S P E L - I N F O

         

THE CURSED FOREST


Uitgever: Noostyche / 2019
Ontwerper: KPy3O, Noostyche

Platform: PC.

Systeemeisen:
Vereist een 64-bitsprocessor en -besturingssysteem.
--- Windows 7 SP1/8.1/10 64 - Processor: Intel Core i5 6400 / AMD Ryzen 5 1400 - 8 GB RAM - Grafische kaart: Nvidia GTX 970 / AMD Radeon RX 480 - DirectX 11 - 5 GB beschikbare opslagruimte.

Categorie:
Psychologische horror, mysterie, bovennatuurlijk, herfstbos, geïllustreerd realisme, realtime 3D, 1ste persoon, toetsenbordbediening.

Beschrijving en review door Hans:
Je speelt als een man die's nachts een telefoontje krijgt dat zijn moeder in het ziekenhuis is opgenomen. Hij gaat er met zijn auto heen en snijdt een stuk weg af door dwars door een verlaten woud te rijden. Daar doemt plotseling een vreemdeling op waardoor hij schrikt en van de weg raakt, de diepte in.

Als je weer bijkomt moet je lopend door het spookachtige woud verder. Maar daar loeren allerlei gevaren, donkere gedaanten, valkuilen en instortingen. En een monster heeft het op jou voorzien.
Ondertussen kom je brieven tegen van lokale bewoners, die allemaal vertrokken zijn, en van onderzoekers. Zo wordt geleidelijk een mysterie duidelijk dat zich hier heeft afgespeeld.
Ben jij in staat om het kwaad uit het woud te verdrijven en heelhuids te ontsnappen?

      


Spel
Door zijn uitgebreidheid heeft het spel kenmerken van een loopsimulator. Maar het is wel degelijk een echte adventure. Je verkent een groot woud waarin je gemakkelijk kunt verdwalen, je probeert problemen op te lossen, altaren te zoeken, runenstenen en delen van een skelet te vinden, en brieven te verzamelen zodat je steeds meer leert over de vroegere bewoners.

Er zijn allerlei horroraspecten met schrikeffecten en een monster. Maar er vloeit geen bloed en je hoeft nooit voor je leven te rennen. Aan het opzettelijk een beetje aandoenlijk vormgegeven zwarte monster valt nauwelijks te ontkomen. Je raakt dan bewusteloos en komt even later weer bij, soms bij de laatst opgeslagen positie en ook wel in een nieuwe omgeving.

Heel bijzonder voor een horrorspel is dat er ook humor in voorkomt. Zo heeft elk hoofdstuk bij een hut een eigen toiletgebouwtje. Een bezoek daaraan mag je niet missen (ook als je niet nodig moet).

      

Bediening
Het is een eerstepersoons spel waarin je 'vrij' kunt rondlopen. Je manoevreert door middel van je muis en WASD-toetsen. Je kunt rennen (shift), bukken (ctrl) en springen (spatiebalk) en even inzoomen met je rechtermuisknop. Zoals wel vaker in spellen kun je kort, hoog of ver springen afhankelijk van hoe je de Shift-, W- en spatiebalktoetsen hanteert. Behalve de voorwerpen in de inventaris (I) kun je ook je gevonden brieven en kaarten inzien (N). In de inventaris krijg je bij elk gevonden voorwerp toelichting als je het aanwijst.

Er is een kleine middenstip (die je uit kunt zetten). Soms verschijnt er een handje als je iets kunt oppakken. Brieven zijn duidelijk oplichtend zichtbaar, maar niet altijd gemakkelijk te vinden. Altaren verraden hun positie door middel van een blauwe gloed. Knoken gloeien veelal rood.

Het spel wordt regelmatig vanzelf opgeslagen (autosave) en ook bij afsluiting. Maar er zijn ook veel altaren verspreid door het bos, waarbij je de voortgang zelf kunt opslaan op één van vijf posities die te overschrijven zijn.

      

Puzzels
Het spel is niet-lineair. In elk hoofdstuk kom je een plattegrond (Map) tegen, maar ze zijn niet even betrouwbaar. En verder kun je zelf kiezen welk pad je het eerst neemt. Het heeft soms zin om terug te keren naar een plek of hut waar je al eerder was, omdat er iets veranderd kan zijn.

Er zijn vijf hoofdstukken (secties) die vloeiend in elkaar overgaan. Je merkt pas dat je in een volgend hoofdstuk bent aangeland als je de inventaris opent en ziet hoeveel voorwerpen je in dit hoofdstuk moet zien te vinden. Heb je wat gemist in een vorig hoofdstuk dan kun je alleen terug via een spelopslag.

Af en toe kom je een sleutel tegen waarmee je een deur kunt ontsluiten. Afgezien van de eerder al genoemde voorwerpen zijn er nog enkele andere die je vindt en die een aparte rol vervullen. Het is geen spel van pixeljagen, dus niet dat ene boek in een boekenkast zoeken of die ene lade die iets belangrijks bevat.
Je komt wel voor problemen te staan waarbij je je afvraagt: hoe kom ik hier uit, zoals: hoe verlaat ik het moeras zonder te verdrinken, of hoe ontsnap ik aan het monster als hij mij heeft opgesloten in een hut en me belaagt?

      

Beeld en geluid
Grafisch ziet het spel er fantastisch uit. Het woud is een prachtig getekende fotorealistische omgeving. Zo moet een oerbos er uit hebben gezien. Bomen en andere planten bewegen in de wind. Er vallen bladeren want het is herfst. Pluisjes dwarrelen door de lucht. Er zijn levensechte kampvuren met een beetje rook en trillende lucht boven de vlammen. Vogels vliegen over en je hoort en ziet zwermen zoemende insecten. Soms schiet er een dier voorbij, hoor je het burlen van een hert, het krassen van kraaien en een concert van kwakende kikkers.

Je komt vaak bij water, plassen, kolken en beken, zelfs bij een waterval met de bijbehorende geluiden. Je moet niet bang zijn voor een nat pak. Je hoort bij het lopen je eigen voetstappen en ziet bij een lichtbron je eigen schaduw op muren of rotsen. In de laatste hoofdstukken gaat het regenen en onweren. Je voelt de druppels haast in je kraag lopen.

Ook aan interieur en exterieur van hutten is aandacht besteed. Deuren gaan wel eens vanzelf krakend open of slaan met een klap dicht. Af en toe zijn er ingelaste animaties die vloeiend starten en weer in de speelmodus overgaan. Ook klinkt er soms aangename zachte muziek, maar meestal niet, zodat jij je des te meer ondergedompeld voelt in de sfeer van het woud.
Afgezien van het schrikgeluid dat jezelf voortbrengt hoor je geen stemmen.

      

Samenvatting
Wie een beetje griezelen wel spannend vindt maar geen zin heeft in wilde achtervolgingen, schieten op monsters of inhakken op zombies waarbij het bloed van je beeldscherm druipt, die vindt in The Cursed Forest (het vervloekte woud) een schitterend vormgegeven spel met een geweldige spannende sfeer en omgevingsgeluiden die je aanwezigheid in deze verlatenheid heel invoelbaar maken.
Er wordt door velen lovend over het spel geschreven en dat is niet voor niets. Het is zoals dat heet een verborgen juweel.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.