S P E L - I N F O

         

GROWBOT


Uitgever: Application Systems Heidelberg / 2021
Ontwerper: Wabisabi Play

Platform: PC, Mac, iOS.

Systeemeisen:
--- Windows 7 SP1 en hoger - Processor: 1.2 GHz - 4 GB RAM - Grafische kaart: 1024MB VRAM - DirectX 11 - 5 GB beschikbare opslagruimte.
--- MAC OS X version El Capitan 10.11+ of later - Processor: 1.2 GHz - 4 GB RAM - Grafische kaart: 1024MB VRAM - 5 GB beschikbare opslagruimte.
--- LINUX Ubuntu 16.04+ - Processor: 1.2 GHz - 4 GB RAM - Grafische kaart: 1024MB VRAM, OpenGL 3.2 - 5 GB beschikbare opslagruimte.

Categorie:
Science fiction fantasie, wezentjes op ruimteschip, onderzoek, minigames, handgetekende 2D beelden, 3de persoon, point & click.

Beschrijving en review door Yvonne:
Growbot is een charmant, handgetekend en origineel adventurespel, dat zich afspeelt in een fantasiewereld met science fictiontrekjes. De hoofdpersoon heet Nara. Zij is een robotje met een klein lichaam en een groot hoofd met een doorzichtige bovenkant. Nara's wereld is een ruitvormige, driedimensionale kristal die aan 6 kanten beschermd wordt door ruitvormige kristallen ruimtestations.

Nara verlaat haar asteroïde Kew om op het ruimtestation Ventral een training te krijgen als 'captain' onder de growbots luitenant Kino en captain Art. Ze loopt meteen tegen verschillende problemen op. Een ervan is haar leider Kino te vinden, die zoek is. Verder moet robotje Crissy tot de orde geroepen worden, die kristallen laat groeien in plaats van bloemen. Die kristallen maken essentiële machines kapot en zitten de growbots flink in de weg of sluiten ze in.
Andere figuurtjes die een rol spelen, zijn de Starbelly's, de beveiligingsbeambte beertje Ted Wee en de hoofdtuinier.


      

Growbot is geen role playing game, waarin je al spelend de capaciteiten van de hoofdpersoon vergroot, maar Nara ontwikkelt zich wél gedurende het spel. In haar doorzichtige hoofd kan Nara een belangrijk voorwerp meenemen. In het begin is dat een soort hamsterachtig wezentje, de Brainapilla, dat raad geeft over voorwerpen en problemen die Nara tegenkomt. Als Nara genoeg ervaring heeft opgedaan, groeit er een bloem in haar hoofd en is zij een volleerde Growbot geworden.

Het spel begint in het ruimtestation, waar je voorwerpen moet vinden om verder te komen. Het verandert al snel in een spel met aan elkaar geregen minigames.
Een groot deel van het spel gaat de speler op zoek naar bloemen die een muzieknoot laten horen. Met die losse noten zijn klanken te maken in een 'bloemschikker'. Deuren en andere doorgangen naar een volgende ruimte zijn afgesloten door ruitvormige schilden, die pas te openen zijn als je de juiste muzieksleutel daarvoor vindt. Die sleutels bestaan uit zes losse klanken die je in de bloemschikker na moet spelen door op de juiste bloem te klikken. Bovenaan is een knop om de tonen nog eens te horen. Om het makkelijker te maken kun je op de knop listen drukken en lees je de namen van de bloemen die je op de juiste plek moet zetten. Een handig hulpmiddel voor mensen die minder goed horen.

      

Op de zelfde manier kun je ook een bescherm- en aanvalssleutel maken. Niet de wezentjes worden aangevallen maar bijvoorbeeld een kristalrots die de weg verspert.
Er komt geen agressie voor in dit spel. De enige kwaadaardige figuurtjes zijn de ghouls in een doolhof die Kino gevangen houden. Als je tegen hen aanloopt blijken het bommetjes te zijn. Ze doden je niet, maar blazen je weg. Je begint dan opnieuw op een plek in de buurt.
Nara probeert de taken van Kino en captain Art uit te voeren om zo haar wereld te beschermen. Mooi is het repareren van de koraalmachine. Nara repareert hem en zuivert zo het water en brengt de kleuren terug naar het koraal.

In dit wereldje, als een sprookje voor volwassenen, zijn heel veel gevariëerde puzzels op te lossen.
Behalve de inventarispuzzels en het maken van de muzieksleutels krijg je te maken met minigames zoals schuifspelletjes en doolhoven, die al dan niet te verdraaien zijn. Je moet radertjes op de juiste plaats zetten en bijvoorbeeld sluizen open zetten om het water de goede kant op te laten stromen.
Sommige van dit soort puzzels zijn bekend van andere spelen, maar in Growbot wordt er een creatieve en oorspronkelijke draai aan gegeven.

      

De minigames zijn geweldig, maar niet makkelijk. Door de moeilijkheidsgraad is het spel vooral geschikt voor redelijk gevorderde spelers, hoewel er ook erg makkelijke problemen in zitten. Het lijkt dat de puzzels moeilijker worden in de loop van het spel. Er is geen skip- of helpfunctie en de uitleg bij de puzzels is niet altijd zo duidelijk dat je weet wat je precies doen moet. Als de puzzel is opgelost, snap je vaak de uitleg pas.
Met een skip-functie of hintfunctie zou het spel meer spelers kunnen trekken, maar met wat doorzettingsvermogen en nadenken lukt het wel het spel uit te spelen en het verhaal te begrijpen.
Nara vindt aan het eind van het spel niet alleen Kino terug, maar ontmoet ook Crissy die zich niet bewust was van haar verwoestende gedrag.

Het boek dat Nara bij zich heeft, geeft de achtergrond van de asteroïde Kew. De geschiedenis bijvoorbeeld, de flora en fauna, het ontwerp van de Growbots enzovoort. Je hebt dat boek niet nodig om het spel uit te spelen, maar het verduidelijkt veel van het verhaal en dan komen ook minder geoefende spelers er wel uit. Dat verhaal is de moeite waard.

      

De wereld ziet er lieflijk uit met al die bloemen die je ziet in gras of bosjes. Nara komt verschillende niet-menselijke figuurtjes tegen, waarvan de Starbelly, de belangrijkste is. Hij heeft een doorzichtige buik die een sterrenhemel laat zien. Er zijn waterdraakjes, vreedzame bijen, zeepaardachtige luchtwezentjes en veel meer wezentjes die niet bestaan in onze wereld.
De figuurtjes zijn speels getekend en prachtig om te zien. Ze bewegen soepel. Vooral de piepkleine waterdraakje, die door een waterstelsel zwemmen, zijn een lust voor het oog met hun elegante zwembewegingen. Ook de Fire Puff die met zijn trommeltje andere Fire Puffs laat dansen, heeft een hoge aaibaarheidsfactor.

Er is voldoende achtergrondanimatie. Er vliegen wat kleine wezentjes rond en er knipperen felgekleurd lampjes. Er is veel fraais op de tekeningen te zien.

      

De makers hebben een verzorgd spel gecreëerd en daaraan geen humoristische draai gegeven. Dat de Starbelly energie opwekt met de stoom uit zijn oren is en het koraalrif 'blue' is omdat hij zijn kleuren mist, is een subtiel grappige uitzondering.
Enkele figuurtjes spreken. Ze gebruiken geen bestaande taal, maar fantasieklanken.
De ondertiteling is in het Engels of in een van de andere 9 talen, al naar gelang je keuze bij het starten van het spel. Het Engels is goed, hoewel her en der het woord they gebruikt wordt voor een enkelvoudig persoon.

Behalve de prachtige tekeningen van Nara's wereld en de mooie, heldere kleuren ervan is ook de muziek prettig: in de bloemschikker veel losse tonen, als xylofoonklanken, die helder van klank zijn. Verder kleine muziekstukjes van losse, ritmische tonen in het spel of in gesprekken.

      

Al met al is Growbot een zeer goed verzorgd en fantasierijk spel dat het je niet te makkelijk maakt. De puzzels zijn origineel en vergen concentratie en doorzettingsvermogen.
Het verhaal zit goed in elkaar, maar Nara's wereld verschilt zo veel van die van ons, dat je om het te begrijpen wel wat moet nadenken. Met Nara's boek erbij, is dat makkelijker.
Growbot is dus een veelzijdig en origineel adventure.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.