S P E L - I N F O

         

MIDVINTER


Uitgever: Talecore Studios / 2016
Ontwerper: Anna Jenelius / Talecore Studios

Platform: PC, Android.

Systeemeisen:
--- Windows 7 64-bit - Processor: IntelCore2 Duo CPU T6400 2.00GHz - 2048 MB RAM - Grafische kaart: ATI Mobility Radeon HD 4650 - 2 GB HD ruimte.

Categorie:
Sprookje, Zweedse mythologie, gnomen, elfen, handgetekende 2D of 2.5D beelden, 3de persoon, point & click.

Beschrijving en review:
Nisse is een Sandinavische gnoom, een huiskabouter die op een verlaten boerderij woont. Als er nieuwe bewoners komen, die in hem geloven en zelfs pap klaarzetten, is hij blij dat hij weer aan de slag kan. Nisse knapt kleine karweitjes op, maar zijn grootste taak is het beschermen van 'zijn' menselijke bewoners. De vrouw des huis kan namelijk elke dag een kind krijgen en de lokale trol wil een wisselkind in het wiegje leggen.
Nisse kan eigen magische energie krijgen door in en om het huis taken te vervullen, maar ook kan hij hulp vragen aan het elfenvolk in het bos. Die doen dat echter niet voor niets.
De speler kan kiezen en zo naar verschillen eindes van dit korte spel toewerken. Maar bedenk: Nisse beweegt langzaam door het beeld en de tijd schrijdt voort. Is de nacht voorbij, dan gaat Nisse naar bed en je hebt maar een paar dagen om te voorkomen dat het kind gewisseld wordt.

      

Je kunt voorwerpen oprapen, die dan naar Nisses draagtas onder in je scherm gaan. Klik op zo'n voorwerp dan wordt het automatisch en niet zichtbaar gebruikt als je op de juiste plek in beeld klikt. Doordat het hele spel verloopt via klikken, voelt het aan alsof je een interactief sprookjesboek doorbladert. Ook omdat er heel veel aanklikbaar is en Nisse overal nuttig commentaar op geeft, al dan niet voorzien van een raadsel of een hint voor de volgende actie.

De achtergrondbeelden waarin dit alles gebeurt zijn in grijze en bruine winterbeelden gehouden. Alles is winters verstild. Soms zie je een sneeuwvlok vallen of ogen bewegen, maar verder zijn er geen achtergrond animaties.
Nisse ademt en beweegt langzaam en dat past precies bij de koude omgeving. Je kunt overigens wel via een duidelijke, aanklikbare plattegrond wat sneller naar de andere kant van het veld gaan.
Nisse en de andere wezens die hij spreekt lijken te zijn geknipt uit sprookjesboeken uit de vorige eeuw. Geplakt op de eenvoudige stylistische achtergronden draagt het bij aan de mythische sfeer van kabouters en elfen. Het ziet er overtuigend uit.

      

Achtergrondgeluiden zijn waar nodig aanwezig, zoals het kraken van voetstappen en het korte "Hmm" als je de kabouter iets onzinnigs probeert te laten doen. De ingesproken dialogen zijn niet slecht, maar duidelijk door amateurs gedaan. Ze klinken iets geforceerd.
De prachtige muziek is van Douglas Holmquist en past perfect bij de sfeer van dit sprookje in de korte dagen van de winter. Trage sombere violen roepen een beeld op van koude, armoede, verhalen bij een klein vuur en mysterieuze schaduwen in de bossen.

      

Samengevat is Midvinter een heel aardig, kort, interactief verhaal met puzzels die voor jong en oud goed te doen zijn. Mooie muziek en meerdere eindes zorgen voor aangename herspeelbaarheid in een sfeervol verstild, winters landschap.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.