S P E L - I N F O

         

KEEPSAKE


Uitgever: Lighthouse Interactive / 2006
Ontwerper: Wicked Studios

Platform: PC, Mac.

Systeemeisen:
--- Windows ME/2000/XP, Pentium3 1GHz - 256MB RAM, 32Mb 3D-videokaart 1GHZ - DirectX 9.0c - 3 GB beschikbare opslagruimte - 100% DirectX geschikte geluidskaart.
--- MAC OS X 10.10 Yosemite - Processor: 1GHZ - 512 MB RAM - 3 GB beschikbare opslagruimte.

Extra info:
Lighthouse heeft een patch (reparatie-bestand) uitgebracht. De patch maakt het spel stabieler en enkele grafische problemen zijn opgelost.
Met de patch werkt het spel ook in Vista, 64bit, met de compatibiliteit op Windows XP.
Bovendien is er een plattegrond van de school aan het spel toegevoegd!
Download hier. Let erop dat je de juiste taalversie neemt! Dutch=Nederlands.

Categorie:
Fantasie, mysterie, toverschool, verdwijningen, 2D en 3D geïllustreerd realisme, 3de persoon, point & click, NL ondertiteld.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
Lydia arriveert voor haar eerste schooldag op de Dragonvale Academy. Ze wil, net als haar vriendin Celeste een goede magiër worden. Maar aangekomen bij het kasteelachtige gebouw, ontdekt Lydia dat niet alleen Celeste nergens te bekennen is, de hele school blijkt totaal verlaten! Nadat ze een persoonlijk aandenken vindt dat Celeste nooit vrijwillig zou achtelaten, vermoedt ze dat er iets sinisters gebeurd is.
Maar ook de ietwat vreemde, rondreizende, koopman Mustavio kan haar niet wijzer maken, dus gaat Lydia zelf op onderzoek uit en vindt ze een hulpje in een wolf, die zegt dat hij vroeger een draak was.
Naarmate de twee verder door de school dwalen, blijkt er echt wel meer aan de hand te zijn, dan slechts een afwezigheid van leraren en leerlingen.

      

De vele gevarieerde puzzels zijn heel mooi geïntegreerd in het spel. Ze maken deel uit van het verhaal en zijn niet zomaar toegevoegd voor het plezier van het puzzelen. Alhoewel sommige puzzels moeilijk zijn, hoef je nergens gefrustreerd te raken. Het spel heeft een ingebouwd hintsysteem en kan als je echt wilt, de puzzel zelfs voor je oplossen, zonder je overigens te laten zien hoe het gedaan werd.
Als je een poosje niets doet, zullen Lydia en de wolf met elkaar gaan praten. Op deze wijze krijg je achtergrond informatie die heel leuk bij het verhaal past.

      

Grafisch ziet het spel er fantastisch uit. Het kasteel is formidabel, met vele, grote, hoge kamers met zuilen en gewelfde plafonds. In de hal staat een standbeeld van een draak, om je een idee te geven. De achtergronden buiten zijn bijzonder mooi vorm gegeven en men heeft gelet op de juiste schaduwen. Ook binnen heeft men zich de moeite genomen details aan te brengen, die elke kamer weer anders laten lijken. Banieren, boekenkasten, middeleeuws aandoend meubilair, fonteinen en glas-in-loodramen zorgen voor variatie en herkenning, maar toch is verdwalen niet onmogelijk. Gelukkig is er inmiddels een goede plattegrond aan het spel toegevoegd.
Jammer genoeg lopen en bewegen de karakters ietwat onnatuurlijk en hadden ook andere animaties beter gekund.

      

Mustavio heeft een stemgeluid, dat je binnen een minuut doet verlangen naar een uit-knop, maar de stemmen van Lydia en de wolf voldoen en passen wel bij het karakter. Met name de wolf is bij tijd en wijle erg grappig en soms zelfs ontroerend.
De achtergrondmuziek is zonder meer uitstekend, orchestraal en toch relaxend passen bij de sfeer van het spel. Soms is er helemaal niets te horen en dit past prima bij het eenzame gevoel in het verlaten kasteel. Ook de achtergrondgeluiden zoals het holklinkend geluid van Lydia's voetstappen in de gangen versterken dit gevoel.

      

Samengevat is Keepsake een charmant fantasieverhaal met veel, gevarieerde puzzels in een mooie omgeving waarin aandacht is besteed aan detail en een sfeervolle achtergrondmuziek. Een aanrader.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.