CUTISH![]() Uitgever: Stigmamax / 2019 Ontwerper: Stigmamax Platform: PC. Systeemeisen: --- Windows Categorie: Myst-achtig mysterie, eiland, mechanische puzzels, geïllustreerd realisme, realtime 3D beeld, 1ste persoon, toetsenbordbesturing. Walkthrough: klik hier voor Hans' Nederlandstalige walkthrough. Beschrijving en review door Hans: Je bent als brokkenpiloot op een eiland aangespoeld en gaat op verkenning uit. Het eerste wat opvalt zijn bunkerachtige gebouwen, omgeven door hekwerk en prikkeldraad, gesloten poorten, camerabewaking en zendmasten die stralen uitwisselen. Geen welkome omgeving. Het eiland is volkomen verlaten, maar je ontdekt wel sporen van vroegere activiteit, zelfs van een eerdere schipbreukeling. Binnen de omheining komen is nog niet zo gemakkelijk. Alles zit op slot en is beveiligd met sloten en codes. Je zult je ogen goed de kost moeten geven om aanwijzingen en objecten te vinden die je verder helpen en die je inzage kunnen geven in de geschiedenis van de bewoners van Cutish Island. Het spel is door één man (Alain Dubus) gemaakt en is een ode aan Myst en Riven van de gebroeders Miller. Het ademt ook dezelfde sfeer van geheimzinnigheid uit en is een eerste persoonsspel. Alleen heb je veel meer vrijheid van beweging dankzij de moderne spelmotor. ![]() ![]() Speelevaring Het navigeren in dit spel gaat met ZQSD in plaats van het gebruikelijke WASD. Dat komt omdat het een Frans spel is en de Fransen een Azerty-toetsenbord gebruiken en geen Querty. Het went snel. De cursor is en blijft een witte stip en verandert niet van vorm of kleur als er een interactie mogelijk is. Dat betekent in de praktijk dat je alles moet aanklikken om te zien of er iets gebeurt. Bij sommige plekken kan het zijn dat er een gele tekst onder in beeld verschijnt om de gedachten van de hoofdpersoon weer te geven of om een aanwijzing te krijgen. In enkele gevallen kun je een voorwerp oppakken dat naar de inventaris verhuist. Als je zo'n voorwerp ergens kunt toepassen dan gebeurt dat vanzelf zonder het doelbewust uit de inventaris te hoeven halen. Ook zijn er deuren en laden te openen, knoppen in te drukken, enzovoort. Het openen en sluiten van laden of het oppakken van voorwerpen gaat af en toe een beetje stroef. Dan helpt het om je standpunt iets te veranderen of je stipcursor wat te verplaatsen. De ontwerper staat erg open voor suggesties om het spel te optimaliseren. En dat is bij lang niet bij alle games het geval. Bij het afsluiten wordt het spel automatisch opgeslagen om bij herstart vanaf dezelfde plaats verder te gaan. Het zelf opslaan van het spel is er dus niet bij, wat altijd een nadeel is. ![]() ![]() Puzzels Het puzzelaspect bestaat voornamelijk uit het zoeken en vinden van informatie (zoals codes) en bruikbare voorwerpen (bijvoorbeeld sleutels en gereedschap). Maar er zijn ook intelligent ontworpen puzzels bij die het nodige geduld en hersengekraak vergen om erdoor te komen. Daarbij behoort zeker het interpreteren van tekeningen die je vindt en het halen van de juiste informatie uit verborgen boodschappen. Dat vereist een oplettende houding om bij alles wat je ziet jezelf af te vragen: kan ik hier iets mee en waar? Haast is dan ook niet geboden, veeleer rust om geen aanwijzingen te missen. Anderzijds zit er een logische volgorde van handelingen en vondsten in het spel, waardoor je toch enigszins van de ene plek naar de andere wordt gestuurd. Dat is slim gedaan en maakt dat je je zelden hoeft af te vragen wat je volgende stap zal zijn. Wel hangt zo'n stap vaak af van een doorbraak in een puzzel die je eerst moet zien op te lossen. Het spel is gedeeltelijk lineair. Naarmate je meer poorten en deuren weet te openen neemt je vrijheid toe om te gaan en te staan waar je wilt. En als je dan in een nieuwe ruimte meerdere dingen aantreft, dan is het aan jou in welke volgorde je die ontdekkingen wilt toepassen. ![]() ![]() Beeld Het eiland ziet er schitterend uit, vooral als de zon schijnt, de bomen en planten zachtjes ruisen in de wind, blaadjes van de bomen dwarrelen en pluisjes door de wind worden meegenomen naar onbekende bestemming. Het zonlicht speelt op de golven van de zee en schaduwen van boombladeren dansen over de planken van een hut. Het is een paradijselijke omgeving waar je maar wat graag in het echt zou willen rondlopen. Ook zie je op allerlei plaatsen prachtig gekleurde vogels die rondlopen of boven je hoofd vliegen. De vogels bewegen individueel wat je niet vaak ziet in een spel. Het is duidelijk dat de ontwerper een vogelliefhebber is. De idylle wordt soms verstoord als je ergens binnen bent gegaan en later weer buiten komt. Dan kan het ineens onweren en valt de regen met bakken uit de hemel. De sfeer is dan totaal anders, maar ook behoorlijk realistisch met rotspartijen die glimmen van de regen in het licht van de bliksem. Of het (meestal) zonnig is of (af en toe) regent wordt door een toevalgenerator teweeggebracht, maar het is één van de charmes van het spel. De game kent diverse korte animaties die het geheel verlevendigen en het gemis aan gezelschap goedmaken. ![]() ![]() Geluid Het eerste geluid dat je hoort is, behalve het ruisen van de zee, de door Kai Engel gecomponeerde achtergrondmuziek die echt geweldig is. Prachtige melodieën brengen je in een aangename stemming. Wat knap is gedaan is dat, als je een ruimte verlaat en een andere omgeving betreedt, de muziek niet wordt afgekapt en er ineens een ander 'nummer' begint, maar dat de melodieën vloeiend in elkaar overgaan. Nergens is de wisseling storend. Daarnaast hoor je, afhankelijk van de situatie, je eigen voetstappen, die anders klinken op een rotsachtige ondergrond dan op een vlonder van planken of een ijzeren trap. De wind giert, vogels kwetteren of fluiten, je hoort het zoemen van een zwerm wespen. Een deur gaat krakend open, zoals het hoort. Raak je een glas aan dan klinkt het als kristal. Een leeg blik maakt daarentegen een hol geluid. Als het regent dan kletteren de druppels op het dak en steek je een vuur aan dan knetteren de vlammen. Je wordt niet teleurgesteld in je verwachting. Het klopt allemaal en draagt erg bij aan het gevoel echt aanwezig te zijn. Bij gebrek aan andere personages wordt er niet gesproken. De hoofdpersoon hoor je alleen op het eind even. ![]() ![]() Samenvatting Samenvattend is Cutish een heerlijke Mystkloon voor wie van verkennen en puzzelen houdt, even geen zin heeft in een spel met allerlei discussies of om opgejaagd te worden door monsters. Je hebt de tijd aan jezelf en kunt alleen al genieten van de sfeer en de muziek. De ontwerper heeft in zijn eentje een geweldige prestatie geleverd en de gamewereld met een prachtig spel verrijkt. Eerst uitproberen? Download de demo, op de officiële Itch.io site. Grotere plaatjes bekijken? Ga naar de screenshots. |