kan het even een probleem worden. En uiteraard zijn ook de puzzels waarbij je onder tijdsdruk staat, niet voor iedereen even gemakkelijk.

Stemmen zijn professioneel en het achtergrondgeluid is zeer goed. Je hoort murmelend water, tjirpende vogels en zelfs het gekraak van papier. De achtergrondmuziek is rustig en nooit storend.

Het enige jammere is, dat je nauwelijks iets ziet van Parijs. Het blijft bij de weinige plekken waar je moet zijn en de metromap. En beiden zijn niet echt interactief.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige Walkthrough.

      



  NANCY DREW 15: THE CREATURE OF KAPU CAVE

Uitgever: Her Interactive/2006
Ontwerper: Her Interactive
Systeemeisen: Windows XP/Vista, Pentium 1GHz 128Mb RAM, 32 MB videokaart

Soort adventure: detective, 1ste persoon perspectief, point & click.

Extra info:

Beschrijving:
Nancy reist naar Hawaii om tijdelijk assistente te worden van Dr. Quigley, een insectendeskundige. Nauwelijks aangekomen, hoort ze van een mislukte ananas-oogst en een mysterieuze man genaamd Kale Okale. Kane Okale is een lokale legende over een man die opduikt als het eiland beschermd moet worden. In dit geval tegen het Hilihili-onderzoeksinstituut.
Tijdens haar werkzaamheden ondekt Nancy echter onverklaarbare zaken, zoals gefluister in de struiken en een plotselinge groei-explosie van de rupsen-populatie.
Als ze dan ook nog de broertjes Hardy tegenkomt die onderzoek doen naar de handel en wandel van Big Mike en zijn surfende dochter, raakt ze al snel verwikkeld in en vreemd complot.

De puzzels in dit spel zijn gevarieerd, maar nooit echt moeilijk. Nancy mag schelpenkettingen maken en uitwerpselen van insecten onderzoeken, maar ook een auto uit een greppel trekken.
De beelden zijn zoals we gewend zijn rijk gedetailleerd.
Er is geen achtergrondmuziek. De stemmen zijn professioneel en de dialogen niet te lang. Belangrijke informatie is altijd op te zoeken in Nancy's dagboek.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige Walkthrough.