S P E L - I N F O

         

LUPUS IN FABULA


Uitgever: Spitoufs/2016
Ontwerper: Spitoufs

Platform: PC, Mac, Linux.

Systeemeisen:
--- Windows XP/Vista/7/8/10 - CPU 2.4GHz - 2GB RAM - Videokaart met 256 VRAM - DirectX9.0c - 400 MB HD ruimte - optioneel gamepad.
--- MAC OS 10.9 - Processor: 2.4GHz Core 2 Duo - 2 GB RAM - Videokaart met 256 VRAM - 500 MB beschikbare HD ruimte - optioneel gamepad.
--- LINUX Ubuntu 14.04.2.

Categorie:
Puzzle platformer, humor, surrealistisch, schilderijen Vlaamse Renaissance, 2 karakters, 3de persoon, toetsenbordbesturing of gamepad.

Beschrijving en review:
Dankzij een foutje bij een magisch transport door tijd en ruimte, vallen de twee speelbare karakters op een zeer vreemde wereld. De omgeving is een mix van schilderijen uit de renaissance met middeleeuwse trekjes. De twee 'vrienden' moeten samenwerken om aan allerlei kerkers en surrealistische beesten te ontsnappen. Gek genoeg worden ze daarbij goed in de gaten gehouden door twee figuren die zich vermomd hebben als de Franse filosoof Voltaire en de Italiaanse schilder Tiziano. Ook een raaf heeft belangstelling voor de twee en helpt ze soms. Of hij het eerlijk meent is nog maar de vraag, maar in ieder geval wekt hij een van de vrienden tot leven op een cruciaal moment.

      

Net als in een platformspel kun je lopen, springen en bukken van het ene plateautje op het andere met je toetsenbord. Maar je hoeft niet te vechten met schietwapens. In dit spel is het de bedoeling dat je goed om je heen kijkt om de problemen met behulp van je hersens op te lossen. Een van de karakters kan voorwerpen oprapen en gebruiken. Het andere karakter kan hard schoppen, om bijvoorbeeld rotsblokken te verplaatsen. Ook is hij iets zwaarder van gewicht, wat handig is op drukplaten. Samenwerken en vooruit denken zijn de steekwoorden. Hier en daar krijg je subtiele hints. Als bijvoorbeeld een vreemdsoortig beest zegt dat hij honger heeft en zin in aardappels, dan weet je wat je moet zoeken. Maar ook zonder hints is het goed mogelijk door de levels te komen, simpelweg door alles op alles te proberen. Mogelijke acties worden heel duidelijk aangegeven. Zit je echt vast en ben je de kluts kwijt, dan kun je ieder level opnieuw opstarten.

      

Grafisch ziet het spel er aantrekkelijk surrealistisch uit. Het is net een bewegende collage, zoals we die kennen uit bijvoorbeeld de Monthy Python filmpjes. Humor wordt dan ook in de beelden van dit spel niet geschuwd. Achtergrondfiguren die eruit zien alsof ze uit een schilderij van de Vlaamse Pieter Brueghel zijn geknipt, lopen en bewegen zeer soepel in kerkers met hier en daar passende animaties, zoals knipperende ogen of stromend 'water'. Je acties hebben heel vaak een onverwacht resultaat in de vorm van een filmpje. Voer bijvoorbeeld een maiskolf aan een zielenverslinder die het goed zou doen in Dantes Inferno en het resultaat is te zien in een filmpje dat op de lachspieren werkt. Ook de tussenfilmpjes die elk level afronden, sluiten naadloos aan bij de voortgang en laten je bovendien steeds achter met de vraag wat er toch aan de hand is.

      

Er zijn geeen gesproken stemmen in dit spel. Alle dialogen worden in tekstballonnen met duidelijk leesbare tekst weergegeven. De dialogen zijn humoristisch. Soms alleen voor insiders (Iemand die tegen Titiaan zegt dat hij beter Van Eyck had kunnen nemen). Ook werken ze licht bevreemdend, zoals het hoort. Je blijft je afvragen hoe dat nou precies zit met die vreemde figuren. Soms krijg je subtiele hints voor de puzzels, al is dat niet echt nodig.
De achtergrondmuziek is net zo surreëel als de beelden. Klanken die perfect passen bij de omgeving.

      

Samengevat is Lupus in Fabula een niet al te moeilijk puzzelspel, met grappige dialogen en surrealistische wezens, die in een levend schilderij rondlopen. Met 21 levels leuk voor een zeer ontspannen weekend.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.