S P E L - I N F O

         

LAMPLIGHT CITY


Uitgever: Application Systems Heidelberg/ 2018
Ontwerper: Grundislav Games

Platform: PC, Mac, Linux.

Systeemeisen:
--- Windows ME of later - Processor: Pentium of hoger - 1 GB RAM - Grafische kaart: 640x400, 32-bit kleur - DirectX 5.2 - 2 GB beschikbare opslagruimte - Geluidskaart: alle DirectX-compatible.
--- Mac OS X 10.8+ - Processor: 1.2 GHz - 1 GB RAM - 2 GB beschikbare opslagruimte.
--- Ubuntu compatible - Processor: Pentium of hoger 1.2 GHz - 1 GB RAM - Grafische kaart: 640x400, 32-bit kleur - 2 GB beschikbare opslagruimte.

Categorie:
Steampunk mysterie, detective, bovennatuurlijk, moord, gestileerde 2D of 2.5D retrostijl beelden, 3de persoon, point & click.

Beschrijving en review:
Steampunk is een ander woord voor een nostalgische science fiction fantasie. De term verwijst naar verhalen die zich afspelen een tijdperk waarin metaal veel belangrijker dan plastic en alles nog op stoomkracht liep, maar waarin wel futuristische machines voorkomen, die eigenlijk veel later in de tijd uitgevonden werden.

Lamplight City is zo'n steampunk "Victoriaanse" stad. Een baken van industriële vooruitgang in Nieuw Bretagne, maar gefundeerd op armoede, klassenstrijd en criminaliteit.
Miles Fordham, rechercheur bij de politie, voelt zich hier helemaal thuis en op zijn gemak, tot zijn partner Bill vermoord wordt als ze samen een eenvoudige inbraak in een bloemenzaak onderzoeken. De dader ontkomt. Miles raakt in een depressie, neemt ontslag en begint een carriere als privé-detective. Hij probeert de moordenaar te vinden, daarbij opgejaagd door de stem van de overleden Bill in zijn hoofd.
Op een dag krijgt Miles door een oud-collega een zaak toegeschoven. Een oude dame uit de bovenklasse ontwaakt op het moment als ze haar in het familiegraf willen bijzetten! Een gevalletje van Voodoo? De oud-collega vermoedt dat de politie de verkeerde arresteerde en vraagt Miles om hulp. Het begin van vele ontdekkingen en onthulde geheimen.

      

Uiteindelijk zijn er vijf zaken die Miles oplost, voornamelijk door veel dingen te bekijken (zo nodig met vergrootglas), sporen en bewijzen te zoeken en met iedereen te praten, waarbij de keuze van je dialogen consequenties heeft voor het verhaal. Miles heeft geen inventaris, voorwerpen die hij kan gebruiken, liggen dichtbij en gebruikt hij automatisch. Er zitten dan ook nauwelijks echte puzzels in.
Aan het einde van elke zaak bekijk je het gevonden bewijs dat je allemaal in je notitieboekej verzameld hebt en mag je de schuldige aanwijzen. Het bijzondere aan dit spel is, dat je verkeerde beslissingen kunt nemen en de verkeerde kunt aanwijzen, zonder dat het spel je daarop wijst. Je merkt eigenlijk alleen dat je op de verkeerde weg bent, omdat karakters niet meer met je willen praten en je verdachte hardnekkig blijft ontkennen. Vind je de juiste schuldige, dan is dat altijd fair en via logisch nadenken, er zijn geen rare plotwendingen. Wel vraagt het spel je soms om je keuze te heroverwegen, zoals bijvoorbeeld kan gebeuren in Miles' omgang met zijn vrouwe Adelaide (overigens een interessant bijkarakter in het spel).
Dit systeem zorgt ervoor dat het spel herspeelbaar is en interessant blijft.

      

De grafische retrostijl achtergrondbeelden zijn duidelijk met liefde voor het tijdperk van de 19de eeuw vorm gegeven. Flakkerende olielampen in de straten en rokende schoorstenen op de daken verlevendigen de vele authentiek aandoende locaties die je kunt bezoeken. Je hebt toegang tot de rijke en de arme delen van de stad en in elke zaak worden specifieke locaties toegevoegd zoals een kerkhof en een brug in aanbouw. Alles is zeer gedetailleerd. Daarbij zijn de sociaal economische verschillen overtuigend echt in beeld gebracht, met de juiste kleding voor de arbeider, de dame die bezoek ontvangt in een rijk gedecoreerde salon, maar ook in de houdingen die de karakters aannemen. Bewegingen van karakters zijn soepel natuurlijk en het is leuk te zien dat Miles echt deuren openmaakt en erdoorheen wandelt.

Het stemacteren is professioneel en overtuigend echt. In combinatie met de uitstekend geschreven dialogen brengt dit leven in het spel. Ook de geluidseffecten zijn prima in orde, je hoort of Miles op hout of tapijt loopt en buiten hoor je het verkeer en de vogels.
De orkestrale muziek die dit alles passend begeleidt, draagt prima bij aan de sfeer van het tijdperk en het mysterieuze van de onderzochte zaken.

      

Samengevat is Lamplight City een detective spel met interessant uitgewerkte karakters en een volwassen benadering van moord, racisme en homofobie in de vijf zaken die je onderzoekt. Door het concept van keuzes maken die dan ook de verhaallijn wijzigen, heeft het een grote herspeelbaarheid. Geluid en stemacteren zijn professioneel en aangenaam passend bij de sfeer van het spel, dat fantastisch authentiek en gedetailleerd is vormgegeven.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.

Andere spellen van Gonzalez Grundislav:
Shardlight