S P E L - I N F O

         


  MARK T. ROSS: A Private in Paris, ep.1



Uitgever: Space Asylum/2012
Ontwerper: Space Asylum
Systeemeisen:
-- Windows XP/Vista/7 - CPU: 1.0 GHz - RAM: 512 MB - DirectX: 9.0c - Video Card: 256 MB - Up-to-date videokaartdrivers noodzakelijk - 320 MB HD ruimte.

Categorie: Detective, ontvoering, Full Motion Video, Parijs, 3de persoon.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige Walkthrough.

Beschrijving en review:
Mark T. Ross is een Amerikaanse detective die zich recent in Parijs, Frankrijk gevestigd heeft. Als een mysterieuze, rijke man hem verzoekt zijn gekidnapte zoon te vinden, gaat Mark, met de weinige aanknopingspunten die hij krijgt, op onderzoek uit.
Mark snuffelt rond in de woning van de vriend van de verdwenen jongen en ontdekt ook waar ze hun tijd mee doorbrachten. Maar veel meer komt hij, net als de speler, niet te weten.

Zoals veel spellen tegenwoordig, wordt ook dit spel in episodes uitgebracht.
Het verhaal eindigt dan ook met een cliffhanger, om je nieuwsgierig te houden naar het vervolg. Of dat hier echt werkt valt te betwijfelen. Het spel is te kort om je echt te kunnen inleven in het leven van Mark Ross en het verhaal niet boeiend genoeg om over pakweg een half jaar nog te willen weten hoe het afloopt. Het was dan wellicht ook verstandiger geweest om het spel als één lang geheel uit te geven.

      

Het spel is een mix van een gewone point en klick adventure en een film.
Met het filmgedeelte is niets mis. De bewegende beelden zijn van een zeer hoge kwaliteit en met gevoel voor compositie en dramatiek opgenomen. Ook de close-ups van de acteurs zien er goed uit. Mark Ross speelt zijn rol op een natuurlijke manier en maakt zich niet schuldig aan te zeer overdreven gezichtsuitdrukkingen.
Bij de dialogen kun je kiezen uit een diplomatieke, een zakelijke en een agressieve benadering. Op één punt na, maakt dit echter nergens verschil in de voortgang van het spel.

      

Op het point en click gedeelte valt wel het een en ander op te merken.
Op de foto's verschijnt hier en daar een vergrootglascursor. Je kunt dan klikken en hoort commentaar. In tegenstelling tot de dialogen in de filmgedeeltes, is dit niet ondertiteld. Dat is een echt minpunt, want juist in een spel wil je wel weten waarop je klikt en welk belang het heeft voor de voortgang. Onmogelijk dus voor gehoorgestoorden en moeilijk voor mensen die het Engels niet als moedertaal hebben.
Verder verschijnt hier en daar een grijphandcursor. Klik en je raapt iets op dat in je inventaris verdwijnt. Wil je het vervolgens weer gebruiken, dan kun je het niet eruithalen. Je moet dan voor de plek gaan staan waar je denkt dat het nodig is en alleen maar klikken op het voorwerp in je inventaris.

      

De puzzels zijn belachelijk eenvoudig.
Als je in elk beeld op alle vergrootglaasjes en handjes klikt, krijg je vanzelf de juiste voorwerpen in bezit. Klik je vervolgens in een ander beeld zonder inspiratie op alle voorwerpen in je inventaris, dan gebeurt toch vanzelf wel de juiste actie.
Een vel vol getallen met de opdracht op het getal klikken dat wordt aangegeven, is te gek voor woorden, zeker als deze 'puzzel' twee keer voorkomt.
Eigenlijk zit er in deze hele episode maar één echte puzzel: het bedenken van het juiste wachtwoord van een computer. Hiervoor moet je de inhoud van een doosje bekijken en de briefjes op de koelkast en de vuilnisemmer. Niet schokkend moeilijk.

      

Al met al is dit een spel dat veel potentieel heeft, die jammer genoeg niet benut wordt. Het ziet er zeer goed uit, maar is zelfs als episode te kort en met te weinig echte puzzels.

Eerst uitproberen?   Download de demo, op de officiële site.