S P E L - I N F O

         

MOEBIUS: Empire Rising


Uitgever: Phoenix Online Studios / 2014
Ontwerper: Pinkerton Road Studio, Phoenix Online Studios

Platform: PC, Mac, Linux.

Systeemeisen:
--- Windows XP/Vista/7 - Processor: 2.0 GHz Intel - 2 GB RAM (4 GB aanbevolen) - ATI of NVidia met 512 MB RAM geheugen (1 GB aanbevolen) - Niet aanbevolen voor Intel systemen met geÔntegreerd of gedeeld videogeheugen - 4 GB opslagruimte.
--- MAC OS: Snow Leopard (10.6.X) - Processor: 2.0 GHz Intel gebaseerd - 2 GB RAM (4 GB aanbevolen) - ATI of NVidia met 512 MB RAM geheugen (1 GB aanbevolen) - Niet aanbevolen voor Intel systemen met geÔntegreerd of gedeeld videogeheugen - 4 GB opslagruimte.
--- LINUX 32 of 64 bit - Processor: 2.0 GHz - 4 GB RAM - Grafische kaart: ATI of NVidia met 512 MB RAM - Niet aanbevolen voor Intel systemen met geÔntegreerd of gedeeld videogeheugen - 4 GB opslagruimte.

Categorie:
Paranormale thriller, gestileerde 2D en 2.5D realistische beelden, actie-elementen, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough.

Extra info: Lees of download hier het stripverhaal met de voorgeschiedenis van Malachi Rector.

Beschrijving en review:
Spelers stappen in de schoenen van de superintelligente Malachi Rector, een antiekhandelaar en historicus met een fotografisch geheugen en een bijzonder gevoel voor 'de ziel' van een voorwerp.
Malachi wordt ingehuurd om antieke voorwerpen op hun echtheid te onderzoeken en is daar door zijn gave zeer succesvol in. Maar dan vraagt de geheimzinnige Amble Dexter hem, om de dood van een vrouw in VenetiŽ te bekijken Niet om de dader te vinden, maar om te achterhalen of de vrouw en haar leven exact lijken op dat van een historisch figuur. Geen reÔncarnatie, maar het origineel!
Malachi ontdekt later dat Dexter en zijn organisatie spelen met het leven zelf en dat ook Malachi deel uitmaakt van een bepaald patroon. Hij probeert de waarheid te ontdekken en zal dan moeten beslissen of hij zijn rol blijft spelen of dat hij een poging onderneemt de vastgestelde uitkomst te veranderen.

      

Het verhaal is sterk en wordt gedragen door de karakters van Malachi en zijn bodyguard David Walker. Hun onderlinge relatie is interessant te noemen.
Malachi zelf is een boeiend reŽel figuur. Hij heeft een jeugdtrauma en andere geheimen, is niet onvriendelijk, maar wel soms een beetje bot rechtuit in de omgang. Hij heeft een sarcastisch soort humor. Niemand in zijn omgeving krijgt echt hoogte van wat hij voelt en denkt.
De personen die Malachi zo overal in de wereld ontmoet zijn daarentegen echte stereotypen. En net als Malachi weet je bij een eerste blik wat je van ze kunt verwachten.

Het spel is tamelijk lineair van opzet. Ook binnen elke van de zeven hoofdstukken, is je bewegingsvrijheid minimaal. Je kunt dan ook snel met behulp van hints door het spel rennen. Maar neem je de moeite om overal alles te bekijken en te lezen, dan word je beloond met een rijk uitgediept en interessant verhaal.

      

Malachi's gave maakt onderdeel uit van een groot deel van de puzzels. Je bekijkt personen en voorwerpen in close-up en analyseert via een meerkeuzesysteem wat je ziet.
Als Malachi het antiek bestudeert, maakt hij gebruik van informatie die hij met zijn smartphone van het internet plukt. Heel modern en heel handig. Het valt op dat deze info historisch correct is tot in het kleinste detail, maar als hij personen analyseert, wordt het net als bij Sherlock Holmes, ietwat ongeloofwaardig. Een vlek op een broek betekent dat de man nog voor de lunch sex had?
De uitkomst van de persoonsanalyses gebruik je om meer aardse problemen op te lossen, zoals het bepalen hoe je iemand kunt overhalen je te helpen. Vervolgens is de volgende puzzel traditioneel het zoeken en gebruiken van voorwerpen die je kunt gebruiken om je doel te bereiken.

Er zitten ook enige eenvoudige actie-scenes in het spel, waarbij je kunt falen. Ze zijn deels optioneel. Het probleem kan ook via een omweg opgelost worden, maar dan mis je een puzzel en punten. Dit traditionele puntensysteem zorgt ervoor dat je geneigd bent de moeilijke route te nemen. Malachi's telefoon bevat overigens een hintsysteem en ook een projectmap, waarin verzamelde gegevens staan vermeld, mocht je even vast zitten.

      

Grafisch gezien is het spel van een degelijke kwaliteit, maar ietwat gedateerd in de animaties. De achtergronden zijn zeer gedetailleerd en realistisch weergegeven en heel veel is aanklikbaar alleen om te oberveren. Kleine geanimeerde details zoals voorbijgangers en langsrijdende auto's verlevendigen het geheel. De karakters bewegen ietwat stijfjes, maar ze bewegen in ieder geval en ook aan de mimiek van gezicht en lijf tijdens de gesprekken is aandacht besteedt.
De tussenfilmpjes passen in het geheel.
De actieve cursor verdwijnt soms tijdens een achtergrondanimatie, maar nooit op een cruciaal moment, dus storend is dat niet.

De muziek is uitstekend. Niet alleen aan het herkenbare leidmotief is aandacht besteed, maar ook aan de klanken die passend zijn bij de sfeer van het moment. Opzwepend als het spannend is, maar ook waar nodig rustig en relaxed. Achtergrondgeluiden zijn voldoende aanwezig en dragen bij aan de sfeer.
Het stemacteren is uitstekend gedaan. Emoties zijn duidelijk te horen, maar nergens overdreven en de klank past bij het karakter.

      

Samengevat heeft Moebius een interessant verhaal met boeiende karakters in de hoofdrol. De puzzels zijn gevarieerd en zelfs de herhaalde analyses worden nergens saai. Het uitstekende stemacteren geven je het gevoel van een reŽle situatie en de muziek onderstreept de sfeer van het moment.

Eerst uitproberen?   Download de demo, op Steam.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.