S P E L - I N F O

         

THE LONGING


Uitgever: Application Systems Heidelberg / 2020
Ontwerper: Studio Seufz

Platform: PC, Mac, Linux.

Systeemeisen:
--- Windows 7 - Processor: 1.2 GHz - 4 GB RAM - Grafische kaart: 1024MB VRAM - Netwerk: Breedband internetverbinding - 5 GB beschikbare opslagruimte.
--- MAC OS X 10.9+
--- LINUX Ubuntu 16.04+

Categorie:
Avontuur in 400 realtime dagen, verkenningstocht ondergronds, RPG-elementen, handgetekende 2D beelden, 3de persoon, point & click.

Beschrijving en review:
Ooit regeerde de Koning over zijn ondergronds imperium, maar nu zijn z'n krachten bijna verdwenen en valt hij 400 dagen in slaap om te herstellen.
Je speelt de rol van zijn laatste trouwe bediende Shade, die in het ondergrondse rijk blijft en de Koning over 400 dagen moet wekken. Je bent gedurende die tijd helemaal alleen en je mag doen wat je wilt. Blijf zitten in je stoel, of dwaal door de gangen en grotten, de tijd loopt gewoon door. En dat is letterlijk bedoeld! Op het moment dat je het spel activeert, begint een klok per seconde terug te lopen vanaf die 400 dagen échte tijd! Ook als je het spel afsluit, blijft die klok aftellen.

      

Je kunt, als je wilt, het spel activeren en daarna afsluiten, om vervolgens over 400 dagen te kijken hoe het afloopt. Echt leuk is dat natuurlijk niet. Het is spannender om door de lange gangen te lopen of te kruipen. Je vindt kolen, waarmee je een vuurtje kunt maken in de open haard van je kamertje. Je kunt ook papier en gekleurd krijt zoeken om tekeningen te maken die je aan de wand kunt ophangen, of lichtgevende kristallen als lampjes, of zelfs tapijtjes, gordijnen, ornamenten en een muziekinstrument. Alles om het gezelliger in je kamertje te maken en de tijd te verdrijven. Je kunt zelfs in je stoel gaan zitten en boeken lezen. Echte, complete boeken, zoals Moby Dick die je bladzijde voor bladzijde kun lezen! Er staan al een paar boeken in de kast en je kunt er nog meer vinden. De tijd gaat sneller voorbij als je leest! Maar dwaal je door een gebied dat "de Eeuwigheid" genoemd wordt, dan staat de tijd daar stil...

      

Denk niet dat je door dat ondergrondse rijk kunt rennen. Shade heeft alle tijd en loopt en kruipt op z'n elfendertigste. Soms wil je van een klip springen omdat je onderaan een handige pikhouweel ziet liggen en zul je 14 dagen échte tijd moeten wachten totdat het mos gegroeid is en je zacht landt. Of je moet wachten tot druppelend water een kuil gevuld heeft, zodat je naar de overkant kunt zwemmen. Ook zijn er paddenstoelen die je kunt eten of planten. Sommigen geven licht in het donker, sommigen groeien en zijn te gebruiken als springkussen, zodat je hogerop kunt. Ook spinnen die webben weven hebben tijd nodig om een ladder voor je te maken. Je merkt dat er echt genoeg te doen is en je hebt overal ruim de tijd voor.
Een handige savefunctie zorgt ervoor dat je Shade op eigen houtje kunt laten lopen naar een plek ver weg, waar iets gebeurde waar je op moest wachten.

      

Als je een weekje niet op komt dagen, zal Shade zeggen dat hij je gemist heeft. Nou ja, niet echt zeggen, want hij praat niet met geluid. Hij geeft met goed leesbare tekst commentaar. Soms een hint (jammer dat ik geen pikhouweel heb), soms ietwat triest (dag spin, wil jij mijn vriend zijn?) en soms gewoon grappig (ah, een paardenhoofd voor aan de muur, dan zie ik een ander gezicht of hij zegt dat hij straks dat hele eind ook weer terug moet, als je nogal ver dwaalt).
Verder kun je ook door de gangen wandelen en teleurstellingen verzamelen, die bijvoorbeeld je krijgt als je in een doodlopende gang komt. Je kunt ze vervolgens inwisselen bij een soort pratend stenen hoofd tegen goede raad of andere wijsheden.
Geen stemmen, maar wel sfeervolle achtergrondgeluiden. Gebrom, gezoem, verre vage muziek of zachte harpklanken. Alles bijpassend bij de omgeving en het eenzame bestaan onder de grond.

      

De spelmakers hebben alle moeite gedaan om je te laten wandelen in een gevarieerde omgeving. En alles is prachtig gedetailleerd vormgegeven, van de roze ietwat vervallen zuilengangen met doorkijkjes die getuigen van een rijk verleden, tot de lage donkerblauwe gangen waar de onderdanen nog hard werkten aan het delven van kristallen en andere kostbaarheden.
Meer kleur zie je als Shade droomt van een bovengronds leven en hoewel kort, zijn die filmpjes mooi om te zien. Shade zelf is een zwarte schaduw met afhangende schouderstjes, piekig haar en grote, bolle gele ogen, waarmee hij blijkbaar in het donker goed kan zien. hij loopt, kruipt en gaat op zijn kont zitten als je even wacht.
Shades kamertje wordt steeds leuker aangekleed en het oneindige is een openbaring in de afwezigheid van details. Met een paar lijnen schep je een kraakheldere omgeving met een marmeren vloer die Shade weerspiegelt bij elke stap. Voeg daarbij de etherische klanken die heel goed bij de hoge weergalmende ruimte passen en Shades flappende blote voeten op de vloer en je waant je echt in een hemel onder de grond.

      

The Longing is schitterend! Een uniek, 400 dagen durend avontuur en bijzonder geschikt voor nieuwsgierige, geduldige mensen. Speel het als je een half uurtje niets anders te doen hebt en je zult merken dat het makkelijk anderhalf uur wordt. In je eentje door gangen dwalen is beslist niet zo saai als het klinkt!

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.