S P E L - I N F O

         


  ENTER THE STORY 1: Les Misérables *



Uitgever: enterthestory.com/2009
Ontwerper: Chris Tolworthy

Systeemeisen:
-- Windows 98/XP/Vista - CPU 1.7 GHZ - 100 MB RAM - 16 bit videokaart - 200 MB HD ruimte.

Platform: PC.

Categorie: Interactief stripverhaal naar boek van Victor Hugo, 3de persoon.

Walkthrough: Het spel heeft een uitstekende ingebouwde hulpfunctie.

Beschrijving en review:
Met de reeks "Enter the Story" wil ontwerper Chris Tolworthy één grote interactieve wereld bouwen, waarin je kennis maakt met beroemde klassieke verhalen. De delen zijn afzonderlijk te spelen.

Het verhaal van Les Misérables speelt zich voornamelijk af in het Parijs van 1862. Jean Valjean wordt tot 19 jaar gevangenisstraf veroordeeld voor het stelen van een brood.
Na zijn vrijlating kan hij nergens werk krijgen en besluit hij bisschop Myriel te bestelen. Dit mislukt, maar de bisschop helpt Valjean om een nieuw en goed leven te beginnen.
Valjean brengt het tot succesvol zakenman, weldoener en zelfs burgemeester van een kleine stad. Hij adopteert Cosette, een wees van een van zijn werkneemsters.
Maar inspecteur Javert blijft Valjean zoeken en probeert hem terug in de gevangenis te krijgen. Cosette groeit op en wordt verliefd op ene Marius, zoon van een revolutionair. Maar voor die twee het geluk vinden, moet er nog het een en ander gebeuren.

      

Het hele spel is point en click, maar op een bijzondere manier.
In de standaard adventures raap je dingen op die je combineert en gebruikt. In dit spel manipuleer je de gedachtes van de hoofdpersoon, zodat hij zelf een oplossing vindt voor de problemen die hij ontmoet.
Dit alles gebeurt met een simpel rechtsklikken op Valjean en aansluitend rechtsklikken op de persoon of het voorwerp waarop je zijn aandacht wil vestigen. Valjean zal dan nadenken over wat hij weet in relatie tot dat voorwerp of die persoon en al of niet een idee krijgen, dat hem verder helpt..
Dubbelklik je op een persoon, dan krijg je achtergrondinformatie, zoals de naam en waar die persoon vandaan komt.

Doordat je de gedachtes van de personages kunt lezen, krijg je ruim voldoende hints om te weten wat je moet doen. Maar mocht je toch vast komen te zitten, dan is er altijd de F1 toets. Hiermee ga je rechtstreeks naar de hemel, waar Victor Hugo zelf je precies zegt wat je moet doen om je probleem op te lossen.

Als je het spel een poosje aan de kant gelegd hebt, kun je later heel gemakkelijk de draad weer oppakken. In de spelmap vind je het bestandje "My Story", waarin je precies kunt nalezen wat je tot dan toe gedaan hebt.

      

De beelden zijn prachtig, al zal het voor de meeste adventurespelers even wennen zijn.
Dit spel is helemaal opgebouwd uit handgeschilderde achtergronden in een soort verstilde waterverftechniek met (in dit spel) pastelkleuren. Ze zijn gebaseerd op foto's en schilderijen. Zelfs het cafeetje dat van Gogh schilderde is op een mooie manier verwerkt.
In de achtergronden zie je geanimeerde karakters rondlopen, die slechts met een "eenvoudige" potloodcontour zijn aangegeven. Het gaat immers niet erom hoe zij eruitzien, maar hoe ze denken en wat ze doen.

Er zijn geen gesproken stemmen in dit spel. En daar is bewust voor gekozen. Stemmen zouden maar afleiden van het verhaal en van de prachtige muziek, die de scenes onderstreept.
De muziek is klassiek, zeer gevarieerd en passend bij de tijd waarin het verhaal zich afspeelt.

      

Andere delen in de Enter the Story reeks:
Enter the Story 2: The Divine Comedy
Enter the Story 3: Genesis of the Gods
Enter the Story 4: A Tale of Two Cities
Enter the Story 5: The Count of Monte Cristo