S P E L - I N F O

         

DETECTIVE CASE AND CLOWN BOT: Murder in the Hotel Lisbon


Uitgever: Nerd Monkey Production / 2013
Ontwerper: Nerd Monkey Production

Platform: PC, Mac, Linux, Android, iPad.

Systeemeisen:
--- Windows XP - 128MB RAM - videokaart met 128mb geheugen.
--- MAC OS X 10.6 Snow Leopard - 128MB RAM - videokaart met 128mb geheugen.
--- LINUX Ubuntu 12.0.4 - 128MB RAM - videokaart met 128mb geheugen.

Categorie:
Detective, cartoon, humor, robothulpje, handgetekende 2D en 2.5D beelden, retrostijl, 3de persoon, point & click.

Beschrijving en review:
Nadat een man zelfmoord pleegde met 14 messteken in zijn rug, terwijl hij rustig koffie dronk, schakelt politieman Garcia de niet-zo-slimme detective Case in om de zaak te onderzoeken. Gelukkig krijgt Case onverwacht hulp van een robotje, dat beweert dat hij een erfenis is van een verre oom van Case. Al snel rijst het vermoeden dat het geen zelfmoord, maar moord was. Maar wie is de dader? Samen met het clownrobotje duikt de detective in een netwerk van complexe liefdesrelaties.
Heb je hier niet genoeg aan, dan zijn er ook nog een drietal 'bijzaken' om op te lossen, zoals onder andere het raadsel van de verdwenen gummiknuppel van Garcia.

      

Het spel steunt zwaar op dialogen. Door middel van het herhaaldelijk praten met iedereen die Case ontmoet, ontdek je meer en meer van de plot. Er zijn ook wel een aantal voorwerpen om op te rapen, maar ze dienen alleen als gespreksonderwerp. En heb je voldoende 'bewijsmateriaal' verzamelt, dan kun je een verdachte ondervragen. Dit gaat door middel van het uiten van een beschuldiging, gekoppelt aan een voorwerp, waarop je vervolgens via multiple choice antwoorden een reactie kunt laten geven door de verdachte. Na drie juiste reacties zal een verdachte iets bekennen. Deze ondervragingen kunnen door Case en door de robot worden gedaan. Omdat elk een ander karakter heeft, helpt het soms om de juiste reactie te vinden.
De robot is een belangrijk figuur in het spel. Hij is je inventaris, aantekenboek, hintlijn en taxistandplaats. En niet alleen kan hij ondervragen, maar hij vertelt ook moppen, als je even wat afleiding zoekt, waarop zelfs 'echt' publiek reageert. Verder 'snapt' hij dat het een spel is en praat hij over 'savegames' en dergelijke. Je spel wordt overigens automatisch opgeslagen.

      

De animaties van een lopende Case en Bot zijn vloeiend en passen bij de sfeer van het spel. De statische achtergrondbeelden van het spel zijn uitstekend gedetailleerd en in een eigen cartooneske stijl. En het zijn er veel, er is genoeg te bewonderen. Van een park tot een bar en van een steegje tot een cel. En een taxi, die dient als plattegrond, verschijnt ook 'heel gewoon' in de gang van een hotel. Heel veel is aanklikbaar en niet alles is nodig om het spel uit te kunnen spelen. Zo kun je het team ontmoeten dat het spel maakte. Daar vind je zelfs een linkbord, waarmee je naar de website kunt gaan. Ook zit ergens een orkest te spelen, dat verantwoordelijk is voor de muziek in het spel. Een bewonderaar, die een wedstrijd won, zit ernaar te luisteren.
Die muziek en de achtergrondgeluiden zijn op zich prima gedaan. Invloeden van een Portugese fado zijn duidelijk hoorbaar. Het is dan ook jammer dat ze wat irritant werken als je steeds hetzelfde korte deuntje hoort als je op straat komt of een taxi neemt.
Er zijn geen gesproken teksten, maar die mis je ook niet.

      

Samengevat is Detective Case and Clown bot een charmant spel, dat een goede plot combineert met gedetailleerde beelden en veel locaties. Het is wel alleen geschikt voor mensen die het Engels voldoende machtig zijn om de aanwijzingen en de multiple choice vragen te kunnen volgen.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.

Andere delen in de Detective Case and Clown Bot serie:
Detective Case and Clown Bot 2: The Express Killer