S P E L - I N F O

         

J.U.L.I.A.


Uitgever: Lace Mamba Global / 2012
Ontwerper: Jan Kavan en LukŠs Medek, CBE software

Platform: PC, Mac, Linux.

Systeemeisen:
--- Windows XP/Vista/7 (ondersteund 64 bit) - 1.5 GHz CPU - 1 GB RAM - 1 GB HD ruimte - DirectX 9 - DirectX compatible videokaart met 256 MB RAM - DirectX compatible geluidskaart.

Categorie:
Science fiction, speurtocht, vreemde planeten, techinische puzzels, minigames, geïllustreerd realisme, 1ste persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough.

Extra info:
In 2014 werd een uitgebreide en verbeterde versie van het spel uitgebracht onder de titel:
J.U.L.I.A.: Among the Stars

Beschrijving en review:
Als Rachel Manners ontwaakt uit haar cryogene slaap, ontdekt ze dat ze de enige mens op het ruimteschip is, waarmee een groep wetenschappers naar een onbekend planetenenstelsel reisde om nieuw ontdekte levensvormen te bestuderen. JULIA, de boordcomputer, heeft haar gewekt om het schip te repareren, dat getroffen werd door een meteorenstorm. Rachel, die zich niet meer herinnert hoe en waarom ze in die diepvriesslaap lag, wil echter ook de planeten bezoeken om te kijken wat er met de rest van haar team is gebeurd.
Ze doet een aantal schokkende ontdekkingen en krijgt daarbij ook inzicht in de wijze waarop mensen reageren op vreemde wezens en gebeurtenissen die ze niet begrijpen.

      

De eerste vijf minuten van het spel, heb je de indruk in een RPG beland te zijn. Je verzamelt grondstoffen en repareert het schip. Maar als snel wordt het duidelijk dat dit een volkomen logisch begin van een avontuur is. Om te kunnen overleven en eventueel terug te kunnen keren naar de aarde, heeft Rachel immers een goed functionerend ruimteschip nodig.
Als dit kleine karweitje geklaard is, kan ze zich concentreren op het onderzoek op de diverse planeten. Omdat de atmosfeer op sommige planeten niet geschikt is voor mensen, bestuurt ze op afstand een grote mobiele robot. Je ziet je omgeving dan ook via camera op deze mobot en bestuurt hem door te klikken op dialoogregels of richtingpijlen. De acties zoals kijken of iets oprapen, worden daarna zelfstandig door de robot uitgevoerd, die je daarbij vertelt wat hij doet. Je hebt uiteraard ook geen zichtbare inventaris waar je voorwerpen uit kunt halen.

      

Hoewel het spel drijft op het verhaal en de tekst, en je dus niet zelf rondloopt en voorwerpen opraapt, is er aan puzzels om je hersens bezig te houden, geen gebrek. Sommige puzzels maak je vaker dan eens, maar nooit zo vaak dat het voelt als een eeuwige herhaling van zetten. Verder merk je in J.U.L.I.A., dat de vele puzzels ook werkelijk deel uit maken van het verhaal.
De problemen die Julia op moet lossen zijn divers. Er zijn makkelijke puzzels, zoals het zoeken naar de juiste plek om grondstoffen te delven, een electronisch circuit herstellen of een verscheurde brief in elkaar zetten. Er zijn ook moeilijke puzzels, zoals het ontcijferen van een code. Het standaard doolhof zit erin, zeer inventief vormgegeven door een robot die zich een weg door ijsblokken moet banen. En er zit zelfs een minigame in, waarbij je moet proberen om een cirkeltje gecentreerd te houden.
Je krijgt niet de mogelijkheid om een spelletje over te slaan, maar je kunt ook niet echt definitief doodgaan in dit spel. Een echt avontuur, dat nog verder gaat, als je denkt dat het bijna voorbij is en waarbij de volhouder tenslotte het punt bereikt, waarop Rachel haar laatste beslissing moet maken.

      

J.U.L.I.A. is het werk van van onafhankelijke spelmakers (indie developers). Van mensen die werken met een zeer beperkt budget, kun je dan ook geen visueel overdonderende hoogstandjes verwachten, die samengaan met dure software.
In dit spel is echter dusdanig gebruik gemaakt van de logica achter het verhaal, dat je het minimum aan diversiteit en animaties zonder meer accepteert. De achtergronden van de planeten variŽren van een ijslandschap en een zee, tot een oerwoud en duinen. Weliswaar gedetailleerd en overtuigend reŽel, maar beperkt tot een paar beelden per planeet. Verder heb je dan via een klein schermpje ook in beeld wat de robot ziet. En dit is eigenlijk heel logisch. Bij de eerste landing op de maan, verwachtte ook niemand filmbeelden van het soort dat je in de Star Wars films zag.
De geanimeerde tussenscenes zijn echter fullscreen en van een filmisch hoge kwaliteit.

      

Naast het kleine camerastandpunt van de robot, heb je verder de dialooglijnen en de tekst van de verteller (narrator) in beeld. Deze verteller legt uit wat de robot ziet als hij op een planeet landt. Je kunt de stem van de verteller in het optiemenu uitschakelen.
Het stemacteren klinkt allemaal professioneel en overtuigend. Rachel spreekt met een duidelijk Engels accent en uit als het uitkomt haar wanhoop, twijfels en boosheid. De boordcomputer, die zich Julia laat noemen heeft een ongeŽmotioneerde vrouwelijke stem en blijft zakelijk overredend. De mobot produceert een verrassend warm mannelijk geluid en heeft blijkbaar een ingebouwde emotiechip.
De achtergrond muziek is uitstekend en bepaalt de sfeer. Geen melodietjes die je meefluit, maar geluiden die nog eens onderstrepen dat je in een volkomen andere, vreemde wereld vertoeft.


      

Al met al is J.U.L.I.A. een intelligent, verfrissend spel, dat een prima afwisseling is in de standaard "raap alles op en combineer" adventures, met animaties die filmisch goed zijn en uitstekende muziek.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.