S P E L - I N F O

         

KAPIA


Uitgever: 2FOR2 / 2022
Ontwerper: 2FOR2

Platform: PC.

Systeemeisen:
--- Windows 7 of hoger - Processor: Intel Core i5 3470, (3.20 Ghz) of AMD FX-8350, (4.00 Ghz) - 6 GB RAM - Grafische kaart: Nvidia GeForce GTX 970 4GB of AMD Radeon R9 280X 3GB - DirectX 11 - 15 GB beschikbare opslagruimte.

Categorie:
Science fiction fantasie, wereld redden, robotjes, minigames, geïllustreerd realisme, realtime 3D, 2 speelbare karakters, 3de persoon, point & click of controller, NL ondertiteld.

Walkthrough: klik hier voor Yvonnes Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving:
Het prachtig vormgegeven Kapia heeft twee hoofdpersonen. Het heel jonge meisje Reny en haar grootvader Stefan.
Het verhaal begint als Stefan terugkeert van het Instituut van Wetenschappen. Daar heeft hij een informatiedrager opgehaald met een versleutelde boodschap. Hij wil de oorlog stoppen en de inwoners bevrijden van het Oog, een computersysteem dat de inwoners onder controle houdt.
Stefans vriend Zimulis past op Stefans kleindochter Reny met hulp van robothond Robbi en moet de deur voor Stefan openmaken.
Het lukt Stefan niet thuis te komen, omdat de beschermende koepel deels is ingestort en hij geen toegangsdeur kan vinden.
Reny gaat op zoek naar haar opa. Ze mag het hoofdkwartier niet uit, maar krijgt het toch voor elkaar in de dome terecht te komen en sporen van hem te vinden.
Beurtelings maken Stefan en Reny allerlei avonturen mee, die leiden tot het verslaan van het oog.

      

Kapia is verdeeld in een gescheiden oostelijk en westelijk deel. De inwoners leven onder koepels (domes) en daarbuiten is het oorlog.
Van die oorlog merk je in het spel niets. Het verhaal speelt zich af in de westelijke 'dome'.
Stefan wil de oorlog stoppen en de bevolking weer samenbrengen. Hij wordt ongewild vergezeld door de 'Keeper' DRAKA.
Zij was ooit de leider van het westelijk deel, totdat haar kleinzoon Abie dat met het Oog overnam. Daarvoor was er een 'Moeder' die voor zowel mensen als robotten zorgde.
Het Oog, dat de bevolking in de gaten houdt, wordt uiteindelijk uitgeschakeld. Moeder kan haar taak weer op zich nemen. Zij geeft de bevolking stemrecht over hun toekomst en er wordt gekozen helemaal opnieuw te beginnen op een dichtbij zijnde planeet.
Het verhaal van Kapia zit goed en logisch in elkaar, maar je moet er wel over nadenken om het goed te begrijpen.

      

Het karaktertje Reny komt buitengewoon goed uit de verf. Ze komt over als een echt kind. Ze is eigenwijs met een zeer sterk eigen willetje. Ze doet van alles wat niet mag en heeft daar veel succes mee. Ze vindt het onredelijk als ze iets moet doen wat ze niet wil en kan dan goed zeuren om haar zin te krijgen. Haar toon daarbij is levensecht, een mooie prestatie van haar stemacteur.
Haar uiterlijk is stoer. Ze heeft grappige staartjes in haar wilde haar en een nog niet voorbeeldig gebitje. Ze brengt haar oppassers, vooral robot-Robbi, tot wanhoop. De interactie tussen Reny en Robbi geeft veel plezier.

Over Stefan is niet veel te vertellen. Hij doet zijn best het leven in Kapia te verbeteren en denkt daar goed over na, terwijl Reny op haar gevoel af gaat. Hij zorgt voor Reny sinds haar moeder dood is.
Er zijn revolutionairen in Kapia, die terug willen naar de tijd dat Moeder er nog was en er staat een kerk waarvan de kleinzoon van de Keeper de leiding heeft.
De Keeper was ooit de leider en is nu op zoek naar haar kleinzoon Abie, die de taak over heeft genomen. Zij is een belangrijk persoon in dit verhaal en trekt met Stefan op, maar niet op gelijkwaardige basis. Ze houdt Stefan onder schot en wil de informatiedrager van hem hebben ten behoeve van Abie. Haar kleinzoon is tenslotte de leider en bediener van het Oog.
Stefan en de Keeper zijn het niet vaak met elkaar eens, maar werken ook samen.

      

Prettige rollen zijn die van Robbi en Kat. Robbi kan enorm grappig laten zien hoe weinig zin hij heeft om op Reny te passen. Hij reprogrammeert zichzelf uiteindelijk zelfs om van haar af te zijn.
Kat is de kat in een grote robot, die Stefan niet toelaat tot zijn enige weg uit de dome naar huis. Kat wiebelt als een zich vervelende puber wat heen en weer, zodat Stefan er niet door kan. De verveling druipt van Kat af bij zijn wachtposttaak.
Het is grappig te horen waarom er een terugroepactie is voor dit soort katten: ze voldoen niet aan de roboticawetten. In plaats van de wet 'don't injure people' (doe mensen geen kwaad) hebben ze die opgevat als 'don't ignore people' (negeer mensen niet).

Er is een robothond die af moet koelen van zijn overenthousiaste gedrag robots na te jagen en er heel grappig uitziet. Er is een persoon die steeds als stopwoord "Maar wat kun je doen?" gebruikt en dat op een heel natuurlijke manier. Een gevaarlijk uitziende man met hanenkam is vegetariër, wat hij te pas en te onpas mededeelt.
Er is veel te genieten van de voorkomende figuurtjes, vooral door de geweldige 3D tekeningen. De snor van Stefans vriend Zimulis is fenomenaal. Het is jammer dat hij maar zo kort voorkomt in het spel. De vissen in een bassin en een droevige waterschildpad zijn prachtig.
In de dome is van alles te zien vanuit verschillende standpunten. Dat is even wennen als je op een straat doorloopt en dan opeens een bovenaanzicht ziet, maar dat went snel en kan ook helpen de weg te vinden.

      

Er beweegt en gebeurt van alles. Een nest met vogels op een dak in prachtige kleuren, de robotjes die op straat rondlopen en over robothond Robbi roddelen. Een ratje achter een rooster bij de kerk. Te veel om op te noemen. Heel mooi zijn ook de vuurvogels die in de kerk worden losgelaten. Ze bewegen als een spreeuwenzwerm en hebben schitterende kleuren. Wat tekeningen betreft overstijgt Kapia menig ander groot adventurespel.

Er is een mooie mix in de dome tussen oud en nieuw, kinderkopjes op straat, maar ook computerterminals en rondlopende robotten.
Er zijn een paar kleine opmerkingen over de animatie en tekeningen te maken. Zo rolt een ton niet over de vloer, maar lijkt die wat te zweven. Als Reny over een balk naar beneden loopt, steken haar voeten vooruit in plaats van de balk te volgen en een schotel augurken laat de tafel eronder zien door het bord heen. Waarschijnlijk zie je deze onvolkomenheden alleen, omdat de rest zo perfect is.

Heel bijzonder zijn de tekenboekjes die het einde van een hoofdstuk laten zien.
Het boekje bevat tekeningen, die zogenaamd door een kind zijn getekend. Daarna verandert die tekening in een grove schets die een échte kindertekening is van onbeholpen lijntjes. De namen en leeftijden van de kinderen staan eronder.
Al met al is de tekenkunst en het animeren van voorwerpen en figuurtjes een sterk punt in dit adventure.

      

Wat de puzzels betreft is er veel variatie. Je moet voorwerpen vinden om die te gebruiken en goed naar aanwijzingen luisteren. Maar er zijn niet alleen inventaris- en dialoogpuzzels te doen.
Je moet bijvoorbeeld de juiste frequentie vinden om met robot Robbi te communiceren, terwijl een andere robot hinderlijk in de weg loopt. Je moet toegang krijgen tot een computer om het watersysteem te veranderen, en er zijn nog meer computersystemen waartoe je toegang moet krijgen.
Je moet schachten leegmaken van water en een code vinden voor een lift. Je moet over balken lopen om een ventilatieschacht te vinden of een dartwedstrijd en een tafel-bokswedstrijd winnen. Vogels programmeren, een gezond boterhammetje maken, er is voldoende te puzzelen. De uitdagendste puzzel is wel het uitzetten van lampjes met een amuletsleutel, die steeds wisselt van kleur.

Er is een aantal puzzels dat je binnen een bepaald stuk tijd moet oplossen. Snel 6 rode lichtjes uitschakelen en ze groen maken bijvoorbeeld of in de tijd dat je kort licht laat branden een voorwerp oppakken. Voor een minigame als het oppakken van zes augurken uit een ton heb je ook beperkt de tijd. Er zijn zo nog andere minigames te doen zoals het schoonmaken van een vloer.
Alle puzzels zijn logisch verweven in het verhaal en goed te doen. Bovendien is er een hintfunctie in het spel.
Als je de hints leest, weet je meteen de oplossing. Je moet wel even wachten voor je dan een volgende hint krijgt.

      

De muziek is prettig met pianotonen, soms tokkelend of ondersteund door drums. Er klinkt kerkorgelmuziek in de kerk.
Achtergrondgeluiden zijn duidelijk aanwezig. De hakken van de Keeper hoor je op de vloer en je hoort dat die van hout is. Spuitend water, dichtklappende deuren, liftgeluiden, piepjes van de computer en zo is er veel meer te horen.
Er is gebruik gemaakt van een behoorlijk aantal stemacteurs. Ze gebruiken hun stem goed en er is geen sprake van overacteren. Reny klinkt als een 7-jarige in alles wat ze zegt en komt levensecht over.

Humor vind je in de tekeningen of in sommige gebeurtenissen zoals bij de robothond die af moet koelen. Veel humor zit er ook in Reny's gesprekken. Ze maakt grappige opmerkingen en soms is er een woordspeling. Het is bijvoorbeeld grappig als Reny in plaats van 'asperin' het woord 'spin' (draai) verstaat en een rondje draait.
Later in het spel worden de gesproken teksten iets langer. Maar nergens worden de gesprekken te lang of saai.

      

Samengevat is Kapia een onderhoudend en erg mooi spel, met prachtige 3D beelden vanuit verschillende standpunten. De realistische tekeningen, die niet fotografisch zijn maar in stripverhaalstijl, zijn helder en gedetailleerd. Van de waterschildpad ze je gewoon, dat hij te glibberig is om op te klimmen. Spuitend water ziet er zeer natuurlijk uit.
De spelbediening is makkelijk en wordt vaak nog eens op het scherm toegelicht.
Ook het verhaal is goed en logisch, hoewel je wel wat moeite moet doen om de achtergrond helemaal te begrijpen. De teksten zijn niet te lang, hoewel er in de computers wél veel informatie voorkomt. Dat geeft meer informatie over wat er aan de hand is in Kapia.

De oorspronkelijke taal is goed, er staan geen fouten in de ondertiteling en je hoeft het Engels niet perfect te beheersen om de teksten te begrijpen.
De Nederlandse vertaling valt wat tegen. Soms wordt een woord vreemd vertaald. Iemand gaat naar het vierkant (plein) of je moet een schaal op een la (dienblad) zetten. Er zijn wat d/t-fouten en taalfouten als jou-jouw. Ook vind je wat spel- en typfouten zoals in herrinnering en poejse.
Commando's om voorwerpen te combineren komen niet als Nederlands over. 'Gebruik schroevendraaier aan lift' of 'Gebruik appel aan Stefan' en dergelijke irriteren. Ze komen te vaak voor.
De betekenis van het verhaal komt echter wél duidelijk naar voren in de vertaling. Mooi is het dat ook posters, die je in het spel ziet, vertaald zijn. Dat zie je niet vaak in vertaalde spelen.

Kapia is, ondanks dit enkele minpunt, een spel dat veel te bieden heeft aan jong en oud. Het ziet er prachtig uit en is geschikt voor zowel gevorderde als beginnende spelers. Die moeten dan wel wat tijdsdruk aan kunnen!

      


Eerst uitproberen?    Download de demo, op GOG.com.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.