S P E L - I N F O

         

EASTSHADE


Uitgever: Eastshade Studios / 2019
Ontwerper: Eastshade Studios

Platform: PC.

Systeemeisen:
--- Windows 7 64 bit - Processor: Intel i5-750 of AMD Phenom II X4-945 - 6 GB RAM - Grafische kaart: Nvidia GTX 560 Ti of Radeon HD 6950 - DirectX 11 - 3 GB beschikbare opslagruimte.

Categorie:
Fantasie, reizende schilder, rpg-elementen, 1ste persoon, geïllustreerd realistische beelden, realtime 3D, toetsenbordbesturing.

Beschrijving:
Je speelt de rol van een reizende schilder of schilderes. Je kunt, zoals je vaker ziet in RPG's, je naam meteen in het begin van het spel aangeven.
Na een korte scène onderdeks, waar je leert met de bediening van het spel om te gaan, loopt het schip op de rotsen. Je overleeft de schipbreuk en belandt op de kust van de Eastshade eilanden, meer specifiek het eiland waar je overleden moeder vandaan kwam en waar je naar op weg was om ter ere van haar een viertal bijzondere plekken waarover ze altijd vertelde, te schilderen.
Hier maak je kennis met de kluizenaar die je op het strand vond en je verzorgde in de grot waar hij woont en over zee staart. Hij heeft ook je schildersezel gered, dus neem die mee en trek dan over de heuvels naar het dichtsbijzijnde stadje.

      

Vergeet onderweg niet om je heen te kijken. Bomen, struiken en bloeiende planten op de glooiende heuvels verschillen van vorm en structuur, overal waar je kijkt. De bewegende zee en de meeuwen die over de golven scheren zijn een lust voor het oog. Zelfs de ruïnes van eens bewoonde huizen langs een beek zijn het waard om te bezoeken.
Ook als je later de besneeuwde bergtoppen, de beboste valleien en de watervallen ziet, of de met vakmanschap gemaakt en knus ingerichte oude huizen in het dorp, de elegante ronde torens met hun gouden daken en boogdoorgangen in de stad, valt het op hoeveel aandacht de makers van het spel aan de werkelijk schitterende omgeving hebben geschonken. Rustiek houten vloeren, stenen potten, wandkleden en een zingende bard, de details lijken laat middeleeuws en historisch verantwoord. Het eiland kent zelfs een dag- en nachtritme en ook 's nachts is je omgeving de moeite van het bekijken waard. Al kun je dan niet echt lang rondwandelen, omdat het te koud is en een warm kampvuurtje belangrijker is. Als je er toch op uit gaat 's nachts, ga je vanzelf terug en ontwaak je altijd de volgend ochtend in je eigen bed.

      

Aangekomen in het dorp praat je met de bewoners, die allemaal deels lijken af te stammen van apen, vogels, herten en beren, om kennis te nemen van hun leven en hun voorkeuren. Maak vrienden en help degenen die in nood zijn, zoals de boer waarvan de oogst verdwijnt en de ballonvaarster die klanten zoekt. Je gaat zelfs op zoek naar de verloren gewaande leden van een archeologische expeditie. Je leert ook hoe je zelf je schildermateriaal kunt maken, dus zoek je canvas, penselen en werkmaterialen om te kunnen schilderen en vang je de wereld om je heen op je canvas.
Tegelijk ontdek je mysteries en onthul je de geheimen van het land. Wandel door berg en dal, verdien geld om een brug te repareren die naar bijna vergeten plekken leidt. Je hebt een hoofdtaak in de vier schilderijen voor je moeder, maar er zijn vele (ruim 30) zijdelingse opdrachten, die je naar wens uren bezig houden, begeleid door mooie sfeervolle achtergrondmuziek.
Naarmate je meer ontdekt en meer weet over de voorkeuren van de mensen die je leert kennen, groeit je inspiratie (zichtbaar op een metertje) en worden je schilderijen beter.

      

Het schilderen op zich is licht teleurstellend. Je zoekt materialen, maar als je schildersezel klaar staat, hoef je alleen aan te geven wat er op het doek moet komen en je karakter gaat aan het werk. Zelf het penseel te hand nemen is er niet bij.
Het is duidelijk dat conversatie en rondlopen de belangrijkste speelelementen zijn in dit ruim twintig uur durende spel, maar dat is geen straf.
Je kunt wel nog leren vissen en een boot besturen, wat op zich wel leuk is om te doen en je mag zelfs detective spelen, praten met verdachten en de naam van een dief bekend maken. Grappig, omdat je zelf ook het nodige steelt.
Bij het wandelen kun je voordeel hebben bij het hebben van een plattegrond, die je kunt verwerven met een bepaalde theesoort drinken in een extra opdracht, maar drink je niet ziek, want dan krijg je geen werk meer.
De dialogen zijn niet al te lang en vol keuzemogelijkheden. Op de lange termijn blijken bepaalde keuzes consequenties te hebben.

      

Samengevat is Eastshade een ongelooflijk mooi vormgegeven, vrij toegankelijke wereld. Geen traditionele puzzels, maar wel een genoeg te zien en te doen om ruim 20 uur te plezierig verblijven in een open en vrij toegankelijke wereld. Je zou hier graag in het echt een actieve vakantie doorbrengen.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.