S P E L - I N F O

         

DARKNESS WITHIN 2: The Dark Lineage


Uitgever: Iceberg Interactive / 2010
Ontwerper: Zoetrope Interactive

Platform: PC.

Systeemeisen:
--- Windows 2000/XP/7/8 - CPU 2.4 GHz Pentium of gelijkwaardig AMD - 2 GB RAM - 512 MB DirectX 9.0c compatible videokaart - DirectX 9.0c compatible geluidskaart - 3 GB opslagruimte.

Categorie:
Horror, occultisme, onderzoek verleden, 3D beeld, geïllustreerd realisme, 1ste persoon, muis/toetsenbordbediening.

Walkthrough: klik hier voor Hans' Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review door Hans:
Introductie
Dit is het tweede en laatste deel uit een serie. Het is niet per se nodig om het eerste deel te hebben gespeeld, maar het is wel aanbevelenswaardig voor een beter begrip van de duistere gebeurtenissen.

In dit tweede deel van de serie ontdekt Howard E. Loreif dat zijn eigen afschuwelijke verleden in verband staat met de waanzin die zich aan hem opdringt.
Howard wordt naar plaatsen gebracht waar de dingen uit het verleden nog levend zijn. Alle herinneringen die allang vergeten zouden moeten zijn, zijn nog aanwezig, inclusief het deprimerende stadje Arkhamend, een Victoriaans huis vol akelige geheimen en ondergrondse tunnels en gebouwen.

      

Verhaal
Het spel leunt sterk op het verhaal dat heel intrigerend is. Het is psychologische horror, gebaseerd op het werk van H.P. Lovecraft, maar er komen geen gevechten voor of monsters die je aanvallen. Er is best het een en ander op af te dingen. Wie een afgeronde vertelling verwacht komt bedrogen uit. Je blijft uiteindelijk met meer vragen zitten dan aan het begin. Maar daar gaat het niet om. De game draait om de sfeer van beklemming die ook kenmerkend was voor deel 1 (Darkness Within - In Persuit of Loath Nolder).

Wie ben je als speler die in de huid van de hoofdpersoon Howard is gekropen? Wat gebeurt er met je? Wat overkomt je? Is het allemaal reŽel wat je waarneemt of hallucineer je? Leef je voortdurend in een droomwereld? En wat heeft je afkomst ermee te maken? Is er een geheimzinnige kracht die je onbewust dwingt om dingen te doen, al weet je niet waarom?

Howard wil de waarheid ontdekken over zijn afkomst, en de smalle kloof tussen werkelijkheid en angstdromen overbruggen, waardoor hij bang is om gek te worden en opnieuw met zenuwinzinkingen in de Psychiatrische Inrichting te worden opgenomen.

      

Spelervaring
Je kunt binnen zekere grenzen vrij rondlopen en je kijkt door de ogen van de hoofdpersoon. Voorwerpen waar je iets mee kunt uitrichten, zoals deuren, laden of meubilair, lichten even op als je er dicht genoeg bij komt. Kisten en andere spullen zijn te verschuiven of op te pakken en weg te smijten.

Er is veel te lezen want je komt overal brieven en dagboekfragmenten tegen. Het spel biedt net als deel 1 de mogelijkheid om zinnen te onderstrepen. Als die belangrijk zijn dan worden er steekwoorden opgeslagen in de inventaris. Meestal zijn dit namen van personen, gebouwen, bijzondere voorwerpen en ook plaats- en tijdsaanduidingen. In een speciaal denkraam kun je voorwerpen en/of steekwoorden combineren waardoor je tot nieuwe ideeŽn komt. In de inventaris worden natuurlijk ook gevonden voorwerpen opgeslagen die je soms ook via het denkraam kunt combineren.

Al gauw beschik je over een map van de omgeving. Via deze map kun je je snel naar een eerdere plek verplaatsen.

Het spel kent enkele griezelige ogenblikken, ook schrikmomenten, bijvoorbeeld als je diep onder de grond een experiment uitvoert met een hele oude machine.

      

Puzzels
De puzzels in het spel zijn goed geÔntegreerd en nogal gevarieerd. Zo moet je van een oud verlaten gebouw uitzoeken hoe de oriŽntatie op de windstreken is. Via een mechaniek zet je een geheime lift in werking. En om een deur te openen heb je een code nodig. De meeste puzzels behelzen echter het vinden van sleutels of andere voorwerpen die je later nodig hebt en van documenten die het verhaal verduidelijken en aanwijzingen bevatten.

Er zijn geen tijdgebonden puzzels. Wel spelen kleuren en geluiden soms een rol.

      

Beeld
De sfeer van geheimzinnigheid en onzekerheid wordt meesterlijk getroffen in fraaie duistere beelden. Ze zijn niet scherp en gedetailleerd maar dat hoeft ook niet want de blik is gedeeltelijk naar binnen gekeerd. Het is winter en het sneeuwt en soms steekt er ook een storm op, en het lijkt maar niet licht te willen worden. Lichtval en schaduwwerking spelen een belangrijke rol. Je hebt de beschikking over een zaklamp en een lantaarn die je op erg donkere plaatsen hard nodig hebt. Het spaarzame schijnsel daarvan verhoogt ook het gevoel van alomtegenwoordige dreiging. Het hoeft geen betoog dat je dit spel het beste in het donker kunt spelen.

Je komt bij interessante plekken en gebouwen en ontmoet enkele bijzondere personages. Deze zijn enerzijds karikaturaal maar anderzijds best geloofwaardig weergegeven. Ze bewegen een beetje als je met hen praat. Er is zelfs sprake van enige lipsynchronisatie.

De animaties passen naadloos in het geheel. Dan heb je even geen controle over de gebeurtenissen, maar iets later neem je weer zelf het heft in handen.

      

Geluid
Ook de geluiden zijn uitstekend. Er zijn omgevingsgeluiden zoals de wind en huilende wolven. Je voetstappen klinken anders op een harde ondergrond dan in de sneeuw.
En er is regelmatig muziek die sterk bijdraagt aan de vreeswekkende sfeer. Op angstige momenten hoor je je eigen hart bonzen. En met een speciaal pak aan dat je moet beschermen tegen insectenbeten hoor je je hijgende ademhaling.

Stemmen
Het stemacteren is erg professioneel gedaan, de stemmen passen uitstekend bij de personages, klinken natuurlijk en zijn nergens overdreven. De personen die je tegenkomt zoals de herbergier en de boekhandelaar zul je niet licht vergeten. Erg spannend zijn de verhalen die je hoort uit de mond van Jacob Armitage en in het bijzonder van Loath Nolder.

      

Samenvatting
Darkness Within - The Dark Lineage is een spel dat je bij zal blijven. Ondanks de vragen waar je op het eind mee blijft zitten is het een fantastisch verhaal, de huiveringwekkende sfeer is tastbaar, beeld en geluid dompelen je volkomen onder in de vreemde gebeurtenissen, de stemmen klinken professioneel, de karakters zijn onvergetelijk, kortom: een ondergewaardeerd juweel van een horroravontuur, voor als het donker is!

Persoonlijke noot
Wellicht herken je dat je soms een spel speelt dat zoveel indruk maakt dat je het na verloop van tijd nogmaals speelt en met tussenpozen van jaren opnieuw. Zelfs als het gedateerde spellen zijn blijven ze boeien, ook zonder de prachtige mogelijkheden die de voortschrijdende techniek ons nu te bieden heeft. De beide 'Darkness Within' games behoren tot mijn favorieten en ik heb mij weer met veel genoegen door deel 2 laten meeslepen.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.

Andere delen in de Darkness Within serie:
Darkness Within 1: In Pursuit of Loath Nolder