S P E L - I N F O

         


  METAL DEAD



Uitgever: walkthruwalls.com/2011
Ontwerper: Liam O'Sullivan en Robert Wriedt van Walk Thru Walls Studios

Systeemeisen:
-- Windows - CPU met directX 9.0 - 512 MB RAM - Direct Draw en Pixelshader 1.4 compatible grafische kaart - 1,4 Gb HD ruimte - geluidskaart.

Categorie: Horror, humor, zombies, heavy metal invloed, 3de persoon.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige Walkthrough.

Beschrijving:
In het debuut van dit jonge, onafhankelijke Australische spelmakersteam, volgen we de avonturen van twee metalhead vrienden die midden in een zombie acopolypse terechtkomen.
Nadat ze met hun auto een ongeluk krijgen gaan ze een medisch onderzoeks laboratorium in om te onderzoeken waarom de zombies zich juist hier verzamelen. Vervolgens ontmoeten ze vreemde en totaal gestoorde, nog levende mensen en hebben ze de grootste moeite om al problemen oplossend, een weg naar buiten te vinden.

Het verhaal is voor een adventure origineel te noemen en wordt goed uitgewerkt. In de dialogen en animaties wordt met een knipoog verwezen naar de stereotypen in bloedige horrorfilms en naar metal liefhebbers.
Het hele spel speelt zich af in een flatgebouw. Met en met werk je je weg vanaf de kelder tot aan het dak. Daarbij is het spelverloop nogal lineair gehouden. Pas als je bepaalde opdrachten uitgevoerd hebt, krijg je een liftkaart, die je naar een volgende verdieping brengt. Als je eenmaal ergens bent geweest, kun je wel altijd terug.
De puzzels zijn, op één na, allemaal gebaseerd op je inventaris. Ze zijn logisch en voor het merendeel niet te moeilijk. Ook kun je hulp vragen aan je ondode vriend. In het commentaar op de dingen die je bekijkt, zit eveneens vaak een hint verborgen. Zo vind je bijvoorbeeld een schoonmaakmiddel, waarvan Malcolm zegt dat het verboden is, omdat iemand er een bom van maakte. Tja, dan weet je wat je te doen staat.

      

De handgemaakte, in 2D getekende grafische beelden zou je misschien het beste kunnen omschrijven met "apart".
Het eerste dat je opvalt, zijn de rode "bloed"vlekken en de bloederige lichaamsdelen die je werkelijk overal in de achtergrondbeelden ziet. Het maskeert in ieder geval de sobere vormgeving.
De originele tekenstijl van de karakters wordt consequent doorgevoerd. Afgezien van het bloed, wijken de zombies eigenlijk niet eens zoveel af van de "gewone" mensen, waaruit ze "ontstaan" zijn: dezelfde grote ogen, hongerig bij de zombies en verschrikt bij de mensen. Dezelfde vierkante vorm met zwarte stokarmen en -benen.
Het speelbare karakter loopt vloeiend, zij het niet in perspectief. Alle anderen zijn min of meer statisch. Er is wel aandacht geschonken aan kleine bewegende details, zoals opbollende luidsprekers, draaiende oogjes, druppend bloed en knipperende automaten, die het geheel wat verlevendigen.

De bediening gaat intuïtief. Je kunt door te klikken, kijken, praten of actie ondernemen. Er zitten nergens naamtags aan, maar als je met de cursor over een voorwerp of persoon gaat waarmee interactie mogelijk is, verandert hij duidelijk van vorm. De voorwerpen in je inventaris zijn duidelijk herkenbaar getekend. Mocht je desondanks niet weten wat het voorstelt, kun je ook daar ernaar kijken en commentaar erop krijgen.
Dialogen verschijnen met diverse, herhaalbare keuzemogelijken onder in het speelscherm, in een goed leesbaar lettertype.

      

Er zijn geen gesproken stemmen in het spel.
De sterkte van muziek en achtergrondgeluiden zijn apart regelbaar.
De muziek is goed gekozen. Ondanks het hoge "metal" gehalte is het nergens overdonderend en onderstreept hij uitstekend de sfeer van het spel. Er is ook ruim voldoende variatie, vrijwel elke ruimte heeft zijn eigen leidmotief.
Geluidseffecten zijn niet overdadig aanwezig, je hoort geen vogeltjes of wind of schreeuwende zombies of andere achtergrondgeluiden. Maar wat je moet horen, zoals het geluid van een liftdeur, is er wel. En de spelmakers hebben hun best gedaan te letten op bijzondere details. Zo hoor je bijvoorbeeld een ritssluiting als je de inventaris-rugzak opent!

Zoals de makers op hun site aangeven, hebben ze een spel gemaakt, dat ze zelf erg graag zouden willen spelen. Een spel met veel bloed, zombies en een flinke dosis humor, onderstreept met "metal" muziek. Het werd een spel dat wellicht alleen aantrekkelijk is voor een bepaald jong publiek, dat een weekendje lekker bezig wil zijn met een origineel adventurespel.