ELEUSIS![]() Uitgever: Nocturnal Works / 2013 Ontwerper: Nocturnal Works Platform: PC. Systeemeisen: --- Windows XP/Vista/7 - Intel Core2 Duo, AMD Athlon64 x2 of beter (Intel Core i5/i7 of AMD equivalent aanbevolen) - 2 GB geheugen (4 Gb aanbevolen) - NVidiaGeforce 9600GT/ATI Radeon 4670HD of equivalent (Nvidia GeForce GTX 280, ATI Radeon 4870 of beter) - DirectX: 9.0 (DirectX 11 aanbevolen) - DirectX compatible geluidskaart - 2GB opslagruimte. Categorie: Horror, mysterie, verlaten Grieks dorp, zoektocht, geïllustreerd realisme, realtime 3D, actie-elementen, 1ste persoon, muis/toetsenbordbesturing. Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough. Beschrijving en review: Alles speelt zich af in en rondom een ogenschijnlijk verlaten dorpje in Griekenland. Nadat je auto midden in de nacht in een stille, bergachtige omgeving geraakt is door een rotsblok, ben je genoodzaakt hulp en onderdak te zoeken. Als je eindelijk in een dorpje belandt, sta je voordat je het goed en wel beseft, in het middelpunt van mysterieuze gebeurtenissen. Eerst is er een bloedvlek, dan een gevangen vrouw die je probeert te redden, maar die even later verdwenen is. Natuurlijk ga je op zoek naar haar en daarbij ontdek je dat er meer aan de hand is. Een vreemd figuur in een lange mantel met kap leidt je ongewild naar meer informatie over oude goden, wederopstanding, vreemde rituelen en gevluchte dorpelingen. Het lijkt erop dat het dorp het hoofdkwartier is van een cultus, die als doel heeft een eeuwenoude macht tot leven te wekken om chaos in de wereld te brengen. ![]() ![]() De mysterieuze vrouw is even vergeten en je concentreert je op het zoeken van een voorwerp dat deze gevaarlijke rituelen kan verstoren. Alles in de duisternis in een onbekende omgeving. Het spel is in feit een grote zoektocht naar stukjes van het intigrerende verhaal, waarbij de problemen die je moet oplossen, prima zijn geïntegreerd. Je zoekt heel veel sleutels van huizen of voorwerpen waarmee je deuren en kisten kunt open maken, maar de oplossingen worden wel logisch verklaard. Zo vind je in een winkel een briefje waarop iemand schreef dat een kapotte weegschaal naar de smid gebracht moet worden, die even afwezig is, maar zijn sleutel achtergelaten heeft, zodat je toch naar binnen kunt. Dit vertelt je waar de sleutel voor dient en legt meteen logisch uit waarom die sleutel juist hier ligt. Wat overigens niet betekent dat je meteen weet waarom je bij die smid zou moeten zijn. ![]() ![]() In diezelfde winkel vind je ook batterijen voor je zaklamp en die heb je hard nodig, want in een bos in de bergen is het écht donker en ook in het dorp zelf wordt spaarzaam met verlichting omgegaan. Die duisternis is gelukkig niet gebruikt om onvolkomendheden te verdoezelen. De realistisch uitziende grafische beelden zijn van zeer hoge kwaliteit en tot in de finesses gedetailleerd. Er is gebruik gemaakt van de Unreal Engine en dat betekent dat je in 3D om je heen kunt kijken en lopen. Waar je ook gaat staan en waar je ook naar kijkt, het ziet er allemaal perfect uit. En de spelmakers hebben er met hun zoektochtpuzzels terecht voor gezorgd dat je al hun werk ook ziet. De tussenfilmpjes passen hier naadloos in. Een leuk detail is dat je stoelen, flessen, keien en zelfs wagenwielen kunt verplaatsen. Je kunt ze oppakken en aan de kant gooien. Ze hebben geen functie in het spel of de puzzels, maar verhogen zeer zeker de realistische sfeer. ![]() ![]() Dit oppakken doe je met een muisklik en ook kijken gaat via je muiscursor, maar verder gaan alle acties zoals lopen, rennen en bukken met je toetsenbord. Er is één enkele actiescene in het spel, waarbij je moet rennen en over drie gaten moet springen. Dit is goed te doen. Mislukt het, dan krijg je een nieuwe kans vanaf een automatisch savepunt. Er is overigens geen save-optie in het spel. Er zijn weliswaar automatische savepunten, zoals na het oplossen van een puzzel, maar dit gebrek aan zelfbeschikking is voor mijn gevoel toch een minpunt. Vooral omdat je vaak min of meer doelloos rondloopt, omdat je niet helemaal weet wat je moet gaan doen of omdat je verdwaald bent. Ook op het gebied van geluid is Eleusis sfeervol realistisch. Je loopt alleen door een bos en een verlaten dorp. Veel gepraat wordt er dus niet. Maar geluiden zoals het lopen over hout, grind of steen zijn duidelijk herkenbaar, net als stromend water van de rivier of de krekels in het bos. Om het geheel een mysterieuze beklemmende sfeer te geven, hoor je in het dorp dan nog wat ijle hoge klanken. Het is allemaal overtuigend en prima in orde. ![]() ![]() Eleusis is een nachtelijke zoektocht in een uiterst realistische omgeving. Het boeiende verhaal is goed verteld en wordt bevredigend afgerond, maar bevat wat weinig variatie in de eenvoudige puzzels. Het is uitermate geschikt voor mensen die rustig en op hun gemak vooral willen genieten van het rondlopen en zoeken op zich. Eerst uitproberen? Download de demo, op de officiële site. Grotere plaatjes bekijken? Ga naar de screenshots. |