S P E L - I N F O

         

DRAUGEN


Uitgever: Red Thread Games / 2019
Ontwerper: Red Thread Games

Platform: PC, PS4, XBox One

Systeemeisen:
--- Windows 10 (64-bit) - Processor: Intel Core i7 - 8 GB RAM - Grafische kaart met 4GB VRAM - DirectX 12 - 10 GB beschikbare opslagruimte - Geluidskaart.

Categorie:
Psychologisch mysterie, horror, 1923 Noorwegen kust, geïllustreerd realisme, 3D realtime, 1ste persoon, muis/toetsenbordbesturing.

Beschrijving:
Het is het jaar 1923. De Amerikaan Edward Charles Harden heeft al een poosje niets meer vernomen van zijn zusje Betty (Elisabeth), die journaliste is en naar het Noorse plaatsje Naarvik was gegaan om verslag te doen van een mijnongeluk.
Edward besluit persoonlijk poolshoogte te gaan nemen.
Als het spel begint met dag 1 van de 6, zit Edward in een roeiboot voor de kust van het geďsoleerd liggende dorpje. Tegenover hem zit Lissie (Alice), een jongensachtige teenager die blijkbaar Edwards beschermelinge is en die niet stopt met praten en overal commentaar op heeft. Dit is natuurlijk een prima methode om de speler, die midden in het verhaal valt, op de hoogte te brengen van de gebeurtenissen en verhoudingen tot nu toe.

      

Aangemeerd en uitgestapt, valt het beiden meteen op hoe abnormaal rustig het hier is. Nergens een levende ziel te bekennen. En aangekomen bij het huis van de Fretlands, blijkt dat ook deze familie verdwenen is, hoewel zij Edward uitnodigden bij hen te logeren.
Edward loopt zoekend door het kleine dorp, maar er is werkelijk niemand. Zelfs God is niet aanwezig volgens het bord op de dichtgespijkerde kerk. Als even later blijkt dat ook hun bootje verdwenen is van de aanlegplaats, zit er niets anders op dan te dwalen door de huizen en omgeving, op zoek naar aanwijzingen die kunnen verklaren wat er gebeurd is.

Het verhaal bevat enkele verrassende plotwendingen en onthullingen, maar veel problemen en gepuzzel kom je daarbij niet tegen. Je vindt bijvoorbeeld een sleutel, die Edward automatisch gebruikt of een enkel voorwerp, dat belangrijke informatie geeft. Het spel is veeleer een interactief verhaal.
Zijn er interessante voorwerpen of gespreksonderwerpen, dan verschijnt een cirkeltje of een woord dat uitnodigd tot actie in beeld als je dichtbij genoeg bent. Overal rondlopen en kijken is dus een vereiste.

      

Dat dwalen over het eiland is overigens geen straf. De 3D grafische beelden zijn overweldigend. Neem rustig de tijd om te genieten van de prachtige natuur, de zonnestralen die door boombladeren schijnen of weerkaatsen op het water, de besneeuwde bergtoppen, of de nevels in de nacht. De huizen, van buiten én van binnen zijn sober, maar ruim voldoende gedetailleerd weergegeven en passend bij het tijdperk.

Schitterend zijn ook de animaties. Maak een deur open en je ziet hoe Edwards hand de klink naar beneden duwt. Kijk eens in de spiegel hoe Edwards gezicht tevoorschijn komt, merk op dat zijn hand naast een brief ligt waar hij al lezend overheen buigt. Of let op Lissie als je door het raam kijkt hoe ze je al rennend roept. Het Lissie-karakter is met alle zorg vormgegeven. Niet alleen is er lipsynchronisatie en geknipper met ogen, maar haar hele lijf beweegt op een natuurlijk manier mee als ze praat. Of het nu intens naar voren buigen, wiebelen met haar benen of glimlachen is, het ziet er geweldig uit.

      

Lissie praat veel en dat maakt het spel nog realistischer. Al is Lissie's woordgebruik stoer en bij tijden irritant, de stemacteurs verdienen een groot compliment voor de professionele manier waarop Edward en Lissie tot leven komen en de overtuigend echte interactie die er tussen de twee is.
De omgevingsgeluiden maken deel uit de echtheid en ook het mysterieuze gevoel dat je bekruipt. Krakende vloerplanken, deuren die dichtslaan en zelfs een bel die luidt, geven Edward naast de dingen die hij in zijn ooghoeken denkt te zien, het gevoel dat ze toch niet helemaal alleen zijn.
En om de ietwat sombere sfeer nog wat te verhogen, hoor je spaarzaam mooie achtergrond muziek. Tip: Speel op de piano en de kenners zullen merken dat je werkelijk de noten hoort die op de partituur voor je staan!

      

Samengevat is Draugen is schitterend vormgegeven interactief, goed verteld emotioneel verhaal, dat ondersteund wordt door sfeerbepalende geluiden. Er zitten nauwelijks puzzels in, er wordt heel veel gepraat en jekrijgt niet op alle vragen een antwoord, maar als dat je ding is, kom je volop aan je trekken.
Het open einde doet hopen op een vervolg.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.