S P E L - I N F O

         

THE JOURNEYMAN PROJECT: Pegasus Prime


Uitgever: Bandai, Presto Studios / 1997, 2014
Ontwerper: Presto Studios

Platform: PC, Mac, Linux.

Systeemeisen:
--- Windows XP of later - 1.5 GHz of snellere Intel processor aanbevolen - 512 MB RAM of meer aanbevolen - 2x DVD-ROM drive of 4 GB HD ruimte - OpenGL-compatible grafische kaart met 128MB VRAM of meer geheugen aanbevolen.
--- MAC OS X 10.4 of later - Intel processor aanbevolen (ook voor PowerPC).
--- LINUX Ubuntu 10.04 of later.

Categorie:
Science fiction, tijdreizen, samenzwering, tijdpuzzels, FMV, slideshow, 1ste persoon, muis- en toetsenbordbesturing.

Beschrijving en review:
Pegasus Prime uit 2014 is een grafisch verbeterde digitale uitgave van de CD-rom versie uit 1997, dat op zijn beurt een uitgebreidere, verbeterde hervertelling van het eerste deel van de Journeyman Project serie uit 1993 is.

Het spel introduceert je in de wereld van Agent 5: Gage Blackwood, een nieuweling in het pasgevormde elitecorps van de Temporal Security Agency (TSA).
Het is 2318 en een buitenaards ras bezoekt de aarde om te overleggen of de aarde toegelaten wordt tot de Unie van Vreedzame wezens. Maar dan wordt er een scheur ontdekt in het materiaal waarvan de tijd gemaakt is. Een tijdterrorist veroorzaakt dodelijke veranderingen, die de huidige wereld aantasten en de intergalactische vrede bedreigen.
De TSA is de enige die een tijdmachine heeft en Blackwood mag op weg om de scheuren te herstellen, historisch onderzoek te doen en uiteindelijk de terrorist te stoppen. Hij reist heen en weer tussen zes verschillende tijdzones en werelden, lost puzzels op en gaat de confrontatie aan met robots en mensen die hem van zijn doel proberen af te houden.

      

De puzzels zijn logisch en uitstekend in het sterke verhaal geÔntegreerd. Geen kaarsje branden om een geheime deur te openen, maar wel een magneetpas stelen om ergens toegang te krijgen. Als je de verhaallijn volgt is het allemaal niet al te moeilijk en je krijgt zelfs de gelegenheid om de problemen automatisch op te lossen.
Je kunt doodgaan in dit spel, maar het is te vermijden. Je wordt namelijk altijd door je AI gewaarschuwd als je gevaarlijk bezig bent. Stommiteiten zoals van een klip aflopen zijn dodelijk. Tijdpuzzels, zoals een tekort aan zuurstof, worden ook afgestraft met een overlijden. Gelukkig krijg je altijd de kans om het nog eens te proberen. Gewoon zien op hoeveel manieren je kunt doodgaan, is echter op zichzelf al leuk om uit te proberen.
De actiepuzzels, zoals rijden in een mijnkar en de juiste tunnel kiezen, zijn leuk om te doen. Ook als het voor een ander puzzel nodig is meerdere malen de tunnel in te gaan.
Los je alle problemen op, dan krijgt je punten. Neem je de moeite om overal alles te bekijken dan zijn er zelfs extra punten te verdienen.

      

De spelbediening is even wennen in het begin. Die is namelijk niet verbeterd ten opzichte van de oude versie. Nog steeds gebruik je de pijltjestoetsen om door het hoofdmenu te scrollen en diverse toetsen op je toetsenbord om een inventaris en paneel te openen, of informatie over een voorwerp op te roepen. Ook het lopen, opzij draaien of deuren openen gaat met de pijltjestoetsen. Onhandig, als je tegelijk je muiscursor wilt gebruiken om het speelscherm op actieve punten te doorzoeken die je van dichtbij wilt bekijken of oprapen.

      

Grafisch gezien is het spel een enorme verbetering ten opzichte van het origineel.
Dankzij de hogere resolutie is alles ook full screen aangenamer om te bekijken. De omgeving is sober en futuristisch strak, met voldoende details. Buiten, zoals op Mars, zien de struiken en dergelijke wel wat simpel uit. Daarentegen is een rollende pers die op je afkomt, wel weer akelig gedetailleerd. Alle acties worden gevolgd door FMV (full motion video), zodat je echt het gevoel hebt erbij te zijn. En dan niet alleen achtergrond animaties zoals vliegtuigen die je langs het raam ziet gaan. Elke actie die je onderneemt, wordt gevolgd door een filmpje. Voorwerpen die je opraapt en in je inventaris sleept, zie je net als laadjes die open gaan, consoles die omhoog klappen en videobeelden van de mensen met wie je communiceert. En als je op het toilet gaat zitten, verschijnt zelfs de krant voor je neus! Het helpt allemaal in realiteitsgevoel in deze science fiction.

      

Het acteren van de karakters is niet overtuigend serieus en zou meer thuishoren in een comedie. Zo is er een commandant die Blackwood uitkaffert. Voor iemand in zo'n functie maakt hij een neurotische incapable indruk. De wetenschapper en de bewakers zijn karikaturen. En de dame met wie hij een relatie lijkt te hebben, doet overdreven, naar mijn mening. Maar dat komt wellicht omdat Blackwood zelf nooit iets terugzegt. Alleen de AI is overtuigend neutraal in haar rol. Maar hoe dan ook passen die extraatjes die in de nieuwe versie zijn toegevoegd wel goed bij een poging om de speler meer betrokken te maken en het verhaal minder afstandelijk futuristisch.

      

Het grootste nadeel van het spel is echter de afwezigheid van ondertitels.
Nou heb je die in het echte leven natuurlijk ook niet, maar in een spel is het voor niet-Engelstaligen wel een enorme hulp als je kunt meelezen wat je hoort. Voor slechthorenden is het daarbij helemaal onmogelijk dit spel te spelen. Naast alle grafische verbeteringen, had men hier wellicht ook aandacht aan kunnen besteden.
Achtergrondgeluiden zijn sporadisch aanwezig en de muziek is hier en daar goed, maar niet opvallend.

      

Al met al is The Journeyman: Pegasus Prime een remake geworden die de moeite van het spelen waard is voor de fans. Maar ook voor nieuwe spelers een goed verhaal en een prima introductie op de rest van de serie. Jammer alleen van de ontbrekende ondertitels.

Eerst uitproberen?   Download de demo, op de officiŽle site.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.

Andere delen in de Journeyman serie:
The Journeyman Project
The Journeyman Project 2: Buried in Time
The Journeyman Project 3: Legacy of Time