S P E L - I N F O

         

GIBBOUS - A Cthulhu Adventure


Uitgever: Stuck In Attic / 2019
Ontwerper: Stuck In Attic

Platform: PC, Mac, Linux

Systeemeisen:
--- Windows 7/8/10 (64-bit) - Processor: Intel Core i5-3470, 3.20GHz of AMD FX-6300, 3.5Ghz - 8 GB RAM - Grafische kaart: nVIDIA GeForce GTX 660, 2 GB of AMD Radeon HD 7870, 2 GB - DirectX 11 - 20 GB beschikbare opslagruimte.
--- MAC OS X 10.13+ - Processor: Intel Core i5-3470, 3.20GHz of AMD FX-6300, 3.5Ghz - 8 GB RAM - Grafische kaart: nVIDIA GeForce GTX 660, 2 GB of AMD Radeon HD 7870, 2 GB - DirectX 11 - 20 GB beschikbare opslagruimte.
--- LINUX Ubuntu 18+ - Processor: Intel Core i5-3470, 3.20GHz of AMD FX-6300, 3.5Ghz - 8 GB RAM - Grafische kaart: nVIDIA GeForce GTX 660, 2 GB of AMD Radeon HD 7870, 2 GB - DirectX 11 - 20 GB beschikbare opslagruimte.
Aanvullende opmerking: Vereist een 64-bit processor en besturingssysteem.

Categorie:
Humoristische detective, Lovecraft geïnspireerd, gestileerde 2D en 2.5D beelden, 3 speelbare karakters, 3de persoon, point & click.

Beschrijving:
In een alternatief heden zijn allerlei kultgroeperingen die zich bezig houden met de dood, met elkaar in competitie. Iedereen probeert degene te zijn die de grote Cthulhu weer tot leven weet te wekken.
Privťdetective Don R. Ketype (archetype!) wordt ingehuurd door een mysterieus figuur die hem opdraagt op zoek te gaan naar de gevreesde Necronomicon. En hoe gevaarlijk kan dat nou zijn, het is maar een boek? En Ron is een stoere, door de wol geverfde speurder, zoals iedereen kan zien aan zijn regenjas.
Ongelukkigerwijs is het de onhandige bibliothecaris Buzz Kerwan die het boek toevallig vindt, er hardop in leest en alzo per ongeluk zijn kat Kitteh betovert.
Kitteh kan nu praten als een mens en dat is nogal een afgang vindt zij zelf. Ze wil er dan ook zo snel mogelijk vanaf en weer op het hogere niveau van een kat leven.
Buzz gaat dan maar eens advies inwinnen bij een Voodoo-expert.
Die op zijn beurt verwijst je naar een of andere "god van de diepte" en vanaf daar wordt het nog ingewikkelder.

      

De spelmakers (uit TransylvaniŽ!) hebben werkelijk grandioze ideeŽn, maar om zo'n plot uit te werken tot een begrijpelijk verhaal in een spel, is toch iets waar ze niet helemaal in slagen. Vooral in de laatste helft van het spel kom je personen tegen van wie het niet helemaal duidelijk wie ze zijn, waarom ze daar zijn en wat ze daar doen. Het wordt almaar verwarrender, zonder dat je antwoorden krijgt.
Dat de Engelse teksten bovendien hier en daar onbegrijpelijk zijn (letterlijk vertaald uit het Roemeens?) maakt het er ook niet makkelijk op.
Toch vermindert dit alles het speelplezier absoluut niet. Er zitten ruim voldoende grappige, bizarre momenten en verwijzingen in het verhaal die helemaal tot hun recht komen en je met een grote grijns verder leiden.
En zelfs als je karakters emotioneel worden, kun je er zeker van zijn dat elk moment iets grappigs gebeurt. Het hele spel mikt er duidelijk op je te laten lachen.

      

Niet alleen de teksten, maar ook de beelden zorgen voor de nodige humoristische momenten. Met behulp van de inhoud van je inventaris, of keuzedialogen of het manipuleren van de omgeving, moet je je tegenspelers ervan overtuigen je door te laten, of op zijn minst een beetje te helpen. Dat dit niet altijd het gewenste effect heeft, spreekt vanzelf.
De puzzels en problemen die je mag oplossen, zijn niet te moeilijk, hoewel er best een paar pittige tussen zitten, die het nodige vragen van je inventieve vermogen. Een wachtwoord zoeken in een pentagram en een onbegrijpelijk alfabet decoderen is een hele kunst en Latijnse boeken sorteren kan afschrikken.
Gelukkig heeft Don 'magische krachten' en een aantekenboek met hints bij zich en kan Buzz aan zijn kat vragen hem verder te helpen. Ook de hotspotcursor kan heel handig zijn.

      

Het Engelse stemacteren is niet slecht gedaan. Detective Dons donkere geluid past precies bij zijn karakter en het sarcastische stemmetje van de kat is helemaal perfect. Buzz had iets minder zeurend kunnen zijn, maar eigenlijk past dat wel bij zijn onzekere karakter.
Hier en daar zit iemand die niet 'passend' spreekt, zoals een te oud klinkend klein jongetje, maar dat is verder niet echt storend.
De achtergrondmuziek is harmonieus, aantrekkelijk om naar te luisteren, zonder opdringerig te zijn en past prima bij de diverse spelmomenten.

      

Naast de humor, zijn de grafische beelden het meest aantrekkelijke in het spel.
De duistere Lovecraft-horror-omgeving wordt perfect gecompenseerd in de humoristische tekenstijl. Duidelijk is te merken dat er heel veel aandacht aan is besteed. Niet alleen de handgeschilderde, rijk gedetailleerde achtergronden zijn een lust voor het oog. Kijk gerust even rond in de taveerne of de gevangenis om de goed getroffen sfeer te proeven.
Vooral de kleine details in de animaties zijn indrukwekkend. Zo kun je daadwerkelijk zien dat je karakter interactief is met een voorwerp dat je aanklikt. Of je karakter leunt ietwat achterover als hij boven zijn hoofd iets wil bekijken, of knielt als hij met kinderen praat. Dergelijke consequent expressieve karakters zie je niet vaak in een spel en het is een genoegen om naar te kijken.

      

Samengevat is "Gibbous" een aantrekkelijk humoristisch spel met een soms verwarrend verhaal, met ruim voldoende leuke puzzels die goed te doen zijn en indrukwekkend goede animaties in een prachtige handgeschilderde, rijk gedetaillerde omgeving.
Een prima debuutspel, dat een opvolger verdient.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.