COGNITION: An Erica Reed Thriller![]() Uitgever: Reverb Publishing / 2012,13 Ontwerper: Phoenix Online Studios Platform: PC, Mac, Android, iPad, Gameboy Advance. Systeemeisen: --- Windows XP/Vista/7, - Processor 2.0 GHz - 4 GB RAM - ATI of NVidia videokaart met 1GB geheugen - 7 GB beschkbare opslagruimte. --- MAC: Snow Leopard 10.6.X. - Processor: Intel based 2.0 GHz - 4 GB RAM - Grafische kaart: ATI of NVidia met 1 GB RAM (niet geintegreerd geheugen) - 7 GB beschikbare opslagruimte. Categorie: Detective, seriemoord, bovennatuurlijke krachten, Boston, 2 actiepuzzels, getekend realisme, realtime 3D, 3de persoon, point & click. Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough. Beschrijving en review: Episode 1: The Hangman Je speelt de rol van Erica Reed, een FBI agente in Boston. Drie jaar na de ontvoering en moord op haar broer dient zich een zelfmoord aan. Erica bijt zich vast in het onderzoek en ontdekt al snel dat het hier om een moord gaat en dat er zelfs een seriemoordenaar aan het werk is, die al eerder slachtoffers maakte. Maar wie is die geheimzinnige persoon die haar hints stuurt? En wat heeft het allemaal te maken met haar bijzondere gave om een stukje van het verleden van een voorwerp te zien, dat ze aanraakt? Het sterke verhaal in dit eerste deel heel goed uitgewerkt. Het is volledig logisch en overtuigend opgebouwd. Erica's karakter is complex. Ze kan en wil de dood van haar broer niet loslaten, zolang de moordenaar niet gevonden is. Tegelijk worstelt ze met haar gave, die ze met en met onder controle krijgt. De andere karakters worden minder uitgewerkt en blijven steken in stereotype randfiguren. Het gaat duidelijk alleen om Erica en haar relatie tot de ongrijpbare moordenaar. ![]() ![]() Episode 2: The Wise Monkey Erica's vriend en collega Sully wordt ontvoerd, notabene terwijl hij op het hoofdkwartier van de Boston FBI is. Zijn oor en een klein zilveren hangertje blijven achter. Sully werkte net aan een seriemoord, waarbij diezelfde hangertjes werden gevonden. Is hij ontvoerd door de moordenaar? En wat heeft een vermist meisje en een muziekschool ermee te maken? In dit deel, dat korter is, ligt de aandacht vrijwel geheel bij Erica en hoe ze haar werk aanpakt. Weinig speurwerk op de PC ditmaal, maar meer zelfverzekerd gebruik van haar paranormale krachten. Ze leert zelfs een nieuwe vorm erbij; "synergy", zoals ze het zelf noemt. De andere karakters zoals John en Rose spelen nauwelijk nog een rol. Er wordt slechts een enkel woord mee gewisseld en Terrence is zelfs helemaal afwezig. Opvallend is de prestatiegerichte en agressieve toon waarop Erica's baas praat, iets wat we herkennen uit Amerikaanse TV-series. Net als Erica's gedrag ten opzichte van verdachten. Het zal wel 'normaal' zijn? ![]() ![]() Episode 3: The Oracle Erica ontdekt wie achter al die moorden zit, maar dat maakt de zaak niet eenvoudiger. De moordenaar heeft namelijk soortgelijke krachten als Erica. En wat erger is, de moordenaar kan Erica's visioenen controleren en zelfs tegen haar praten. Terwijl Erica worstelt met visioenen uit toekomst en verleden en een moordzaak onderzoekt, moet ze ook nog proberen om de vermiste John te vinden en wordt ze tegengewerkt door haar baas. Dit spannende derde deel van de serie speelt zich geheel af in de Enthon Towers, de plek waar aan het einde van de vorige aflevering een moordenaar vermoord werd. Contact met oude bekenden gebeurt niet meer door rond te reizen in Boston. John is vermist, Terrence is per telefooon bereikbaar en Rose is nu in plaats van vader Brian de hintfunctie in je GSM. Alles draait nu om de bijzondere krachten en het contact tussen Erica en de moordenaar. Doordat je ook gedeeltes als de moordenaar 'speelt' en beiden zelfs min of meer samenwerken, krijg je steeds meer inzicht in het hoe en waarom van de moordenaar, waar Erica al sinds de dood van haar broer achteraan zit. Al die aandacht voor achtergronden en karakters wordt prima uitgewerkt in de vele (interactieve) scenes. De nadruk ligt dan ook meer op het juist gebruiken van de krachten, dan op het gebruiken van voorwerpen in je inventaris. Hoewel daar ook de nodige inventieve oplossingen gevraagd worden. ![]() ![]() Episode 4: The Cain Killer In het vierde en laatste deel van de serie worden alle losse puzzelstukjes aan elkaar gelegd. Je ziet hoe het allemaal voor Erica begon, net voor de dood van haar broer Scott. Je ziet ook herinneringen van Rose uit de vietnam oorlog in 1972. En dan zijn er ook nog de nodige visioenen over Cordelia en Keith. En uiteindelijk ontmoet Erica nogmaals de moordenaar van haar broer Scott. Maar zal ze hem ook doden, zoals Cordelia graag wil? Want die kan het zelf niet probeert nu Erica te manipuleren. Er zijn weer de nodige hersenkrakers, waarbij je niet alleen gebruik moet maken van de bijzondere krachten van Erica, maar ook de nodige hulp krijgt van Cordelia, die in de toekomst kan kijken. Verder zijn er actiescènes, waarvan je de uitkomst kunt bepalen met het geven van de juiste reacties. En wat je zegt en doet bepaalt ook je relatie tot de andere karakters. Vertrouwen ze je of niet? Deze nieuwe functie is zichtbaar als een metertje in de vorm van een vollopend portretje. In dit afsluitende deel wordt veel uitgelegd en dat betekent minder puzzels en minder locaties om te bezoeken. Het is allemaal erg lineair en leidt uiteindelijk naar een min of meer bevredigend einde. ![]() ![]() De intro in deel 1, waarin Erica probeert haar broer te vinden, dient tevens om je vertrouwd te maken met de spelbediening, die geheel muisgestuurd is. Het is allemaal heel eenvoudig, als je het eenmaal doorhebt. In de volgende delen krijg je voor aanvang van het spel de kans om vertrouwd te raken met de spelbediening. In het begin vond ik het gebruik van de inventaris wat veel geklik. Voorwerpen blijven namelijk niet aan je cursor 'plakken'. Wil je een voorwerp uit je inventaris gebruiken, dan moet het eerst in het hokje rechtsboven in je scherm staan, dus binnen je inventaris geactiveerd zijn. Verder is de inventaris goed georganiseerd en wordt erin aangegeven wat je wel en niet kunt bekijken, gebruiken of combineren. Altijd in beeld is het icoon voor het gebruik van de speciale gave van Erica en een icoon voor haar GSM. En die GSM is heel nuttig. Er zit een leuke functie in om met Erica's vader te SMS-en. Hij geeft je bemoedigende hints. In deel 3 wordt die rol overgenomen door Rose. Ook bevat de GSM een aantekenboekje, dat je zelf kunt vullen. Heel handig! ![]() ![]() De puzzels zijn bijzonder goed in het spel geïntegreerd. Nergens heb je het gevoel dat ze erbij gesleept zijn om het spel te vullen, met uitzondering van de quiz aan het einde van deel 2. Verplaats je in de schoenen van Erica en voel je een rechercheur als ze een plaats delict onderzoekt of haar computer en GSM gebruikt om informatie te zoeken. Ben vindingrijk als je in het kantoor van je baas wilt rondsnuffelen en gebruik je goede sociale contacten om hulp te vragen, maar ben ook bereid iets terug te doen. Erica's extra gave voelt ook volkomen natuurlijk aan. Zeker als ze het gebruikt om het vertrouwen van een belangrijke getuige te winnen of om hem te helpen zich beter te herinneren. Deze onderzoekspuzzels worden vaak gecombineerd met gewone spullen uit je inventaris. Zolang je de gedachtengang van Erica volgt, zijn ze heel logisch. In een enkele gesprekspuzzel, zul je de informatie die je hebt verzameld moeten gebruiken om het gesprek de juiste richting op te sturen. Hier komen je aantekeningen goed van pas. Er zitten wel twee actiepuzzels in deel 1. Een tijdpuzzel om een bom onschadelijk te maken aan het einde van de intro en een hele kleine snelheidspuzzel (twee snelle klikken) aan het einde van de aflevering. Ze zijn beide goed te doen. ![]() ![]() Grafisch gezien ziet het spel er verrassend goed uit. De achtergronden zijn met veel liefde voor detail gemaakt en zien er overtuigend echt uit. De getekende personen passen er over het algemeen naadloos in. Een enkele keer had ik het gevoel dat de verhoudingen niet helemaal klopten tussen met name Erica's grootte en de achtergrond. Maar iedereen ziet er meestal wel levendig uit en staat of zit in een natuurlijk pose. Erica loopt weliswaar net zo lomp als King Graham en ziet erg ongelooflijk onelegant uit als ze een deur open maakt, maar tegelijk moet ik dan natuurlijk toegeven dat ze beslist niet statisch is. Het karakter heeft een opmerkelijke veelvoud aan bewegingen, die soepel verlopen. Erica strompelt als ze gewond is, de bureaustoel veert als ze gaat zitten en hem dichterbij schuift en ze beweegt handen, armen schouders en lippen als ze in gesprek is. Het ziet er fantastisch uit. In de close-ups lijken de beelden weer meer op karakters in een strip, met donkere lijnen omrand. Ook de dialogen worden een strip-kader weergegeven. Een hele aparte keuze van vormgeving zijn ook de herinneringen, visioenen en heftige acties. Ze worden in grote opeenvolgende beelden, in een soort stripverhaalvorm gepresenteerd. Die beelden zijn minder gedetailleerd, maar dat verhoogt juist het dramatische karakter van de scène. ![]() ![]() De muziek is uitstekend en draagt bij aan de sfeer van het moment. Sombere intromuziek of nuchtere pianoklanken op kantoor, dramatische sysnthesizer bij gevaar. Er zijn bepaalde mooie thema's die steeds terugkomen. Je kunt muziek en achtergrondgeluiden apart instellen, maar nodig is het niet. De muziek is nergens storend of opdringerig aanwezig. De achtergrondgeluiden zijn niet overdadig, je hoort geen fluitende vogels of stads- en kantoorgeluiden. Maar waar nodig, zoals bij het openen van deuren of het rondlopen, zijn ze er. Het stemacteren valt op door zijn kwaliteit. De klank en stembuigingen van met name Erica zijn uitstekend. Het klinkt echt nergens alsof het voorgelezen wordt. Met name de emotionele scènes zijn levensecht. Ook de andere stemmen passen wel bij hun spelkarakter en ze spelen vol overtuiging hun rol van vaderlijke chef tot aparte techneut of norse pathologe. De dialogen zijn dan ook heel natuurlijk en vlotjes geschreven. De invloed van de ervaren Jane Jensen (Gabriel Knight, Gray Matter) die als consultant meewerkte, is zeker te merken. In korte krachtige teksten krijg je alles te horen wat nodig is. Leuk detail is de verwijzing in het spel naar de 'Scarlet Furies', een band die ook in het spel Gray Matter een rol speelde en een app in Erica's GSM die naar 'The Silver Lining' leidt. ![]() ![]() Samengevat kan gezegd worden dat het team Phoenix Online duidelijk een hoop geleerd heeft van The Silver Lining en dat hun eerste commerciële spel zeer veelbelovend is. Een sterk en goed verteld verhaal, gekoppeld aan levendige beelden en goede animaties doet het altijd goed. Voeg daar nog prima geïntegreerde puzzels en sfeerbepalende muziek bij en je krijgt een adventure die smaakt naar meer. Gezien de soms gruwelijke beelden is het spel niet geschikt voor kinderen. Eerst uitproberen? Download de demo, voor Windows of Mac (745 MB) op de site van Post Studios. Grotere plaatjes bekijken? Ga naar de screenshots. |